Uit elkaar halen van merrie en veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Uit elkaar halen van merrie en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:24

Ik heb Claudina en Zidine deze week voor het eerst even uit elkaar gehad. Zidine is nu 9 dagen oud. Vandaag dus weer geprobeerd, dat ging eerst best goed, totdat Claudina dus op haar achterbenen stond. Ik kon haar nog wel goed houden, en ze was verder niet gemeen ofzo, maar ze was wel heel sterk! En schreeuwen!! Ben nu nog doof!! Haha!
Ze zijn dus al met al ongeveer 2 minuten uit elkaar geweest.
Hoe doen jullie dat?
En hoe lang laten jullie ze uitelkaar?

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:58

Hier zit ik ook erg over na te denken. Zelf wil ik dit zo snel mogelijk doen door bijvoorbeeld in de wei even met het veulen weg te lopen terwijl mijn man moeders vasthoud, maar ik kan me er ook nog niets bij voorstellen. Heb vandaag wel al met de oerkrachten van allebei te maken gehad, moeder wil wel naar stal maar veulen blijft buiten staan. Complete paniek dus. Dit was dus volgens mij ook meteen het enige waar ik niet op voorbereid was. Dat het bij jou een grote krijspartij was geloof dan ook graag!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:32

Ik rijd een merrie die heeft nu een veulen aan de voet van bijna 4 maanden oud. Het veulen is zelf ook best al zelfstandig en staat niet meer de hele tijd bij de moeder in de wei. Vandaag ging ik de merrie rijden en hebben we het veulen in de wei laten staan. Ze hinnikte eventjes, maar toen ik in de stal was crossde ze weer terug verder het weiland in. Ik denk dat ik iets van 20 min heb gereden (samen met nog iemand die een merrie rijd ook met een veulen) en daarna deden we de merries terug in het land, en scheuren!! Haha, ze wouden toch wel snel terug naar hun veulens Lachen Het verschilt per merrie en veulen hoe goed het gaat! Ik denk dat de merries ook wel wat steun aan elkaar hebben dan in de bak.
Deze veulens konden trouwens ook al aan een touwtje lopen en de 1 is 2 maanden oud en de andere 4 maanden.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:29

Haha, wij hadden dat gedoe vandaag ook. Ik had voor m'n paardjes allemaal een emmertje lekkers buiten de wei staan, de enige die dus braaf meeging was m'n veulen van vorig jaar. M'n man kreeg de fjord wel mee maar het veulen vergat mee te lopen en stond te spelen met een pony in de wei. Ging prima moeders kon haar emmertje opeten en het veulen stond nog in de wei.
Tot het moment dat het veulen om zich heen keek en z'n moeder zo snel niet zag staan, wat een gegil, m'n man wist niet hoe snel hij Dunya weer terug naar de wei moest brengen. Wat zijn ze dan sterk!

De andere twee houden elkaar na 8 maanden nog steeds in de gaten hoor, alleen die gaan hun eigen gangetje.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:52

na 3 weken zijn wij lady gaan rijden.
jistke vond het eerst niks die grote bak (allemaal zand natuurlijk Haha! )
ze wilde de bak niet eens meer in. Toen zijn we in het weiland gaan rijden. Jitske vond het eerst nog wel leuk (lekker voor mamma d'r hoeven lopen enz)
toen na 5 weken hebben we jitske op stal gezet en zijn we in de bak gaan rijden met lady.

na ongeveer 5 maanden hebben we haar afgespeend en is ze in d'r eigen stal gezet! Nu gaat alles goed