Info gevraagd over Morgenster en haar stam.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Info gevraagd over Morgenster en haar stam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 23:10

Ik heb vandaag het stamboek papier van onze andere oude topper mee gekregen.
Emanuella is van Zandigo x Nimmerdor x Farnese x Anilin.

Die Anilin zei me niks, dus ik ben op de namen van de moeders gaan speuren in Allbreed, ik had verwacht niks te vinden omdat ik met een andere lijn ook al zoveel mazzel had.

Ik vond het al zo vaag dat er een foto van Victoria van Cottage Son zou zijn (wat helaas een kruisje bleek te zijn) en toen ik verder ging speuren blijkt dat de merrie Morgenster uit dezelfde stam komt.

Dit vind ik zelf weer erg bijzonder, daarom zou ik hier graag meer informatie over willen ontvangen Lachen

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:16

Morgenster is de moeder van Sineada.
foto:
Afbeelding
Voor die tijd was Morgenster een hele moderne merrie.

Morgenster is een Gabriël x Lorentin (moeder van Morgenster heet Blanka)

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:53

De bekende merrie Morgenster zit achter diverse hengsten die in de fokkerij actief zijn geweest. Morgenster is in 1951 met een aantal andere Holsteinse merries naar Nederland geïmporteerd om de fokkerij te dienen. Morgenster was de grote favoriet van Wiersema.

Magnaat is Magneet x Itonia v. Marco Polo x Tonie v. Tamboer x Hera v. Camillus x Morgenster v. Gabriël.

De Italiaanse goedgekeurde Avenir di San Patrignano is Nimmerdor x Halassi v. Marco Polo x Lyda v. Camillo x Morgenster v. Gabriël. (internat. spr).

Tolbert is een Erdball xx uit Milea v. Verdi x Morgenster v. Gabriël.

En natuurlijk bracht Morgenster de hengsten Senator en Sinaeda.

Magnaat 121 Stb
Bruin, 1.68 m
27-04-1971 bij H. Boersma-Landman, Oudega (Fr)
Magneet 1519 NWP (ex Markstein Trak) (Carajan Trak x Perserfürst Trak)
Itonia 968 Stb Keur v. Marco Polo 1496 NWP x Tamboer 1136 Sgldt
Stam 1907
Verr. 1947 RP 152.14 punten, B, 12e van 27
1978 na dekseizoen overleden

Tolbert 307 Stb
Bruin, 1.68 m, 21 cm
20-03-1977 bij M.G. Fokkema, Nagele
Erdball xx BB 2331 Pref (Abendfrieden xx x Janus xx)
Milea 35444 B NWP Keur Model Pref v. Verdi 1426 NWP x Gabriël Holst
Stam 1907
Verr. 1980 RP 158.60 punten, 4e van 28 (18)
1991 juni overleden

Senator vinden we achter de hengsten Compagnon (1961, Sinaeda x Senator), Felix (1966, Farn x Senator), Sikko (1963, Sinaeda x Senator), Marlando (1971, Magneet x Farn x Senator), Nimmerdor (1972, Farn x Koridon xx x Senator), Pentagon (1974, Erdball xx x Farn x Senator) en achter Hollywood (1989, Jasper x Rigoletto x Uniek x Farn x Senator).

Over Sinaeda valt genoeg te vinden (waaronder het stempelhengstenartikel, waarin alles over Sinaeda, zijn moeder en zijn nakomelingen valt te lezen). Ik citeer bijvoorbeeld:
"Morgenster, nummer één op het verlanglijstje, kwam uit Holsteinerstam 1907 van Weber in Brande. Morgenster´s volle zus Isolde bracht in combinatie met de volbloedhengst Cottage Son xx de hengst Consul, de vader van de preferente Joost. Isolde is ook de moeder van Christine Stückelberger´s Granat, de dressuurcrack uit de jaren zeventig. De heer J.K. Wiersema, de ontdekker van de merrie, is nog altijd enthousiast als hij vertelt over Morgenster en haar nafok: "Morgenster is voor mij de beste merrie die ik ooit gezien heb. Ze was niet volmaakt, maar echt fantastisch. Ze zou later voor de fokkerij evenveel waard blijken als alle andere merries uit Holstein bij elkaar."
De groep Holsteiners merries werd in een apart register opgenomen bij het NWP. Ook de nafok uit deze merries plaatste de jury apart. Dat gold ook voor Sinaeda en zijn broer, de eveneens gekeurde hengst Senator (v. Paladijn). Pas in 1965 werd Sinaeda tussen de andere hengsten geplaatst en werd toen vlot kampioen.
Senator was het eerste veulen van Morgenster. Van hem zijn in de mannelijke lijn geen opvolgers in de fokkerij opgenomen. Net als Sinaeda heeft hij in de vrouwelijke lijn meer invloed gehad. Zo is zijn dochter Friedhilde II de grootmoeder van Nimmerdor, was Hubertina de moeder van Sicco (v. Sinaeda, dus ingeteeld op Morgenster) en grootmoeder van de hengsten Marlando (v. Magneet) en Pentagon (v. Erdball xx).
Morgenster bracht naast Senator en Sinaeda twee merries, Milea (v. Verdi) en Hera (v. Camillus). Milea is de moeder van de goedgekeurde hengst Tolbert (v. Erdball xx), Hera is de overgrootmoeder van Magnaat (v. Marco Polo) (Magnaat is Magneet x Marco Polo, red=MissHIS)." (In de Strengen nr. 2, 29 januari 1998, Serie Stempelhengsten, Jacques Verkerk).


