wie heeft er een dominant paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

wie heeft er een dominant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 12:26

hai,

Vlieg is echt één van de dominanste paardje die ik ooit heb gezien.
hij is hartstikke lief en je kan lekker met hem knuffelen, maar zodra we iets gaan doen waar hij geen zin in heeft, doet ie echt alles om zijn zin te krijgen...

bijv steigeren en dan met zn voorbenen naar mij slaan, en echt proberen mij te raken...

als we aan t lopen zijn, steeds met zn voorbeen tegen mijn benen aanschoppen.

en net zoals laatst, ik was aan het longeren en meneer had geen zin om te werken(ik had hem uit de wei gehaald, dat had ik beter niet kunnen doen)en hij springt zo in het hek, om onder het werk uit te komen...
zijn been helemaal open, dus hij hoefde niet meer verder te werken..

als andere mensen met hem gaan lopen, bijv. naar de bak, dan gaat ie ze bijten of expres op hun hielen trappen...

ik ben nu bezig met inrijden, en dit gaat af en toe echt een hel worden, dat weet ik zeker, want laatst storde ie zich weer in het hek, maar toen zat ik er ook op en zaten we dus samen vast..
en steigeren met mij erop vind ie ook niet erg..

wie heeft er ook een superdominant paardje??
en wie kent dit??

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:47

Mijn merrie is ook best dominant. Dat is al helemaal te merken als we haar bij andere paarden laten. Ze valt aan en blijft aanvallen of die ander nou 'gewonnen' heeft of 'verloren'.

Ook in de omgang merk je wel dat er een koppie opzit. Maar de dingen die jij beschrijft accepteer ik absoluut niet!!
Steigeren en met voorbenen naar je maaien en met zijn voorbenen tegen jou benen aanschoppen. Dat is echt not done!

Als ik jou was zou ik wel heel snel er iemand bijhalen die je helpt dit paard op te voeden!!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 12:50

het is gewoon echt een probleemgeval, ik weet het, dat steigeren doet ie nu gelukkig ook niet meer en met zn voorbeen slaan ook niet..
ik hoop ook niet dat dit terugkomt...
maar hij is oook wel weer zo maf om zichzelf te verwonden om onder het werk uit te komen...
en ben al heel hard bezig met opvoeden... Haha!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:04

Luut Haha! Als hij iets moet doen (zoals de hoek helemaal doorlopen terwijl aan de andere kant de anderen staan) vindt hij het absoluut niet erg om een bok te geven, er vandoor te gaan. Als hij percee ergens naartoe wil en je loopt met hem dan wil hij er wel gewoon nog eens naartoe rennen en desnoods een mep nageven. En hij met longeren, loopt ie wel maar niet op een rondje maar gewoon keihard de hele bak door Clown Maar het gaat al beter... wij zijn gewoon consequent gebleven en nu heeft hij de meeste dingen al een tijd niet meer gedaan.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:37

Ascot is ook dominant, maar gelukkig op een manier dat het alleen frustrerend is. Of hij blijft eigenwijs staan waar ie staat, of hij ploegt de halve bak om, allemaal onder begeleiding van audiovisueel commetaar. Haha! Vooral met grondwerk heeft hij er een handje van maar gewoon over het stroomlint heen te springen, weet dat het stroom eraf is. Tong uitsteken Hij wilt ook nog wel eens steigeren en bokken, maar nooit om me te raken.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:20

Ik heb ook een dominant paard gehad het was een ruin van st. 1.75 daar ben je dan blij mee als iets langs je staat te steigeren en met z'n benen staat te maaien. Uit eindelijk heeft ie wel manieren geleerd. Gewoon consequent zijn geen flauwe kul maar flink aanpakken als ie wat doet.
Is vlieg nog hengst? Zo, ja misschien is casteren een optie dat wil ook nog wel een helpen.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:22

DANIenVLIEG schreef:
hai,

Vlieg is echt één van de dominanste paardje die ik ooit heb gezien.



Is je paardje nog hengst? Want dan denk ik dat de oplossing voor de hand ligt... De meeste hengsten zijn namelijk dominant.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 14:35

nee hij is al gecastreerd.
en wat ben ik superblij dat ik dat heb laten doen!!!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:46

Mijn paardje is ook superdominant. Ik moet echt constant laten merken dat ik toch echt de baas ben, anders neemt ze het roer zo van mij over. Af en toe steigert ze nog onder het zadel als we een kant op gaan die zij niet op wil of ze besluit niet meer verder te lopen. De laatste tijd gaat het gelukkig redelijk goed en kan ik haar altijd nog voor zijn.
Aan de hand daarentegen is ze het liefste paard dat ik ooit heb gehad, keurig achter je aan lopen en nooit een poging doen om je omver te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:25

DANIenVLIEG schreef:
het is gewoon echt een probleemgeval, ik weet het, dat steigeren doet ie nu gelukkig ook niet meer en met zn voorbeen slaan ook niet..
ik hoop ook niet dat dit terugkomt...
maar hij is oook wel weer zo maf om zichzelf te verwonden om onder het werk uit te komen...
en ben al heel hard bezig met opvoeden... Haha!

als je zgt dat het een probleem geval is kan je join-up proberen... vaak wekrt dat dan wel omdat hij jou dan als leider ziet daarna.. ik heb ook aan arabier merrie die onwijs dominant is/was ik dus join-up gedaan en het gaat nu al stukken beter!! Bloos Bloos

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:28

Ik rijd 2 uiterst dominante paarden.

