Jonge pony leren galoperen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Jonge pony leren galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:33

Mijn zoon Rick heeft een jonge pony die hij zelf ingereden heeft (wel met professionele hulp!). Het gaat eigenlijk best heel goed. De pony loopt lekker, basis zit er goed in, hij is verkeersmak, je kunt er lekker mee naar buiten etc. Hij is ook al een paar maal op concours meegeweest (Bixieproefjes) om te wennen en ook dit gaat super.
Het enige probleem dat we eigenlijk hebben is de galop. Insley heeft daar nog best veel moeite mee. Ik dacht eerst dat het aan Rick lag, maar ook de ervaren en heel netjes rijdende bijrijdster die we hebben (zit ook hier op bokt Haha! ) heeft er nog moeite mee, en ook als ik hem zelf longeer gaat het moeizaam. Het gaat de laatste tijd wel wat beter, maar nog steeds niet zoals het zou moeten gaan.
Het probleem is niet het goed aanspringen. Dat is bijna altijd goed, netjes in de goede galop. Maar hij houd het niet langer vol als een half, soms een heel rondje als ie een goede dag heeft. Het lijkt wel of hij in de bochten geen balans heeft... Ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen. Ik heb het gevoel dat hij nog niet sterk genoeg is of zo... Buiten galopeerd hij wel beter. Maar dan is het natuurlijk altijd rechtuit en loopt ie achter Jumper aan, maar dan nog moet het tempo hoog genoeg zijn, anders gaat ie heel snel draven. Je kunt hem ook niet goed met de zweep bijtikken in galop want dan begint hij te bokken, zo is Rick er dus al een aantal keren afgevlogen. Ook dit gaat nu wel beter, kwestie van wennen, maar is ook niet de oplossing. Mijn gevoel zegt me dat het probleem vanzelf beter word door het gewoon veel te doen. Maar misschien hebben jullie nog een aantal tips waar ik zelf misschien nog niet aan gedacht heb?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:39

Ik denk juist lekker veel buiten laten galopperen, laat hem zelf zn balans zoeken in de galop. Door de bochten in de bak kan het inderdaad een balans probleem zijn, dat zou inderdaad opgelost zijn door rechtuit te galopperen en zo zekerheid en kracht te ontwikkelen...

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:44

laat hem idd eerst zijn balans zoeken door veel buitenritten te maken en lange rechte stukken te galoperen, laat hem zelf het tempo bepalen.
en aan de longe galoperen is altijd moeilijker voor een jong paardje. gewoon heel veel oefenen, na een tijdje komt dat wel vanzelf volgens mij.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:49

Lekker buitenrijden doen we sowieso al veel. En ik probeer met het tempo ook altijd rekening met Ins te houden, hoewel dat niet altijd meevalt met mijn vosruin van 1.75 tegenover een pony... Lachen. En ik heb inderdaad ook wel het gevoel dat nu het weer weer beter is, en de pony weer veel gereden word, dat het iedere keer beter gaat.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:49

Ik heb altijd geleerd dat paarden/pony's van overgangen rijden sterker worden, dan van 'lange' stukken achtereen galopperen. Op het moment van aanspringen moet de pony de grootste krachtsinspanning leveren. Dus ik zou proberen om vaak aan te galopperen en na vijf of tien meter weer te gaan draven. Uiteraard zal de pony niet binnen een maand al vijf minuten aan een stuk kunnen galopperen; sterker worden heeft tijd nodig!!! Eventueel zou je een maandje Equitop Myoplast bij kunnen voeren, dit is om de spieropbouw en massa te ondersteunen (bevat natuurlijke grondstoffen). Is 'redelijk' prijzig (wat heet?!) maar geeft een goed resultaat!! Heb zelf goede ervaringen 'r mee!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:16

ik denk dat hij nog niet sterk genoeg is in galop, en dat hij zijn balans nog niet kan vinden, ik zou proberen om wat hier al genoemd wordt tijdens de buitenritten veel te galoperen, zodat hij sterker wordt, en meer gaat dragen, en misschien toch tijdens het longeren, is een kwestie van nu even volhouden, en zo wordt je pony sterker, en komt het allemaal wel goed

succes OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:02

Ik denk dat het een kwestie van oefenen is. Niet alleen tijdens buitenritten, maar ook in de bak en aan de longe. Het zijn zo te lezen tenslotte de bochten die hij niet goed doet, rechte stukken wel. Door het ook telkens even te doen als je in de bak bent, kan hij hier aan wennen en wordt hij vanzelf sterker in bochten. Het buitenrijverhaal past hier natuurlijk nog steeds mooi naast.

texje
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:18

je pony kan zijn balans nog niet vinden. ik zou zeggen: stoor hem/haar zo weinig mogelijk in galop, handen naar voren en een beetje verlicht zitten. GEEN stelling en NIET aan de teugel vragen. net zoals oxbow zou ik ook kleine stukjes draven. ik zou mijn paard ook elke keer na het galopperen (dat is voor hem/haar heel zwaar) even belonen. na een tijdje wordt hij/zij sterker en komt hij/zij beter in balans en dan is het klaar. was bij mij ook. succes!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 17:40

Tja, allemaal bedankt voor het meedenken. Al de oplossingen die hier genoemd worden doen we al, en dat het een kwestie van tijd is weet ik ook wel. Maar ja, toch blij dat dat hier even bevestigd word... Lachen).
Soms word je wel eens een beetje onzeker over de te volgen weg en dan is het fijn om wat andere meningen te horen.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:49

ja iedereen geeft hier tips vanuit eigen ervaringen denk ik. Ik heb vroeger bij mijn tante heel veel jonge new foresters gereden ( stal Oosterbroek ) en de een kan beter geloperen dan de ander. Wij gingen altijd het bos in en dan op een recht pad galopperen. Als dat lukte gingen we in de bak verder met voltes galopperen, als ze dan een beetje te sturen waren gingen we de hele bak door. Altijd met druk op de teugels om steun te geven en beide benen eraan. Na veel oefenen komt het vanzelf, goed! succus ( mooie pony hoor!! )

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:17

Ik heb een jonge fjord met hetzelfde probleem.

In de bak valt hij bijna om als we in de bocht zijn. Nu ben ik het buiten gaan doen. Gewoon een recht stuk, eerst de kracht , balans en impuls krijgen om vooruit te gaan.
Als dit goed gaat ga ik weer verder in de bak.

Verder doe ik ook alle oefeningen buiten. Hier hebben ze geen bakrand om aan te gaan plakken.

Na een paar keer alleen rechtuit te hebben gereden pak ik nu op een breed stuk gebroken lijnenn mee.
En dat zullen straks voltes worden Tong uitsteken

Het ene pard leert het gewoon sneller als het andere paard.