Hengstenkeuring Gelders Paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Hengstenkeuring Gelders Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 13:30

Zit net even in IDS te bladeren in nr.1 dd 10 jan.2002. Handvol Gelderse hengsten. Veertien driejarige hengsten aan de keuring, waarvan er 4 ster verklaard zijn en vijf doorverwezen werden naar Den Bosch, dat is de balans van de eerste bezichtinging van de Gelderse Hengsten.

Het artikel staat op pag. 17.

Zal even de belangrijkste dingen er uit halen.
Met twee zonen van Koss, een jonge Negro, een Elegant en een Zichem is sprake van Gelders bloed met de nodige spreiding.

Wie wil er even naar de hengsten kijken en er een mening over geven? Ik zelf ga voor de combinatie van Koss en Bianca. Mooi bloed, goed front , fraaie belijning, beweging goed en ook een mooi attent hoofd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 17:13

Ik heb het ook gelezen! Ook al zei het me niet al te veel, al verdiep ik me het laatste jaar steeds meer in de gelderse paarden, ik moet nog veeeeel leren en er is nog zoveel wat ik niet weet!
Dat paard van Koss en Bianca vond ik ook wel gaaf, maar het paard daaronder deed me ook wel wat, ook al is het moeilijk zeggen vanaf een plaatje. Zichem x Goudsmid.
( ik val voor vos, ik ontdek het iedere keer weer Haha! )
Ik had ze wel in het echt willen zien, dan kan je beter de verhoudingen en bewegingen peilen. Eigelijk is de foto van die Zichem x Goudsmid niet zo positief genomen omdat ie zijn hoofd scheeft houd en daardoor lijkt de hals ook weer een beetje vreemd.

Maar Greetje, jij als IHW-er, wat vind jij er nou van dat veel gelderse paarden steeds rijtypischer/ slanker worden?
Bij deze twee hengsten viel het erg mee, maar die eerste, Negro was zo van de foto te beoordelen toch aardig slank. Het lijkt alsof ze de "massa" eruit fokken.
Een tijd geleden stond er een stukje in over gelderse veulens. Daar stonden ook twee foto''s bij, slanke veulens met lange benen en lange halzen. Best mooi hoor, maar ikkon er persoonlijk (als geinteresseerde leek zo te zeggen Lachen ) weinig gelders in ontdekken.
Dan vind ik mijn eigen kleine gedrongen veulentje met nu al een redelijk zware hals meer gelders Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 18:04

Ja Jantine een hele kritische vraag, ik moet gelijk al met de billen bloot zie ik *LOL* Mijn mening is dat langzaam maar zeker ook het Gelderse Paard vanaf de tijd dat ze bij het KWPN ondergebracht zijn steeds fijner worden. Men gaat hier ook langzamerhand (moderniseren) wat steeds weer inhoud botverlies, door inbreng van rijpaardhengsten. Daarom Jantina hebben wij het IHW opgericht met het doel om de oude zware klassiekers te behouden. Het gaat ons niet om het geldelijk gewin maar alleen om nog de rasechte BOVENLANDERS te behouden.Afgelopen week is er nog een driejarige
hengst uit Polen gekomen met een pijp van 25 en een stokmaat van 1.72. Dus bij de klassiekers is nog bot genoeg aanwezig
Het is dus jammer dat vele originele zware Gelderse merries door middel van kruising met rijpaardhengsten ook uit het beeld verdwijnen.
Negro waar jij op doelde, en kijk dan even naar de tekst onder zijn foto, ik citeer; moet weliswar toegeven in formaat en type, maa r compenseert dat met prima verhoudingen, veel uitstraling en bovenal extra kwaliteit in de beweging.
Betreffende Negro heb je het dus goed gezien, dus je hebt er best wel verstand van. Wij hebben zelf met Macilda ook nog even aan de Gelderse hengst Elegant gedacht, maar nu las ik dat zijn zoon cat.nr 870 maar een pijp heeft van 21.5 en dat is me toch te weinig.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:04

Ik vind het echt jammer dat ze de zwaardere paarden steeds rijtypischer maken. Waarom denk ik dan? Er zijn toch genoeg rijpaarden? Hele goede zelfs.
Ik val zelf erg voor het gelders type paard omdat ze krachtig zijn, ik moet niet zo'n smal ding voor een marathonwagen. Maar ik moet ook niet zo'n smal ding onder me, ik ben zelf ook stevig, ik houd van stevige paarden.
Ik heb destijds voor Bazuin gekozen omdat hij voor Isolda een mooie match leek. Hij is zwaarder, maar ook elegant. Dat leken zijn nakomelingen ook te zijn. Waarschijnlijk niet zwaar genoeg voor het IHW, maar wel voor mijn doel.

Ik vind het jammer, ik krijg vaak commentaar. Wat een mega-paard heb jij bv. Oke, Isolda is aan de te dikke kant, werken we aan maar is moeilijk met een veulenbuik.
Ook over Udinde krijg ik soms ook commentaar. Dat ze TE gedrongen zou zijn en te zwaar. Maar ik vind dat mooi en dat word soms niet begrepen.
Gek he?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:07

Ik heb het artikel ook gelezen en ik ben me de laatste tijd ook meer gaan interesseren in het Gelders paard. Tong uitsteken Ik weet niet wat, maar iets in het Gelders paard spreekt me aan en het moet idd een ras op zich blijven, geen 'mislukt rijpaard', maar een paard dat de titel GELDERS verdiend! Ik vond de Negro veel te rijtypisch, dat vind ik erg jammer. Het was meer een rijpaard om te zien, dan een gelders paard. De bruine Koss op de foto vond ik wel heel mooi. Veel Gelderse paarden zijn vos, en juist dat bruine mag er van mij meer in. Als idd de massa maar blijft. Een gelders paard moet je zo kunnen herkennen, geen twijfelgevallen dus. Ik vond die Zichem persoonlijk minder mooi op de foto, maar wat Jantina al zegt... je moet ze in het echt zien eigenlijk... Ik ben erg benieuwd naar die Elegantzoon.... I Lovers Elegant!!! Jammer genoeg geen foto. Ben benieuwd wat de oogst qua Gelderse hengsten dit jaar weer is. Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:52

Ik heb vaak et gevoel dat een gelderse vaak de afdankertjes van de rij en tuigpaarden zijn.
Negro is dus ook rijtypisch gefokt en hij heeft dan een kind wat bij de gelderse terecht komt Verward Lekker vaag zootje allemaal. DAt ouderwetse Gelderse type is niet mijn type maar die paarden hebben vaak wel een superkarakter.

Anoniem

gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 00:31

Helaas is de basis om mee te fokken erg smal, daarom heb ik vorig jaar gekozen voor een Oldenburgerhengst.
We hebben hier een mooi hengstveulen van gekregen en hebben deze aangehouden met de hengstenkeuring in ons achterhoofd.
Op de veulenkeuring had hij een 1e premie, nu maar zien wat hij als 2 jarige doet.

Dit jaar is onze merrie gedekt door Parcival.
Ik ben niet tegen een beetje bloed erbij in, maar het stoere type in de geldersen moet wel behouden blijven, ook bij de tuigpaarden.
Er zijn nu nog maar 2 tuighengsten met zuiver geldersbloed zonder Hackney invloed.
Ik baal dus ook dat Harald is gecastreerd voor de sport.

Ik ben gek van "stoere" paarden, er moet inderdaad wat aankomen.
Mijn paarden zijn beide 1.70 bruin en kunnen geweldig spektakel maken.
Je weet wel, zich opblazen tot ong.2 meter hals en staart erop en dan maar lopen snurken en showen.
Wat is het IHW, ik heb er nog niet eerder van gehoord.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 01:43

Ik heb de foto's ook gezien en inderdaad viel het me ook op dat die Negro voor een gelders paard wel smalletjes was. (zo leek het op de foto).
Jammer is dat eigenlijk. Zoals al gezegd, er zijn rijpaarden genoeg, dus als je perse een smal rijpaardje wilt hebben, waarom zoek je die dan niet daar? Dat snap ik echt niet. Ik vind dat het Gelders paard geen smal rijpaardje moet worden. Op de een of andere manier past dat gewoon niet goed bij elkaar, Gelders en smal.
Zelf hebben we Manouk laten dekken door Parcival, in de hoop er een echt gelders type veulen uit te krijgen. (Manouk is zelf 75% Gelders, ze is een Unitas x Zeoliet). Ik hoop echt dat dit gaat lukken.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 09:07

