Zitlessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Zitlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 08:31

Weet iemand waar je goede zitlessen kunt volgen? En moet je daar je eigen paard meenemen? Wat zijn jullie ervaringen met zitlessen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:53

Bij de meeste maneges wordt tegenwoordig zitles gegeven, dit gebeurd op een manegepaard, meestal 5 a 8 keer, in het begin aan de longe.
Je kan ook instructie naar je huis laten komen en dan heb je zitles op je eigen paard. Als je de mogelijkheid hebt is het handig om op je eigen paard te doen.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:28

Als je een eigen paard hebt en een instructeur kun je daar
zitlessen aan vragen
informeer idd anders op ene manege

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:06

Om een onafhankelijke zit te ontwikkelingen moet naar mijn mening eigenlijk iedereen een zitlessen volgen. Ook gevordere ruiters hebben er nog steeds veel aan. Toen ik begon met rijden heb ik geen zitlessen gevolgd. Volgens de intructrice was het niet nodig omdat ik redelijk stabiel *LOL* (maar niet heus)zat. Maar ik heb er nu spijt van. Ik vind zitlessen de basis van het paardrijden. Je leert de bewegingen van het paard kennen en je zult er een goeie zit mee ontwikkelen. Mijn goeie zit is hopeloos verdwaald..... Verdrietig Misschien dat ik ook nog maar es een paar van dit soort lesjes ga volgen!

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:48

eigenlijk zou elke instructeur gewoon standaard aandacht moeten besteden aan houding en zit en af en toe een leerling aan de longe moeten houden en een zitles geven, je kunt dat natuurlijk ook zelf doen samen met iemand, een op het paard ander houd de longe vast en geeft aanwijzingen!
je kunt eventueel clinics volgen bij bv. Ulrike Thiel
http://www.members.tripod.com/hippocampus3/NLstart.htm

(wij gaan trouwens dit jaar een clinic organiseren die Ulrike bij ons komt geven! je woont in de buurt, dus misschien alvast een tip om het in de gaten te houden )

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

YvonneR

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:49

Hoi,

De zit is idd heel belangrijk, vandaar dat ik ook zitlessen organiseer in workshop vorm bij mij thuis, dat betekend dat je met je eigen paard een workshopdag volgt.
Voor informatie over de workshopdagen en de overige cursussen...
kijk op mijn site! www.dressuurstalroosenheuvel.nl

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 09:46

Citaat:
je kunt dat natuurlijk ook zelf doen samen met iemand, een op het paard ander houd de longe vast en geeft aanwijzingen!


Toevallig heb ik dat gister met een vriendin gedaan. Eerst zij erop en daarna ik. Het was op haar paard en die gooit in draf nogal hoog op. Spierpijn dat ik heb!

Ik heb wel gewoon les en m'n instructeur geeft ook wel aanwijzingen voor m'n houding en zit, maar het lijkt me wel nuttig om echte zitlessen te nemen. Ik zal de clinic in de gaten houden!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:25

de beste les is zonder zadel rijden Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:29

Quarterh0rse schreef:
de beste les is zonder zadel rijden Knipoog

niet mee eens, zonder zadel of zonder beugels zit ik perfect, maar met.... Bloos


YvonneR

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:09

Het is heel goed om 'een keer' zonder beugels te rijden, echter..........
dit zegt niets over het correct in balans kunnen zitten!


Als ik iemand in balans zet, wat uiteraard een 'tegensprekend gevoel' vanuit je lichaam geeft. Vertel ik altijd dat het heel vreemd en niet confortabel aanvoelt... Ga maar eens met je armen overelkaar zoals je normaal zou doen en dan doe je een keer de andere arm boven. Voel... het is een vreemde gewaarworden. Op het paard is dat tuurlijk ook zo.
Daarnaast is de ademhaling van groot belang. Ook je 'blokken' op elkaar houden en je moet je juist kunnen gronden. Zonder beugels kun je je niet 'gronden', lang maken. Jezelf in een soort 'POWERpositie' brengen. Dit alles kost heel veel concentratie/training. Ben voor 75% bij jezelf.... !!!

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:33

Ik heb bij mijn vorige manege een verkeerde houding aangeleerd gekregen, daar deden ze niet aan zitlessen!
Hebben ook nooit op mijn houding gelet, en ik was nog jong en wat bangig, dus deed standaard mijn beugels twee gaatjes korter, dan verloor ik ze niet. Resultaat: een te holle rug en de neiging om benen op te trekken! Flink balen!
Mijn advies is, zoek een manege waar je je prettig voelt, of emand die er ervaring mee heeft en je prive-les kan geven!
Ik heb gister ook een zitles gehad, en het doet me geweldig goed!
Succes verder!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:45


NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:06

Naast paardenbegrijpen ook interessante site van Antoine de Bodt via
www.hoefkatrol.com.whsites.net

Veel aandacht voor klassieke wijze van rijden en ook houding en zit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers