Hebben jullie tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 13:46

Vanaf mijn 9e tot en met mijn 15e heb ik vrij intenstief paardgereden. Door omstandigheden ( verzorgpony's werden verkocht en ik ging studeren) ben ik daarna 4 jaar gestopt. Nu begon het afgelopen jaar het paardenvirus weer op te komen Haha! en ben ik sinds een week of 6 weer begonnen met elke week les te nemen op de manege. Ik moet zeggen: het is echt ontzettend leuk, maar het valt me wel een beetje tegen hoeveel dingen qua gevoel ik kwijt geraakt ben. De volgende dingen doe ik fout:
- Mijn beenhulpen zijn niet meer subtiel, ik kan een paard niet echt meer naar voren ' drukken'.
- Ik ben links en mijn hele leven lang ben ik zeg maar gewend om links de ' controle' te geven, gevolg is dat mijn linker teugel veel korter is dan mijn rechter teugel. Het paard dat ik rijd valt dus steeds of naar binnen of naar buiten. Als ik door heb dat mijn linker teugel korter is herstel ik het wel weer, maar na verloop van tijd sluipt het er toch weer in.
- Ik rijd op een jonge Fries, die erg veel moeite heeft met aangaloperen. Soms doet ze het wel een stukje, maar ik moet telkens of met mijn stem of mijn been ervoor zorgen dat ze in die galop blijft, anders valt ze weer terug in de draf. Heel vaak ook springt ze helemaal niet aan, maar rent ze alleen maar weg in de draf, ze is dan echt niet te sturen.
- Verder heb ik last van de bekende kwaaltjes zoals hakken omhoog, pianohandjes en mijn rug is niet altijd even recht. Voor deze dingetjes ben ik niet zo bang: ik denk dat ik door een beetje routine het wel weer goed ga doen.

Nu is mijn vraag dus of jullie eventueel tips zouden hebben voor een of meerdere van deze probleempjes. Ik weet dat het heel wat is, maar wellicht komen deze problemen jullie bekend voor?

bedankt alvast in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:46

ja die problemen heb/had ik ook!! wat bij mij sinds kort helpt met rechtop zitten is erop letten dat je enkels schouders en oren in een rechte lijn staan... zo uit mijn hoofd hoor.. met aangalopperen kan je mss eerst het leren aan de longe dat helpt mss wel omdat hij het dan wat makkerlijker aangaloppeerd misschien omdat er dan niemand op zijn rug zit en misschien geef je wel de verkeerde hulpen.. de rest weet ik zo 1 2 3 niet kijk maar of je mijn ips gebruik ik noem maar het eerste op wat mij nu te binnen schiet dus het kan zijn dat t niet klopt maar ja... wel leuk dat je weer rijd!! succes ermee!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:10

misschien eens een privelesje aan de longe, zodat iemand je heel goed kan helpen

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 18:13

Bedankt voor de tips!!
Een privelesje aan de longe zou heeeeeel fijn zijn en dan het liefste zonder zadel ( of zonder stijgbeugels in elk geval ) zodat ik ook weer eens leer fatsoenlijk te zitten , maar er worden op de manege waar ik rijd alleen privlessen gegeven aan beginners en dat ben ik dus niet meer. Voor mijn 'pauze' heb ik ook ongeveer 1,5 jaar priveles gehad, maar degene van wie ik dat had is helaas verhuisd naar Belgie. Ik ben bang dat ik het echt gewoon in de manegeles op zal moeten zien te lossen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:52

hé! ik was 10 jaar gestopt met rijden en toen ik 5 maanden geleden weer begon kon ik geeneens meer opstijgen! en al die termen? wat was nou ook al weer een slangevolte? gebroken lijn?
ik ben weer aardig op weg, maar kamp ook met zelfde problemen:
houding: vraag aan je lesgeefmens of ze goed op je houding wil letten en ze moet er continu op hameren anders sluipt de verkeerde houding erin en is het moeilijk af te leren. probeer ook steeds in de spiegel te kijken en jezelf te controleren. telkens als je langs de spiegel komt: check! (hoop wel dat je over een spiegel beschikt)
galop: ik rijd op een draver, en die vind aangalloperen ook moeilijk. ik doe het daarom op een volte, zodat ze al stelling heeft en als ze harder gaat draven moet je haar eerst weer helemaal verzameld krijgen, dan pas weer proberen aan te springen in de galop. als ze eenmaal aanspringt, heel goed en uitbundig belonen met je stem.

veel rijplezier ! (ik snap nog steeds niet waarom ik destijds gestopt ben!!)

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:21

Ik ben r ook een paar jaar tussenuit geweest en stapte toen weer op. het viel me erg tegen, en wat een spierpijn erna, weken kon ik na iedere les niet meer lopen. ik heb een paar zitlessen genomen (aan de longe), en ben meteen twee a drie keer per week gaan lessen. En probeer voor jezelf de lat niet te hoog te leggen, na een paar maanden rijdt jij weer als vroeger....het is gewoon het begin dat je je weer de beginner voelt.