hoe is het karakter van een fries.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

hoe is het karakter van een fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 10:02

hoe is het karakter van een fries over het algemeen?

Na het overlijden van mijn merrie kreeg ik een geweldig leuk aanbod. Iemand wil zijn fries te leen geven, ze mag bij mij staan en mag er alles mee doen.
Dit is voor mij helemaal goed omdat ik mijn weitje huurde en dalijk wordt het aan iemand anders verhuurt. En omdat weien schaars zijn en ik toch nog ooit een nieuwe pony wil kopen, vond ik dit wel een goed idee.
En ik mis het gefrut en getut ineens zon groot gat, als ik weer een beetje bezig kan zijn is dit heel fijn.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:28

Over het algemeen,vind ik friezen,hele fijne ' coole' beesten..Niet zo snel van stuk gebracht,maar kunnen toch weleens lekker pittig te rijden zijn..Maarja, niet een fries is hetzelfde.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:47

Waarom niet gewoon eens bij het beestje gaan kijken, elk paard is anders en het kan geen kwaad om gewoon eens een keertje te gaan kijken of het klikt.
Over het algemeen worden Friezen idd als 'cool' omschreven, zelf heb ik niet zoveel ervaring met friezen.. dus wat dat betreft kan ik je niet helpen

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:37

lady is een fries, haar dochter is een fries (ja logisch) maar deze 2 zijn echt totaal verschillend.

lady is vrij rustig maar kan iets echt onwijs eng vinden (zelfs al rij je er 100 kere langs)
jitske heeft al snel zo iets van: 1x baas, dat is heeeeeeel eng, 2x euuhh, vond ik dat net eng, pff, slaat nergens op

ze zijn idd rustig en cool in het koppiej, maar zo als elk paard kunnen ze ergens van schrikken. Het zijn hele leuke paarden en je kunt er echt alles mee. Ze geven heel veel!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:49

Als ik die van ons neem: rustig, erg betrouwbaar, eigenzinnig, erg aanhankelijk.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:22

yerke: rustig,lief, betrouwbaar,kindvriendelijk,gaat voor je door het vuur,en erg aanhankelijk,af en toe een beetje eigenwijs

sara_pepper

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:50

mijn ervaring, leergierige beesies die vaak veel aandcht vragen om nieuwe dingen te leren.
dus doe eens wat aan vrijheids dressuur enzo

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:53

Mijn ervaring is dat het erg lieve paarden zijn die erg 'cool' in het hoofd zijn. Makkelijk mee te werken etc. Rustig, maar toch pittig. Lachen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:47


Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:20

friezen zijn over het algemeen erg rustig, maar wel vrij lomp (spreek uit ervaring) het zijn lieve betrouwbare beesten, zelf vind ik er niks aan maar smaken verschillen, ik zou eens een keer gaan rijden op die fries en kijken of ze bij je past.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:35

Van VMR naar RP Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:37

een klein stukje van de site van het stamboek: www.fps-studbook.com

Het Friese paard heeft naast een fantastisch exterieur een karakter, dat zich laat kenmerken door vriendelijkheid, intelligentie, aanpassingsvermogen en een enorme bereidwilligheid om voor de mens te werken. Vooral dat karakter is er de oorzaak van geweest, dat er door de geschiedenis heen altijd mensen zijn geweest die voor haar door het vuur wilden gaan.
'Voorstanders' van de Bovenlanders waren vaak onevenredig hard
in hun oordeel over het Friese paard: Die danste teveel voor de ploeg en daardoor ging nuttige energie verloren. Eigenlijk hadden zij ook wel een beetje gelijk, maar zij kenden niet de geschiedenis van het Friese paard en niet die diepe, diepe genegenheid van een mens en paard, zoals die bij Friezen zo vaak gezien wordt....

niet alle paarden zijn uiteraard hetzelfde, je kunt er bij dit paard ook maar op 1 manier achter komen: ga kijken, lekker tuttten en misschien wel even rijden dan weet je of jij ook verliefd kunt worden op de zwarte parels!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:00

Wereld paarden. Ik heb er 1 en dat is de clown van de stal. Hij weet donders goed wat hij wel mag en niet mag. Toch stiekum proberen en dan schijnheilig Schijnheilig de andere kant opkijken. Ze zijn rustig van aard en leergierig, rijden heerlijk, kan zowel onder het zadel als aagespannen, beetje lomp, maar het zijn knuffels Lovers en die van ons wil met je spelen. Alleen weegt hij iets van 750 kg en wij wegen iets minder, dat begrijpt hij soms niet Verward .

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 01:24

Ik heb 3 friezen totaal verschillende beestjes. Naar mij idee maakt het niet echt uit van het ras want de mijne verschillen zo erg en 1 is echt geen cool beesje is een hittipetit net een arabier kan nie ff stilstaan en zo nerveus
De ander is een coole kikker geeft nergens om moet je ff wakker schudde
En de ander is is makkelijk maar toch ook dominant en heet dus met gebruik aanwijzing.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:15

ik zou zeggen, kalm maar toch eigenzinnig, natuurlijk verschilt dat toch van paard tot paard. Lachen Ik ben er echt verlieft op geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:22

simon is een fries (niet van mij maar ik rij m wel) en die is echt een te gek beestje!! Hij is niet pittig maar wel lekker wakker, hij rijd onwijs lekker en is een echt knuffel beest. Maar ja ze verschillen altijd wel veel hoor niet alle Friesen zijn zo. Ik zou zeggen ga gewoon is kijken!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:54

Mijne is echt mijn vriend!! Haha!

Door en door betrouwbaar, kan echt op hem bouwen, is vrij 'cool' (kan show met hem rijden, maakt niet uit of er wapperend lint is, applaudiserende mensen of wat dan ook, maar komt het muziekje van de ere-ronde en hij toont zijn uitgestrekt galopje, oftewel hij naait er gigantisch tussenuit..), maar kan ook ontzettend ondeugend zijn!
Ook is hij erg gevoelig voor mijn gemoeds-toestand. Voel ik me rot, dan is met hem ook geen land te bezeilen, ben ik moe, is hij niet vooruit te branden, ben ik vrolijk en goedgehumeurd, dan is hij het ook!

Tja.. ik ben nou eenmaal helemaal voor het friese ras gevallen!

Maar je hebt zoveel verschillen qua karakter. Ieder paard is uniek, dus vraag anders een proefperiode aan om te kijken of het klikt tussen jullie!
Succes ermee!

wendykermit
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:38

probeer het zou ik zeggen!! mijn friezen zijn stuk voor stuk schatten, maar alee 3 ook heel verschillend van karakter!! succes!

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:19

Op stal waar de mijne staan, staan redelijk veel friezen, en zijn allemaal anders.. De ene heel overdreven druk en springerig, andere weer overdreven rustig (iets te "cool" ) Gewoon kijkje nemen en kijken of het iets voor je is denk ik Lachen Succes ermee Lachen

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:15

Al ruim twee jaar heb ik les op een Fries. Ik vind hem zo beheerst en cool, maar toch zo temperamentvol en enthousiast. Zeer leergierig en meedenkend zijn is hij ook nog.

Dus heb ik er zelf ook maar één gekocht OK dan! . Mijn Fries pakt alles ook heel snel op. Hij leert vrijwel alles binnen korte tijd en alleen met een beloning van mijn stem (er hoeft dus niet eens voer in). Als hij al ergens van schrikt, dan blijft hij eerst stil staan en rent niet weg. En vrijwel altijd is het zijn nieuwschierigheid die zijn angst overwint.

Ze zijn beide wel vrij lomp en slungelig, maar dit kun je er heel goed vanaf trainen door ze bewust te maken van hun eigen lichaam.

Het zijn wat mij betreft TOP-paarden .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:20

Wwat ze ook zeggen over Friesen: er zijn slechts 2 soorten.
Je hebt een slag wat heel braaf, koelbloedig en betrouwbaar is, ....

En je hebt een slag wat gewoon knettergek is.

Of je kan er alles mee, of je kan er niks mee. Bij Friesen zit er niets tussenin.
En zo staan ze in Friesland zeker ook bekend Knipoog

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:26

hoi

ik heb zelf een half friesje en voor wat ik eruit kan opmaken zijn de meeste friezen die ik ken lieve beestjes die heel erg betrouwbaar zijn maar die ook wel wat pit hebben hoor!!!!! *LOL*

maar ja dat hangt van paardje tot paardje af hé OK dan!

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:01

ik heb zelf een fries. hij is nog niet ingereden maar in de omgang is hij braaf. je moet hem even duidelijk maken wat je bedoelt en als hij t eenmaal doorheeft dan loopt iedereen zo met hem weg. maar hij kan ook erg wakker zijn als ik bijv. met hem over de straat ga wandelen.

Lancelot

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:55

Ik vind friezen geweldige paarden!
vind ze erg aanhankelijk
Maar je hebt denk ik ook wel van die moeilijke karakters (maar die zul je wel bij elk ras hebben)
Ik zou het aanbod zeker aannemen Lachen Bovendien zijn ze best veelzijdig!
Afbeelding
en sommige friezen kunnen ook geweldig springen Knipoog

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:04

De 3 Friese merries waar ik op rijd, zijn ook erg verschillend. Maar één ding hebben ze wel gemeen, ze zijn erg betrouwbaar. Als ze weten wat er wel en niet mag, dan is het goed. Voor de rest vind ik Friezen heel eerlijk, soms wat drammerig maar wel leergierig.
Ze hebben allemaal hun eigen dingen, maar dat geldt voor elk paard. Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Je weet het maar nooit!! Misschien ben je dan wel verkocht aan die mooie zwarte hardwerkende paarden...