Gelezen in Bit - over slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Gelezen in Bit - over slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 21:17

Deze geweldige uitspraak kwam ik tegen in de nieuwste Bit:

Stelregel van George Theodorescu: geen slofteugels in zijn stal. "Daarmee kun je alleen maar foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen dan naar de slofteugel. Dat werkt dus niet, want je hebt geen inwerking. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost. In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig. Dat diep rijden gaat ook vaak met een slofteugel gepaard. En daarmee kom je bij een ethisch punt. God heeft het paard zo geschapen, dat het het enige dier in de wereld is dat de mens direct in de ogen kijkt. Je hebt dezelfde ooghoogte. Het is een schande om het hoofd van een paard tussen zijn voorbenen te doen en hem zo te laten werken. Dat kan toch nooit beter zijn? Laat degen die zo rijdt of traint, zelf maar eens zo werken, met zijn hoofd tussen zijn benen

Kom ik weer bij het punt of God (zo hij al bestaat) het paard überhaupt wel geschapen heeft om bereden te worden, maar dat is een andere discussie Haha!
Ik vond het 'nut' van de slofteugel in ieder geval erg mooi onder woorden gebracht!
Maar 'wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen': ik rij zelf ook regelmatig met een thiedemann. Al gebruik ik die niet om het 'hoofd naar het lichaam te trekken', hij begrenst alleen, zodat ze dat hoofd niet nog verder wegsteekt, het laatste stukje 'het lichaam naar het hoofd brengen' zal ik toch echt zelf moeten rijden!

Nulla tenaci invia est via


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:23

Ik vind het een mooie uitspraak. Hij legt het precies goed uit!!!
Ik ben het helemaal met hem eens!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:39

Helemaal mee eens.
Ik vind een slof ook echt helemaal niks.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:34

Ik heb het artikel ook gelezen en ben het wel met deze stelling eens.
Hij zei ook. Dat een slofteugel alleen door hele goede ruiters gebruikt mag worden en die hebben het weer niet nodig.
Ik weet ook dat er paarden zijn waar het heel goed helpt, maar ik blijf er een raar gevoel bij houden. Zelf rijd ik zonder hulpteugels (ik vind het te link als mijn paard ergens van schrikt, of valt.), ik longeer wel met hulpteugels (mits ik op een lijn longeer). Longeer ik met twee teugels dan gebruik ik geen hulpteugels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:47

mickey schreef:

Hij zei ook. Dat een slofteugel alleen door hele goede ruiters gebruikt mag worden en die hebben het weer niet nodig.


Heeeeej da's mijn uitspraak.... die heeft 'ie gejat! *LOL*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:22

Zucht, en daar gaan we weer Knipoog

Deze mensen die reageren als bovenstaand... longeren jullie met slof? Of touwtjes? Kan je ook een mooie discussie van maken. Lachen
Wat betreft slof, zoals iedereen weet gebruik ik hem ook wel eens. Niet altijd maar wel eens. Omdat ik Iwaldo lager in wil stellen en dat niet altijd wil. En dan biedt de slof een uitkomst, daar rijd ik mee, heb hem loshangen, en op momenten dat ik hem lager wil instellen pak ik de slof strakker. Eindig ik met de slof losser en Iwaldo blijft lekker laag lopen. Toch knap Lachen

Ik vind het eigenlijk best grappig dat iedereen van mening is dat paarden met longeren bijgezet moeten worden, liefst met touwtjes, maar rijden met iets van slof is meteen helemaal fout, gemeen, dierenmishandeling, en daarbovenop kan je niet rijden als je een slof nodig hebt Dromen

Maargoed, stick to your opinion, doe ik ook Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:27

nee, ik longeer niet met bijzet of touwtjes of weet ik wat.
Longeren moet bij mij als afwisseling en ontspanning gezien worden en dus weer verplicht werken hoort er dan bij mij niet bij. Dat doe ik wel als ik erop zit.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:38

runningkawa schreef:
nee, ik longeer niet met bijzet of touwtjes of weet ik wat.
Longeren moet bij mij als afwisseling en ontspanning gezien worden en dus weer verplicht werken hoort er dan bij mij niet bij. Dat doe ik wel als ik erop zit.


Vind ik ook! Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 15:52

Ik vind het erg mooi geformuleerd. Misschien zijn er wel gevallen waarbij een slof gebruiken wel zijn nut heeft, maar negen mensen op de tien die een slof gebruiken zouden beter zonder rijden Lachen .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 16:00

Laura, dat ik dit citaat plaatste was niet zozeer bedoeld om de mensen die (wel eens) met een slof rijden te veroordelen hoor! Ik vond het gewoon mooi onder woorden gebracht en dat wilde ik jullie niet onthouden, that's all.
Tussen niet met slof rijden of juist alleen maar met een strak aangetrokken slof rijden zitten nog zoveel nuanceringen en ik vertrouw erop dat jij de juiste tussenweg gevonden hebt voor jezelf en je paard.

Nulla tenaci invia est via

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:05

Ik vond het artikel heel goed en ik ben het eigenlijk wel met deze stelling over de slofteugel eens.
Al kan ik niet ontkennen dat ik er ook weleens mee rijd *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 20:10

gomir schreef:
Al kan ik niet ontkennen dat ik er ook weleens mee rijd *LOL*


Ik zei toch al: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" *LOL*

Nulla tenaci invia est via


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:19

Weet ik *LOL* (sorry oneliner en ook nog off-topic Party!! )

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:03

Van de ene kant ben ik het er wel mee eens, een goede ruiter heeft geen slof nodig. maar je hebt ook paarden die constant omhoog komen (steigeren), dan kan zo'n slofteugel wel eens nuttig zijn. Alleen in goede handen onder begeleiding van een ervaren iemand.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:11

Ik heb over hulpteugels dezelfde mening als over bitten, het is niet de hulpteugel of het bit dat het zielig maakt, maar de kunde (of onkunde) van de ruiter en de manier waarop of de reden waarom het gebruikt wordt.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:30

Dat van die slof daar kan ik goed inkomen. MAar ik rijd mijn paard vaak met zijn neus zo laag, dus dat zou volgens hen niet juist zijn. MAar waarom is het zo dat hij me dan later als ik hem meer opricht beter laat zitten?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:52

Op zich ben ik het eens met de stelling, ik rijd zelf heel zelden met een slof.

Laatst heb ik dat ding voor het eerst sinds tijden er weer eens bijgepakt, om keertwendingen te oefenen. Dan wil ze zich er nog al eens uit drukken en lukt de hele lengtebuiging ook niet zo goed meer. Die lengtebuiging wilde ik dus ff voor elkaar hebben, zonder dat die neus eruitgedrukt werd. Hiervoor was het wel prettig, maar voor de rest van het rijden vind ik het echt een klote ding, want fatsoenlijk oprichten is er niet meer bij met een slof en zit bij mij dan alleen maar in de weg.

Ik kreeg ook een opmerking van mijn bijrijder toen ik met slof reed: hij vroeg zich af of het rijden niet goed ging, dat ik daarom de slof erbij had. Juist dan blijf ik er echt af, dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 12:57

Het directe antwoord op je vraag kan ik niet vinden in het artikel (al zal hij het ongetwijfeld weten! George Theodorescu is niet de minste ten slotte!), maar hij zegt wel het e.e.a. over diep/rond rijden:

De theodorescu's trainen hun paarden volgens de klassieke methode. George: 'het werkt voor ons bij alle paarden'. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij hun filosofie. Monica: 'Ik kan het niet zo en wil het ook niet leren. Ik mag Anky graag, diep en rond rijden werkte fantastisch voor haar en Bonfire en ik heb bewondering voor wat ze hebben laten zien in Sydney, maar veel paarden lopen beter op de klassieke manier, denk ik.' Pas als er vier of vijf olympische kampioenen op een niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, gelooft Monica dat de klassieke methode achterhaald is. George: 'Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie olympische kampioenen. Maar daarvoor had je 15 olympische kampioenen die klassiek getraind werden. Het is voor mij nog steeds 15 tegen 3'
Monia: 'Rembrandt is klassiek opgeleid door Klaus Balkenhol en Fritz Tempelmann. En daarna kreeg Nicole Uphoff hem. Hij was zo extreem kijkerig, dat Monica hem moeilijk over rond kon sturen. Ze merkte dat als ze hem diep en rond trainde, dat wel lukte. Zo reed ze hem dan ook los en pas als hij de ring in kwam, ging het hoofd omhoog. Ze reed hem dus diep en rond, maar hij was klassiek opgeleid'. George vult aan. 'Diep en rond rijden heeft alles te maken met het aantrekken van de buikspieren. Dat sporters goede buikspieren nodig hebben, wisten de oude Grieken al. Dat geldt voor alle sporten: van hardlopers tot boksers. Maar maak je door diep en rond rijden de buikspieren sterk? Volgens mij past het niet bij hun anatomie. Een paard moet, net als ieder levend wezen, in balans lopen. In evenwicht.


In het wild zie je een paard ook alleen maar met z'n neus over de grond lopen als daar toevallig eten ligt, als er afstanden afgelegd moeten worden dan gaat dat hoofd omhoog, voor de balans en ook om om zich heen te kunnen kijken. Maar aan de andere kant, in het wild hoeven ze ook geen gewicht te dragen.
Ook op klassiek afgerichte paarden kun je goed zitten, mits ze goed afgericht zijn (maar dat geldt voor beide methodes, aan een op de voorhand sjokkend maar wél diep en rond lopend paard heb je ook niets), diep en rond losrijden is echt niet voor ieder paard zaligmakend.
Als jij je paard eerste met z'n neus zo laag los moet rijden en op moet rekken voordat hij z'n spieren los laat en jou laat zitten, dan heb je die spieren dus blijkbaar op een ander moment vastgereden, anders zou alleen opwarmen voldoende moeten zijn, of er schort iets in je africhting.
Dat is tenminste de conclusie die ik op papier trek aan de hand van zeer beperkte (eigenlijk onvoldoende) gegevens, best kans dus dat ik er helemaal naast zit in jouw geval, maar het geeft wel weer hoe ik denk over de africhting van paarden in het algemeen, niet zozeer in een specifiek geval.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:05

maar als een paard soepel is en ontspannen losloopt, zie je hem OOK vaak met zijn neus over de grond lopen! Dat zijn altijd die paarden die lekker door het lijf bewegen en mijn interesse opwekken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 13:13

Met het verschil dat er dan niemand op z'n rug zit.
Ieder paard kan met z'n neus over de grond, weleens een paard gezien dat moeite heeft om te grazen omdat z'n rugspieren te kort zijn? Ik nog nooit! (alleen soms bij veulens omdat hun benen te lang zijn Haha! )
Ik vraag me alleen of het wel fair is tegenover je paard om 'm ook zo te laten lopen (soms zelfs te dwingen zo te lopen met allerlei enge hulpteugels) als je er op zit, z'n natuurlijk evenwicht ligt immers niet zo.

Gipsy gaat aan de longe ook regelmatig met haar neus over de grond (uit zichzelf!), maar dat verlang ik niet van haar als ik er op zit, terwijl ze dat best zou kunnen.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:31

In principe streeft men er in de dressuur naar dat het geen verschil maakt voor het paard of je er nu op zit of niet. Immers, een ruiter moet zo stil mogelijk zijn en goed met de bewegingen van het paard meegaan om het dier niet te storen in de balans en de rug. Daarom moeten de hulpen ook klein zijn en gering, ze zijn namelijk een noodzakelijk kwaad. Met hulpen stoor je immers, maar het is de enige vorm van communicatie in het rijden dus noodzakelijk.
WAarom zou het niet fair zijn om je paard zo te laten lopen? Is het dan uberhaupt wel fair om een paard te trainen? Trainen wil zeggen, het paard sterker en soepeler maken, dus grenzen verleggen. Het paard in de oprichting rijden zou dan ook niet fair zijn. Ik merk overigens wel dat mijn paard er zich goed bij voelt als ik zo begin. Hij wordt er sneller los door en ik kan daarna beter doorzitten, waardoor ik hem minder stoor.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:58

Margreet schreef:
Als jij je paard eerste met z'n neus zo laag los moet rijden en op moet rekken voordat hij z'n spieren los laat en jou laat zitten, dan heb je die spieren dus blijkbaar op een ander moment vastgereden, anders zou alleen opwarmen voldoende moeten zijn, of er schort iets in je africhting.


Margreet, dit hoeft natuurlijk niet helemaal waar te zijn, het kan ook aan de bouw van een paard liggen...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 14:02

Tender"]
Margreet, dit hoeft natuurlijk niet helemaal waar te zijn, het kan ook aan de bouw van een paard liggen...
[/quote]

[quote="Margreet schreef:
Dat is tenminste de conclusie die ik op papier trek aan de hand van zeer beperkte (eigenlijk onvoldoende) gegevens, best kans dus dat ik er helemaal naast zit in jouw geval,


Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:18

Waarom zou een paard niet losgemaakt moeten worden voordat hij gaat sporten, en mensen wel? paarden moeten beschouwd worden en ook behandeld als athleten. En ook Athleten hebben een warming up nodig en moeten hun kuitspieren en bovenbeenspieren oprekken alvorens ze aan het werk kunnen. Een paard staat veel op stal, en ja, daar wordt hij niet losser van. Vandaar dat ik zijn spieren los moet maken. IN die zin zit hij inderdaad vast als hij net van stal komt. Ik denk dat we allemaal vast zitten dan.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:30

Margreet"]
[quote="Tender"]
Margreet, dit hoeft natuurlijk niet helemaal waar te zijn, het kan ook aan de bouw van een paard liggen...
[/quote]

[quote="Margreet schreef:
Dat is tenminste de conclusie die ik op papier trek aan de hand van zeer beperkte (eigenlijk onvoldoende) gegevens, best kans dus dat ik er helemaal naast zit in jouw geval,


Knipoog
[/quote]

excuses, niet goed genoeg gelezen alvorens te plaatsen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers