apart laadprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

apart laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:45

Ik ben sinds kort bezig met het beleren van een 3 jarige merrie. Het rijden verloopt allemaal prima (gelukkig). Maar er is 1 ding dat een stuk minder fijn verloopt en wel het in en uit laden in de trailer... als veulen en 1 en 2 jarige ging dit allemaal goed (volgens verhalen). Als tweejarige is het een keer misgegaan in de trailer (ze schrok, kwam heel abrupt met haar hoofd omhoog en stootte deze toen dus heel lelijk). Sindsdien heeft zij erge angst bij zowel het in-als uitladen in de trailer. Het is trouwens geen bijzondere trailer: normale hoogte en 1,5 paards.. Je ziet het wit van haar ogen helemaal wanneer zij de trailer in moet. Ze loopt er heel erg moeizaam in..wanneer zij bijna boven is gooit zij haar hoofd elke keer heel hard omhoog en stoot deze dus weer. Hierna gaat ze niet echt in paniek maar ze vindt het gewoon heel erg eng. Tijdens het rijden verloopt het allemaal wel goed. Wanneer zij de trailer weer uit moet durft ze dit ook niet. Elke keer zijn we een minuut of 20 bezig om haar uit de trailer te krijgen (dit duurt zolang omdat ik niks wil forceren en dus met een zachte hand haar benader). Maar ook hier gaat het weer fout. Na een poosje loopt ze rustig achteruit maar ook dan gooit ze haar hoofd ineens omhoog en stoot ze deze weer!Dit is voor een paard niet erg prettig lijkt me zo en de drang voor haar om de trailer in te gaan wordt steeds minder en minder...dit merk je ook goed! Ik heb al met een aantal mensen dit probleem besproken; twee oplossingen kwamen hieruit voort:1) doe iets over haar hoofd zodat ze het niet doorheeft. 2) doe bijzetteugels aan zodat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien. Beide manieren werkten niet. Bij de eerste manier durfde ze helemaal niet meer te lopen en bij manier 2 raakte ze in paniek ( ik kan haar echter wel met bijzetteugels longeren). Ze is gewoon heel erg bang! Is er hier iemand die mij zou kunnen helpen? Ik weet het...een heel verhaal..maar hoe meer details jullie hebben hoe beter jullie kunnen reageren op dit probleem en eventueel ( en dit hoop ik ECHT) een oplossing kunnen bieden! Ik wacht met spanning reacties af Lachen !!


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:52

Als het je eigen trailer is: misschien iets aan het dak bevestigen dat de schok dempt? Bijv een stuk rubber in een frame ruim gevuld met stro iod? Merkt zij niks van (itt bijzet of iets op haar hoofd) tot ze haar hoofd omhoog gooit, dan is het niet zo'n klap. (Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel...)

Verder proberen haar bij het laden af te leiden met iets wat je laag houdt. Worteltjes over de vloer, pluk hooi voorin de trailer op de grond, voordeurtje van de trailer open laten staan tijdens het laden. Hangt er natuurlijk wel vanaf in hoeverre ze zich laat afleiden.


talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:58

Oke...ik ben toch niet gedetailleerd genoeg geweest blijkt haha.. Lachen We hebben de achterkant van de trailer al bedekt met rubber (dat wanneer zij dr hoofd stoot bij binnenkomst de klap niet zo zeer doet). het dak is echter nog niet voorzien van rubbere platen o.i.d. maar dit kan ook niet omdat er een dakraampje inzit...ik neem telkens van alles mee om haar af te leiden (brok, appels, snoepjes, hooi e.d.) maar hier heeft zij op dat moment totaal geen oog voor. Wanneer ik de brokken in haar mond duw dan wil ze ze wel opeten maar liever niet dan wel...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:01

Nee, als er een raampje in het dak zit, wordt mijn idee moeilijk uitvoerbaar. *denkt nog ff verder*

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:01

ik heb hier geen ervaring mee,maar heb wel eens gehoord dat je een open trailer bij het paard in de weiland kan zetten.
hooi en eten geven in de trailer,
zo leert ze misschien dat trailker in niet alleen maar betekend om weg te gaan en het asocieerd met vervelende dingen..

Karaat_the_newforest op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:03

Je paard heeft een probleem met het stoten van het hoofd aan het plafond van de trailer bij het in- en uitladen. Wat je dan kunt doen is haar bewust leren het hoofd te laten zakken tijdens het in- en uitladen. Je kunt dit doen door (eerst in stilstand) te leren haar hoofd wat omlaag te doen zodra je even onder haar hoofd licht in het halstertouw knijpt. Zodra ze haar hoofd omlaag doet (al is het maar een millimeter) meteen het halstertouw weer loslaten en belonen. Vervolgens vraag je het nogmaals en doordat je steeds beloont (het beste werkt met voer dat je na een beloningssignaal geeft) voor het laagste punt, leert ze al snel dat jij bedoelt dat ze het hoofd laag houdt. Dan ga je de tijdsduur opbouwen, dus steeds langer wachten voor ze de beloning krijgt zodat ze echt lang laag blijft. Dan dat ook tijdens het stappen vragen en uiteindelijk ook tijdens het trailer op lopen. Daarbij is het belangrijk dat je voor elke stap met het hoofd laag richting de trailer beloont. Als je haar gewoon de trailer op laat lopen na 1 keer hoofd laag vragen zal ze vergeten dat jullie iets interessants aan het doen zijn en weer in haar oude angst vervallen.

Een methode die sneller (en misschien beter) werkt, is om haar te leren op commando een voorwerp aan te raken. Vervolgens beweegt dat voorwerp zich richting de trailer - en laag richting de trailer - en je paard volgt. Dit werkt beter omdat ze nu bewust - en uit eigen wil! - het hoofd laag gaat houden om het voorwerp aan te raken, omdat dit haar iets oplevert (beetje voer). Met datzelfde voorwerp richting haar borst kun je haar vervolgens vragen achterwaarts te lopen, bijvoorbeeld de trailer weer uit Haha!. Dit heet targetten, en kan lastig overkomen omdat je dan steeds de target, het voorwerp met je mee moet nemen. Dat hoeft echter helemaal niet: zo heb ik onze pony's geleerd om mijn hand aan te raken als ik in mijn vingers knip. En daarmee kan ik ze in allerlei situaties die ze eng vinden in feite alles laten doen wat ik wil, omdat zij afgeleid worden van hun angst en in plaats daarvan zich gaan richten op het verdienen van de beloning (kan uiteindelijk ook gewoon een aai of kriebel worden). Uiteindelijk zal ze zichzelf de gewoonte aanmeten om met een laag (in elk geval niet hoog) hoofd de trailer in en uit te gaan en hoef je dit nog maar af en toe te gebruiken om haar er even aan te herinneren hoe het ook al weer zat.

Uitgebreidere uitleg over hoe je dit kunt trainen staat op
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... raken.html
en
http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/targetten.html

Veel succes!

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:06

hoi,
misgien kan je op die rand waar je pony/paard elke x z'n hoofd stoot een speciale rand maken dat het niet meer zo'n pijn doet?

groetjes Rochelle

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 13:11

hier heb ik denk ik wel wat aan Lachen!! Is er misschien iemand die nog andere suggesties heeft?

tamary

Berichten: 29083
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:41

Er zijn speciale "helmpjes" voor paarden te koop. Precies voor dit soort dingen, in combinatie met wat xyzutu2 zegt moet dat denk ik wel een oplossing zijn.

Succes

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:21

Hej,
Ik denk niet dat het goed is als je 'helmpjes of allerlei kussens' in je trailer doet en bij je paard vastmaakt.
Hiermee omzeil je het probleem alleen maar en zal ze t nooit afleren.
Ik vind het idee goed van dat meisje die zegt dat je je paard op commando aan je hand ofzo moet laten 'buigen'. Zo kun je het echt afleren dat ze met haar hoofd omhoog gaat!
Greetz, Suus

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:07

kun je haar niet in de trailer voeren ?
dus niet op pad gaan, maar thuis haar in de trailer het voer geven en haar er zelf in laten lopen, zodat ze over de angst heenraak ten niet meer de reflex van het hoofd omhoog doen heeft
De trailer is nu een heel eng beladen iets en het is heel braaf dat ze er nog in gaat
Doe eens iets anders met de trailer, voer haar op de klep en steeds een stukje verder, zodat ze dat ding anders gaat bekijken.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:07

ik heb een vraag gaat ze wel de trailer in of durft ze dat ook niet....?

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:14

er zijn speciale halsters voor paarden met zo een problemen. dit lost idd het probleem niet op maar het is mss wel leuk voor het paard dat wanneer je hem via de een of andere methode het probeert af te leren en hij doet toch zijn hoofd omhoog dat hij zich niet zoveel bezeert. (vertrouwen van het paard dus wat opbouwen).
pico durft ook niet op de trailer, als hij een trailer ziet word hij hysterisch. zijn baasje heeft dan geprobeerd hem op een camion te leiden en dat verliep vlekkeloos, dus heeft zijn baasje nu ook een camion gekocht. en op de camion is hij dus heel rustig en maakt er geen probleem van om op of af te gaan. dus mss kun je ook eens proberen met een camion van iemand....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:15

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 17:26

ze gaat de trailer in eerste instantie wel braaf in maar telkens gooit ze haar hoofd ineens omhoog en dan is heel de wil om de trailer in te gaan in 1 klap verdwenen (letterlijk en figuurlijk Verward ) Ik heb haar al eens eerder in de wei geconfronteerd met de trailer en haar gevoerd op de klep. Dit verliep in eerste instantie goed. Totdat er een trekker voorbij kwam waar zij van schrok, en je raadt het al, haar hoofd weer plots omhoog gooide Scheve mond !

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:09

Ik heb vroeger een paard gekend en die deed PRECIES hetzelfde als wat jij beschrijft maar dan telkens wanneer ze in en uit de stal moest ... vanaf de moment ze met haar hoofd door het deurgat zat "schrok" ze en knalde ze iedere keer opnieuw met een giga knal tegen de bovenkant van de doorgang ... Scheve mond
Haar angst werd dus iedere keer bevestigd "want zie je nou wel dat dat pijn doet!"

Ondertussen is dat paard verhuist en ik heb geen idee of ze het ooit hebben kunnen afleren.
Kan je dus ook niet helpen, maar ik wens je wel succes!

tamary

Berichten: 29083
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:16

Suusiej schreef:
Hej,
Ik denk niet dat het goed is als je 'helmpjes of allerlei kussens' in je trailer doet en bij je paard vastmaakt.
Hiermee omzeil je het probleem alleen maar en zal ze t nooit afleren.
Ik vind het idee goed van dat meisje die zegt dat je je paard op commando aan je hand ofzo moet laten 'buigen'. Zo kun je het echt afleren dat ze met haar hoofd omhoog gaat!
Greetz, Suus


Je zal in dit geval wel moeten. Als het paard zich elke keer weer pijn doet blijft de angst terecht bestaan. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar een manier om een probleem aan te pakken. Het leren om het hoofd omlaag te brengen is het andere deel van de oplossing.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:33

Loolapelooza schreef:
Ik heb vroeger een paard gekend en die deed PRECIES hetzelfde als wat jij beschrijft maar dan telkens wanneer ze in en uit de stal moest ... vanaf de moment ze met haar hoofd door het deurgat zat "schrok" ze en knalde ze iedere keer opnieuw met een giga knal tegen de bovenkant van de doorgang ... Scheve mond
Haar angst werd dus iedere keer bevestigd "want zie je nou wel dat dat pijn doet!"

Ondertussen is dat paard verhuist en ik heb geen idee of ze het ooit hebben kunnen afleren.
Kan je dus ook niet helpen, maar ik wens je wel succes!

Zo'n paard heb ik ook ooit eens gereden.
met in en uitgaan van de stal gooide ze haar hoofd omhoog en durfde er niet in.
Niet met lekkers, niet met boos worden.

wat bij haar super werkte was een bijzet teugel van de buik tussen de voorbenen door vast aan het halster.
in het begin best strak, later steeds wat losser.

na een tijd liep ze weer gewoon de stal in.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:39

ik ga mee met runningkawa, tenminste die manier heb ik ook gebruikt tegen het sterrenkijken van mijn pony bij het rijden.

verder weet ik niet veel goeie manieren, misschien iets zachts tegen het plafond, of probeer het met een trailer die hoger is...??

als je een keer de tijd hebt gewoon iets zachts tegen het dak aan doen, zodat als ze hem stoot, het veel en veel minder pijn doet (ja tuurlijk schrikt ze wel, lijkt me logisch als het elke keer wel pijn doet)

met de bijzet tussen de benen door zou ik nog even wachten, want dan kan ze ook in paniek raken en zichzelf pijn doen...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:02

heej
je kan ook even op www.paardnatuurlijk.nl kijken!
daar staat ook een stukje over de trailer in en uit laden

doei doei Rochelle

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:35

tamary"]
[quote="Suusiej schreef:
Hej,
Ik denk niet dat het goed is als je 'helmpjes of allerlei kussens' in je trailer doet en bij je paard vastmaakt.
Hiermee omzeil je het probleem alleen maar en zal ze t nooit afleren.
Ik vind het idee goed van dat meisje die zegt dat je je paard op commando aan je hand ofzo moet laten 'buigen'. Zo kun je het echt afleren dat ze met haar hoofd omhoog gaat!
Greetz, Suus


Je zal in dit geval wel moeten. Als het paard zich elke keer weer pijn doet blijft de angst terecht bestaan. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar een manier om een probleem aan te pakken. Het leren om het hoofd omlaag te brengen is het andere deel van de oplossing.
[/quote]

Tuurlijk is het goed, maar sommige mensen schrijven alleen maar op dat ze speciale halsters enzo moeten omdoen, en DAN gata t probleem dus niet weg. Dus bij deze: het is het beste als je het allebei doet!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:12

mischien kun je je trailer mocht het probleem er echt niet uit gaan na heel veel proberen laten verhogend at het dak hoger zit dan normaal?

Icelandics
They grow when you get on

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:30

ja denk ik ook horssie,

en Suusiej, over dat op commando laten buigen; dan heb je wel hele lange trainingen nodig want hij doet het blijkbaar omdat hij het eng vind, of omdat hij in paniek raakt.

omdat het vluchtdieren zijn zal het dan niet veel helpen om hem op commando te laten buigen, maarja het is het proberen waard, maar er gaat wel een hoop training en tijd in zitten.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 01:57

Loolapelooza schreef:
Ik heb vroeger een paard gekend en die deed PRECIES hetzelfde als wat jij beschrijft maar dan telkens wanneer ze in en uit de stal moest ... vanaf de moment ze met haar hoofd door het deurgat zat "schrok" ze en knalde ze iedere keer opnieuw met een giga knal tegen de bovenkant van de doorgang ... Scheve mond
Haar angst werd dus iedere keer bevestigd "want zie je nou wel dat dat pijn doet!"

Ondertussen is dat paard verhuist en ik heb geen idee of ze het ooit hebben kunnen afleren.
Kan je dus ook niet helpen, maar ik wens je wel succes!


Ik ken een draver die doet precies hetzelfde! Oplossing ( nouja niet echt oplossing maar zo gaat het wel) achteruit de stal in en uit. Dan doet ze het niet. Maar zo kan je een paard niet in de trailer krijgen

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:51

misschien is het een idee om een doek of deken over zijn hoofd te doen zo heeft hij iet door wanneer hij bij de rand is en zijn hoofd moet stoten (ik weet niet of het werkt tis maar een sugestie)\

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, beestenfreak, GoogleAdsense en 5 bezoekers