Het lukt me niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Het lukt me niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:27

In de galop ben ik weer heel mijn houding kwijt..
Ik ga voorover zitten, voeten ver in de beugels en ik gooi mijn teugels los.. Toch ben ik verder niet bang, meer gespannen, het lukt me dan ook niet te ontspannen. In de stap en draf gaat het allemaal goed, netjes hakken uitgedrukt zit ik netjes recht totdat ik moet gaan galoperen. Dan ga ik helemaal voorover en gaat het dus helemaal fout.

Ik krijg 2 keer per week les 1 keer gewoon op de manege en 1 keer per week aan huis.. Afgelopen maandag hebben we het galoperen aan de longe geoefend alleen dit vind ik alleen maar enger Verward En wordt het juist erger..

Weet er iemand trucjes of handigheidjes waardoor je netjes achterover blijft zitten? Ik ben er een hele tijd vanaf geweest en nu is het weer begonnen, het is ook een gebrek aan zelfvertrouwen maar hoe kan ik die in hemelsnaam opkrikken Bloos

Het is dus niet zo dat ik bang ben ofzo maar ik ben gewoon helemaal gespannen en weet er iemand een maniertje om gewoon te ontspannen in de galop, het is tenslotte de fijnste gang

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:31

zitles aan de longe. daar kan je met jezelf bezig zijn, je juf let op je paard en op jou en jij moet je alleen concentreren.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:36

los. losloslosloslos. Je wil in de galop waarschijnlijk jezelf "vastklemmen" met je onderbenen om niet te vallen. Maar juist doordat je je zo vastklemt, wordt je houding zo beroerd. Je moet alleen je bovenbenen aan je paard houden. Dit leer je het best door zonder zadel te rijden. Maar dat is misschien een stap te ver.
Van mijn instructrice kreeg ik de tip om mijn onderbenen van mijn paard naar voren af te steken. Ik heb haar toen eens heel raar aangekeken, want ja, altijd geleerd "benen eraan" en dan wordt er ineens gezegd "benen los" Verder moest ik overdreven achterover gaan zitten, en daar gewoon blijven zitten. Het komt heel vreemd op je over, maar je merkt wel dat het werkt. Dit kan zowel aan de longe als gewoon los, maar dan moet je wel een paard hebben wat je niet constant moet blijven bijdrijven om hem in galop te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:44

MinX schreef:
los. losloslosloslos. Je wil in de galop waarschijnlijk jezelf "vastklemmen" met je onderbenen om niet te vallen. Maar juist doordat je je zo vastklemt, wordt je houding zo beroerd. Je moet alleen je bovenbenen aan je paard houden. Dit leer je het best door zonder zadel te rijden. Maar dat is misschien een stap te ver.
Van mijn instructrice kreeg ik de tip om mijn onderbenen van mijn paard naar voren af te steken. Ik heb haar toen eens heel raar aangekeken, want ja, altijd geleerd "benen eraan" en dan wordt er ineens gezegd "benen los" Verder moest ik overdreven achterover gaan zitten, en daar gewoon blijven zitten. Het komt heel vreemd op je over, maar je merkt wel dat het werkt. Dit kan zowel aan de longe als gewoon los, maar dan moet je wel een paard hebben wat je niet constant moet blijven bijdrijven om hem in galop te houden.


ja idd ik denk altijd dat hij onder mij uit wil en dat ik me dan stevig moet vasthouden..Ik ga het proberen..

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:52

In ieder geval moet je niet bang zijn dat je eraf zal vallen als je loslaat. Juist als je je vastklemt, komt je kont iets uit het zadel. Daardoor kun je niet meer zitten, en val je sneller van je paard af.
Doordat je nu alleen je bovenbenen klemt en je onderbenen lekker hun gang laat gaan, kun je op je kont blijven zitten en met zn beweging meegaan. onderbenen los moet je trouwens altijd doen. Kan je goed merken in het draf-doorzitten.
Ben het trouwens niet met je eens dat galop het lekkerst zit. Draf-doorzitten is echt mijn favorite gang. Maar das natuurlijk ieder zn mening Lachen succes met rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:00

Nou doorzitten op lucky is niet mijn favoriete gang misschien dat ik daarom ook ga klemmen maar ik ga het proberen vandaag!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:24

Ah! Als je al niet ontspannen doorzit, dan zal de galop ook niet meevallen!
Toch maar echt eens zitles proberen!

