help!!! probleem met inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

help!!! probleem met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 14:14

help heb een eigen paardje sinds kort en alles ging echt super goed ben bezig met inrijden en heb ook hulp van iemand die er verstand van heeft maar nu zijn we er twee keer op gaan zitten wat hij overigens super braaf deed maar nu willen we al een aantal dagen het proberen en nu gaat hij telkens aan de ren als we willen opstijgen wie ohhh wie heeft hier ervaring mee ben echt bang dat ik hem beschadig op de een of andere manier misschien weet iemand een stal bij mij in de buurt die paardjes in rijden of zo of heeft iemand tips om hem stil te laten blijven staan ik weet het ff niet meer hellupppppp!!!!!!

alvast bedankt!! OK dan!

[Edit Apple: titel verduidelijkt]

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8


Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:48

Ehmm..als je dr toch iemand bij hebt die er verstand van heeft is het toch niet zo moeilijk..
of zie ik dat nou verkeerd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:49

misgien is er bij de eerste 2 keer iets fout gegaan en is hij geschrokken.
wat ik zou doen is dat rijden eerst helemaal vergeten ook al ging het eerst zo goed en eerst zorgen dat hij jou als zijn leider ziet en als vriend.. als hij je vertrouwd sgiet je er veel meer mee op omdat hij weet wie je bent. bouw het daarna weer langzaam op. dus kort om begin opnieuw.. als het dan weer mis gaat zit er misgien iets fout in zijn rug.. hopelijk heb je geduld.... tis jou keuze natuurlijk dit is al1 hoe ik het gedaan zou hebbe!!
heel veel succes ermee!!!! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:22

_Kruimeltje schreef:
Ehmm..als je dr toch iemand bij hebt die er verstand van heeft is het toch niet zo moeilijk..
of zie ik dat nou verkeerd Verward


dacht ik ook Scheve mond

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:27

Denk dat ik ook niet echt iets toe te voegen heb.
Zorg voor hele goede begeleiding bij het inrijden, want ze leren makkelijker iets aan, dan af!

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:53

Blijkbaar heb je dus niet iemand erbij die er verstand van heeft, want anders stond die vraag hier niet...
Neem les van iemand met ervaring...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:24

hey Ineke, niet mijn onderschrift gaan jatten hè Boos!

Clown Knipoog

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:49

runningkawa schreef:
hey Ineke, niet mijn onderschrift gaan jatten hè Boos!

Clown Knipoog


Oeps, sorry Kawa Ach gut
zal het niet meer doen Haha! Tong uitsteken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:34

Nou of er nou wel of niet iemand is die er wel of geen verstand van heeft dat laat ik maar even in het midden..
M.i. ho = ho. dus goed aan de hand oefenen en aan de longeerlijn zodat hij op stemcommando goed reageert. Iemand moet het paard goed vasthouden eventueel met longeerlijn dat ie niet te ver kan rennen. Dan het op en af stappen gaan oefenen tot het goed gaat. Op een rustige maar concequente manier anders weer een stapje terug naar eerst alleen hangen. Rust en vertrouwen niet teveel tegelijk willen of via een stoeltje opstappen wil ook nog wel eens makkelijker gaan.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 10:13

de reden waarom het hier staat is omdat ik graag de mening van andere wilde weten... Haha! en ik ga inderdaad maar stapje terug want wil hem neit beschadigen op de een of andere manier!

degene die mij helpt weet ook niet waar het fout is gegaan want we doen alles met rust en ik heb geen haast wil graag op een goede manier mijn paardje inrijden en aangezien hier veel mensen zitten met meer kennis dan dat ik heb dacht ik zal het hier eens vragen dus vandaar *LOL*

alvast bedankt voor jullie reacties

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:29

Miss benje wel te hard in het zadel gaan zitten en heeft ie daar nu schrik van..

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:41

paarden inrijden is een kunst .....
te vaak word het verpest door leken ...
ik heb zoveel half ingereden paarden onder mijn kont gehad ...Scheve mond vreselijk!

tips :
voor je erop gaat, ga eens flink op en neer springen naast je paard
terwijl de ander beetje in het velletje van de hals knijpt om af te leiden , en beloond en tegen m praat .
oefen op een braaf paard het opstijgen
zet de neus van je voet altijd tegen de singel aan
wschijnlijk heb je m in zijn oksel zitten pikken, en dat vinden ze niet zo leuk
zorg dat ie goed strak is aangesingelt, pak zadel vast en evt plukje manen
zorg dat je zelf ook goed snel zonder lang te hangen enzo kan opsteigen ( daarom zo belangrijk dat je het eerst op een ouder paard oefent!!
om de nek een beugelriem hangen, en die samen met de teugels vastpakken, zodat je niet in zijn bek trekt !
met opstijgen rustig je rechterbeen over het paard heen zwaaien, zonder de kont te raken, goed steunen op je linkerbeugel en knie en je handen ...
heel erg rustig éérst je rechtervoet in de beugel zetten en dan pas gaan zitten in je zadel.ook dat heel erg rustig doen , en beetje op de voorkant van je benen gaan zitten, niet meteen het hele gewicht achter in het zadel ploffen, de rug is achter gevoeliger als voor namelijk hou telkens het orenspel van het paard in de gaten , word ie bang , wacht dan even met je been eroverheen zwaaien ..

