problemen met hengst te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

problemen met hengst te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 15:06

ik heb sinds kort een hengst, D-pony, 'gered' van zijn vorige eigenaar.
beestje werd aan zijn lot overgelaten door de man ...
hij is 4 jaar maar staat al 3 maand stil. toen ik er gistere mee reed, en ik vroeg iets waar hij geen zin in had zoals overgang van galop naar draf, steigerde hij en liep heel hard weg. mijn tante die me les gaf, zei dat ik niets verkeerd deed met mijn handen maar dat het ook al een tijdje geleden was dat hij bereden was dus dat het daar mss aanlag.
maar toen ik er vandaag mee reed, steigerde hij terug als verzet of gewoon zomaar voor de lol. Verdrietig
toen heb ik aan de vorige eigenaar vroeg of hij dit vroeger ook al deed zei hij doodleuk, ja, heb hem dat geleerd ...
vond dit heel raar want zoiets leer je toch niet aan een jong diertje maar blijkt dat hij dit echt had aangeleerd toen ik het aan de stalhouder ging navragen...
ik zou hem dit graag afleren want hij zou zo goed dressuur kunnen rijden... maar alleen dat steigeren
maar wil hem hier niet voor straffen want hij heeft al veel meegemaakt in zijn korte leven dat ik hem niet nog eens onnodig angst wil inboezemen.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:38

Jonge paarden rijden is een vak apart.
Hengsten rijden is een vak apart.

Ik weet niet hoe ervaren je bent en of je beschikt over goede begeleiding. Is castreren geen optie?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:00

Citaat:

Jonge paarden rijden is een vak apart.
Hengsten rijden is een vak apart.

Ik weet niet hoe ervaren je bent en of je beschikt over goede begeleiding. Is castreren geen optie?




Heb ook altijd op een hengst gereden. Niks mis mee hoor. Ken nu een tuiger ook een hengst en daar kun je een kind van 12 op zetten. Zet geen stap verkeerd. Bosritten is een ander verhaal maar in de bak een prachtpaard.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:56

Je wilt hem het steigeren afleren, maar niet straffen...tja dan gaat het wel heel moeilijk worden, want hoe moet hij dan weten dat jij dat steigeren niet accepteert???

Ik zelf zou in ieder geval zo snel mogelijk laten castreren. Dan spelen de hormonen niet meer zo'n grote rol.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 18:10

castreren is geen optie, men ouders willen hem ook gebruiken als dekhengst als hij wat meer vooruitgang gemaakt heeft enzo... want hij heeft goede papieren, al is dat voor mij niet zo belangrijk...
dus castreren is uit te sluiten
maar ik heb vandaag contact opgenomen met men vorige instructeur en die rade mij aan om als hij de volgende keer stijgerde op zijn onderbuik te slaan, ik zal dit maar een paar keer moeten doen en dan weet hij het wel. ik ga dat morgen proberen tenzij iemand een goede reden heeft om dit niet te doen, dus als je een reden hebt, zeg maar...
heb ervaring met jonge paarden te rijden... ben er momenteel nog 1 aan het inrijden....
en heb ook al een hengst bereden... doodbrave hengst, hengsten zijn zoveel socialer dan merrie's btw Lachen

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:24

het klinkt misschien zielig maar ik zou hem er goed voor straffen als hij steigerd
want hij moet weten dat jij nu de baas bent en dat jij dat niet accepteerd
als je het probeerd met zachtheid zal hij snel over je heen lopen
omdat hij dan denkt dat hij de baas is
ik heb zelf ook een hengst en ik vind ook dat hengsten veel makkelijker zijn dan merries maar je moet wel consuquent blijven
en straffen voor dingen die jij niet wilt
succes ermee

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:15

Een hengst houden als dekhengst is leuk bedacht, maar wat als hij niet goedgekeurd word? En dat keuren etc...kost allemaal best veel geld.

