Josef Mengele, angel of death

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Josef Mengele, angel of death

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 23:35

Op het moment ben ik erg veel aan het lezen over de 2e wereldoorlog. De holocaust etc.
Een naam als Josef Mengele zullen voor de meeste geen vreemde naam zijn. Ik kan er met mijn pet niet bij (lijkt me logisch) wat hij allemaal uitgevreten heeft.
Zijn bijnaam is niet voor niks "Angel of Death"
Toen ik er vandaag met iemand over sprak werd me verteld dat we ondanks al zijn gruweldaden veel aan zijn "onderzoeken" (kleurstof in de ogen injecteren om te zien of je de kleur kon veranderen, organen verwijderen, tweelingen aan elkaar naaien om zo een siamese tweeling te creëren, etc etc) veel aan hem te danken hadden.
Dit kan ik me maar moeilijk voorstellen aangezien ik in wat ik tot nu toe gelezen heb nog compleet geen enkel voordeel van die "onderzoeken" kan vinden.

Is iemand het met het bovenstaande eens? Dat we ondanks alles veel aan Mengele te danken hebben?


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:52

nou danken is misschien een groot woord, maar het is wel zo dat door oorlog de geneeskunde grote stappen vooruit gegaan is.

als het je interesseert zou je eens de ...tig-delige documentaire world at war moeten kijken.

Amor Vincit Omnia

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 23:58

Het intresseert me absoluut. OP school hebben wij maar heel beperkt geschiedenis les gekregen. Hitler is slecht, heeft tig miljoen joden vermoord, toen werden we bevrijd... zo, dat was de oorlog, volgend onderwerp.. Dus tja, dat schiet niet echt op.

2 weken geleden hebben we de film Hitler (over het leven van Hitler vóór de oorlog, hoe hij aan de macht heeft kunnen komen *aanrader*) gehuurd, en vorige week shindlerslist. Gister heb ik op discovery een docu (niet helemaal helaas) gezien over "Hitlers Children" (Hitlerjugend dus), woensdag was er een docu over een Nazi die ook nogal wat heeft gedaan, maar die heb ik helaas gemist (weet ook niet meer wie dat was)
SP, zou die te huur zijn? Het zegt me nl niks

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:17

SuperPepeijn schreef:
nou danken is misschien een groot woord, maar het is wel zo dat door oorlog de geneeskunde grote stappen vooruit gegaan is.


Daar kun je ook je kanttekeningen bij plaatsen, want de wonden en ziektes in oorlogstijd zijn zeldzaam in vredestijd. De gezondheidsproblemen die in oorlogstijd om een snelle oplossing vragen, komen in vredestijd vaak helemaal niet voor. Militaire geneeskunde is uiteindelijk maar gericht op één doel (zeker in WO II): zo snel mogelijk terug naar het front. Het is wel goed voor de ervaring van de individuele arts, maar of dé geneeskunde er zo enorm veel beter van wordt...
Heb hier wel literatuur over als je dat interessant vindt.

Nulla tenaci invia est via

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:23

Tja ik weet het ook niet hoor, Natuurlijk zijn er uit de onderzoeken die mengele gedaan heeft ook hele goede dingen voortgekomen, maar de manier waarop is natuurlijk zeer triest. Dus eigenlijk is het tweeledig, Mengele is in mijn ogen een ongelooflijke sadist geweest, maarja zijn de wetenschappers van tegenwoordig die dieren allerlei troep inspuiten niet net zo erg???? mengele gebruikte proefmensen, zoals er tegenwoordig proefdieren gebruikt worden........ al typend wordt het voor mij nog verwarrender Haha! Haha! Haha! Ik ga hier eens ernstig over nadenken....... en kom er nog op terug

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:28

Er is een film uit over Mengele... Laatst nog gekeken, maar ik kan me de titel niet herrinneren...
Ik ga voor je nadenken....

Ik en mijn man zijn ook erg geinterreseerd in de tweede wereldoorlog... alle kanten ervan...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:28

Ik kan het je eerlijk gezegd niet zeggen, omdat ik me er nog niet zo diep in verdiept heb.

Kun je mij auteur en titel van het boek geven, zodat ik het ook eens kan lezen?

Toos paardloos

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:37

Gevonden:

Out of the Ashes.

Gisella Perl (Christine Lahiti, winnares van een Oscar en een Emmy Award voor Chicago Hope) vaart in 1946 op een enorme stoomboot de haven van Manhattan binnen. Net als heel veel Joodse oorlogsvluchtelingen is zij naar Amerika gekomen om een nieuwe leven op te bouwen. Als een van de eerste vrouwelijke gynaecologen van Oost-Europa is ze vast van plan haar oude beroep weer op te nemen. Maar om te beginnen, moet ze eerst toestemming krijgen van een commissie van geneeskundigen. Tijdens hun ondervragingen wordt Gisella's verleden duidelijk. Ze was de assistente van Dr. Mengele (Jonathan Cake, Noah's Ark). Dit plaatst de commissieleden voor een dilemma: Wat heeft Gisella moeten doen om te overleven?

Goede film...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:39

Lijkt me ook een goede film

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 08:51

imker schreef:
Ik kan het je eerlijk gezegd niet zeggen, omdat ik me er nog niet zo diep in verdiept heb.

Kun je mij auteur en titel van het boek geven, zodat ik het ook eens kan lezen?


Ik ben gewoon overal op internet aan het lezen, dus niet in een boek.

Margreet, literatuur in de vorm van een boek of iets wat je kan mailen?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:01

Het zijn artikelen, ik heb ze niet digitaal. Ik ben op dit moment bezig met een keuzecursus Gezondheidszorg & Vredesvraagstukken en een onderdeel daarvan is "Oorlog en geneeskunde in de 20ste eeuw". dr. Leo van Bergen is de auteur die je moet hebben.

*Met te weinig riemen, Militaire geneeskunde en de beide wereldoorlogen
*Oorlog is goed voor de geneeskunde, vragen en overwegingen bij een vaak onderschreven stelling

Hij heeft ook boeken geschreven.

Nulla tenaci invia est via

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:29

ik weet het niet, ik heb niet veel over mengele gelezen enzo.. kan daar dus niet over oordelen..

als je veel over WOII aan het lezen bent, heb ik een tip voor je:
Jack Eisner ~Mijn Getto
is de biografie van een man die als jongetje smokkelde in het joodse getto in Warschau.. echt een heel meeslepend boek.. ik ben bezig om daar voor school een essay over te schrijven..


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:23

Mengele heeft experimenten uit kunnen oefenen op mensen die onethisch, onmenselijk en ronduit gruwelijk waren. Experimenten die in een normale wereld dus niet uitgevoerd zouden worden.
Maar hij heeft ze wel uitgevoerd, en uiteraard zijn daarbij dingen ontdekt die wij nu nog gebruiken. Die kennis word niet genegeerd.
Er was niet zo lang geleden een docu op Discovery, is een hele serie die "Hitler's Henchmen" heet met een gehele aflevering over Mengele.
Over dat hij bijvoorbeeld nooit gestraft is.
Het is afschuwelijk wat hij gedaan heeft maar het zou tegelijkertijd ook stom zijn om zijn resultaten te negeren omdat de methode waarop dit uitgevonden is afgrijselijk is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 28 bezoekers