dus blijf een beetje verlicht zitten en stap rustig een minirondje om de begeleider heen, uitgebreid belonen, en dan aan de hand een paar passen rechtuit en weer belonen
alles op het gemakje.. want zo te horen is dat niet gebeurt....

dus begin weer helemaal overnieuw met erlangs springen , een keer tegen de buik aan springen met jouw buik, hangen op de rug, weer eraf,pasje vooruit belonen, weer erop hangen etc etc
erop hangen en rondje draaien, belonen , weer eraf en erop hangen , pasje vooruit
alles met hele kleine stukjes doen nu, en telkens belonen door er weer rustig af te gaan en stukje te lopen en op hals te kloppen
door dit steeds te herhalen word het opsteigen dalijk minder eng, want hij weet dan dat je er toch wel weer af gaat... dat hij niet ervoor hoeft te zorgen dat je afstapt LOL.

heel veel sterkte, en wees alsjeblieft zo slim om het kundig te doen
een verkeerd aangereden paard is erger als een paard wat recht vd wei komt en het halster niet eens kent!
verkeerd aangeleerd is moeilijk afgeleerd....

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:48

Amen!!!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 12:45

crossmonster waaruit basseer je dat wij het niet op ons gemakje doen??en je hebt gelijk af leren is moeilijker dan aanleren aantal tips die je gaf zo hebben we het ook gedaan ik dacht zelf dat hij misschien een stukje gemist heeft enhet daarom nu neit meer snapt maar inderdaad we beginnen maar weer van voren af aan ik heb geen haast Haha! Haha! dat er naaast springen helpt dat echt?? heb het nog nooit gehoord dat ze dat doen ???

nou we gaan maar weer aan de slag!! bedankt voor de tips Knipoog

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:45

meestal als een paard zo schrikachtig word... is het te vlug gegaan, of zoals ik ook zei, in de oksel gepikt met de tenen oid...

dat springen helpt echt
mensen lachen je uit als je het doet hoor *LOL*
maar paard leert dat het helemaal niet eng is als zo'n mensenbeest in de buurt gek staat te doen.. perfect stilzitten gaat nu eenmaal niet op een paard Haha!

ik spring er vaak langs op en neer, en ondertussen tik ik dan vaak de rug of flank of kont aan met mijn vlakke hand
soort van minipolitietraining zeg maar Haha!
want tuurlijk kan het voorkomen dat je n keer niet helemaal mee bent met de beweging of dat je een zweepje aan wil pakken oid.. dan zijn ze gewend dat wij mensebeesten ook langs t paard hangen , en dat ze daar dus niet bang van hoeven zijn
ook aan de rechterkant vanhet paard n keer springen en flank rug en kont aantikken met de platte hand
want als je erop zit, bewegen je benen hoe dan ook bij een jong springding, als je vtvoren vaak met vlakke hand in flank en tegen buik hebt geklopt, herkent ie dat gevoel en zal er niet van schrikken Knipoog
ook door steeds hoger te springen , word opstijgen minder eng!
succes!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:47

wij doen het ook hoor bij angstige paarden, ziet er vreemd uit maar is uiterst effectief, Wij gaan dan ook eerst hangen en overal kloppen

sara_pepper

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:49

Ineke2 schreef:
Blijkbaar heb je dus niet iemand erbij die er verstand van heeft, want anders stond die vraag hier niet...
Neem les van iemand met ervaring...


ja dat raad ik ook aan, zeker weten, ik rijd meestal mijn ponys in stappen in, en inderdaad, 2 stappen voouit en soms moetn je er 1 terug doen, bouw het op en kijk of je paard er wel aan toe is. dat een paard 3 jaar is betekend het nog niet gelijk dat het gereden kan worden. sommige zijn pas 4 of 5 eer ze gereden kunnne worden omdat ze nog jong moeten zijn of meestal met merries groeien ze nog zo dat ze sierpijn of andere kwaaltjes krijgen als je op ze gaat zitten, dit kan tot op hol slaan of andere nare ervaringen leiden.

