longeren ; hoe deel je een trainingsuur in ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

longeren ; hoe deel je een trainingsuur in ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 21:48

hoi allemaal ,

ik wil mijn ( verzorg ) pony weer wat actiever laten werken. omdat mevrouw erg chargrijnig word van 5-6 keer per week dressuur ( 1 keer per week spring ik ) , wil ik haar af en toe gaan longeren.
zo werkt ze toch Lachen .

maar ik wil het wel allemaal goed doen , en daarom heb ik een aantal vragen over het longeren ;

1. hoe deel je 1 uur longeren het beste in ?

2.is het nuttig om je pony over drafbalkjes te laten draven tijdens het longeren bij wijze van oefening ( heb ooit over die manier gehoord ) ?

3. op welk gebied heeft het nut om met touwtjes of bijzetteugels te longeren ?

4. hoe begin je met het gebruik van bijzetteugels of touwtjes ?

dit waren mijn vragen zo'n beetje.
alvast bedankt voor alle reacties !


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 09:29

Ik longeer onze jonge paarden altijd en doe dat op de volgende manier:
* eerste 5 minuutjes stappen, ff er in komen
* 10 minuten draven
* omkeren en 10 minuten draven
* weer omkeren, 5 minuten stap, 5 minuten draf
* omkeren, 5 minuten stap, 5 minuten draf
* uitstappen tot ze niet meer blazen.

Ik zie het nut van bijzetteugels niet dus die gebruik ik ook niet, soms doe ik een singeltje om, maar over het algemeen longeer ik ze aan het halster met een hoofdstel erover heen.

Ik weet niet of het gebruik van balken handig is, je moet er wel aan denken dat ze rondjes lopen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 10:55

1. hoe deel je 1 uur longeren het beste in ?

Ik zou om te beginnen niet 1 uur longeren. Start met 20 minuutjes, werk langzaam naar een half uur/ 45 minuten toe. Longeren is toch behoorlijk zwaar werk, en dat moet je ook opbouwen.
Mijn methode:
Ik begin met 5-10 minuten stappen. Goed doorstappen, lekker voorwaarts houden. Dan 5 minuten aan een stuk draven. Goed actief houden. Dan ga ik meestal 5 minuten aan de overgangen werken, stap/draf. half rondje draven, dan weer stap. Half rondje stappen, dan weer draf. Let erop dat ze bij een overgang goed vanuit de achterhand vertrekken. Dan een paar rondjes galop, en galop/draf overgangen. even uitstappen, en dan de andere hand, zelfde manier.


2.is het nuttig om je pony over drafbalkjes te laten draven tijdens het longeren bij wijze van oefening ( heb ooit over die manier gehoord ) ?

Jazeker, je pony leert zo goed de benen op te tillen en de achterhand te gebruiken. Ik leg meestal 4 balkjes op de cirkel. Door de cirkel groter te maken, moeten ze verruimen, door de cirkel kliener temaken moeten ze verkorten ind e pas. Ik leg ze meestal op 3 m, dan kan je erover stappen/draven én galoperen.

3. op welk gebied heeft het nut om met touwtjes of bijzetteugels te longeren ?
Citaat:
Ik zie het nut van bijzetteugels niet dus die gebruik ik ook niet

Zonder bijzetteugels kan je net zo goed je paard zonder longe laten lopen. Het is dan puur beweging geven. Zonder bijzets kan je niet actief werken, worden er geen spieren getraind. Als je bijzets/touwtjes oid op de juiste wijze gebruikt, ontwikkelen ze meer spieren, gebruiken ze hun rug beter en is het harder werken, maar kom je dichter in de buurt van rijden dan zonder!


4. hoe begin je met het gebruik van bijzetteugels of touwtjes ?

Om te laten wennen kan je ze een beetje los doen (niet te!) Als ze gewend zijn aan het effect, zet je ze strakker. Tot zeop de goede lengte zijn om je paard goed aan het werk te zetten!


Ik hoop dat je wat aan deze reacties hebt. Succes!
[/quote]

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:28

ik zie zeker het nut van bijzetteugels om de nek te trainen en de achterbenen er meer onder te krijgen.
en wkoekoek, als je geen bijzets gebruikt waarom doe je dan een longeersingel om??? die gebruik je toch alleen als je hulpteugels gebruikt anders heeft zo´n singel ook geen nut lijkt me.
veel succes met longeren!!
zoals jullie weten kan ik longeerles geven in de buurt van Utrecht!! ik heb Orwin van Irene ook gelongeerd en dat ging hartstikke goed.
groetjes Fenna

Bon Jovi rules!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 15:37

Ik ben zelf een echte longeer freak, ik doe het dan ook heel veell.
Het is een heel goede afwisseling, je kunt je paard heel goed bekijken, en je traint hem ook nog eens erg goed.

Laat je paard eerst even goed losstappen, dan kun je naast hem lopen, maar dat kan ook gewoon al tijdens het longeren. Dan na 5 minuten draaf je rustig aan, en laat hem even goed los draven, op een gegeven moment, als hij wat losser is, zal hij zijn neus af en toe eens richting de grond doen, en das een goed teken.
Ikzelf doe altijd eerst zonder bijzets, en na 1 of 2 keer, doe ik er bijzets om. De goguq vinnd ik zelf een heel fijne bijzet, maar je kunt ook je slof eraan zetten. Maar doe nooit je bijzets te strak.

Als je paard lekker losgedraafd is, en ook wat gegalopeerd heeft, laat je hem veel overgangen maken. Eerst rustig, maar later laat je hem snel reageren. Dus hupo in draf, en na een half rondje weer stap. Je mag hem best aan t werk zetten.
Zorg dat hij goed voorwaarts loopt, en goed op jou let, dus niet op de buitenomgeving.

Als je paard niet gewent is aan bijzets, begin ze dan eerst losjes om te doen. Niet TE los, want dan heb je kans dat ie er met zijn benen inkomt.
Op den duur kun je ze iets aantrekken.

Ik vind persoonlijk dat je geen uur hoeft te longeren. Een half uur is genoeg. Maar dat hangt ook van het paard en de gehoorzaamheid af.
Stap hem wel goed uit.
Succes ermee. Lachen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 18:50

Ik gebruik touwtjes om bij te zetten. Als je dat voor de eerste keer doet, let er dan op dat je je paard heel goed voorwaarst houd. Dat is erg belangrijk. Zorg dat er iemand bij is die je kan helpen je paard voorwaarts te houden als hij gaat protesteren.

Verder begin ik altijd met losstappen en draven zonder touwtjes.

Bijgezet longeren doe ik meestal 20 minuten, regelmatig van hand veranderen en veel overgangen maken.

Daarna natuurlijk zonder bijzet uitstappen.

Ik ben incl in en uitstappen ongeveer 3 kwartier bezig, waarvan dus ongeveer de helft van de tijd slechts echt intensief.

Anoniem

clinic Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:55

Op 28 januari geeft Lammert Haanstra een (gratis) longeerclinic in het ruitersportcentrum N.O.P aan de sportlaan 42 te Emmeloord.
Aanvang 19:00.
Hij heeft ook een heel goed, duidelijk boek geschreven over longeren.


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:06

je kan je pony beter een half uur longeren want longeren is zwaarder werken voor ponys dus als je je pony een half uur longeert staat dat gelijk aan een uur normaal rijden je kan drafbalkjes gebruiken dat is juist leuk voor je pony en een bijzetteugel is goed voor je pony want dan gaat hij rond lopen en dan ontspant hij. je kan daarvoor het beste een halsverlenger gebruiken die is nl. van elastiek en dan kan je pony lopen zoals hij wil (wel naar beneden)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:20

Hier zie je hoe ik een trainingsuur indeel. Dit is echter wel met een ervaren paard en longeur (ikke dus). Om te beginnen met touwtjes moet je dat vooral rustig doen, niet te veel tegelijk. En begin vooral niet met touwtjes te rommelen als je dit nog nooit eerder hebt gedaan! Vraag er dan even een ervaren iemand bij, die je kan helpen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=38007

scroll dan even door naar mijn bericht

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:13

Om even alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Als ik net begin met longeren begin ik met 5 minuten en bouw ik het langzaam op.
Ik gebruik geen bijzetteugels omdat het mij puur om de conditie van het paard gaat (draver)
Ik gebruik geen longeersingel maar een simpele singel van een tuig om ze eraan te laten wennen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetjes wendy

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:45

Hoi!

Sorry, dat ik dit vraag in het topic van iemand anders, maar om nu weer een nieuw topic te starten over het zelfde onderwerp.... Ik longeer zelf altijd met bijzet ( heel los ) maar ik doe dat altijd meteen als ik begin met longeren, maar nu vroeg ik mij af , is het beter om eerst zonder bijzet te longeren, en de bijzet er pas na een minuut of 10 aan te klikken?

(L)

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 01:40

Anne schreef:
sorry, dat ik dit vraag in het topic van iemand anders, maar om nu weer een nieuw topic te starten over het zelfde onderwerp.... Ik longeer zelf altijd met bijzet ( heel los ) maar ik doe dat altijd meteen als ik begin met longeren, maar nu vroeg ik mij af , is het beter om eerst zonder bijzet te longeren, en de bijzet er pas na een minuut of 10 aan te klikken?


Het is inderdaad beter eerst even zonder hulpteugels je paard warm te laten lopen. Ik bind de hulpteugels altijd even aan de singel. 10 Minuutjes links en rechtsom stappen en draven en daarna kun je beginnen met het echte werk.

Het is net als bij mensen: voor je gaat fitnessen doe je ook eerst een warming-up. En een cooling-down aan het einde. Dat is minstens even belangrijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers