Futloos paard:hoe meer energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Futloos paard:hoe meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 11:03

Hallo! Lachen
Amber loopt sinds een aantal maanden weer een flink aantal keren per week mee met o.a.lessen, buitenritten en crossjes. Haar conditie is absoluut gegroeid hierdoor en haar dikke buik enorm geslonken.
Een probleem wat nu de kop op steekt is dat ik haar niet meer vooruit te branden vind. Eergister met de springles was ze tussen de hindernissen door zo verschrikkelijk moeilijk in een actief galoptempo te houden dat ik de kleur van een tomaat zeker wel naderde. Terwijl ze springen juist heel leuk vind..
De volgende dag kreeg ze sinds jaren weer hoefijzers onder (rondom) en reden we weer van de manege naar huis en alweer was er geen tempo in te krijgen. En misschien verbeeld ik het me maar ik heb het idee dat ik aan haar ogen zie dat ze futloos/energieloos is.
Mijn vraag is daarom: hoe krijg ik haar weer wat energieker? Ik heb wel gehoord dat haver voeren goed is.. en hoe zou het zitten met zouttekort(ze likt altijd als een bezetene overal aan)? Ze krijgt volgens mij een onderhoudsbrok, daar zou dan toch genoeg aan zout en mineralen in moeten zitten?

Ik weet het dus eventjes niet meer.. en ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast heel erg bedankt! Femke

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:31

Door haver bij te voeren kun je een energieker paard krijgen, maar niet altid ten gunste, soms worden ze er vervelend van dus als je eraan begint moet je het erg rustig opbouwen. Ik vraag me wel af of je het rijden opgebouwd hebt? en ze het gewoon een beetje zat is, hoeveel dagen per week rij je haar? af en toe een dagje weiland is natuurlijk ook erg fijn voor haar.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:29

ten eerste: wat voor eten en hoeveel krijgt ze?
haver alleen bijvoeren werkt niet, je zuklt nu alles moeten gaan aanpassen.
zeewier bijvoeren helpt goed als ze overal aan likken, het bevat alle vitamines en mineralen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 17:21

Issy schreef:
Door haver bij te voeren kun je een energieker paard krijgen, maar niet altid ten gunste, soms worden ze er vervelend van dus als je eraan begint moet je het erg rustig opbouwen. Ik vraag me wel af of je het rijden opgebouwd hebt? en ze het gewoon een beetje zat is, hoeveel dagen per week rij je haar? af en toe een dagje weiland is natuurlijk ook erg fijn voor haar.


En of ik het rijden heb opgebouwd! Knipoog Jazeker, ik ben sowieso heel erg voorzichtig met haar te belasten omdat zij een verleden heeft met een akelige blessure aan het rechterachterbeen. Het heeft heel lang geduurd eer dat ik haar weer enigszins normaal durfde te rijden.
Vanaf de afgelopen zomer gaat het goed met haar en zijn we langzaam aan meer begonnen te doen (langere buitenritten, meer stukjes galopperen, sprongetje doen, voltes vergroten en verkleinen en meer overgangen in tempo wanneer ik in de bak reed met haar)

Ze wordt nu zo'n 5 dagen in de week gebruikt: dit varieert dus weer in buitenritten, gebruik als voorrijdpaard op de manege met buitenritten (vaak ietsje zwaarder dan gewone buitenritten), springlesje, dressuuroefeningetjes. Ik rijd haar en ik heb een vriendin die haar rijdt als ik er niet ben.

Tussendoor staat ze altijd buiten (kruising kwpnx groninger, hele leven lang buiten met schuilstal); weiland ziet ze eigenlijk gedurende de hele dag.

Hoop dat ik een beetje duidelijk over kom! Tong uitsteken

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 17:24

ellepel schreef:
ten eerste: wat voor eten en hoeveel krijgt ze?
haver alleen bijvoeren werkt niet, je zuklt nu alles moeten gaan aanpassen.
zeewier bijvoeren helpt goed als ze overal aan likken, het bevat alle vitamines en mineralen.


Ze staat dus in het land; kan gedurende de hele dag gras eten. Verder krijgt ze eenmaal per dag een tot anderhalve kilo biks (geloof dat de eigenaar haar dat voert) en ze krijgt nog een flinke arm vet kuil extra erbij.
De biks is geloof ik de onderhoudsbrok van Pavo.

Dat zeewier heb ik ook eens aan zitten denken.. Ik kreeg laatst de Paardendrogist in de bus en ik had direkt bij dat produkt het idee dat het wel eens dat "likgedrag" van haar zou kunnen beinvloeden. Heb jij dat ook dan?

Als ik zo eens naar haar rantsoen kijk lijkt het niet zo veel..Maar echt veel verstand van het voeren van paarden heb ik nog niet. Daarom hoor ik graag jullie mening!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:00

Je kunt ook even bloed-onderzoekje laten doen. Wij hadden eerst een pony staan die te weinig rode bloedlichaampjes aanmaakte, en na een paar weken medicijnen en een paar spuiten (weet niet precies wat er in zat hoor) was hij al een heel stuk opgeknapt

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:04

Zeewier werkt inderdaad erg goed bij paarden.

En een zoutblok aan de muur kun je ze altijd geven. Ze likken zelf naar behoefte.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:33

sans6 schreef:
Je kunt ook even bloed-onderzoekje laten doen. Wij hadden eerst een pony staan die te weinig rode bloedlichaampjes aanmaakte, en na een paar weken medicijnen en een paar spuiten (weet niet precies wat er in zat hoor) was hij al een heel stuk opgeknapt


Yep, had mijn paard ook. Werd met de dag slomer en futlozer, terwijl er in haar omgeving niets veranderde. Toen hebben we d'r laten onderzoeken en bleek ze bloedarmoede te hebben. Toen kreeg ze indd ook medicijnen en moest ze weer langzaam opgebouwd worden.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:41

Ook belangrijk is werk-voer verhouding. Als ze behoorlijk in training staat heeft ze aan anderhalve kilo onderhoudsbrok veel te weinig.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:35

Tigger schreef:
Ook belangrijk is werk-voer verhouding. Als ze behoorlijk in training staat heeft ze aan anderhalve kilo onderhoudsbrok veel te weinig.

Daar heb je ook gelijk aan.. Ik zal eens proberen met de eigenaar erover te spreken maar die is altijd zo stug. Van de zomer gaat ze twee maanden met me mee naar de manege waar ik buitenritten leid en ik kan dan meer zeggen over het voerpatroon. Wilde dan so wie so zeewier bij gaan voeren. En iets van een sport/prestatiebrok ofzo. Ze moet dan toch iedere dag lopen dus ik dacht dat dat goed was. Wat vinden jullie daarvan? En hoeveel kilo zou ze dan moeten hebben?

Oh ja, en hoeveel kilo van die onderhoudsbrok zou nu voldoende zijn?

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:02

geef hem een paar keer een vitamine stoot.
en koop brok waar wat meer in zit, of voer slobber bij

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:05

Voor het werk dat je paard doet vind ik ook dat ze veel te weinig krijgt. Er mag minstens 1 1/2 kilo bij, misschien wel meer. Idealer zou zijn dat ze 2x per dag krachtvoer zou krijgen, zodat de energie meer verdeeld wordt. En ook zou ik over gaan op een sport/prestatie brok eventueel aangevuld met kruidenmuesli (havens, hier zitten heel veel vitaminen,mineralen in met een laag eiwitgehalte, belangrijk als je het samen met brok voert!). Een basis brok levert minder energie en er zit voor een sportpaard niet voldoende in.
Zelf voer ik mijn trage paard (veel) haver en kruiden muesli en hier wordt ze wel wat pittiger van. Het hangt een beetje van je paard af hoe die op haver reageert. Wij voeren het al jaren aan verschillende soorten paarden van shet tot volbloed en we hebben nooit problemen gehad met havergekte.