let op wat je paard zsegt. kijk en in zijn ogen, voel em aan,praat met em en aai em,omtdek of hij evt plekjes heeft die zeer doen overal, bij de singel, schoft, tanden ( missschien was het wel een tand die zeer deed)

soms denk je dat een paard het zomaar doet, maar meestal is er wat anders de oorzaak'

SUCSES

mijn site http://www.nansje.nl is nu vol met pepper, http://groups.msn.com/peppertje alles over mijn ponys

[***]http://www.nansje.nl/nansjewebzelf/ganaar/fotomap02/foto0001.jpg[/***]

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:47

ik heb nu 6 jaar ervaring met pony's inrijden.
ik heb dit probleem al heel vaak gezien.
als je weer opstijgt volgende x: Zorg dat je zelf ontspannen bent*geen schrik assie wil vluchten* en zet hem met zijn neus in de hoek zodat hij geen kant op kan*wel in een binnenmanege* en het belangrijkste: zorg dat degene die je pony vast heeft hem ook vast HOUDT!!! maar als je zit, en hij vertrekt omdat hij echt bang is, laat hem dan een paar passen lopen, zodat hij zich kan ontspannen.

02.05.11/08.09.11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:31

Binnenmanege?
En als je die geen hebt?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:30

Bij die van mij gaat het ook zo. Ik bedek ze ogen af en laat dan de ruiter erop klimmen. gewoon met me handen ervoor. Ze bouwen we het telkens iets af. probeer maar

Teamspirit... Je bent een toppertje!

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:29

als je de ogen bedekt kan het beest helemaal niet zien wat er gebeurt en schrik hij eens zo hard als er opeens iets op hem klimt. *denk als een paard* als er in het wild "iets" op de rug van het paard zit, dan is het meestal een roofdier, waar het paard vanaf komt door te vluchten. dus als je op zijn rug klimt terwijl hij niets ziet denkt hij: VLUCHTEN!!!
dus, als je ook niet tot een binnenmanege beschikt, dan zorg dat degeen die je paard vastheeft hem vasthoudt, en begin weer op nieuw, op het punt waar het fout ging. ga eerst weer hangen, kloppen, aaien, zitten, paar pasjes stappen, rustig aan weg laten stappen, maar NIET allemaal tegelijk!!! alles om de beurt, een x een van deze dingen en weer n x alleen longeren, zodat het beest weer het vertouwen in jou krijgt, wat hij nu kwijt is.
veel succes meid!!!

02.05.11/08.09.11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:32

Ogen afdekken zie ik ook niet zitten.
Hij moet juist zien wat er gebeurt en leren dat dat niet eng is.

idd, aaien kloppen en dat soort dingen.
je merkt zelf wel hoe hij reageert en of je dan door moet gaan.
Maar nogmaals, met een ervaren persoon op de grond, anders gaat het slechter en slechter en staat er binnenkort een paard met de naam onhandelbaar op de aardkloot erbij, terwijl dat dan door puur onkundig handelen is.
Zover mag je het nooit laten komen natuurlijk Lachen

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:35

met jou kan ik praten kawa!

02.05.11/08.09.11

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:54

nee inderdaad is neit de bedoeling om nog een paard erbij te krijgen wat verkloot is en ik heb vandaag naast hem staan springen Haha! hij keek me aan of ik gek geworden was Tong uitsteken maar goed de baas springt dus hij stond stil dat was al heel wat en ik laat hem nu ook aan de hand aan iedere kant van de bak een paar minuten stil staan en dan staik naast hem en klop en aai hem over al op zijn buik rug nek benen kont enz enz enz heb erg veel aan jullie advies ik hoop echt dat dit werkt Knipoog want wil hem niet weg moeten sturen dat hij ergens anders wordt ingereden want ik heb begrepen dat dat ook niet altijd even zacht zinnig gaat....

maar we gaan door en houden moet ik hou jullie op de hoogt en harstikke bedankt voor de tips OK dan! OK dan! OK dan!

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:04

Citaat:
want wil hem niet weg moeten sturen dat hij ergens anders wordt ingereden want ik heb begrepen dat dat ook niet altijd even zacht zinnig gaat....

klopt

Bij de paarden die door de iegnaar zijn verprutst.
Die kennen de (gemene) truucjes om eronder uit te komen.
Weten dat hij op stal werd gezet na een keer wat steigeren of een keer er hard tussen uit gaan.
En sommige zijn meteen braaf als ze weten dat je niet bang bent en strand doorrijd.
Andere gaan daar juist tegen in en kijken of ze echt niet naar de stal mogen en worden link.
En die krijgen idd klappen.
en mogen naar de stal als ze braaf zijn.

bij paarden waar niet mee gekloot is door de eigenaar, word niet lomp gedaan, is totaal niet nodig, geeft alleen maar angst en onbegrip.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers