Vraagjes over het ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Vraagjes over het ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 14:15

Ik zit er over na te denken om na 10 jaar paardrijden toch maar mijn ruiterbewijs te gaan halen.
Nu had ik daar dus een paar vraagjes over.

Heeft het zin om je bewijs te gaan halen?
Geeft het dus echt voordelen?
Moet je het echt bijhouden?
Dat soort dingen

En: waar kan je het zoal halen,
ik zit niet bij een manege ofzo,
zou het best met zo'n kamp willen halen,
maar waar

En wat zijn de kosten ongeveer?
Heb ergens gelezen dat het examen zelf 42.50 kost,
dan moet je nog boeken voor de theorie hebben,
en je moet het toch jaarlijks verlengen?
Hoeveel kost dat.

Wie helpt mij?!


Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:14

Of het zin heeft je ruiterbewijs te halen ligt aan de omgeving waarin je buitenrijdt. In sommige bossen en gebieden is het verplicht een ruiterbewijs te hebben. Dus als je van plan bent in zo'n gebied te gaan rijden is het zeker handig!
Het heeft dus het voordeel dat je in bepaalde gebieden wel mag komen, waar je zonder ruiterbewijs niet zou mogen komen.
Je hoeft het niet echt bij te houden, alleen moet je om de 2 jaar betalen. Dan word het bewijs weer met 2 jaar verlengt.
Je kan het bij Stal 't Reelaer halen, daar zijn hier op Bokt al veel topics over. Je komt er een weekendje. Krijgt eerst les, en op zondag is het examen. Je krijgt dan wel van te voren het boek zodat je dat al kan leren.
Kijk anders eens op www.reelaer.nl
Het heeft een beetje het idee van een kamp, maar dan om je ruiterbewijs te halen.
Bij het Reelaer zit alles bij de prijs in begrepen (boek, examen, les, overnachting, eten etc.)
Je moet het dus om de 2 jaar verlengen door te betalen.

» Never give up on the things that make you smile..


elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:22

klopt het dat het ruiterrijbewijs verplicht wordt in heeeeeel nederland na 2006?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 15:23

Heb het bij het reelaer gezien, maar die hebben pas in september weer plaats, dan zit ik met mijn studie..

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:35

Hallo! Haha!
Ik ben zelf ook in het bezit van het ruiterbewijs.
Het is in mijn omgeving niet verplicht. Toch heb ik het besloten om het te doen omdat ik bij een particulier rijd(ik heb geen eigen paard maar verzorgpaarden) en het is handig omdat je dan verzekerd bent voor bv ongevallen. Je krijgt als ik het goed zeg eens in de 2 maanden een blad van de SRR, mara dat stelt niet zoveel voor. Verder is het gewoon fijn om te hebben want je leert ook een heleboel dingetjes over ziektes,planten en je paard zelf. Het is niet erg moeilijk en ikvond het leuk om te leren.
Een handige site is: http://www.nhs.nl/srr
Hier vind je heel veel informatie over het ruiterbewijs en er staan ook adressen van maneges waar het wordt gehouden. Zo kun je een goede datum voor jezelf uitkiezen en een plaats in de buurt uitzoeken.
Succes ermee!
Groetjes, Susan

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:56

Op verschillende plaatsen is het ruiterbewijs wel verplicht, b.v. de veluwe. En steeds meer plaatsen willen het ook gaan verplichten. Het is ook wel makkelijk als je op een vreemde manege komt en kunt zeggen dat je het ruiterbewijs hebt, dan weten ze daar ook gelijk dat je echt geen beginnen bent.
Ik heb het vooral voor de verzekering gedaan omdat ik een bijrijdpaardje heb. Deze verzekering betaald snel uit bij schade door jou en je paard en verhaalt het weer op je eigen WA verzekering, zo hoeven de betrokkenen niet eindeloos te wachten.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:53

elady schreef:
klopt het dat het ruiterrijbewijs verplicht wordt in heeeeeel nederland na 2006?


NEE
Dat zou de SRR heel graag willen, maar het genoemde jaartal ligt opvallend genoeg al jaren in de toekomst (steeds een jaar of twee later dan betreffend jaar)
Het is nabij Arnhem niet meer verplicht, staatsbos heeft de samenwerking opgezegd OK dan! omdat ze wel de samenwerking hebben, maar geen geld krijgen, zodat ze er eigenlijk geen barst mee opschieten. Ze stappen weer terug naar hun oude systeem met vergunningen, zodat ze daar wel zelf de inkomsten van hebben. Ze beloven plechtig dat ook te gebruiken voor onderhoud van de ruiterpaden, ik ben benieuwd.
Behalve dus voor toegang in bepaalde gebieden heeft het ruiterbewijs geen enkel nut, het verzekeringsverhaal is er aan de haren bijgesleept om het verkoopbaar te maken, de kans dat ze echter ooit moet uitkeren is 0,0.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 16:54

Hmm mijn paard is zelf ook verzekerd, dus daar zou ik t niet voor hoeven te doen,
moet alleen wel een paardje huren dus om dat te doen,
zijn er nog meer maneges die van die arrangementen doen?

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:00

Op de meeste plekken mag je nu nog wel zonder ruiterbewijs rijden,
Maar als je je ruiterbewijs WEL hebt en je een eigen paard hebt (bijv.)
En je rijd langs de weg ofsow,en je paard komt onder een auto ofsow,
Dan krijg je een bepaald bedrag voor de onkosten/ziektevergoeding (ofsow iets)
Oftewel,een soort verzekering langs de weg Lachen
Zonder ruiterbewijs krijg je nix vergoed.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:39

Marrepar, als het goed is heb je een WA verzekering die in dat soort situaties uitkeren...

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:41

tsjah ik heb er niet veel verstand van,maar dat is mij ooit verteld..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:31

verzeker je met WA ook je paard dan?????

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:50

Naar mijn weten vallen paarden onder huisdieren bij je WA verzekering.

Je krijgt zelf dus niks uitgekeerd, maar als je schade maakt bij een ander word dat wel vergoed.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:28

Het meeste is al wel gezegd, maar goed. Eigenlijk hebje het ruiterbewijs alleen nodig als je in een gebied komt waar het verplicht is. En dat het in 2006 overal zou zijn is niet waar. Steeds meer landeigenaren en beheerder schaffen de verplichting juist af, zoals op de Zuid-Oost Veluwe. Daar heb je (binnenkort of nu al...) geen ruiterbewijs meer nodig.

Het verzekeringsverhaal is idd een mooi verkooppraatje. Je ben tzonder ruiterbewijs net zo goed verzekerd als met. Je WA verzekering dekt dit.

Het principe van een soort van 'rijbewijs' vind ik wel goed (voor een brommer heb je zelfs een rijbewijs nodig, dan is een paard toch wel wat moeilijker te 'besturen'...), maar verder heb je er bijzonder weinig aan.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:28

Marrepar schreef:
Op de meeste plekken mag je nu nog wel zonder ruiterbewijs rijden,
Maar als je je ruiterbewijs WEL hebt en je een eigen paard hebt (bijv.)
En je rijd langs de weg ofsow,en je paard komt onder een auto ofsow,
Dan krijg je een bepaald bedrag voor de onkosten/ziektevergoeding (ofsow iets)
Oftewel,een soort verzekering langs de weg Lachen
Zonder ruiterbewijs krijg je nix vergoed.


Ja heel overtuigend...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:18

om verzekert te zijn, heb je niet een ruiterbewijs nodig. als je van je paard valt , val je gewoon onder de verzekering van je ouders. de verzekering van het ruiterbewijs stelt niet zoveel voor vind ik. En hoe kan je nou heel goed verzkekert zijn voor 20 euro paar jaar. ik denk niet daar. ik vond het trouwens wel leuk om te doen. Als ik met me paard erop uit ga heb ik hem zeker nodig. ik ben zelfs al 3 keer gecontroleerd.
succes verder!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:28

Ruiterbewijs heeft alleen een WA-verzekering eraan hangen, geen ongevallen verzekering en al zeker niet voor je paard. Daar ieder verstandig mens in Nederland voor zowel ziektekosten als WA verzekert is, is dat dus hoogstens een aanvulling bij veroorzaakte schade.
Er zijn ook maar heel weinig gebieden waar het verplicht is, dus uitsluitend als je bij zo'n gebied zit (of daar wilt gaan rijden) heeft het halen van het papiertje nut.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Noor17, Symke en 81 bezoekers