help, pony gaat moeilijk aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horse4ever

Berichten: 36
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: Schiedam

help, pony gaat moeilijk aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 16:54

Ik rij nog op manege pony's maar mijn 2lieveling(zie in the picture) zijn allebei nogalmoeilijk aan de teugel te krijgen wie heeft er tips of weet iets??



[edit: Lovely] titel aangepast [\edit]

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:06

probeer ze lekker los te rijden dus op volte zetten lekker links en rechtsinbuigen! niet te veel vasthouden lekker ontspannen en het heeft gewoon z'n tijd nodig!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 23:54

Het belangrijkste is dat je pony goed op je been reageert.
Hij moet dus eerst goed doorlopen voordat je iets gaat beginnen met zijn hoofd.
Dan idd veel voltes lopen en alles wat je been geeft voor opvangen.
Je moet je buitenteugel aanhouden en met je binnenteugel ophoudingen maken.
Het allerbelangrijkste is je been.
Je pony komt vanzelf naar je hand toe

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:59

je moet veel geduld hebben na een tijdje vind je het ''knopje'' van je pony en weet je hoe hij aan de teugel moet en vanaf dat moment gaat het ook altijd goed

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:50

Sorry hoor, maar dit komt op mij over alsof jij je pony de schuld geeft. Ik vrees toch echt dat je zelf de schuldige bent.... Jijzelf moet nog veel leren, en veel goede lessen volgen. Dan kom je er vanzelf.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 16:18

Ik zal het nog maar eens uitkauwen: 'Aan de teugel' is geen kunstje. Het is een gevolg van het goed gereden worden van het paard, het is geen doel op zich.
Al dat gewriemel in die mond dat sommige voorstellen zorgt er alleen maar voor dat de pony in een schijnhouding gaat lopen, die er weliswaar leuk uitziet, maar niets met rijkunst te maken heeft.

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:24

Ik zeg altijd rijd hem/haar eerst goed voorwaards neerwaards!!!
Als dat lukt ga je niet meer de hals laten strekken,maar hou je je handen iets naar voren net of hij zijn hals mag strekken,maar je teugels mogen niet langer worden!!!
dan kom je op het punt dat hij moet buigen of hoofd omhoog.
Meestal kiezen ze voor buigen!!!
XXX
en succes!!

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:31


ik heb eens gelezen door met de teugels een beetje te zagen in de mond. Ik weet niet of dit diervriendelijk is want ik heb het zelf nog nooit uit geprobeert om dit op deze manier te doen.
Bij mij gaat het vanzelf.
misschien ligt dit waarschijnlijk aan de pony's.

Groetjes Celine, hoe de moet er in *LOL*

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:33

Nooit zagen!!!
dan word het paard hard in zijn mond en voelt hij/zij straks niks meer!!
Nee gewoon rustig en vriendelijk blijven!!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:24

hoi hoi

verzameling en aan de teugel lopen komt vanzelf en heeft tijd nodig. als je ze gewoon rustig naar voren rijdt dan zoeken ze vanzelf die teugel wel op. en dan kan je ze zelf rustig gaan ondersteunen met die teugels.

veel succes groetjes. joyce Vingers aflikken

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 08:31

Weet je eigenlijk wel wat aan de teugel rijden is? Er staan hier zoveel vragen van hoe "aan de teugel" moet, maar volgens mij weet geen van die vragenstellers wat aan de teugel rijden werkelijk is. Zou je het nl. wel weten dan zou je deze vraag niet stellen Haha! Je paard aan de teugel rijden is een resultaat van iets, net als verzameling een resultaat is. Het is niet een knopje dat je indrukt. Om dit resultaat te bereiken heb je gerichte training nodig van een goede instructeur en als het even kan een niet al te afgestompte manege pony.

Maar volgens bedoel jij met je vraag, hoe rijd ik mijn pony met zijn hals in een krulletje?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:08

het aller-aller-aller belangrijkste is dat jijzelf ook ontspannen bent,beetje voltes rijden helpt ook meestalwel en/of stelling vragen.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:23

Ik ben het ook met Pril eens. Ik moet Jason nu eerst actief maken voor het been en lekker voorwaarts maken en daarna pas een klein beetje met de teugels gaan spelen. Want wat gebeurde er nou. Ik en de andere verzorgster gingen zoveel trainen op "dat" aan de teugel lopen, hij werd helemaal stug in z'n mond, omdat we hem niet actief maakten! En ik moet nu zeggen (na 1 les op deze manier) het ging erug lekker!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:47

'aan de teugel '
Tja, dat komt echt vanzelf. Dan kan je wel trucjes gaan toepassen als kneepje in deze teugel, beetje druk daar...blablabla het is geen recept! Zo van, ik ga mijn paard aan de teugel rijden: een beetje van dit, een beetje zus, en nog een beetje zo, en tadaa, zie hier, mijn paard loopt in 2 delen, z'n hoofd in de krul, en z'n rug als een plank...

Je moet gewoon lekker blijven rijden, netjes en ontspannen zitten, teugels op een normale lengte, wel zorgen dat je altijd verbinding houdt, en lekker veel overgangen en figuren rijden, en vooral zorgen, dat je pony lekker doorloopt. Het kost misschien iets meer tijd dan die 'handige' trucjes, maar op de lange duur heb je er echt veel meer aan!
Succes ermee!

Groetjes

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:58

Hoi!

Aan te teugel is een resultaat, geen doel!!!!! Je pony gaat aan te teugel lopen, als jij hem goed los en ontspannen hebt lopen. Als je aan het rijden bent, dan moet jou doel niet zijn mijn pony aan de teugel laten lopen, maar meer iets van mijn pony lekker voorwaarts en ontspannen laten lopen, en als resultaat gaat de pony na een tijdje aan de teugel lopen. Tja, het is een beetje moeilijk uit te leggen vanaf de compu.