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:15


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:17

LuvdaTossa schreef:
Morgenster heeft de grootste en belangrijkste invloed op de huidige fokkerij. Zij bracht de twee goedgekeurde hengsten Senator (Paladijn) en Sinaeda (Camillus). Sinaeda bracht zeventien dekhengsten voort, waarvan er geen in staat bleek te zijn voor een mannelijke goedgekeurde nazaat te zorgen. Senator kreeg geen zonen goedgekeurd, maar bracht wel Friedhilde II, de grootmoeder van Nimmerdor. Een andere Senatordochter Hubertina staat als grootmoeder te boek van Jelle en Marlando (Magneet) en Pentagon (Erdball xx). Morgenster versterkte haar invloed in de fokkerij via haar dochters Hera (moederlijn van de hengst Magnaat (Magneet) en Milea (Verdi) die de hengst Tolbert (Erdball xx) baarde.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 12:44

Bedankt.

Isolde is idd de dochter van Banka die deze tak van de stam voort zet.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:20

Blijkbaar wil iedereen wat goed is aan zich binden. Hier de link naar een verhaal over het groningerpaard:
Citaat:
Beroemd is de merrie Morgenster van Godin, behorende tot de oude Holsteiner stam No. 1907 (Gabriel - Lorentin - Makart -Friedland - Artillerist). Zij ging de geschiedenis in als de moeder van de preferente Groninger hengst Sinaeda (Morgenster x Cambinus, Fig. 4), die de grondslag legde voor één van de KWPN springpaardlijnen en terug te vinden is in diverse Europese stamboeken. Sineada was een indrukwekkende hengst, zowel ten aanzien van zijn nakomelingen als zijn verschijning. Hij liet 16 goedgekeurde zoons na.
Voor de volledige tekst:
http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/602P11A1.asp
Afbeeldingsineada in het tuig

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 22:59

ART_UMA schreef:
Blijkbaar wil iedereen wat goed is aan zich binden.


Hoe bedoel je dit ART_UMA, de eigenaar weet namelijk niet eens wat de 3e gen. is bij dit paard, dus laat staan waar dit paard uit komt. (met betrekking tot de stam).

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:12

Een hengst die nu nog ter dekking staat en uit de de zelfde stam komt is San Patrignano Anernir, deze nimmerdor zoon springt en dekt in Italie....

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:14

AVENIR bedoelde ik....

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:23

Wij hebben op stal een ahorn merrie staan die als MMMM Morgenster heeft, Er zit Marco Polo en og wat achte rmaar dat zou ik op moeten zoeken, Een merrie genaamd Lida B( LAdy be good) ( internationaal springpaard) is ook een dochter van Morgenster, zij is ook voor de fokkerij ingezet

Ik heb nog wel meer info maar moet ik even zoeken....

De Avenir van het bovenstaand bericht komt ook uit deze lllijn, De moeder van deze merrie en Avenir zijn halfzus/broer,

Jamme rdta er van deze merrielijn niet veel is overgebleven...


Ik praat nog wel eens met Sipke Dokter, en hij kent de merrie, uit zijn jeugd en hij zegt ook altijd dta het een moderne merrie wa sdie nu ook nog wel naar de keuring kan.....


Sinaeda is bij mij in de buurt geboren een oomzegger van Oosterbaan,m woont tegenwoordig op de boerderij, die gelegen is aan de Sinaedawei ( (wei is weg)( uitspraak in fries is Sineeda)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 15:46

Dank zij MissHIS heb ik een 8 jarige Silvio II merrie gevonden uit deze merrie.
Z1 dressuur, helaas te koop.

Afbeelding

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:53

sigrid1182 schreef:
Een hengst die nu nog ter dekking staat en uit de de zelfde stam komt is San Patrignano Avenir, deze nimmerdor zoon springt en dekt in Italie....


Goed lezen, Sigrid Tong uitsteken . Die had ik ook al genoemd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:56

adriana schreef:
Dank zij MissHIS heb ik een 8 jarige Silvio II merrie gevonden uit deze merrie.
Z1 dressuur, helaas te koop.
[/img]


Hoezo helaas? Wilde je niet graag een paard voor jezelf dan Haha! Tong uitsteken Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:58

Pipo"]
[quote="adriana schreef:
Dank zij MissHIS heb ik een 8 jarige Silvio II merrie gevonden uit deze merrie.
Z1 dressuur, helaas te koop.
[/img]


Hoezo helaas? Wilde je niet graag een paard voor jezelf dan Haha! Tong uitsteken Haha!
[/quote]

11.500,- euro, misschien kan jij Adriana sponsoren? Tong uitsteken

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:02

Ja!! Sponseren!!
Maar nee, ik ga Pietje Puk vragen of hij haar wil terug kopen, mits het exterieur er goed uit ziet.
Want we hebben nog een 2 jarige Grib uit deze merrie, maar ik denk dat de Silvio beter is.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:03

MissHIS schreef:
[

11.500,- euro, misschien kan jij Adriana sponsoren? Tong uitsteken
[/quote]


Ja tuurlijk joh! Geen probleem, zoiets heb ik nog wel ergens in een oude sok liggen Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, denisesilver, Majestic-12 en 122 bezoekers