Chronisch Kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Chronisch Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 16:38

Of hoe je chronisch ook maar schrijft Bloos

Volgens mijn dierenarts is mijn haflinger chronisch kreupel zondar dat ze er last van heeft.
Ik mag gewoon op haar rijden enz., maar soms als ze langer stil staat zal ze meer kreupel lopen dan dat ze even loopt.
Dus vandaag maar gaan rijden. Ze loopt wel lichtelijk kreupel (ook heel stijf want ze zit gewoon beetje vast) maar ze heeft er verder geen last van. Oortjes naar voren lekker gek doen en vrolijk.

Ik wil graag weten hoe jullie hier over denken, want zelf vind ik het raar klinken, maar ja ik merk wel dat ze er geen last van heeft.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:44

Lastig om over te oordelen zonder het gezien te hebben.
Normaal gesproken zeg ik, ze lopen niet voor niks kreupel. Maar ja, ik heb zelf een merrie die min of meer chronisch 'stijf' is en die laat ik ook niet inslapen omdat ìk niet het gevoel heb dat ze erge pijn heeft. Of dat waar is? Moeilijk.

Maar misschien kun je wat meer vertellen over je paard. Want wat is volgens de da het probleem? Wordt ze soepeler als je op haar rijdt, is ze de dag na het rijden extra stijf etc.

There is no reality, only perception.

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 16:55

ellenlouise schreef:
Lastig om over te oordelen zonder het gezien te hebben.
Normaal gesproken zeg ik, ze lopen niet voor niks kreupel. Maar ja, ik heb zelf een merrie die min of meer chronisch 'stijf' is en die laat ik ook niet inslapen omdat ìk niet het gevoel heb dat ze erge pijn heeft. Of dat waar is? Moeilijk.

Maar misschien kun je wat meer vertellen over je paard. Want wat is volgens de da het probleem? Wordt ze soepeler als je op haar rijdt, is ze de dag na het rijden extra stijf etc.

Ze loopt heel lichtelijk kreupel en ze schijnt altijd al kort stijfachtig niet met vloeiend te lopen zeg maar altijd achter stijf. Ik denk meer dat het eene been vaster zit.
Volgende dag is ze niet extra stijf na het rijden. Hoe langer ik rij hoe losser ze loopt.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:08

Als ze er soepeler van wordt ben je toch goed bezig?
Maar is dit ineens gekomen dan? En wat is de diagnose die gesteld is?

There is no reality, only perception.

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 17:16

ellenlouise schreef:
Als ze er soepeler van wordt ben je toch goed bezig?
Maar is dit ineens gekomen dan? En wat is de diagnose die gesteld is?

Uhm gekomen geen idee, maar het schijnt te zijn moet je even in toppic hier onder medisch kijken: Fabi is kreupel dat ze een keer kreupel was aan overbelasting of dergelijke.

Dierenarts heeft allerlei proeven gedaan alles goed bekeken en kijken of ze ergens last van heeft, maar hij zegt het is of gewoon vast stijfheid meer aan het been of gewoon chronisch, maar ze heeft er geen last van voor preciese details heeft hij er het met m'n vader over gehad.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:21

Bij mij staat een shet en die is ook chronisch kreupel. Het is juist goed voor het paard dat hij dan bereden wordt, komt ie lekker los. anders loopt ie heel weinig en gaat het alleen maar slechter, in een soort visieuze cirkel. als je gaat rijden onderbreek je deze. veel succes verder en strekte!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:29

Nou TeamSpirit ik denk toch niet dat je zondermeer kunt zeggen dat rijden op een chronisch kreupel paard altijd goed is. Stilstand is over het algemeen achteruitgang maar ik denk dat je heel goed naar je paard moet blijven kijken om te zien of je wel goed bezig bent.
Misschien is het verstandig als er een keer een andere arts/kliniek naar kijkt?

There is no reality, only perception.

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:49

ellenlouise schreef:
Nou TeamSpirit ik denk toch niet dat je zondermeer kunt zeggen dat rijden op een chronisch kreupel paard altijd goed is. Stilstand is over het algemeen achteruitgang maar ik denk dat je heel goed naar je paard moet blijven kijken om te zien of je wel goed bezig bent.
Misschien is het verstandig als er een keer een andere arts/kliniek naar kijkt?

Meer geld heeft mijn vader in principe er niet voor over, maar ik zie wel vooruitgang na het rijden steeds dus volgens mij gaat het de goede kant op.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:57

Mijn haflinger merrie heb ik maand terug in moeten laten slapen na een tijd van 2 jaar chronische kreupelheid. In die tijd heeft ze net als jouw merrie heel veel plezier nog gehad in het leven. Stapritjes gingen perfect en voor de rest lekker op het land! Tot een maand geleden.. toen ze teveel pijn kreeg en het gewoon niet meer volhield.Maar ik denk dat je zeker als ze er nog plezier in heeft een hele leuke tijd tegemoet hebt !

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:02

oja beweging is alleen maar goed. Bij ons op stal staat ook een paard dat chronisch kreupel is. We zijn nu door middel van veel stappen en over balkjes lopen het weer een beetje beter te krijgen. Het is niet echt kreupel maar vooral stijvig en het rechtachterbeen en niet goed onder krijgen. Ik ben zelf sportmasseur, dus ik behandel dit paardje ook nog 2 keeer in de week, en ze gaat echt vooruit.

Come over to the dark side, we have cookies!

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:16

ze lijkt ook meer aan 1 been heel stijf waardoor ze kreupel lijkt te lopen, maar het is heel lichtelijk en je ziet het haast niet...

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:41

Moeilijk vind ik dit.
Bij mijn pony is 2 weken geleden hoefkatrolontsteking vastgesteld, in erge mate. Hij loopt eigenlijk al zijn hele leven bijna altijd kreupel, maar iedereen zei weer wat anders en ik heb dus ook door zijn kreupelheid heen gereden. Ik moet zeggen dat niemand het onder het rijden kon zien dat hij onregelmatig was. Maar zelf voelde ik het wel op het begin als hij kreupel was en dat heb ik al die tijd heel erg gevonden.

Ik ben nu helemaal gestopt met rijden en hij gaat nu gewoon slechter lopen Verdrietig
Aan de ene kant weet ik dus dat ik hem met rijden soepel heb gehouden, maar aan de andere kant vind ik gewoon dat een paard die kreupel loopt pijn heeft. Ik durf en wil ook niet meer op mijn pony rijden, want ik denk dat hij pijn heeft.
En die van mij heeft zijn oortjes er ook nog op met rijden en kan zo gek doen als een idioot, maar kreupel is kreupel.
Ik weet op dit moment ook nog niet wat ik met hem ga doen. Aan de ene kant denk ik het is beter als ik hem laat inslapen. Maar aan de andere kant heb je natuurlijk nog Antoine de Bodt en mijn pony ziet er niet ziek uit. Maar ja je weet natuurlijk nooit zeker of je paard echt pijn heeft.
Ik vind het in ieder geval niet prettig om op een kreupel paard te rijden.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:47

Als ik jou was zou ik inderdaad eens aan AdB denken. Baat het niet dan schaadt het niet. Mijn eerste verzorgpaard was ook een hoefkatrolpaard, daarmee hebben we voornamelijk rustige buitenritjes gemaakt. Niet te moeilijk en zo bleef ie lekker aan het lopen. Maar het is geen pretje om op een paard te zitten dat niet goed is. Ik doe het zelf ook bijna nooit. Maar ja, wat is wijsheid?

There is no reality, only perception.

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:44

Klinkt als hoefkatrol;had mijn vorige verzorgpaard ook.
Ik zou idd eens een les bij AdB volgen en die kent dit paard toch ook?
Succes.

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:37

ellenlouise schreef:
Nou TeamSpirit ik denk toch niet dat je zondermeer kunt zeggen dat rijden op een chronisch kreupel paard altijd goed is. Stilstand is over het algemeen achteruitgang maar ik denk dat je heel goed naar je paard moet blijven kijken om te zien of je wel goed bezig bent.
Misschien is het verstandig als er een keer een andere arts/kliniek naar kijkt?



Ja tuurlijk moet je kijken hoe het paard erop reageerd, die shet van mij iig heel goed. misschien heb ik het een beetje fout geformuleerd.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 20:45

xhorseloverx schreef:
Klinkt als hoefkatrol;had mijn vorige verzorgpaard ook.
Ik zou idd eens een les bij AdB volgen en die kent dit paard toch ook?
Succes.

AdB wil mijn vader echt niet...mijn vader geeft daar geen geld aan uit helaas. Ze is nu drachtig en krijgt volgend jaar een veulen en ze is maar heel lichtelijk kreupel als het wel erger word w8en we tot het veulen iig en als ze veel pijn heeft....tjah dan moeten we toch echt serieus anders denken..

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:25

Ze is toch net terug van de hengst??
Hoe weet je dan nu al dat ze drachtig is??
Of hoop je dat voornamelijk?

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 19:42

xhorseloverx schreef:
Ze is toch net terug van de hengst??
Hoe weet je dan nu al dat ze drachtig is??
Of hoop je dat voornamelijk?

Nou ja hopen bedoel ik dan......ben snel daarmee zo verkeerd, maar ja

Uhmm er zit toch een kans in van alles, maar me vader wil er verder geen kosten meer aan tjah sorry ik weet hoe gemeen het klinkt en ik weet hoe jullie reageren, maar gaat het slecht dan neej daar wil ik het nu nog niet eens over hebben

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:53

Ach,wat vervelend,gaat het slechter dan??
Ik zou als ik jouw was toch terug gaan naar de vorige eigenaar.
Hoe vervelend en verdrietig dat voor jouw ook is.
Ik heb namelijk toch het idee,dat ze niet helemaal eerlijk naar jullie zijn geweest.
Veel succes en sterkte Ach gut

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 22:13

het gaat niet slechter en niet beter....
vorige eigenaar hier ook op bokt ik wil haar eigenlijk niet meer kwijt ze is te lief en als het goed is zit er nu een veulentje in en dat kost ook weer veel geld dus blijven doet ze zeker

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, joyce83, LV19952, puppy1128, Selente, Sjors050 en 38 bezoekers