harlekijn
Berichten: 661
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: 5 min van het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:32

hoi ik ben gisteren eindelijk na jaren ziekenhuis ook weer lekker wezen rijden met 2 man mee voor het geval er iets fout mog gaan stap ging prima draf ook en toen zeiden ze en nu gaan we in een rustig galopje wat galopje durf ik dat wel na zo'n lange tijd nou ja proberren maar maar dus ik had echt zo iets van laat me gaan en lekker ontspannen nou heb het geweten wist niet dat dat weer zo heerlijk voelde dus ontspannen is dus het beste om te doen ga desnoots een liedje heel zachtjes in je eigen zingen dat helpt ook

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:44

zonder beugels gaan rijden! echt waar dan moet je wel rechtop zitten!
benen los laten hangen, alleen je bovenbenen 'klemmen' en verder ontspannen, ik heb een hele tijd verschrikkelijk beroperd gezeten omdat ik naar voren zat omdat hij alsmaar steigerde, en dan niet een huppeltje, neer kaarsrecht omhoog, dus ik zat maar alvast naar voren want stel je voor dat ie weer zou steigeren...
ook heb ik last van mn nek&rug ivm een aanal ongelukken, maar als ik zonder beugels rij dan zit ik bijna perfect! netjes rechtop, benen lang, kijk voor me uit ipv naar beneden
echt een aanrader

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:30

tegenzitten.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:31

en beugels uit
normaal beweeg je mee dat doet iedereen maar als jij ontspannen tegenzit dus niet krampachtig (dus gwn losjes)
dan zul je het wel onder de knie krijgen.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:01

Wat valt er sneller van de rug van een paard? Een doek of een plank hout? De plank natuurlijk, want het doekje is soepeler en kan dus de beweging van het paard beter 'volgen'. Onthoud dit voor jezelf, hoe soepeler (=ontspannen!!) je zit, hoe steviger je zit.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:27

Als je je beugels uit doet ga je op dit moment waarschijnlijk alleen maar meer klemmen, en dus alleen maar slechter zitten.
Gewoon alles loslaten, niets klemmen, houd je anders gewoon aan je zadel vast. Maakt even niet uit hoe je zit, eerst moet je dus gewoon alles los leren laten, en je lang maken. Probeer (bij wijze van spreken) met je tenen de grond te raken. Nergens aan denken, gewoon rijden! Knipoog
En als je dat kunt, zonder te klemmen op je paard, zit je waarschijnlijk al stukken netter..

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:33

Ja pcies.. alsof je in een luie stoel zit... En dat werkt echt.. Ben het helemaal met de rest eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:33

Lepeltje schreef:
Als je je beugels uit doet ga je op dit moment waarschijnlijk alleen maar meer klemmen, en dus alleen maar slechter zitten.
Gewoon alles loslaten, niets klemmen, houd je anders gewoon aan je zadel vast. Maakt even niet uit hoe je zit, eerst moet je dus gewoon alles los leren laten, en je lang maken. Probeer (bij wijze van spreken) met je tenen de grond te raken. Nergens aan denken, gewoon rijden! Knipoog
En als je dat kunt, zonder te klemmen op je paard, zit je waarschijnlijk al stukken netter..


dan moet ik toch juist proberen met mijn hakken de grond proberen te raken? Ik denk dat zonder beugels wel zal gaan helpen maar nu nog niet..
Het gekke is in de stap zit ik helemaal goed maar zodra we wat harder gaan.. Het is ook deels angst maar toch weet ik dat als hij schrikt hij even rent ik hem zo weer terug kan nemen hij zal nooit bokken of iets dergelijks
En ik moet zeggen dat als we los galoperen het de eerste halve bak gaat het goed maar daarna moet ik hem aandrijven maar op de een of andere manier gaat dat niet.. Toen hebben we het aan de longe geoefend maar dat vind ik helemaal doodeng..
Morgen ga ik alleen rijden dus dan gaan we alleen stappen en draven het galoperen laat ik nog even zitten...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:16

ja dat heb ik zelf ook een hele tijd gehad en raakte in de galop ook vaak m'n beugel kwijt enz..(erg vervelend dus) toen ik nog dressuur reed teminste.. sinds ik western rijd is dat heel erg verbeterd omdat je inprecipe het meeste doorzit met western rijden leer je goed je evenwicht te houden, ook door zonder zadel te rijden, rij ik nu veel beter..
in het begin kon ik hooguit 5 sec draven en dan raakte ik m'n evenwicht kwijt maar door western te rijden rij ik nu hele bosritten zonder zadel echt heerlijk is dat, zelfs in rengalop zonder zadel en losse teugel (echt western Haha! ) gaat nu perfect, beter dan met zadel vind ik zelf!