Vet paard, vet in het bloed??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Vet paard, vet in het bloed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 07:33

Wij hebben een onwijs dikke haflinger op het werk die we nu aan laten afslanken door minder eten te geven (ze krijgen alleen een beetje kuil 's ochtends en 's avonds) en elke dag te laten rennen in de bak, daarna gaat ze in een kale wei.
Nu hadden we gehoord van een kennis, dat hij z'n paard had verloren doordat hij het zijn paard had laten afslanken omdat hij dacht dat het te dik werdt, wat even later een drachtig paard bleek te zijn.
Doordat het paard aan 2 kanten (het vele werk en de dracht) afviel kwam er vet in het bloed en is het paard overleden.
Wij zijn nu bang dat dat met ons paard ook gebeurt, deze is dan wel niet drachitg, maar ze moet wel veel rennen en krijgt minder eten.

Ikzelf vindt eigelijk dat ze inplaats van kuil gewoon wat bix moeten krijgen ipv kuil waar zoveel inzit. Het verveldende is namelijk dat we geen gewoon hooi hebben, omdat de eigenaar dat niet wil Boos!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:35

Het is nooit goed om een paard wat te dik is té snel te laten afvallen. Het 'vet' wat in het bloed komt zijn in feite de opgeslagen afvalstoffen. Het echte vet wordt wel verbrand, dat kan geen kwaad en hoort bij het afvalproces.
De vrijkomende afvalstoffen bevatten te veel 'vergiften' waardoor het paard ernstig spier- en/of hoefbevangen kan raken, omdat het lichaam dit teveel aan stoffen niet snel genoeg kan afbreken.

Veel beweging en genoeg hooi (geen kuil) van de 2e snee. Dat is 'mager' hooi met niet te veel eiwitten. Bix kun je wel even achterwege laten. Hooguit een vitaminespuit eens per kwartaal.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:24

Hyperlipermi of zoiets heet dat!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:35

als een mens afvalt is het ook beter om meer yte eten alleen een ander voedingspatroon te nemen. Bij een paard werkt het net zo: wel voeren en zelfs van twee keer naar drie keer per dag, met alle voedingstoffen erin, dus ook brok, en kuil is niks mis mee, heel langszaam af laten vallen. Afvallen moet je vaak een jaar de tijd voor nemen en niet in drie maanden een slank paard willen hebben. Daarbij moeten er naast het afslanken ook spierweefsel worden opgebouwd, door een paard te laten rennen bouw je dit niet op, het paardje moet dus echt aan het werk, zo krijg je geen "vet"in het bloed, en worden voedingsstoffen omgezet in spierkracht.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:36

Hyperlipidemia.
In het engels is er op google genoeg over te vinden, maar ik zie geen Nederlandse uitleg.


judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:37

Hyperlipemie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:04

Er heeft laatst in de hoefslag een heel stuk over gestaan. Hoe je je paard/pony het beste kan laten afvallen en ook over hyperlipemie.Als je wilt kan ik het wel even voor je opzoeken.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 17:50

Tessya schreef:
Er heeft laatst in de hoefslag een heel stuk over gestaan. Hoe je je paard/pony het beste kan laten afvallen en ook over hyperlipemie.Als je wilt kan ik het wel even voor je opzoeken.

Graag, ik weet niet of je het ook kan scannen/kopieren? Wil het dan graag aan me collega laten lezen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:24

paardenmaag/darmen zijn erop gebouwd om veel laagwaardig voer te eten en hebben deze vezels nodig. Dus altijd grof voer blijven geven. Je kan daarvoor idd van de 2e snede nemen of hooi dat is gemaakt van echt uitgegroeid gras; het zogenaamde "vogeltjeshooi". Dit bevat weinig voeding, maar houdt de darmen wel goed bezig. Niet te snel willen, dat is echt heel slecht. Voorkomen is beter dan genezen. Geef ook gerust wel wat krachtvoer, gewoon een handje, ze is tenslotte gewend en het moet voor je paard wel een beetje leuk blijven hoor, zij/hij kan er niets aan doen! EN iedereen die het paard verzorgt moet meedoen. Niet dat dus inenen iemand denkt van kom op wat een onzin, een haar lekker een armvol kuil geeft.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:29

hai,
ik heb een heel dik verzorgpony'tje. Die was eerst nog dikker toen de eigenaresse m kreeg, maar die hebben ze gewoon 24/7 in de wei gezet (had ie altijd gestaan), en niks erbij gegeven. Geen biks, geen hooi (alleen in de winter een klein beetje). EN GEEN EXTRAATJES, ook al kan ie nog zo lief kijken.
Omdat die van jou wel kuil krijgt, zou ik dat niet helemaal weglaten (van dat vet in het bloed krijgen ze door te snel afslanken), maar wel iets minder geven. En verder zou ik m gewoon flink aan het werk zetten. Rennen met dat vet!! Dus flink rijden, en desnoods na het rijden een buitenrit in een flink hoog tempo. En als je niet naar buiten kan laat je hem gewoon na het rijden lekker hard galopperen, als een soort beloning. Dan moet ie dat wel leuk vinden, anders heb je een probleempje...
Ieder soort beweging is toch stoffen verbranden?? En als je niet al te drastisch minder eten geeft maar wel meer rijdt en daarna ook nog laten rennen (waar dan ook, wel opbouwen natuurlijk), volgens mij hoef je dan niet bang te zijn voor vet in het bloed. Je moet dan gewoon iets zoeken wat ie leuk vind, mn verzorgpony'tje rent graag hard en daar valt ie dan ook van af. Zo snijdt het mes aan 2 kanten, en het is wel zo gezond voor m.
Doei, annemiekie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:24

Alice, ik heb je gepb't.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, Freyr, Irma77, LisaaSophie, Lola25, MissyNr1 en 35 bezoekers