wat is nu precies een paint??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

wat is nu precies een paint??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 11:05

want wij hebben een bonte,schijnt dat de oma van de vader een paint is????,
maar wanneer is een paard nu een paint?? Verward
is dat ras afhankelijk?
of is dat kleurafhankelijk?

kijk naar mijn avatar,wat vind je van cheyenne??

heb ook proberen te zoeken naar wie westernles geeft in de buurt van nuenen,maar heb niks kunnen vinden.
wij willen graag western gaan leren samen met ons paard cheyenne,ikzelf heb al ooit een les of 6 gehad,en vond dat geweldig,maar op de manege waar we eerst stonden kon dat niet,nu we cheyenne hebben en op een pensionstalling staan gaat dat wel... *LOL*

groetjes karin

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:27

Een Paint is een paint als minimaal één van de ouders geregistreerd staan bij de Am. Paint club, de andere ouder moet gerigistreerd staan bij de Am.Quarter-club of de Am. Jockeyclub (volbloed).
Als één van de ouders hieraan niet voldoet dan is het een Pinto oftewel een 'gewoon' bont-paard.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:04

maar wel en hele leuke pinto!
sabino bont en dan ok nog driekleur!

Zoals ik het begrijp is een paint een bonte Quarter, maar zo simple is het eigenlijk niet, want als je een effen paardje krijgt uit een paint is dat een breedingstock paint. En zou je een bont paard uit een quarter krijgen is dat nog geen paint..

zo toch?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:04

Een Paint is een ras. Ooit ontstaan uit de Quarter, maar ondertussen toch door hele ' eigen' bloedlijnen ook 'eigen' kenmerken (persoonlijk vind ik dat Paints over het algemeen wat minder cool zijn, maar wel meer 'éénmanspaarden'. Ook is de gemiddelde Paint wat groter dan de gemiddelde Quarter en dat is dan weer één van de redenen dat Paints over het algemeen meer 'Halter/Pleasure/Hunter' types zijn.)
Een effen Paint (dus met minimaal één Paint ouder) wordt geregistreerd in het Breeding Stock, maar is dus nog steeds een American Paint Horse.
Een crop-out (bonte uit twee Quarters) werd eerder altijd als Paint geregistreerd, maar sinds dit jaar heeft de AQHA de 'wit-regels' veranderd en is een crop out ook gewoon als Quarter te registreren.

Jouw paardje is dus een pinto (bont paard ongeacht wel/geen ras), maar wel een hele leuke inderdaad. Driekleur is een term waar ze in Amerika kippevel van krijgen, die kleur heet Bay (bruin met zwarte manen en zwarte staart).
Ook is ze volgens mij geen sabino, maar als ik het zo bekijk een tovero. Ze heeft overo én tobiano kenmerken. Wel draagt ze misschien ook sabino kenmerken, dus het zou zelfs kunnen dat ze drie soorten bont in zich draagt: Frame (die hals-,buik en schoudervlekken zijn echt frame), Tobiano (de vlekken op haar kont en nek, die over de ruggegraat heen gaan, en de hoge witte benen en de 'donkere' kant van haar hoofd). Ik twijfel over de sabino kenmerken... sabino's hebben meestal 'spikkelige' vlekken of vlekken met 'roan'achtige kenmerken. Op haar hoofd heeft ze wat spikkels, maar ik kan het niet duidelijk zien. Dit zouden n.l. ook zogenaamde 'ink-spots' kunnen zijn (die hebben vaak een randje met donkere huid maar witte haren er om heen) en die duiden er meestal op dat het paard homozygoot voor het tobiano gen is. Dat wil zeggen dat haar kinderen áltijd bont zullen zijn, ongeacht de kleur van de vader.
Om het goed te kunnen zien zouden we dus een betere close-up van haar hoofd moeten hebben (niet alle foto's in je profiel doen het, alleen de bovenste foto van haar hoofd zie ik).

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 13:27

hoi,bedankt voor de info,inderdaads weet ik niet waar ik ze kan uploaden zodat ze het blijven doen,zal je per e-mail nog wat foto's sturen dan kun je meer zien.
alvast bedankt.