Jaarlijkse controle bij de huisarts?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Jaarlijkse controle bij de huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 18:50

Misschien een rare vraag... Het tandartsbezoek nadert weer... Bloos
Maar ik vraag me al een poosje af... Waarom moet je 1 keer in het (half) jaar bij de Tandarts op controle, en niet bij de dokter? Schijnheilig

Ik kan begrijpen dat je je gebit gewoon goed moet schoonhouden enz, maar hoe zit het dan met de rest van je lichaam, waarom moeten wij niet jaarlijks bij de dokter op bezoek gaan?

Als je nou lichamelijke klachten hebt ga je bij de dokter langs, maar dat doe je ook als je kiespijn of iets dergelijks hebt...

Maar stel nou dat je onbewust iets mankeert... En je zou nooit naar de dokter gaan... Je hoor zo vaak verhalen van mensen die er in een "verlaat stadium" achter komen dat ze iets ernstigs mankeren... En dan is het vaak al te laat... Scheve mond

Als je 1 keer in het jaar bij de dokter langs gaat, los je toch een hoop problemen op? Sommige mensen gaan ook niet zo gauw naar de huisarts, maar misschien als het 1 keer in het jaar verplicht is, dat ze dan "nu ze er toch zijn" hun problemen wel voor durven te leggen...

Is hier eigenlijk een speciale reden voor? En hoe denken jullie er eigenlijk over...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~


Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:53

Als je voor jaarlijke controle naar de tandarts gaat, kost het misschien 2 minuten om te kijken of alles in orde is.

Maar als je voor controle naar de huisarts zou gaan, dan kost het uren om alles na te kijken...

Volgens mij is dat onmogelijk Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:58

zou wel goed zijn denk ik! bij sommige bedrijven is het zelfs verplicht een jaarlijkse controlle en heb al veel verhalen van mensen aangehoord dat ze dan achter iets kwamen wat anders nog jaren geduurt zou hebben .

in andere landen is het "normaal" als je hier aan je huisarts vraagt voor een jaarlijkse algehele check-up (bloedbeeld evt scan doen ze hier al helemaal niet)dan kijkt tie je aan van daar heb ik geen tijd voor of mankeer je iets dan
denk dat het verschil ook zit in het feit dat hier de staat (wij zelf dus) betaald voor veel dingen, al zal de staat ook veel besparen door problemen eerder te constateren

volgens mijn oncoloog is de kans heel groot dat er ergens nog uitzaaiingen zitten maar een (halfjaarlijkse)scan is TE DUUR dus ik mag wachten tot ik ergens last van krijg , met misschien wel met alle gevolgen van dien(mag al blij zijn dat ze halfjaarlijks een mammagrafie maken wat dat kost eigenlijk al te veel centjes)

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 21:18

nickyu schreef:
volgens mijn oncoloog is de kans heel groot dat er ergens nog uitzaaiingen zitten maar een (halfjaarlijkse)scan is TE DUUR dus ik mag wachten tot ik ergens last van krijg , met misschien wel met alle gevolgen van dien(mag al blij zijn dat ze halfjaarlijks een mammagrafie maken wat dat kost eigenlijk al te veel centjes)


Dat is toch belacelijk... Scheve mond
En net wat jij zegt, het zou de overheid een hoop kosten besparen...

Maar de huisarts hoeft ook niet alles na te kijken, maar bijvoorbeeld een gesprekje met je voeren, en een lichamelijk onderzoek hoeft ook niet uren te duren toch...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:31

Ik krijg elk jaar een check, bloedruk word opgenomen, bloed word onderzocht, hart/longen ed.
Dit is ongeveer een week voordat ik de griepprik krijg.
Al zeker 10 jaar lang.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:36

Miep schreef:
Ik krijg elk jaar een check, bloedruk word opgenomen, bloed word onderzocht, hart/longen ed.


kijk dat bedoel ik dat zal toch bij iedere huisarts moeten kunnen

(bij ons zijn ze n beetje te zwaar bezet ,
vroeger had je nog een inloop spreekuur nu kan je alleen voor super spoed gevallen nog die of de dag erna terecht, voor geen spoed meestal 2 a 3 dagen nadat je geld hebt , moet je wel 's ochtends om 8 uur bellen!)

(ik heb bv afgelopen dinsdag ochtend om 8 uur gebeld voor een afspraak voor vrijdag , hij had nog maar 1 gaatje om 8 uur 's ochtends)

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:41

Werkt toch niet. Een gesprekje en een kort lichamelijk onderzoek, sorry, maar dat is de moeite niet waard. Als ik onbewust iets mankeer komt dat ook tijdens dat gesprek en de korte controle niet naar boven hoor.

Daarbij, ik, en met mij een hoop anderen, gaan ook niet ieder jaar naar de tandarts. Ik ga pas als ik last krijg. Huisarts zou ik nog minder naar toe gaan...

En wat betreft de kosten besparen... Houden jullie er rekening mee dat Nederland een enorm begrotingstekort heeft en dat ze maar net binnen de normen van de EU blijven? Dat dat tevens de reden is waarom de gezondheidszorg dood bezuinigd wordt... Waarom de pil uit het basis-ziekenfonds gehaald is... Etc etc. Die jaarlijkse controles kosten de overheid handen vol geld, daar besparen ze zich echt geen kosten mee hoor...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:51

en helaas is in nederland geld veel meer waard dan een mensenleven Frusty

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:32

eens

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:47

dat zou wel goed zijn,een A.P.K keuring!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:58

vanaf je 30e moet je jaarlijks naar de dokter, iig als vrouw zijnde Moet je een baarmoederhalsuitstrijkje laten maken... Controle op baarmoederhalskanker, dus in zekere zin is er wel een jaarlijkse controle Knipoog

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:02

daar hoor ik dus meer vrouwen op bokt over! dat ze daar een oproep voor krijgen maar ik ben bijna 33 en heb in mijn hele leven 2 uitstrijkjes gehad 1x op mijn elfde voordat ik met de pil begon(wegens te zware menstruatie trouwens) en toen ik borst K kreeg / had (op mijn 29e dus)
maar geen jaarlijkse controlle op oproep zal der toch eens naar vragen morgen

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:35

Pervinco schreef:
Daarbij, ik, en met mij een hoop anderen, gaan ook niet ieder jaar naar de tandarts. Ik ga pas als ik last krijg. Huisarts zou ik nog minder naar toe gaan...
..



Euh even offtopic: als je past gaat als je ergens last van hebt dan dekt je verzekering de kosten toch niet meer? Verward

Tenminste ik geloof dat bij mij in de voorwaarden staat dat je minimaal 1 keer per jaar op controle moet. Maar goed misschien verschilt dit nog per verzekeringsmaatschappij.

Weer ontopic: ik zou ook best wel eens een keer een check up willen hebben. Ik heb toch wel wat kleine dingetjes waar ik zo niet voor naar de huisarts ga maar waarvan ik het toch wel een keer prettig zou vinden dat er naar gekeken wordt.
Nu ga ik niet omdat ik niet voor iets pietluttigs wil gaan. Als je toch af en toe (hoeft niet eens perse jaarlijks te zijn wat mij betreft) een soort van controle krijgt dan zou ik dat soort dingetjes wel ter sprake brengen. (Voorbeeldje: sinds ik vorig jaar mijn heup/bekken heb gekneusd blijf ik toch redelijk snel last houden van die bewuste plek. Het lijkt mij verder onschuldig maar ja aangezien er destijds geen foto of zo is gemaakt zou ik het toch wel prettig vinden om het nog eens na te laten kijken. Ik kan mijn hak ook niet meer uitdrukken van mijn rechterbeen en ik twijfel of ik dat nou daarvoor ook al niet kon of dat het echt is sinds de val.)

Er zullen ongetwijfeld voors en tegens zijn voor dit idee maar ik persoonlijk zie er wel wat in!


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:38

Mijn verzekering dekt tot op heden alles...

Er zijn idd voors en tegens, maar dit komt never nooit niet de Kamers door... Je kunt niet van de ene kant gaan bezuinigen en aan de andere kant geld 'weg gaan gooien'...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:44

Ik zou dat ook wel willen, maar ik denk dat men door de bezuinigingen steeds minder vaak naar de dokter gaan.
Want je krijgt als het ware een beloning als je niet gaat (die 250 euro regeling).
En wat ik ook zo gek vind ik heb nu al zo'n 7 jaar de pil, maar nog nooit een controle gehad.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:46

Nou Pervinco dan heb jij of geluk, of jouw verzekering werkt anders. Bij ons is het zo dat als je je controles overslaat je ook niet bij de verzekering hoeft aan te kloppen als je dan wat hebt. Maar goed dat kan best wel verschillen dat weet ik allemaal niet.

En Adriana: ik heb nu geloof ik al tien jaar de pil en idd nooit controle!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:23

En wat ik ook zo gek vind ik heb nu al zo'n 7 jaar de pil, maar nog nooit een controle gehad
En Adriana: ik heb nu geloof ik al tien jaar de pil en idd nooit controle!

ik heb dus 18 jaar de pil geslikt nooit controlle gehad
ff bellenb en je krijgt een herhaal receptje
lijkt wel of bepaalde huisartsen de risico's vd pil niet (willen) weten

let op dames staat als t goed is in de bijsluiter dat je na een jaar of 10
ff pil pauze moet nemen (of beter nog stoppen)
geloof mij staat er niet voor niks!

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:28

nickyu, als hetgoed is sta jij toch nog onder controle (wegens je borstkanker), mischien dat je daarom geen oproep heb gehad voor je uitstrijkje?

- Offline -

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:29

kaj schreef:
: ik zou ook best wel eens een keer een check up willen hebben. Ik heb toch wel wat kleine dingetjes waar ik zo niet voor naar de huisarts ga maar waarvan ik het toch wel een keer prettig zou vinden dat er naar gekeken wordt. Nu ga ik niet omdat ik niet voor iets pietluttigs wil gaan. Als je toch af en toe (hoeft niet eens perse jaarlijks te zijn wat mij betreft) een soort van controle krijgt dan zou ik dat soort dingetjes wel ter sprake brengen.
Er zullen ongetwijfeld voors en tegens zijn voor dit idee maar ik persoonlijk zie er wel wat in!


ken dat je gaat niet voor een zere teen (bv) naar de HA
en als je dan gaat voor iets anders dan gelijk met een lijstje met kleine dingetjes die je dan ook gelijk wil vragen nu je er toch zit
maar dar hebben ze vaak geen tijd voor

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:32

DeesDeBest schreef:
nickyu, als hetgoed is sta jij toch nog onder controle (wegens je borstkanker), mischien dat je daarom geen oproep heb gehad voor je uitstrijkje?


de oncoloog/chirurg kijkt alleen of je litteken t goed doet (niet onststeekt dikker word oid ) en een mamagrafie van de andere rest borst om te kijken of daar al K inzit niet voor een uitstrijkje oid heb toevallig de laatste keer gemeld dat ik steeds meer last krijg van mijn maandelijkse periodes (baarmoedermond lijkt er dan wel uit te zweren en pijn in min boven buik(middenrif gebied) dikker worden zonder gewicht aan te komen ) tja daar voor moet je langs de HA

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:26

Ben ik blij dat ik in Belgiƫ woon als ik dit allemaal lees...
Hier is de medische hulp precies toch stukken vlotter geregeld.
Als ik vandaag ineens ziek wordt, kan ik vandaag nog bij de dokter terecht, zelfs zonder afspraak... Er is elke dag spreekuur ('s morgens en 's avonds), daartussen zijn de huisbezoeken (als je belt dat je ziek bent en zelf niet bij de dokter kan raken) en op afspraak kan je ook gaan.

Een jaarlijkse check-up bij de dokter hebben we hier niet... Maar wel een jaarlijkse controle bij de gynaecoloog (uitstrijkje, inwendig onderzoek en borstonderzoek).

Ik denk dat een jaarlijkse controle bij de huisarts weinig zin heeft, of ze moeten je elk jaar helemaal binnenste buiten keren om dingen te kunnen ontdekken. Want met een gewoon gesprekje en een standaard onderzoek denk ik dat er niet zoveel aan het licht gaat komen.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:19

nickyu, punten, komma's en hoofdletters zou fijn zijn Haha!

- Offline -

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 19:05

Ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt...
De kosten e.d. had ik nog niet eens zo over na gedacht, dacht meer aan het idee op zich...

machie schreef:
vanaf je 30e moet je jaarlijks naar de dokter, iig als vrouw zijnde Moet je een baarmoederhalsuitstrijkje laten maken... Controle op baarmoederhalskanker, dus in zekere zin is er wel een jaarlijkse controle Knipoog


Maar voor je 30e dan, dan kan je ook ziek worden zonder dat je het weet?! Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:07

Oke Ik ben bij de HA geweest.

En gelijk gevraagt naar de automatische oproep voor uitstrijkjes.

Volgens hem krijgen alle vrouwen vanaf hun 35e jr , 1xper 5 jaar , een
oproep voor een uitstrijkje.

En alleen als er echt noodzaak voor is (wanneer dat dan is ,geen idee)
eventueel tussendoor bij de HA.

Dus laten we er dan maar vanuit gaan dat als je baarmoederhalskanker oid krijgt en je het dus binnen 5 jr daar achter komt d.m.v. dat uitstrijkje
dat dat dan dus nog optijd is voor een juiste behandeling met goede afloop.

Anders heeft die landelijke controlle zoals die nu dus gebeurd
absoluut geen zin.

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:22

De verzekering is al duur genoeg, dus ik vind zeker niet dat het ingevoerd moet worden. Ik vind het sowieso al belachelijk dat sommige mensen voor iedere dingetje naar de huisarts gaan. Ik ga zo min mogelijk. Het liefst zou ik niet eens met keelontsteking naar hem toe gaan. Ik kan zelf ook wel inschatten dat is peniciline nodig heb, daar heb ik die klojo niet voor nodig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ceffyl, YandexBot en 135 bezoekers