Wat doen jullie met veulen als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Wat doen jullie met veulen als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:41

Wat doen jullie met je veulen als je met moeders gaat rijden?

Mijn twee staan in het land en ik wil moeders weer een beetje gaan oppakken, een stal is er wel maar mag eigenlijk liever niet gebruikt worden in de zomer, en het weiland, ik ben bang dat hij zich wat aandoet in het land zonder mammie. Die sloten en het hek, ik ben bang dat hij zich verwond of verdrinkt in de sloot uit paniek.

Wat doen jullie met je veulens?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:55

ik zou je veulen toch op stal zetten. het is nog meer lente Tong uitsteken .
dan weet je zeker dat er niks (ernstig) kan gebeuren. Ik denk dat ze er wel begrip voor hebben bij julie op stal!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:01

Ik zou haar ook op stal zetten.
Voor het veulen kan er toch wel een uitzondering gemaakt worden dat de stal wel even gebruikt mag worden?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:21

Ik ben ook wel eens begonnen met in de wei of de bak te rijden met het veulen er bij. Een vriendin hield dan het veulen vast en was daar een beetje mee aan het prutsen, poetsen, enz.
Toen het veulen wat groter was bleef ie gewoon met z'n vriendjes in de wei. Kwestie van wennen.
Ik zou in ieder geval niet de gok nemen om 'em zomaar achter te laten, veulens in paniek zijn echt BLIND en zien niks meer. Alleen in de stal laten is wat betreft ook alleen veilig als je zeker weet dat de box 'veulenvast' is, dus helemaal afgesloten, smalle spijlen, geen uitstekende dingen, enz. Ik zou in het begin in ieder geval iemand vragen om bij het veulen te blijven, weet zelf dat je niet echt lekker op je merrie zit als je op de achtergrond zo'n gierend veulen hoort en af en toe bam bam..........

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:23

Op stal zetten en het liefst (in het begin!) er iemand bij laten zijn !
Beginnen met 10 minuutjes, dan een kwartiertje enz. Als hij/zij gewend is om een half uurtje alleen te staan, kan je het uitbreiden naar een uur.
Als je de stal daarna zelf weer schoonmaakt, moet het toch geen probleem zijn om je veulen daar even te "parkeren" Knipoog ?!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:54

in de stal, bovendeur ook dicht anders springen ze zowat over de onderdeur heen. bij ons is er vanaf het begin niemand bijgeweest, en dat is altijd goedgegaan, ze gooide zichzelf ook niet tegen de wanden aan ofzo (dat kan je goed horen namelijk). de spijlen van die box begonnen pas op 1.80m ofzo (buitenbox-soort container) en er was niets waar ze zich echt aan kon verwonden.

Alleen in de wei laten zou ik niet doen, als ze daar in paniek raken zullen de gevolgen veel ernstiger zijn, als ze bijv in het hek komen te hangen ofzo.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:03

hehe ik heb nog steeds een probleem met mijn jaarling Gaaaap
jaarlingetje lief drinkt dan niet meer bij mams, maar als we net vertrekken wil ze er zo achteraan, laatst is ze over een hek van 1,30 ofzo gesprongen dus nu moet ze op stal met alles potdicht anders springt zo overal op en aan Boos!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 16:22

Het veulen is vanaf het begin, dag 3, gewent dat ik mama af en toe even weg haal. Voordeel, de moeder is er helemaal aan gewend en vind er niets meer aan. Maar mijn hengstveulen is nog steeds in alle staten. Hij probeert inderdaad over de deur heen te komen en werpt zich tegen de kanten. Dat houd na 5 minuten wel op, maar nu ze 24/7 op de wei staan en de stal helemaal gereinigd is weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:36

hmm idd zorg er voor dat hij dan niet uit de box kan komen, 2 jaar geleden had het verz paardje van mijn zusje een veulentje die hadden wij om te wennen, effe in de stal gedaan en toen met moeders effe weg. Ineens horen we allemaal kabaal vanuit de stal, had de kleine toen 3 dagen oud. Geprobeerd om over de staldeur heen te springen. Dat wil natuurlijk niet, dus hij hing half over de staldeur heen. we hebben er toen een touw boven de boxdeur heen gehangen. en toen deed hij het niet meer. (hij kan namelijk niet in de wei blijven, zit een drukke weg tussen stal met bak en weiland in. Wij durfden hem daarom ook niet in de wei te laten.