Niet aan de teugel gaan van manegepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Niet aan de teugel gaan van manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 20:58

Hoi, ik heb een vraagje... Op de manege is een paard die niet makkelijk aan de teugel te krijgen is, maar hij kan het wel! Bijvoorbeeld als je achterwaarts oefent, hij doet dan twijfelachtig hele kleine stapjes achteruit (hij is altijd op de manege geweest en is pas sinds een jaar ingereden), dan gaat hij wel aan de teugel, maar ga je weer naar voren dan gaat zijn hoofd weer omhoog. Het ligt niet aan mij, (ik heb zelf pas 3 keer op hem gereden en bijvoorbeeld van dit achterwaarts gaan was bij iemand anders) want de instructeur zegt ook dat hij er moeilijk in is! Van hem moet je met het bit blijven spelen, hij zegt dan dat je hem wel ziet zoeken. Soms komt hij dan even in protest, volgens de instructeur omdat je hem er dan toe zet om wat te doen, dus om echt te werken en dat wil hij dus eigenlijk vermijden...
Ik vraag me af of iemand misschien tips heeft om hem toch aan de teugel te krijgen?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:17

Het gaat niet zo zeer om het hem aan de teugel te krijgen, maar om een goede ''verbinding'' maken met je paard. Zeg maar een gesloten cirkel.
Je houdt hem goed voorwaarts maar je houdt een halve ophouding met je handen.
Sommige paarden doen het meteen, maar misschien heeft dit paardje er heel veel moeite mee.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:38

Hoi,
Goed voorwaarts houden en zet dat paard eens een tijdje op de volte en vraag eerst stelling naar binnen zoals je normaal gesproken hebt en wissel dat eens een half rondje met een hele lichte stelling naar buiten. Je moet hiervoor wel heel goed je benen eraan houden.Dit is alleen een oefening om het paard lenig te maken en te houden. Verder moet je niet constant blijven vragen maar leg je handen eens stil als hij al iets omlaag komt. Zodra hij omhoog wil komen geef je heel snel een halve ophouding, dit zal je wel vaak moeten doen. Ik weet niet of dit helpt maar ik had bij de meeste manege paarden wel succes. Er zijn altijd wel een aantal paarden die hier niet op reageren maar als dit er ook een van is moet je zelf maar iets anders proberen bv. een iets langere teugel waardoor dit dier iets lager kan blijven met zijn hoofd, meer been geven en dat opvangen met je handen en zit. Je kan ook eerst halt houden en laten nageven vervolgens wegstappen en tegelijker tijd die halve ophouding geven. Geen succes gegarandeert maar wel de moeite waard om te proberen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:42

Dus dat paard heeft nog nooit iets anders gedaan dan manegewerk?
Hartstikke logisch dat hij niet aan de teugel loopt, dat dier is niet gek! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De meeste manegeruiters hebben het echt niet door wanneer een paard 'de nageeflijkheid gaat zoeken' en blijven gewoon doorrammelen aan de teugels, ook als ze het dier op de een of andere manier (vraag niet hoe!) aan de teugel hebben gekregen. De 'beloning' voor het 'aan de teugel gaan', het ontspannen van de ruiterhand, krijgt het paard dus niet, dus het maakt voor zo'n dier echt niet uit of hij lekker met z'n koppie in de lucht loopt of aan de teugel gaat, en dan kiest zo'n dier toch echt voor de makkelijkste weg.

Bovendien, en dat vergeten veel (manege)ruiters is 'aan de teugel' geen kunstje, maar een gevolg van het goed gereden worden van het paard, het is een gevolg, geen doel op zich, dus ik denk dat het heel lastig is om dat met een manegepaard te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:51

ook al loopt ie met zen koppie op de loodlijn, loopt ie nog niet aan de teugel hoor.
Daar komt heel wat meer bij kijken.
Maar daar zijn de laaste tijd al zoveel topics overgeweest dat ik geen zin heb om er dieper op in te gaan.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:12

inteligent paard, ik zou ook proberen eronderuit te komen. tig verschillende ruiters die maar willen dat ik mn nek in een boog hou en verschrikkelijke spierpijn ervan krijg, en als ik t niet zou doen ook nog gewiebel in mn bek omdat ze denken dat ze daarmee t wel zou lukken.
voor de rest ben ik t met margreet eens.