Ja wat ishet IHW. Een kleine vereniging van fokkers die het klassieke paard willen behouden. Denk hierbij aan de Klassieke Groningers, Klassieke Tuigers, Klssieke Geldersen en de Ostfriesen en de oud Oldenburgers, niet te verwarren met de OLD. van nu, en de Poolse Slaska"s die evenals de bovenstaande dieren allemaal afstammen van het
Oud-Oldenburgs-Ostfries ras. Wij houden ons niet alleen in Nederland op maar ook in Duitsland,Polen ,Belgie en nu ook Oostenrijk, waar wij verschillende kernen zitten hebben. Het IHW is Europees Erkend. Kijk maar even op onze website. www.ihwstudbook.com

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 09:52

Het Gelders paard zou idd een lijn op zich moeten blijven, niet met hengsten ertussen die wel ERKEND zijn voor de fokkerij van Gelderse paarden zoals Farrington en Inspekteur enzo. Laten ze die dan houden om rijpaarden wat te verzwaren oid, maar houd de Gelderse hengstenstapel ECHT gelders!!! Haha!

Ja ach en Harald zal wel niet veel meer gedekt hebben, anders doen ze het niet. Idd erg jammer dat er zo'n kleine afdeling is voor het Gelders paard, er zouden er veel meer rond moeten lopen in NL want het is een geweldig paard.

Effe een vraagje aan jullie.... ik heb mijn tuigpaardmerrie dus laten dekken door een rijpaardhengst.... Er zeiden wat mensen tegen mij: Oh, dat wordt dus een gelderse.... Da's toch niet zo????? Verward

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 13:09

Nee Harald dekte juist nog redelijk veel, hij is echter verkocht en zijn nieuwe eigenaar wil er 2 span mee rijden en dat gaat met een ruin nu eenmaal makkelijkere dan met een dekhengst.

Het ligt erg aan de bloedlijnen van je veulen of je evt een gelders papier kunt aanvragen, als er Hackney in je tuigpaardmerrie hebt is het niet mogelijk, ook mag er maar een klein gedeelte engelsvolbloed in zitten.
In de regels van het stamboek (dat losse boekje dat je elk jaar bij de IDS krijgt) staat het precies omschreven.
Het beste kun je gewoon afwachten wat het kwpm zelf boven het papier zet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 13:24

Jurga, het is niet zo dat als je een tuigpaard "kruist" met een rijpaard dat er dan een gelders paard ontstaat.
Je krijgt dan waarschijnlijk wel een iets zwaarder paard, maar dat heeft niets met gelders te maken. De paarden moeten wel gelders bloed voeren. Maar dat weet ik allemaal niet zo precies hoor Knipoog

Even over Parcival.
Ik vind dat echt een hengst om te kwijlen, ECHT een gaaf paard.
Maaaaarrr...... hij had wel iets zwaarder mogen zijn.
Als je al een iets slankere merrie hebt en dan ook nog eens met Parcival erbij, dan heb je kans dat je een wel een rijtypisch paardje krijgt. Lange hals, lange benen, rond kruis.

Ik ben benieuwd naar zijn veulens, die heb ik nog niet gezien. Kan best zijn dat straks dat compacte van zijn pa Koss er achter vandaan komt.
Als dat zo is...... Hihihi, maar eens kijken hoe Udinde er over 3 a 4 jaar uit ziet! *LOL*

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:14

Persoonlijk vind ik het een beetje een vreemde keuze om Negro te gebruiken om een Gelders paard te fokken. Niet zo gek dus, dat het gelders type dan te wensen overlaat, maar dat het paard wel enorm kan bewegen. Ik vind die hengst geen gelder om te zien en zal daar ook nooit voor kiezen om een gelders veulen mee te fokken. Negro is nogal een heethoofd, waar blijft dan dat koele gelderse karakter...?

Maar goed, als je nooit iets probeert kom je ook nooit vooruit, maar of dit nou de goede manier is????

Greetje: ik denk dat jij mijn paarden wel leuk zal vinden: Toon is een hele zware jongen (zwaarder dan de gemiddelde groninger) en heeft een pijpomvang van 25,5 cm, Kaminka is ook vrij fors, maar wat chiquer en heeft een pijpomvang van 23,5 cm. De laatste is gewoon een KWPN-er met behoorlijke dosis Groninger- en Geldersbloed. Wat Toon is weet ik nog niet.... geen papieren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BimAsSpi, IASCrawler, karinna, Ubermetrics en 56 bezoekers