[NH] Parelli's bubble

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

[NH] Parelli's bubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 15:15

Ik lees de laatste tijd veel over een persoonlijke bubble, waar jouw paard niet zomaar in mag komen.
Aangezien ik niet aan parelli doe en er dus ook het fijne niet van weet heb ik een paar vraagjes.. Knipoog
- Is jullie bubble steeds even groot?
- Hoe bepaal je de grootte van je bubble?
- Wanneer mag je paard wel de bubble in komen?

Uit jullie voorgaande verhalen heb ik begrepen dat een paard ook een eigen bubble heeft. Nu heb ik daar een poosje in de wei en in de bak op gelet bij onze paarden, maar ik heb ze echt niet kunnen ontdekken, op 1 merrie na.
Is het voor een paard (overigens de leider) die het best vind als er andere paarden dicht bij komen staan niet heel vreemd als een mens wel zo'n bubble heeft?
Ik hoop dat iemand begrijp wat ik bedoel Schijnheilig


lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:49

elk paard mens of wat voor die maar ook heeft zon bubble ook wel eigen ruimte genoemd, heeft te maken met een energieveld om je heen maar dat is een heel ander verhaal dat meer met geloof als paarden heeft te maken, laten we het bij de paarden houden Haha!
Een paard wat hoger in de rang staat mag wel in de ruimte komen van een paard dat lager staat, als twee paarden ruzie hebben en een van de twee komt in de ander zijn ruimt dan is het hommelus.
als mens ben je de leider over je paard als het goed is, jij mag wel in de ruimt komen van je paard want jij staat hoger als je paard maar andersom mag dit niet zomaar.
Als je een paard hebt wat heel onzeker is zul je zien dat die altijd een beetje uit je buurt blijven, dat is niet omdat dat paard bang is maar gewoon niet in je ruimte wil komen omdat jij hoger in rang staat.
dit is wat ik er van gelezen en denk.
Ik zal er ook eens op letten bij mijn eigen kuddetje Knipoog kijken hoe dat werkt

groetjes lconline

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:12

Mijn eigen paard is heel onzeker, dus ik ben er niet onzettend strict in, maar bij een ander paard (die heel opdringerig is) ben ik er heel strict in. Hij mag niet zonder toestemming in mijn ruimte komen. Hij is ook heel goed in toch proberen dichterbij te sneaken... Als ik hem bij me vraag en hij komt bijvoorbeeld in volle draf op me af, moet hij op een kleine beweging stoppen, een stukje achteruit, en dan loop ik op hem af om te aaien. Als je bij deze een klein stukje toestaat, rent hij over je heen, als je wat meer snelheid vraagt.
Dat bubble verhaal vind ik heel handig om uit te leggen, het maakt snel duidelijk wat je bedoelt, ipv elke keer te roepen dat het paard niet zo dicht bij mag komen, kan je gewoon roepen: denk aan je bubble Knipoog

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:42

sanne, je zegt dat je paard heel onzeker is, en dat je daarom niet zo strict bent, maar juist van die onduidelijke houding van jou wordt je paard onzeker! Pas hier heel erg goed mee op!!!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:03

misschien moet ik het even anders uitdrukken, ik let er gewoon niet zo op bij mijn paard, omdat ze zowieso niet je "bubble" in komt. Ik ben bij haar alleen maar moeite aan het doen om alles naar mij toe leuk te maken. In tegenstelling tot dat andere paard, die zo in volle draf naar je toekomt, maar ook makkelijk over mensen heen denderd.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:50

Mijn pony is er nog erg hardnekkig in, telkens als ik haar na mij toe laat komen, dan staat ze het liefst pas stil als haar hoeven bijna mijn schoenen aanraken en dan buigt ze haar hoofd iets aan de kant zodat ze nog wat dichter bij kan staan: duidelijk in mijn persoonlijke bubble dus!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:10

sanne: ik snap helemaal wat je bedoeld ik zie het nu wat in een ander verband!
Mijn paard is ook helemaal niet opdringerig, ik heb dus ook het idee dat mijn bubble niet belangrijk is

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 06:48

die bubble is niet 'parrelli-gebonden' die zie je als het goed is in alle methodes terug (onder een andere naam uiteraard..). maar dat is een eerste vereiste als je een paard wil leiden. ik heb zo'n 3 meter (rondom)voor mijzelf geclaimt en daar mogen de paarden pas inkomen als ik ze uitnodig, als ze er op een ander moment inkomen jaag/drijf/enz ik ze er weer uit. zij hebben ook een 'bubble' maar die is voor mij niet belangerijk, ik sta hoger in rang en ik mag dus gewoon in hun bubble stappen. maar een paard wat onder hen staat mag dat dan weer niet.

dit is eigenlijk het eerste wat je doet als je begint met een paard, jou ruimte claimen! dat betekend niet dat een paard nooit meer dichter dan 3 meter bij je mag komen, maar jiust dat jij bepaald wanneer en hoe vaak!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 08:52

Duncan en als je nou een paard heeft die zelfs de kleine shethengst met gemak bij hem laat komen (zonder uitgenodigd te worden?), of niets doet als er een paar aan het spelen zijn en ze vlak langs hem op scheuren? En ja die paard is wel de leider van de kudde.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:59

Wij stellen regels zo strak. Paarden kijken altijd naar de omstandigheden en het gedrag van die gene die in zijn gebied komt.
Een paard dat de ander staat uit te dagen kan er zeker van zijn dat die snel word weg gejaagd. Een paard dat zonder uitdaging en zonder de bedoeling het andere paard onder zich te schikken word zonder problemen in zijn gebied gelaten. Daarbij is het ene paard hier feller in dan de andere.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:34

Nou, 3 meter is wel erg veel hoor. Normaal is een klein stukje afstand tot zijn neus genoeg, maar bij sommige oefeningen vraag je wel 3 meter of nog veel meer...
En ik vind het ook wel een beetje aso als jij wel zomaar in de bubble van je paard zou mogen stappen omdat je toevallig hoger in rang staat. Daarmee verdien je niet het respect van je paard. Ook naar je paard toe hoor je beleefd te zijn en zijn 'toestemming' te vragen om in zijn bubble te komen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 13:35

Josien zoals jij het verwoord, zo zie ik dat idd ook gebeuren.
Ja ik kan me daar goed in vinden.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:03

josien schreef:
Wij stellen regels zo strak


precies, paarden kennen geen regeltjes. Wij denken rechtlijnig en paarden niet. Zelf heb je toch ook de ene keer wel zin in een knuffel of een aai over je bol en de andere keer ben je wat geirriteerd en denk je hoepel op. Ach gut

Het is wel zo dat je paard het wel moet "vragen"om bij je te komen maar het is aan jou of je de vraag ziet Cool

ik heb ook het ene paard is wat schuw en vind ik het leuk als hij toch contact met me zoekt, hij zal dan ook dichter bij me mogen komen dan zo'n opdringerige irritante.

Met mijn merrie idem de ene keer mag ik wel bij haar in de ruimte komen en de anere keer vind ze dat niet prettig, hetligt er ook aan welk tijdstip ik kom.

Ik ben van mening dat je het per situatie, paard ed moet bekijken en niet een vaste stelling daavoor moet innemen, maar dat is mijn mening.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:31

De regels zijn inderdaad op tijd, plaats en omstandigheden gebonden. Natuurlijk heb je altijd basis regels die overal en altijd gelden.

Teveel regels zorgt er voor dat het paard niet meer zich zelf kan zijn met ons er bij en dat is niet de bedoeling.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 03:24

mijn bubble is ongeveer de enige basis regel bij mij, daarbij komt dat ik hier geen vage verhalen op wil hangen waar niemand iets uit kan halen... Ik vind je eigen ruimte claimen een van de belangrijkste dingen van het leiderschap, maar zonder een heleboel andere dingen een trucje opzich waar je dan bijna weer niets aan hebt. Met paardebn weken bestaat niet uit losse oefeningen, nee, het is een geheel!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:29

met paarden werken bedoel ik in de enalaatste zin Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:15

mijn paard volgt mij "graag"soms iets te graag (op de voet), als er iemand anders op zit wil die dit nog . En als ik ergens ga zitten komt tie ook bij me (nog net niet op schoot )

Als tie op stal staat word tie mega ongeduldig van waar ben je nou
als ik dan voor de stal (in een straal van 0cm tot 1,5 meter van de stal) ga zitten is tie rustig

alleen als tie gaat eten (we hebben altijd hooi liggen)
gaat tie weg

kijk als ik aan t werk ben met m oid en ik zeh whoa(halt) en stay (blijf )dan blijft tie braaf staan tot ik zeg kom voor en dan komt tie voor maar dan ook echt voor zodat ik m gelijk kan pakken aaien oid

heeft tie dan geen respect voor mijn bubble of is tie gewoon graag bij me ??

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:45

ik denk dat jij je bubble niet claimt, hij loopt je waarschijnlijk ook zo nu en dan omver (zodat je een stap terug moet zetten). Je bent waarschijnlijk heel lief voor je en daarom zal hij geen reden zien om niet naar je te luisteren. Dit is een prima manier om met paarden om te gaan, je brent jezelf niet in gevaar. Je moet alleen niet de baas willen zijn, want dan zou het niet eerlijk meer zijn, de ene keer mag hij baas spelen, de andere keer jij, hierdoor moet hij steeds checken wie het is en kan het gevaarlijk worden.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:05

Duncan schreef:
ik denk dat jij je bubble niet claimt, hij loopt je waarschijnlijk ook zo nu en dan omver (zodat je een stap terug moet zetten)..


hij loopt me dus niet omver en ook nooit gedaan
maar blijft wel (iets te graag) bij me zie ook
topic NH je paard weer loslaten

wel staat tie soms naast me (met zijn hoofd) en kijkt dan vooruit
en geeft dan ook soms aan dat er gevaar drijgt(door middel van kijken in de richting waar hij denkt dat er iets is en schrapt dan met zijn voet)

hij is best wel beschermend (en dit is onder t zadel soms wel lastig vooral als ik dan aangeef dat t goed is ik krijg m dan wel verder maar moet dan wel ff van goeie huise komen om aan te geven dat t veilig is en dat tie mij daarin kan vertrouwen ) echt 100% mijn oordeel vertrouwen doet tie dus nog niet en dat is wel jammer weet ook niet of dat ooit komt

soms heeft tie namelijk ook gelijk!en ben ik blij dat tie meedenkt
wou bv laats niet de brug over en toen bleek er dus een balk gebroken

en een keer op het strand en kreeg m t water niet in (op de op dat moment uitgekozen plek) het had gestormd en t water was troebel (ik dacht dus met mijn blonde harses dat tie daarom niet wou)
ik ben toen afgestapt om hem aan de hand te geleiden toen wou die nog niet toen besloot ik voor m uit te lopen en stond gelijk met een stap tot mijn middel in het water ,een kuil ! een stukje verder liep hij onder t zadel zo de zee in

t is soms net of hij de beschermende hengst is en ik de leidende merrie
en toch ben ik best wel strict met m en tolereer geen gedonder
(onder me vandaan lopen, niet luisteren whoa is whoa stay is stay kom voor is kom voor gisteren vandaag en morgen dus ook etc)

en als ik mijn bubble tracht te claimen lijkt t wel ofdat tie bang is dat ik m ga afranselen ofzo (nooit gedaan trouwens voor de goede orde)dan springt tie echt achteruit (maar komt dan ook weer snel naast me staan en doet dan net of tie komt vertellen van ik ben lief hoor)

ik ben der zelf nog niet uit hoe de relatie tussen mij en mijn paard nou precies zit

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:31

wow, wat een goed paard. Ik heb het idee dat hij jou beschermt. jij magf alles bij hem doen, en als hij ziet dat iets niet kan, kun je waarschijnlijk zo hard slaan als je wilt, maar hij zal het niet doen..houwe zo zou ik zo zegge, deze relatie is nl ook heel mooi!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

Duncan schreef:
Ik heb het idee dat hij jou beschermt. jij magf alles bij hem doen, en als hij ziet dat iets niet kan, kun je waarschijnlijk zo hard slaan als je wilt, maar hij zal het niet doen..deze relatie is nl ook heel mooi!


ik denk inderdaad dat hij mij beschermt bij anderen heeft tie dit namelijk niet (muv mijn zoontje van 5 waar die een heilig (meer dan voor mij)respect voor heeft)

en uh slaan daar doen we niet aan hoor!!de eerste keer naar buiten had ik een zweepje meegenomen voor het geval dat
t arme beestje stond letterlijk te trillen op zijn benen , ik denk dat dat ding daar nog in die bosjes ligt
maar je hebt gelijk ik kan dan hoog of laag springen maakt allemaal niets uit als hij t echt niet vertrouwd zal die ook echt niet gaan
er was zelfs een keer dat tie voor me ging staan en was toen duidelijk zwaar beledigd dat ik toch hem voorbij ging

en ja mooi vind ik t wel of t altijd even prettig is..............

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:34

Een compliment met z'n paard. Zo kom je er maar heel weinig tegen. Waarschijnlijk heb je ook echt een gevoelsband met je paard hé.

Zoals ik al eerder uitles is die persoonlijke ruimte om je heen voor elk paard weer verschillend. Zolang het paard zowel met zijn lichaam als zijn eigen persoonlijke ruimte jouw weg duwd, is het niet verkeerd dat het paard naast je komt staan. Wees blij dat hij graag bij je wil wezen, maar het paard moet ook altijd weer weg willen gaan.
Door jouw verhaal heb ik ook een beter idee van hoe jij paard is met je topic "hoe het paard los laten" Een moeilijk geval omdat je zelf bewust bent waarom het paard niet van je weg wil. Ik ga hier even niet op door, is te ontopic.

Wat wel leuk is dat je misschien een foto van jouw en je paard ergens op bokt zet. Misschien kunnen wij enkele punten geven die ons opvallen aal jullie combinatie.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:13

Ik lees dit topic net door. (heb NOG niet zoveel verstand van NH)

Hieke heeft het 'gedoe' met die bubble dan heel goed door. Dat heeft ze al vanaf dat ik haar heb. Als ze met me mee loopt, en ik stop, stopt zij ook maar dan een meter van mij af. Ze doet nooit echt opdringerig dat ze vanzelf heel dicht bij me komt staan. Maar ik kan wel bij haar komen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:50

dat is heel positief en belangrijk voor je veiligheid. Ik meot er niet aan denken dat een paard van 600 kg over je heen dendert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:49

Mijn paard wordt geacht (en doet het ook) zonder uitnodiging niet tegen me aan te komen staan, me aan te duwen of aan te raken en me op een bepaalde afstand te volgen. Hij ent mijn persoonlijke ruimte en komt hier zonder uitnodiging van mijn kant niet binnen.
Dat is je persoonlijke bubble


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 3 bezoekers