Maargoed succes verder.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 21:33

swel waar ineke, maar mn ouders hebben er blijkbaar het volste vertrouwen in dat hij goedgekeurd word, en mja de kosten, zien we dan wel zeker, maar voor mij hoeft hij zeker geen dekhengst te worden, brengt alleen maar vervelende gewoonten mee.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:33

Wat je instructeur zegt vind ik een goede tip. Ze moeten gewoon even weten dat dat niet mag

Ben trouwens wel erg benieuwd naar het papier en bij welk stamboek jullie hem aan willen bieden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 21:40

papier weet ik niet van buiten, zal dat morgen wel vertellen Haha!
ik zou hem heel graag bij bwp aanbieden, weet niet of mn ouders dit ook willen, mja we zullen het er nog wel over hebben, maar eens we het zeker weten zal jij de eerste zijn om het te weten gomir Tong uitsteken maar waarschijnlijk word het bwp

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:08

Is goed hoor Ik hoor het wel *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:44

nouw, hengsten is idd n vak apart. denk eraan dat je streng en consequent voor m bent, want een hengst loopt TE snel over je heen *ik kan het weten:S* ik rij nu al 6 jaar hengsten, heb erop leren rijden, en ik heb ook mijn aanvaringen gehad met beestjes waar ik te lief voor was. dus als hij word afgekeurd zou ik hem zowiezo dag erna laten castreren. wil je dit niet, zorg dan voor een goede instructeur. als jou paard weer op achterbenen staat, en jij slaat hem tegen zijn buik, wat denk je dat hij dan doet? ->, hij gaat nog verder na achter uit schrikt voor nog n klap, en dan sla je om. dus ik zou eerst de reden gaan zoeken. als het puur protest is: voorwaartsvoorwaartsvoorwaarts Haha!
ik bn ok wel benieuwd naar het papier van dit beestje, ik zie het morge dan denkk wel

02.05.11/08.09.11

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:46

van t bwp hebbe we bij jos en trudi houwen trouwes ok n keigoede paard staan: een fidermark x sandro hit. PRACHTIG dressuurpaardje, en hij sprong de sterren van de hemel. * mwah, was egt n hemels beestje*

02.05.11/08.09.11

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:16

Zoals Pingwing al zegt: Genoeg voorwaarts rijden, meestal voel je het al aankomen als ze willen gaan steigeren want ze gaan toch eerst langzamer voordat ze de lucht in kunnen.
Op het moment dat je dat voelt kan je al ingrijpen.
Even flink aan drijven *en desnoods een tikje met de zweep* en lekker door blijven lopen.

Heb ook de tip met een ei of een zakje water kapot slaan op zijn hoofd als die steigert, schijnt ook te werken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:42

dat slaan op de onderbuik lijkt me wat lastig als je paard steigert, wat ook goed helpt is op het moment dat hij omhoog komt een tik op zijn hoofd tussen zijn oren, dan denkt hij dat hij zijn hoofd stoot, als je dit iedere keer doet dan is het voor hem niet meer prettig om overeind te komen. Dit tik kan met je hand of een kort zweepje erbij. En voordta iederen begint te roepen dat dit zielig is, het is dus een corrigerende tik geen megaknal.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 11:10

wow mirco heeft gewoon een nederlandse papa Lachen
mja vorige eigenaar woonde ook in nederland en is dan verhuist naar belgie, kan dus wel Haha!
v. vitano
m. Petra
vv. Vita Nova's Hanassie
vm. tron OX
mv. Munesichts Easter
mm. Sanne

het heeft btw wel een tijdje geduurd voor de vorige eigenaar ons de papiere wou geven Verward

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:35

Hoe gaat ie niet met rijden sioen??
heb je een foto van hem wil hem wel es zien?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 12:39

met rijden is hij heel zalig, heb deze voormiddag dus fff gwoon in de bak gaan rijden, en hij steigerde en sloeg hem op zijn onderbuik en hij heeft sindsdien niet meer geprobeerd. Haha!
de rest van de tijd liep hij super, toch voor zo lang niet meer gereden te hebben en zo jong te zijn, tegen het einde van de les liep hij uit zichzelf in de krul, heb niets moeten vragen!!
heb nog geen foto van hem, zal er straks of morgen een maken, maar ik kan hem niet op de site zette ben niet zo een computerfreakje Tong uitsteken dus als iemand zo vriendelijk zo willen zijn Bloos ....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:30

ma vitano is wel n superpappa! wij hadden n merrie van zijn opa*vita nova's hanassie* en dat was me n fijn beestje!, ma zo te horen is die van jou dat ook jah . Haha!
ik zou ook wel n pic van hem willen zien... ik ben wel benieuwd. ik wil niet arro overkomen, maar ik ben best wel into de keuringshensgtjes. ik train elk jaar een hengst of twee voor de NRPS keuringen. dus ik ben wel benieuwd naar hoe die van jou eruit ziet en hoe hij loopt Haha!

02.05.11/08.09.11

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:59

Je had de eerste keer dat ie steigerde, zn kop van zn romp af moeten timmeren.......... beter een keer goed straffen en er van af zijn dan verongelukken. Een steigerend paard kan je ook op de keuring niet laten zien. Ik zou zeker ook blijven lessen........... enuh hoe kan je in hemelsnaam een paard onder zn buik raken als je erop zit ?????????? Als een paard bij mij steigert dan krijgt hij met mijn rechterhand een enorme draai om zn oren, je moet me niet vragen hoe die erin geslopen is maar ik sla letterlijk met mn rechterhand op zn kop, ook al heb ik een zweep in mn hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:21

gijsenkim schreef:
Je had de eerste keer dat ie steigerde, zn kop van zn romp af moeten timmeren..........



Je moet je eerst maar eens goed afvragen waarom dat paard ging steigeren. In 9 van de 10 keer is het gewoon een ruiterfout waarbij de ruiter het paard niet genoeg voorwaarts heeft maar wel hand er aan houdt. Dan heeft een paard groot gelijk om te gaan steigeren, moet de ruiter eerst maar eens beter leren rijden.....ipv bij voorbaat alles met grof geweld op te gaan lossen.

Kawa heeft daar zo'n leerzaam topic over gestart Schijnheilig

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:32

Jippie, ik dacht dat sioen geschreven had dat de vorige eigenaar dat geleerd had? Bij een pony die ik rijd heb ik het steigeren vroeger afgeleerd, niet door te slaan ofzo, daar trok ze zich niets van aan, maar als die nu nog maar durft opnieuw te steigeren, krijgt ze een lel rond haar oren, dat weet ze goed genoeg.

Ik denk sioen dat je nu wel goed bezig bent, je hebt instructie erbij, en je hebt hem duidelijk gemaakt dat je steigeren niet accepteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:25

angelke schreef:
Jippie, ik dacht dat sioen geschreven had dat de vorige eigenaar dat geleerd had?

Dan nog is het niet terecht om geweld te gaan gebruiken wanneer jij vind dat dat steigeren ongewenst is. En zeker niet om via een forum iemand aan te gaan raden
Citaat:
zn kop van zn romp af te timmeren..........
. Want wie heeft Sioen wel eens zien rijden??

Het enige goede advies is hier:

Ga les halen Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:33

Het enige advies wat ik je kan geven is zorgen dat je hem niet te vast pakt aan de voorkant en op het moment dat meneer wil gaan stijgeren gigantisch voorwaarts te rijden met alles wat je bij je hebt. Geen gedonder met omhoog komen maar vol je sporen erin en de zweep erlangs. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:06

Jippie"]
[quote="angelke schreef:
Jippie, ik dacht dat sioen geschreven had dat de vorige eigenaar dat geleerd had?

Dan nog is het niet terecht om geweld te gaan gebruiken wanneer jij vind dat dat steigeren ongewenst is. En zeker niet om via een forum iemand aan te gaan raden
Citaat:
zn kop van zn romp af te timmeren..........
. Want wie heeft Sioen wel eens zien rijden??

Het enige goede advies is hier:

Ga les halen Haha!
[/quote]
Inderdaad, ga les halen, maar die heeft ze al. Dat is op elk RTprobleem dé oplossing, maar meerdere mensen hebben meer meningen, en dan word je blik wat ruimer en zie je wat meer wat oplossingen zouden kunnen zijn.

En over het eerste stukje, ga jij dan het paard een emmer wortelen geven en hem in zijn oor fluisteren of hij asjeblief niet meer wil steigeren Knipoog? Ik geloof niet dat jij zo met paarden omgaat.

Zijn kop van zijn romp af timmeren is wel wat overdreven, maar als er geen medisch probleem is, denk ik dat je toch echt wel kan zeggen dat je hem een flinke lel kan geven, en zoals sioen aangaf, dat werkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers