Welke hengst voor deze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 13:23

Afbeelding

De merrie Biretta ster v. Biret uit Macilda ster.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:18

Greetje, meer info zou welkom zijn. Welke richting springen, allround of dressuur. Waar denk je zelf aan? KWPN of een ander stamboek, buitenlandse stamboeken?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 18:31

Petraaken ik houd alle opties open. Wil graag de mening van de Bokkers weten.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:36

Ik denk dat onze medebokkers toch wel willen weten welke richting je het liefst gaat. Karakter van het paard en dergelijke. Laat ik het anders vragen wat zijn haar sterke punten en zwakke punten. Dan kunnen we misschien helpen brainstormen voor een hengst voor dit paard.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:45

Afbeelding

Zou eventueel kunnen.
Maar dan moet je van je geloof afvallen. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:56

Manno lijkt me erg geschikt. Mooi veel front en knieactie. Flink veel achterbeen. Geweldig gewoon. En dan zou ik haar kind weer laten dekken door heartbreaker, kun je mooi mee springen ook nog.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:18

Manno Verward Das toch een tuiger?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:42

Ja, en? waarom zou dat niet mogen dan?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:59

GertJan schreef:
Manno lijkt me erg geschikt. Mooi veel front en knieactie. Flink veel achterbeen. Geweldig gewoon. En dan zou ik haar kind weer laten dekken door heartbreaker, kun je mooi mee springen ook nog.


Manno levert alleen maar merrieveulens?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:02

GertJan schreef:
Manno lijkt me erg geschikt. Mooi veel front en knieactie. Flink veel achterbeen. Geweldig gewoon. .


Heb je je laten inspireren door dit verslag. Haha!



Citaat:
KWPN
20-05-2004: Manno en zijn zonen winnen in Bennekom


Onder fantastische weersomstandigheden kwamen vandaag in Bennekom onder meer de tuigpaarden in aktie. Diverse tuigpaarden zijn zo aan het begin van het groene seizoen al heel goed in vorm en het was dan ook genieten geblazen van de kwaliteit in de kopgroepen van de verschillende rubrieken.
De KWPN-hengst Manno (v.Fabricius) van de familie Van der Maat gaf nadrukkelijk zijn visitekaartje af. Zelf won hij de ereklasse en de rubriek eenspannen gereden door dames maar daarnaast konden ook drie van zijn zonen een ereronde aanvoeren. De goedgekeurde hengst Talos won met Kees van der Maat de kleine limiet, Cees Embregts won de middenlimiet met Sunlight van Jan Schep en de goedgekeurde Tempelier van de familie Van der Maat won in handen van Thomas van der Weijden de traditionele nieuwelingenklasse van Bennekom.

Het eerste oranje lint was dus voor Talos (v.Manno). Schijnbaar zonder moeite showde de goedgekeurde Manno-zoon zijn royale bewegingen. Hij bleef halfbroer Tyronno (v.Manno) van Stal Schep met Klaas Korterik voor en de derde plaats was voor Gerrit Klaassen met Rowan (v.Renovo).
Cees Embregts won zeer overtuigend de middenlimiet met de kampioen vierjarigen 2003, Sunlight (v.Manno). Thomas van der Weijden werd tweede met Bandero (v.Allegro) van Piet van Leeuwenburgh en wederom een derde plaats was er voor Gerrit Klaassen met Schoonheid (v.Lorton).
De grote limiet werd ook een overwinning voor Stal Schep. Jan Schep greep het oranje met de beeldschone Oxcan (v.Heineke) die met een heel aansprekend front en actievolle bewegingen rondging. Martin Poppen werd tweede met zijn weer opvallend optredende Roerkoning (v.Gaston). Thomas van der Weijden werd derde met Melviro (v.Waterman) van Piet van Leeuwenburgh. In deze rubriek werd Noorman (v.Ganges) van Willem de Heul met de zesde plaats ver ondergewaardeert. De over een zeer ruim voorbeengebruik beschikkende Noorman zou achter iets meer buiging mogen laten zien maar het achterbeen wordt wel goed onder het lichaam geplaatst.

Nieuwelingenklasse
Naar de nieuwelingenklasse wordt altijd met extra veel belangstelling uitgekeken. Vier paarden werden uitgenodigd om over te rijden en het ging stuk voor stuk om best optredende paarden. Na een voorzichtig begin groeide de goedgekeurde hengst Tempelier (v.Manno) in de wedstrijd. De donkere vos, die gefokt is door Sijmen Korevaar uit Wijngaarden, is een fraaie verschijning en liet zich bij stukken in handen van Thomas van der Weijden heel goed zien. Het optreden van de als tweede geplaatste Tirano (v.Milano) van f/e Alette Brouwer met Freek Saris en Torpedo (v.Ganges) van Stal Schep met Klaas Korterik was veel constanter. De arbiter moest tussen deze twee paarden kiezen voor de tweede plaats en hij koos voor Tirano. Overigens was een overwinning voor deze vos ook zeer goed te verdedigen geweest. Torpedo is weer zo'n topper uit de stal van de familie Voorburg en lijkt over zeer veel mogelijkheden te beschikken. Leendert Veerman werd vierde met de degelijke keurmerrie Mytinkie (v.Renovo).


In de ereklasse waren alle toppers aanwezig en dat beloofde een spannende strijd. Henk Hammers maakte zijn rentree in de ereklasse met Nero van de Rivelhof (v.Ganges), de verrassing van 2003. Dat optreden was echter van korte duur. ' Nero moest heel erg plassen en wilde dat in tuig niet doen. Daar had hij heel veel last van zodat ik besloot heb om de wedstrijd te stoppen', aldus Henk Hammers. Maar ook zonder Nero werd het een machtige wedstrijd. Kees van der Maat met Manno (v.Fabricius) en Lambertus Huckriede met Just in Time (v.Cambridge Cole) kruisten de degens en het was werkelijk genieten geblazen van deze toppers. Het optreden van Manno was weer zeer overtuigend met zijn machtige front en het achterbeen dat fantastisch onder het lichaam wordt gevouwen. Just in Time overtuigde met zijn zeer ruime voorbeengebruik. Manno won de strijd en Just in Time werd tweede. Overigens mengde ook regerend kampioen Heerde (v.Wilhemus) van Stal Schep met Cees Embregts zich nadrukkelijk in de strijd. Zij werden derde. Vierde werd Gerrit Klaassen met zijn sterke Jasper KG (v.Waterman) en Andrine van de Laar-Van Essen werd als laatste van de overrijders geplaatst met Kunstenaar (v.Fabricius).
In de rubriek eenspannen gereden door dames moest Just in Time wederom genoegen nemen met de tweede plaats maar dat was nu niet geheel terecht. Hij ging nog beter dan in de ereklasse en Manno was juist net iets minder. Voor Anneke Huckriede was nog wel de ereprijs voor het schoonste geheel. Mejuffrouw E van Emmen bezette met de nog jonge Roerkoning een verdienstelijk derde plaats.

Noorman nam samen met Timmer (v.Cinovo) sportief revanche op zijn lage klassering in de grote limiet door in handen van Egbert Emmink de overwinning in de limietklasse voor tweespannen binnen te slepen. Dit betreft ook een mooi fokkerssucces voor eigenaar Willem de Heul, want hij fokte de merrie Timmer zelf uit een volle zus van zijn voormalige concourspaard Johnson (v.Alchimist). Ben Schaap werd tweede met zijn Prinsminster (v.Fabricius) en Sealieza (v.Manno) van Jan Reitsma. Gerrit Klaassen eindigde als derde met de Renovo-nakomelingen Rowan en Oberon.
Jan Schep won de ereklasse tweespannen met Oxcan en Larone (v.Graafwouter). Best was ook het optreden van Freek Saris met Leandro (v.Renovo) en Optimaal (v.Waterman).Gerrit Klaassen grossierde in derde plaatsen, nu met Jasper KG en Kelt (v.Renovo).

Aankomende zaterdag zijn de tuigpaarden te gast in Roden (categorie 2 & 4) en in Utrecht (categorie 3). Overigens is een compleet overzicht van alle tuigpaardconcoursen te vinden onder de knop Kalender op deze site.


(RvdK, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:35

Ik zeg niet dat Manno niet mag, maar ik snap de keuze niet zo. Lijkt me dat een sportpaard ook wel in 1 generatie te fokken is uit deze merrie.
Ik begrijp eruit dat je via Heartbreaker (als het merrie is he Haha! ) op een springpaard doelt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 22:02

Gert Jan merrie heeft voldoende knieactie.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:13

ceasario"]
[quote="GertJan schreef:
Manno lijkt me erg geschikt. Mooi veel front en knieactie. Flink veel achterbeen. Geweldig gewoon. En dan zou ik haar kind weer laten dekken door heartbreaker, kun je mooi mee springen ook nog.


Manno levert alleen maar merrieveulens?
[/quote]

Voor een aanzienlijk gedeelte wel ja. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat dat niet mogelijk was als het geen merrie was, en dan toch nog zo'n vraag stellen waar je zelf het antwoord al op weet.

Heeft hij al voldoende knie-actie? Hou het erin zou ik zeggen!

Het hoeft natuurlijk niet heartbreaker te zijn, Sam R mag ook.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:47

Ik zou er geen tuigpaard op zetten.
Ligt eraan wat je zelf wil. wil je binnen het ZW blijven of wil je toch naar een lichter sportpaard toe?
Wil je het veulen zelf houden en wat wil je daar weer mee.Als je 1 keer lichter wil voor bloedverversing zou ik naar een volbloed gaan arabisch of engels.Om vervolgens met het veulen weer terug te gaan naar een zw hengst.

Denk dat jullie probleem is dat Biretta al zo compleet is voor een ZW dat er maar weinig tot geen hengsten zijn die eraan kunnen verbeteren.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:49

maare als ik zelf zou mogen kiezen zou ik denk ik naar Earl of naar Banderas gaan, net iets je meer adel en ik denk dat ze mooi aansluiten bij de merrie.Zelf zou ik bij het ZW blijven

Afbeelding
Earl
Afbeelding
Banderas

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:38

Wauh!! wat een mooie hengsten zeg!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:46

Wat voor een hengst is die eerste? (Dat met Manno was gewoon een grapje, omdat het totaal niet duidelijk was in welke richting je moest zoeken)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 13:06

De eerste hengst is Earl, oud Oldenburgerbloed. Werd in 2001 goedgekeurd bij het IHW, in 2003 erkend door Moritzburg(Sachsen). Hij was in 2002 kampioen enkelspan Bundeschampionat Thuringen jonge hengsten. Earl is een zoon van Erbe uit de moeder Eibe van Vasall. De hengst staat ter dekking in Marlishauzen. De hengst dekt niet KI.

De tweede hengst is Banderas geboren in Polen, zoon van Evento uit de merrie Bandera van Bojkot. Banderas werd in 2002 goedgekeurd voor het IHW en staat nu op de Universiteitskliniek in Wenen. Banderas is echte allrounder, loopt endurance, dressuur, springen en aangespannen. Komt uit dezelfde moederlijn als Biretta's vader Biret. In Banderas zit 12.5% Engels Volbloed.

Trouwens Gert Jan, ik hou wel van een grapje Knipoog

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:50

En wat voor een is deze dan?

Afbeelding

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:25

Darlington denk ik.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:05

Ja het is Darlington, net even opgezocht.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:32

Mooi paard he die Biretta Lachen

Heb je nog meer foto's ceasario?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:15

Ik heb zelf een dochter van de eerste hengst (Earl) Is een merrie die fijn kan bewegen en een tikkie meer adel uitstraling heeft dan de anderen.
wel is ze in karakter ook een stukje heter dan de rest maar Biretta heeft een erg goed karakter dus of dat een probleem is denk ik niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 08:13

Ja Nimber dat fijne karakter en haar type wil ik iig vasthouden, dat is de eerste vereiste. Eigenlijk wilde ik deze merrie nog een jaartje toegeven maar aangezien Macilda dit jaar door Bazar gedekt wordt, leek het me wel leuk om voor dat eventuele veulen een makkertje te hebben om mee op te groeien. Trouwens jouw dochter van Earl heeft via de moederlijn nog 6.25% arabisch bloed in de aderen en ik denk dus dat dit net dat tikkie adel er in heeft gebracht.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:03


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke584 en 7 bezoekers