nieuw paard in de kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 19:00

Volgende week ga ik van stal veranderen en komt Sandor dus in een nieuwe kudde op het land.
Hij staat nu met zijn vieren op een landje en komt straks totaal in een groep van 7 te staan.
Hoe doen jullie dat ?? Zetten jullie de paarden gewoon in 1 x erbij ? Ik weet niet of er een mogelijkheid is om hem eerst in een land ernaast te laten wennen namelijk.....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:05

Misschien met 1 paard uit de kudde alvast laten wennen, zodat hij in ieder geval 1 maatje heeft. Misschien is er een bak, waar je die 2 kan laten kennismaken?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:07

Ik zou inderdaad hem eerst met 1 paard samen zetten, dan de 2 een paar dagen als koppel in het weiland aangrenzend aan de rest zodat ze vast een beetje kunnen wennen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:07

Wij zetten eerst altijd een stukje wei af voor het nieuwe paard. Dan kan hij zelf kennismaken met zijn nieuwe omgeving en rustig en veilig wennen aan de kudde. Na een week of 3 gaat hij dan in de kudde en dat gaat altijd goed.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 19:20

Ik ga van het weekend ook nog wel even langs om te vragen hoe of wat ..
en wat de mogelijkheden zijn.
kennismaken in de bak kan inderdaad.
San is absoluut niet moeilijk met andere paarden. Staat er om bekend dat hij overal bij kan.. maar ja vind dit wel spannend Scheve mond

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:22

verootjoo schreef:
Wij zetten eerst altijd een stukje wei af voor het nieuwe paard. Dan kan hij zelf kennismaken met zijn nieuwe omgeving en rustig en veilig wennen aan de kudde. Na een week of 3 gaat hij dan in de kudde en dat gaat altijd goed.

Als er een nieuw paard bij ons komt doen we het ook zo. Gaat ook altijd goed.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:41

Bij ons kan het nieuwe paard er eerst naast staan. Dat gaat altijd goed.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:43

Ik heb een hele handige bejaarde ruin voor dat soort klusjes.
Een paar dagen met de ruin samen en daarna samen bij de rest.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:17

opbij ons op stal willen ze een merrie in een kudde van 4 erbij doen. Maar zij is vrij dominant . Ze hadden al een keer met ze 5en in de rijbak gestaan en toen gingdat al niet goed. Trappen naar elkaar. Mieke en kimberly hebben elkaar kreupel getrapt. Ik zei oo ktegne de eigenaar dit gaan nooit goed. Hij zij jawel want die liep er vroeger ook bij. Ik zei ja das jaren geleden ik heb echt geen zin dat mieke straks weer kreupel staat

IGHD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:25

Mijn merrie is ook net op een nieuwe stal gekomen. Ze gaat nu het land op met 4 andere paarden. In het begin werd er wel even geschreeuwd maar het is een heel groot weiland en de paarden hebben alle ruimte om het onderling te regelen. Nu is het rustig en voor zover ik weet zijn er geen klappen gevallen ).

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:20

ja het weiland bij ons is niet zo groot dusja

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:26

Bij ons op stal is er ook een leuke nieuwe merrie gekomen. Die is helaas meteen bij de kudde geknalt en zat dus ook binnen een paar uur onder de wonden. Ik bagrijp dat niet hoor. Al die paarden hebben ijzers, een stel ook achter en nu zit dat nieuwe meisje, met nieuwe pony meteen al met allerlei wonden. Ik hoop maar dat het snel over is, want ik vind het echt een naar gezicht. Mijn merrie heeft net een veulen en staat dus in de wei ernaast, dus ik heb deze ellende nog niet hoeven doormaken.