Jongeren en alcohol....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Jongeren en alcohol....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 17:29

Ik ben nog steeds van mening dat jongeren veel te vroeg beginnen met drinken, en dan ook nog eens geen maat kunnen houden.

Een paar feitjes voor de jeugdige drinkers onder ons, drank en effect:

1 - 3 glazen: vrolijk - ontremd - ontspannen

Bij 0 tot 0,5 promille heb je 1 tot 3 glazen alcohol binnen een uur gedronken. Je polsslag en ademhaling versnellen. Je bloedvaten direct onder de huid verwijden zich, waardoor je een lekker warm gevoel krijgt. Je smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan iets achteruit en ook het pijngevoel vermindert. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.


3 - 7 glazen: aangeschoten - tipsy - glaasje te veel

Bij 0,5 tot 1,5 promille heb je 3 tot 7 glazen alcohol binnen een uur gedronken. Hierdoor veranderen je stemming en gedrag zeer duidelijk. Je overschat jezelf. Het verdovende effect op je natuurlijke remmingen begint duidelijk merkbaar te worden. Daardoor krijg je het idee dat alcohol stimulerend werkt, terwijl je eigenlijk wordt verdoofd. Je geheugen wordt minder. Ook krijg je meer moeite met het beoordelen van situaties en loopt je reactiesnelheid terug. De coördinatie van je spieren wordt aangetast en je krijgt te maken met het zogenaamde tunneleffect, je neemt links en rechts van je gezichtsas steeds minder waar. Levensgevaarlijk in het verkeer.


7 - 15 glazen: zat - knetterlam


Bij 1,5 tot 3 promille heb je 7 tot 15 glazen alcohol binnen 1,5 uur gedronken. Alle eerder genoemde lichamelijke effecten worden nog sterker. Je gaat je ook nog eens overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Verder wordt je gezicht rood en zwelt op, je pupillen worden groter. Ook neemt de kans op misselijkheid en braken toe.


15 - 20 glazen: laveloos

Bij 3 tot 4 promille heb je 15 tot 20 glazen alcohol binnen 2 uur gedronken. Je zintuigen raken verdoofd. Je bent totaal in de war. Je bent afwezig, wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.


20 - 25+: glazen: knock-out

Bij meer dan 4 promille heb je meer dan 20 tot 25 glazen alcohol gedronken. Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.
N.B. Het aantal glazen dat je drinkt bepaalt het alcoholpromillage in je bloed. De snelheid van drinken, de maagvulling, het lichaamsgewicht en je geslacht zijn eveneens van invloed.


Fact
Eén op de tien jongeren tussen de 12 en 17 jaar is een zware drinker en drinkt minstens één keer per week zes glazen alcohol op een dag


Word je nou echt dommer van veel drinken?

Wat gebeurt er nou eigenlijk met je hersenen als je veel drinkt? Hoeveel alcohol moet je drinken om een dommer wezen te worden? Je hebt een groter risico op hersenbeschadiging als je langdurig gemiddeld meer dan 25 standaardglazen alcohol drinkt per week. Je kan er bijna zeker van zijn dat na 4 á 5 jaar je geheugen achteruit gaat. In het begin merk je deze schade niet. Je onthoudt minder goed, je wordt minder creatief, je snapt dingen wat minder snel en je kunt je niet zo goed aanpassen aan nieuwe situaties. Grof gezegd: je wordt gewoon een beetje dommer! Blijf je doordrinken, dan kun je vanaf je 35ste te maken krijgen met vroegtijdige dementie: Korsakow! Als je naar een scan (een soort röntgenfoto) van de hersenen van een zware drinker kijkt kun je ook zien dat alcohol de hersenen letterlijk aantast. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat je hersenen door alcohol tot 15% kunnen krimpen.



De lever doet er 1 á 1,5 uur over om de pure alcohol van 1 glas alcoholhoudende drank af te breken. Heb je bijvoorbeeld 7 glazen op, dan ben je dus maximaal 7 x 1,5 = 10,5 uur bezig om weer helemaal nuchter te worden. Je lever kan alcohol niet sneller verwerken. Ook niet door het drinken van veel water of fris tussendoor. Veel bewegen, een koude douche of een kop koffie helpen ook niet om snel weer nuchter te worden.


Iets om over na te denken denk ik!


[color=#][/color][/b]

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 17:33

Daar gaan we weer... Gaaaap

Charmotte 4-ever!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 18:12

Hoezo? Gewoon een paar feitjes hoor.

Maar neem aan dat je dat wel wist, of niet?
Know what you're doing Party!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:56

Ja misschien is dit het zoveelste topic antidrank maar het zijn gewoon feiten. Drank is slecht voor je. Maar ik ben ook niet heilig en drink ook. Ook al ben ik te jong. Maar ik heb gister te veel gedronken zodat ik echt helemaal weg was. Ben niet van plan weer veel alcohol te drinken. Ik ga maar weer verder aan mijn colaverslaving


party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:16

ach iedereen moet het zelf weten stap maar eens een disco binnen om 3 uur nou iedereen is hartstikke dronken behalve de bobbers *LOL*

~Be as you are~

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:25

party-girl schreef:
stap maar eens een disco binnen om 3 uur nou iedereen is hartstikke dronken behalve de bobbers *LOL*


Haha...ik ben echt nog nooit hartstikke dronken geweest in de discotheek...en ik heb geen rijbewijs hoor... Knipoog Maar goed, ik vind dat er niks mis is met dit soort topics, soms is het wel goed om mensen even wat vaker met hun neus in de feiten te wrijven... }>

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:26

hahaha party-girl dat is een goeie
en ja laura dat zijn feiten maar dat de jeugd alcohol drinkt is ook een feit

laat ons toch jeugdig zijn jeetje mogen wij ook geen lol hebben?
oudjes spelen bingo en kaartspellen en jongeren gaan uit

so what? Verward

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:27

Ik ben om drie uur niet dronken hoor Party-girl. En ik hoef toch echt niet te rijden(op mijn 17de *LOL* ), zelfs niet te fietsen Haha!
Ik drink hooguit 2 glazen alcohol als ik uit ben, meestal gewoon cola. En ik ben echt niet saai ofzo hoor(voordat het gesuggereerd wordt Haha! ). Ik ben gewoon al gek genoeg van mezelf Party!!
(nu mag ik niet eens drinken trouwens, want ik heb Pfeiffer. Kan trouwens ook niet zeggen dat ik het mis. het blijft voor mij dus alleen bij een paardenverslaving *LOL* )

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 20:15

Hoho Yentl...

Lol hebben = uitgaan = veel drinken?
Geldt dat voor jou?
Van mij mag je best lol hebben en best drinken en ook uitgaan.

Gaat hier vnl om TE veel drinken en TE weinig nadenken over die dingen

Dus of je jezelf aangesproken voelt moet je zelf weten Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:02

Ik ben het eens met je Laura ,en wat te denken van al die mixdrankjes die je in de winkel kunt kopen Frusty
Het is zo lekker zoet Verward ,ja maar wel met een stoot alcohol erachter.......
En dan kunnen zo bijv bij de AH wel bordjes bij de Breezers hangen van "wordt niet verkocht onder de 16 "
Knappe cassiere die dat doet.....!

Kortom blijf voorlichting geven hoe om te gaan met alcohol(positief) Pling

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:28

Euh, waarom wordt uitgaan meteen gezien als = dronken zijn?
Dan zou ik nog nooit uit zijn geweest! *nog nooit dronken geweest nee, en tja ik ben 15 dus nog jaren zat!)
maar ik zoe zo al gek zat en dan maakt alcohol niks uit!
Op vakantie was dat erg joh, van die engelse die zich om 4 uur *happy hour* helemaal vol tankte en dan daar zatten tot 10 uur, dan ging de pub open en gingen ze daar verder,,,... die zag je om 5 uur al waggelen en om 12 uur kropen ze al... mot je nagaan om 4 uur! Frusty echt erg gewoon... zaten ze 12 uur lang te zuipen!

Alsof het stoer is als je veel zuipt...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:34

nee laura maar als je uitgaat, drink je wel Lachen dat bedoel ik.
en nee ik voel me ook niet aangesproken Knipoog ben nog nooit dronken geweest dus..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:36

Nou dan schijn ik dus wel een zeer zware drinker te zijn. Ik wordt trouwens niet raar van een biertje of 10, 12 hoor. Ik vind dit soort prutsmuts altijd zo vervelend!

Ehmja??

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 22:54

Ik denk dat het ieder zijn eigen mening is hoeveel die drinkt en wat die drinkt, maar die feitjes die jij opnoemt kloppen ook niet allemaal. De een kan veel beter tegen alcohol dan de andere. Je hebt er die liggen na 2 glaasjes bier al plat en je hebt er ook die kunnen 8 glazen whisky op en voelen nog niets.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 09:31

Ik heb zo'n schurft hekel eraan, dat meiden en jongens van een jaar of 13 of 14, half bezopen door de tent heen waggelen. NIet om aantezien. Waarom doen ze het? OM stoer te wezen?

Ik zelf drink wel alcohol, maar ik ben niet zover heen, dat ik niet op mijn benen kan staan. Ik weet tot hoever ik kan gaan...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 09:37

Sypheron schreef:
Ik denk dat het ieder zijn eigen mening is hoeveel die drinkt en wat die drinkt, maar die feitjes die jij opnoemt kloppen ook niet allemaal. De een kan veel beter tegen alcohol dan de andere. Je hebt er die liggen na 2 glaasjes bier al plat en je hebt er ook die kunnen 8 glazen whisky op en voelen nog niets.


Mannen kunnen meestal meer hebben omdat hun lever groter is dan vrouwen. Ook heeft het te maken met de omgevingstemp. en je hoeveel heid aanmaagvulling.
Maar als je verschillende mensen met allemaal hetzelfde promillage alcohol (al is het maar 1 glas) gaat testen, kom je er echt wel achter dat het reactievermogen een heel end gekelderd is! Er zijn mensen die zeggen dat ze nog ''nuchter'' zijn na 12 biertjes Verward , daar geloof ik niet zo in. Zet zo iemand maar eens in zo'n auto simulator, wedden dat diegene of zich zelf of een ander dood rijdt?!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 09:54

Laura,heb je er wel eens over nagedacht om schooljuffrouw te worden? Haha!

Voorzitster AFM

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 09:57

Citaat:
Ik vind dit soort prutsmuts altijd zo vervelend!


Net zoiets als dat rokers gaan steigeren bij documentaires over roken en wat het met je lichaam doet. Of niet? Als jij veel drinkt, en weet wat je aan het doen bent, wist je ook wel dat je lever er zolang overdoet om de alcohol uit je lichaam te krijgen, dat drank dat met je hersens doet. Dus dan hoef je dit geen geprutsmuts te vinden en kan je gewoon zeggen 'ja so what'

Maar heb het idee dat zulke feiten misschien nieuw zijn voor sommige mensen?

(bron overigens http://wwww.benjijsterkerdandrank.nl en http://www.alcoholvoorlichting.nl )
[/quote]

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 10:00

Puck: ja hoor Lachen

Heb overigens zelfs een mondeling betoog gehouden voor mijn tentamen NL over het 'houden aan regels' waarin ik het opvoeren van je brommer, overmatig drinken en roken van jongeren aan de kaak stelde (want nee dit alles doe ik nooit Haha!) Geloof dat ik de leraar op mijn hand had Lachen

Nee maar serieus, ik kan er absoluut niet tegen als jongeren zich klemzuipen onder druk van 'zgn vrienden' en maar stoer breezertjes achteroverslaan alsof het limonade is. Ben te vaak geconfronteerd met de schaduwzijde van alcohol

Maar dat terzijde Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 10:47

ik drink NOOIT Misselijk
echt vies moet er niks van hebben en als ik iets drink blijft het bij een passoa meer niet......het hoeft voor mij allemaal niet maar ja ieder zijn eigen mening.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 10:59

nou als ik uitga drink ik vrij veel dat geef ik toe maar ik ben nog nooit dronken geweest. wat si er nou leuk aan dronken zijn en moeten kotsen en al die sh*t? leuk hoor een kater... Misselijk Frusty

ik heb een keer gehad toen kon ik niet eens meer rechtop zitten zo duizelig was ik, maar dat was na 5 glazen passie-jus, half om half gemixed en op een slechte bodem...dat was niet zo slim... dat was met oud en nieuw. wel jammer ik heb een hele hoop gemist maar ik weet wel alles nog... Haha! ik lag boven op bed en had goed gezelschap Haha! Haha! Knipoog

maar ik ga nooit uit verder, misschien 1 keer in de maand, maar dat is de laatste tijd ook al minder geworden. ik heb er gewon geen behoefte aan. ik ga liever vroeg naar bed en dan vroeg opstaan om weer naar me pardje te gaan Haha! *LOL* .... ik weet het niet maar in mijn omgeving ben ik ongeveer de enige die er niet zo veel behoefte aan heb Verward gaan de jongeren hier op bokt veel uit? dat wil ik wel eens weten

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:26

sunshine schreef:
ik drink NOOIT Misselijk
echt vies moet er niks van hebben en als ik iets drink blijft het bij een passoa meer niet......het hoeft voor mij allemaal niet maar ja ieder zijn eigen mening.



Uhm...nu moet ik ff heel hard nadenken hoe dit zit je drinkt nooit maar als je drinkt dan is het passoa....??? passoa is een sterke drank waar ook alcohol inzit dus drink je nu wel of niet?

Ik vind het soms best prettig om drank op te hebben omdat ik dan iets losser kom en dan bedoel ik niet helemaal laveloos aan de bar hangen nee een beetje maar een avond zonder drank kan ook heeeeel gezellig zijn ... en omdat ik van de zomer bijna niks gedronken heb heb ik na 2 a 3 glaasjes alcohol al bijna genoeg en stap ik over op cola of water ...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:32

Ahá! Nu snap ik waarom ik altijd zo'n honger Vork heb na een avondje stappen!!! *LOL*

NIet dat ik heel veel drink ofzo, dat valt wel mee, maar net genoeg om wat Party!! te worden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:33

party-girl schreef:
ach iedereen moet het zelf weten stap maar eens een disco binnen om 3 uur nou iedereen is hartstikke dronken behalve de bobbers *LOL*


Mmhh mag ik dan vragen hoe vaak jij uitgaat????
Ik ben pas 1 keer zat egweest en vaak zat na 3 uur in een disco...


kindersssss Schijnheilig

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 30 bezoekers