Hackamore: paardvriendelijker of scherper dan bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hackamore: paardvriendelijker of scherper dan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:54

Mijn zus rijdt sinds een tijdje met hackamore, en zodoende heb ik vandaag ook Paula even een kwartiertje met hackamore gereden.
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel prettig vond rijden, ik had nauwelijks druk op de teugels, maar ze liep er wel heel erg fijn mee. Ontspannen, een stille, ronde aanleuning, en ik kon haar met mijn benen en zit prima rondsturen. Had ook het idee dat ze haar rug beter gebruikte. Achterhand kwam ook prima mee, dus van opkrullen was geen sprake.
Het gaat om een hackamore met korte scharen en een leren neusgedeelte met een soort gel onderlegd.
Nu mijn vraag: wat is jullie mening over de hackamore?
Paardvriendelijk, omdat ze geen bit in de mond hebben?
Of juist scherper dan een bit?
Ik heb nu met minder teugeldruk gereden dan dat ik met een bit doe, en toch bereikte ik eenzelfde (misschien zelfs beter) resultaat.
Als ik her en der lees over de hackamore heeft men in het algemeen de mening dat een hackamore erg pittig inwerkt, maar waar zit hem dat dan in?


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

Ik heb ook een tijdje met een hackamore gereden, omdat mijn paard ernstige mondproblemen had (zijn nu over Knipoog ). Ze mocht wel bereden worden, maar dan op een hackamore. Dat heb ik gedaan. Ging echt heel erg goed, zoals jij het ook beschrijft. Was een hackamore met korte scharen en een bontje voor op de neus. Ze werd er heel ontspannen van, heel relaxt eigenlijk.
Dat sterke inwerken komt waarschijnlijk door de druk op de neus? Wat erg gevoelig is neem ik aan..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:18

Afbeelding
Dit is hem overigens.

ingvdh

Berichten: 6354
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:26

Ik heb ook een tijdje met hackamore gereden toen mijn paard mondproblemen had en mij is op het hart gedrukt door mijn instructrice niet te hard in te werken met de hand omdat het behoorlijk heftig inwerkte. Ik ga dus voor scherper dan een bit.

(btw ik heb ook met dat model gereden, hoe langer de scharen hoe heftiger de inwerking is mij verteld)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:31

Hoe langer de scharen hoe meer hefboomwerking, dus hoe scherper.
Ik heb nog nooit met een hack gereden, maar ik denk dat het paardvriendelijker is mits je er vanaf blijft (dus niet te veel druk)

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:53

Het werkt wel scherper in. Aangezien ik met bit kon rukken en trekken wat ik wilde als ze er van door ging. Met hackamore was enkel aannemen in zo'n geval genoeg.
Maar in mijn ogen is het wel paard vriendelijker. Niet zo'n stom ijzer in de mond.

Maar ja, ligt ook aan de manier waarop je er mee rijd... Als je steeds contact hebt, steeds de teugels strak hebt, is het totaal niet prettig voor een paard vanwege de grote druk.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:55

Tancreda4 schreef:
Het werkt wel scherper in. Aangezien ik met bit kon rukken en trekken wat ik wilde als ze er van door ging. Met hackamore was enkel aannemen in zo'n geval genoeg.

Ligt dat dan ook niet aan dat ze nog nooit op haar neus gereden is en daar dus gevoeliger is, terwijl dr mond al afgestompt was?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:58

De reden waarom mijn zus met hackamore is gaan rijden, omdat we van de zomer een trektocht gaan maken met de paarden, en het dan op langere ritten fijner voor het paard kan zijn om niks in zijn mond te hebben, als hij toch op een lang teugeltje gereden wordt. Onderweg is het dan ook praktischer, omdat je je paard dan kan laten eten en drinken zonder het bit uit te moeten doen, etc. Zodoende is ze er alvast mee aan het oefenen gegaan in de bak en op buitenritjes, en haar paard (en Paula dus ook) reageert er eigenlijk heel erg goed op.

Het doel van de hackamore is bij haar dus ook niet de dressuurtraining, maar het buitenrijden, maar om het paard eraan te laten wennen is ze dus wel alvast in de bak met de hackamore aan het rijden, zodoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:00

Ik denk dat het ook aan het paard ligt.

Ik heb dezelfde hackamore als cody
zachte, brede flexibele neusriem, korte scharen en leren kinketting.

vanaf de eerste keer dat ik Kawa er mee reed, liep hij er erg lekker op.
ik heb niet veel druk nodig.
maar dat heb ik op een bit ook niet.

Alleen heb ik toch echt het idee dat ik met een bit (dubbelgebroken k&k ) bij Kawa scherper in kom.

Maar ik weet, hij heeft een gevolig bekkie Lachen
En ik heb de hackamore zo hoog mogelijk hangen, want hoe lager, hoe gevoeliger.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:02

runningkawa schreef:
Alleen heb ik toch echt het idee dat ik met een bit (dubbelgebroken k&k ) bij Kawa scherper in kom.

Dan heb je niet alleen dezelfde hackamore, maar ook hetzelfde bit Haha!
Mooi vergelijkingsmateriaal dit Knipoog

Heb jij ook kortere bakstukken voor de hackamore overigens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:07

ja, anders maat full hoofdstel, bij de hackamore maat cob, hoogste gaatje.
Zo ligt de hackamore op de hoogte als een engelse neusriem, stukje onder het jukbeen.

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:19

Ik rij met een lange hack. Ik heb heel lang met een korte gereden maar die lag vreselijk onstabiel vooral in draf. De lange blijft mooi liggen en zolang je je handen eraf houdt is het zachter dan een bit.

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:37

marina"]
[quote="Tancreda4 schreef:
Het werkt wel scherper in. Aangezien ik met bit kon rukken en trekken wat ik wilde als ze er van door ging. Met hackamore was enkel aannemen in zo'n geval genoeg.

Ligt dat dan ook niet aan dat ze nog nooit op haar neus gereden is en daar dus gevoeliger is, terwijl dr mond al afgestompt was?
[/quote]

Ik had haar voodat ik overstapte op hackamore ook al hele lange tijd met enkel een halster gereden. Druk was ze dus wel redelijk gewend. Maar daar rende ze nog wel eens doorheen.
Hackamore had ik altijd losse teugels, en kon ik het met mijn zit af. Enkel als ze gek ging doen.
Dat afgestomt in haar mond was ze zeker. Maar denk oko dat het haken waren, want hoe meer je aan nam, hoe harder ze juist ging hollen. Maar ja, het is niet belangrijk om een paard naar de tandarts te doen dat naar de slacht zou gaan... (niet mijn gedachten hoor!!!)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:40

Imker heb ik, wegens mondproblemen, ook een maandje op de hack gereden. Ik had ook een hack met korte scharen. Over het neusdeel had ik zelfs nog een bontje gedaan en over de kinketting een zachte bitbandage.
Hij liep er echt super op!! Imker's hoofdstel heb ik niet super hoeven veranderen, alleen mijn bakstukken wat omhoog, zodat hij net zo hoog als de gecombineerde neusriem hing.

Werkte perfect!!

Toos paardloos

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:12

kan een kinketting dan niet vervangen worden door een kin-riempje? zoals je aan de westernoptomingen ziet?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:13

Nu ik mijn paard verkeersmak aan het maken ben,ben ik erover aan het nadenken om een hackamore aan te schaffen voor de buitenritten(kleine scharen)
Zodat die lekker kan grazen en drinken zonder bit.
Maar ook omdat áls hij ervandoorgaat, hij gewoon niet te houden is, en het bit vastpakt. Nu rijdt ik zelf altijd met zeer weinig tot geen teugeldruk, en ga dat ook bij de buitenritten doen, maar het lijkt mij dan toch wel slim om "iets" bij de hand te hebben, voor als de situatie gevaarlijk word.

Wat vinden jullie ervan, slim of niet?

En wie weet een online winkel waar je ze kan kopen?

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 22:13

Als je het plaatje van de hackamore van mijn zus bekijkt, zie je dat het idd een leertje is ipv een kinketting Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:30

Er zijn hackamores waarbij ook het neusgedeelte van metaal is, weliswaar met leer omvlochten, maar toch. Als je deze dingen dan combineert met lange scharen en te laag op de neus plaatst dan kun je je voorstellen dat er ruiters zijn die in staat zijn het neusbeen te breken.

Het verschil tussen het wel of niet vriendelijk zijn van de hackamore zit 'm dus in het materiaal. En nog steeds die ruiterhand natuurlijk Knipoog

There is no reality, only perception.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:45

Cody schreef:
Als je het plaatje van de hackamore van mijn zus bekijkt, zie je dat het idd een leertje is ipv een kinketting Lachen


Oh... nu zie ik het... Haha! ik zag het ding achterstevoren... Blond


Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:51

SmithsGirl schreef:
kan een kinketting dan niet vervangen worden door een kin-riempje? zoals je aan de westernoptomingen ziet?


Dat heb ik dus geprobeerd. Grootste westerndingetje gekocht, vol goede moed: veelte kort Boos! Ik heb gedaan met een washandje om de kinketting heen gewikkeld.

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:52

Ik heb overigens zo eentje met zo'n geld ding nog nooit gezien. Waar heb je die vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:56

Met korte scharen is zeker niet scherper dan een bit. Het gaat ook om het idee dat achter deze manier van rijden zit (met zo min mogelijk teugeldruk en alles op been en zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:58

Maar zo hoor je toch ook met een bit te rijden? Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 11:19

Wat ik me afvroeg trouwens, waar dienen de 3 gaatjes in het midden van de scharen voor?
Zal wel geen ventilatie zijn? Haha!

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:28

Fellor schreef:
Met korte scharen is zeker niet scherper dan een bit. Het gaat ook om het idee dat achter deze manier van rijden zit (met zo min mogelijk teugeldruk en alles op been en zit)


Een hackamore kan je het beste zien als een bitloze stang. En een stang is van wege de hefboomwerking altijd scherper dan een trens.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot, mamabird en 35 bezoekers