Bij mij zijn ze gewoon braaf luisteren goed, maar zodra je ze bij 1 of meerdere paarden in 1 ruimte zet, dan kan er meestal een veearts aan te pas komen, maar dan niet voor mijn paarden Knipoog

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:35

die van mij is ook heel dominant. Vooral in het begin had ik daar veel problemen mee, wist ik niet cht hoe ik er mee om moest gaan. Rende hij bijvoorbeeld op me af als ik aan het longeren was, en ging hij voor mijn neus steigeren.. Nu is het een stuk beter, vooral met rijden. Meneer komt nauwelijks meer in verzet, en ik weet nu hoe ik ermee om moet gaan. Heel consequent blijven, dat heb ik wel geleerd sinds ik hem heb!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 18:12

uhm miss stom maar wat is join up precies..?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:51


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:53

Ik doe met alle paarden waarmee ik werk join-up en natural horsemanship en mijn paard heeft nu in de paar weken dat ik hem heb halthouden, achterwaarts, keertwending om voor en achterhand en schouderbinnenwaarts op tiem meter afstand. Ook als er merries langskomen, dus onvoorwaarlijk.
Is echt een aanrader!!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:28

mijn fave paard op de manege is is ook wel een beetje dominant maar dan naar de paarden toe

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:28

een dominant paard en een niet opgevoed paard is wel een heel verschil.
Zo hebben we op stal een aantal van die dominante paarden die niet met meerdere op de wei kunnen omdat ze de andere door het hek heen jagen of doodtrappen. Maar wel op Z niveau presteren met dressuur en springen.

Ik had een dominante haflinger, in de wei echt het baasje, terwijl hij toch zo'n 25 cm kleiner was als de paarden waar hij mee liep, en met rijden altijd aan het proberen hoe ver hij kon gaan. Iemand die hem niet aanpakte, kon er niks mee beginnen, maar hij was nooit gemeen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:57

bij mij ligt het deels aan de opvoeding, die hij niet heeft gehad toen hij nog niet van mij was, maar het grote deel ligt toch echt wel aan zijn karakter..
hij is gewoon superkoppig en doet echt alles om maar niet te hoeven doen wat hem niet zint.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:59

pino is superdominant... de vrees van heesch word ie genoemd Tong uitsteken
geen paard dat bij m op de wei wilde staan
nu ie wat ouder word, word ie wel liever moet ik zeggen !!!
hij staat al 3 weken zonder vechten in de wei, samen met een 3 jarige ruin!!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 23:04

op de wei valt het wel mee, hij speelt wel met elk paard maar echt aanvallen doet ie niet, hij springt gewoon steeds boven op alle paarden, maar dus niet aggressief, hij doet het alleen naar mensen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:09

Andrew is ook dominant... Zowel in de omgang als in de kudde. niet onvriendelijk in principe, tenzij het om lekkere dingen gaat, dan wil hij niet delen dus jaagt hij ieder ander paard die ook komt bedelen weg...

Hij gebruikt vooral lichaamstaal, maar kan ook van zich af bijten/happen en dreigen, schoppen is laatste machtsmiddel. In de omgang en met rijden is hij nogal sterk en eigenzinnig. als je hem hard aanpakt, dan wordt hij pissig en gaat hevig in verzet... Met tact en geduld en proberen consequent te zijn kom je het verst, maak je hem echt kwaad, dan lig je er af voor je het door hebt... (schop met spoor, hem tegenhouden met teugel als hij er vandoor wil, doordrammen als [net doet alsof] hij iets eng vind...) hij hapt wel regelmatig als hij ongeduldig of geïrriteerd is en weet dat hij dan een tik krijgt, want trekt gelijk zijn hoofd weg/omhoog... Schoppen heeft hij echter nog nooit gedaan... (nu gelijk afkloppen) Hij loopt je soms wel aan de kant, geeft je een por of duw en staat doodleuk op je tenen...
hmmm... erg hè...
Kwaad worden heeft voor mijn gevoel weinig effect... En hij is vaak ook gewoon lief hoor... Het is gewoon dat als hij iets in zijn hoofd heeft, dat je het er niet makkelijk uit krijgt...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 23:13

joyce ik herken wel veel van Vlieg in Andrew, toevallig familie Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:43

mijn shetruin is mega dominant, en als er een nieuw paardje bij ons in de wij komt zet die mijn hengst (andalusier)in de ene hoek en die nieuwe in de andere!
tot dat die ander accepteerd dat die shet de baas is

een nh mannetje heeft ooit van mij mogen proberen om join up te doen
die werd dus gelijk de wei uitgemept!!(tis m niet gelukt trouwens , dat mannetje)
mijn zoontje is DE baas van de shet en daar doet tie niks bij
bij mij ook niet(meer) ook hij kwam toen we hem aan t beleren waren op me afgaloperen en steigeren aan de longe , dit heeft meer met de
opvoeding te maken denk ik, nu met geduld loopt tie braaf aan de longe en zijn we nu bezig om hem in te rijden (hij blijft de baas in de wei van die andere paarden)

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 01:03

Ik heb hier ook een dominant paard op stal schijnt het, alleen heb ik er geen last van. Ik kan er mee lezen en schrijven. En als meneer teveel babbels krijgt geef ik hem een schop, dan zijn de babbels voor een maand of drie weer genezen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 11:42

annegti schreef:
Ik heb hier ook een dominant paard op stal schijnt het, alleen heb ik er geen last van. Ik kan er mee lezen en schrijven. En als meneer teveel babbels krijgt geef ik hem een schop, dan zijn de babbels voor een maand of drie weer genezen.


als ik die van mij een schop geef doet het hem echt helemaal niks, en de zweep is ie ook nou niet echt bang voor..
het gaat hier niet om een paard wat opeens lief wordt als ie een schop krijgt, daar moet je mee uitkijken want als je hem een schop geeft, en hij is al pissed, ben je echt in levensgevaar...