bokkers met diabetes ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

bokkers met diabetes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:12

zijn er bokkers met diabetes?
ikzelf heb net een jaar diabetes...zou fijn zijn om er ook op bokt over te kunnen praten

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:17

joehoe hier nog 1tje, heb t al mijn hele leven, heb alles gedaan wat niet mocht en dus ook aan de lijve ondervonden wat de gevolgen ervan waren, ben al paar x door het oog v/d naald gekropen maar sinds n tijdje gaat het goed en heb ik er mijn rust ook wel in gevonden.
ben nu zwanger van ons 2e kindje en ons zoontje van 2 heeft het niet, dus ik ben mega trots op het feit dat ondanks dat ik er zo met de pet naar heb gegooid in het verleden, ik toch van geluk mag spreken dat het voor mijn kind(eren) geen nare gevolgen heeft.

je mag en kan me er altijd van alles over vragen of er eens goed over schelden (doe ik ook nog wel s hoor)

groetjes Caroline *LOL*

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:30

wat ben ik blij dat ik jullie niet ben! de gedachten van ik heb tenminste geen suiker heeft mij als kind zijnde altijd door vele rot tijden heen gesleept!!ik hoop dat jullie met de leef regels en insuline heel gezond blijven !!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:47

Uhh, mag ik vragen wat dat is ? Blond

Vele bokkers zullen dat niet weten waaronder ik Bloos

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:53

nickyu schreef:
wat ben ik blij dat ik jullie niet ben! de gedachten van ik heb tenminste geen suiker heeft mij als kind zijnde altijd door vele rot tijden heen gesleept!!ik hoop dat jullie met de leef regels en insuline heel gezond blijven !!



tsja je kan ook kijken naar dingen die je wel kunt en de mogelijkheden die je als diabeet wel hebt, ik bedoel er zijn mensen die geen zout mogen, das nog veel erger, zeker wat voeding betreft, noem maar eens 10 dingen waar geen zout in zit.

Ik heb ook wel zelfmedelijden gehad hoor, totdat ik n leeftijdsgenootje leerder kennen die (om andere reden) in een rolstoel zat, ja suiker eten etc mocht zewel maar goh wat was ik dankbaar dat ik "maar" suiker had.

Diabetes komt er op neer dat je alvleesklier die insuline produceert wat weer je suikers in je bloed (door eten etc) goed in balans houdt en met die suikers je organen, spieren etc voedt, een niet diabeet regelt dit zelf, een diabeet niet en omdat de insuline toch nodig is hiervoor, om goed te finctioneren etc, spuit een diabeet dit dus in, meestal bij de maaltijd aangezien je dan eet, wat dus weer wordt omgezet tot suikers in je bloed.

vroeger was het zo dat je idd geen suiker mocht, maar die tijd is al lang voorbij, ja tuurlijk moet je nog wel uitkijken en geen 10 mars repen eten, maar dat doet een niet diabeet ook niet.

het is wel zo dat je kans hebt op bijzaken zoals slecht zien etc als je jezelf niet goed verzorgt en er maar op los leeft (zoals ik dus ook heb gedaan) maar de medici is zo goed dat ze je overal mee kunnen helpen.

Nee hoor zo'n ramp is het niet. Leuk is anders maar je kan alles nog en hebt veel minder beperkingen dan mensen die misschien iets anders onder de leden hebben.

Dus nickyu ik denk dat je niet goed op de hoogte bent van het hoe en wat misschien dat je je opmerking anders had geformuleerd, tis echt geen mega drama!!!!

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:05

af en toe denk ik wel van : best , het is geen kanker of iets in die aard... maar toch, het bepaalt je leven, zoals gisteren .. Ik heb anderhalf uur wakker gelegen(van 3 tot 4.30) door die verdomde hypo. eerst heb je te weinig suiker, dan neem je er en dan heeft je lichaam teveel energie...
Ook de blikken van mensen en de vragende ogen doen af en toe wel pijn ... soms ook spottende blikken... Lichamelijk gaat het, maar mentaal is het zwaar, mede doordat ik ook vitiligo heb( mogelijk verband...)

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:23

Vitiligo ken ik niet. heb je wel een goede begeleiding vanuit het zieknhuis of de diabetesverpleegkundige? dat doet een hoop.
Ja na een hypo voel ik me net als een vaatdoekje, dat is voor een ander wel eens lastig te bevatten.

Hier in nl bestaat er een diabetespagina waar ook een forum aan vats hangt, dat is best leuk en handig, kijk daar anders eens op of misschien dat zedat bij jullie in belgië ook hebben?

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:54

Hoi!

Mijn vriendin heeft ook diabetes, ze moet ook spuiten. Mocht je haar vragen willen stellen of gewoon PBen, ze heet Linet hier op Bokt.

Verder zit diabetes ook in mijn familie, mijn moeder heeft het, maar ook verscheidene tantes en een oom van mij.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:42

Carolinef schreef:
Vitiligo ken ik niet. heb je wel een goede begeleiding vanuit het zieknhuis of de diabetesverpleegkundige? dat doet een hoop.
Ja na een hypo voel ik me net als een vaatdoekje, dat is voor een ander wel eens lastig te bevatten.

Hier in nl bestaat er een diabetespagina waar ook een forum aan vats hangt, dat is best leuk en handig, kijk daar anders eens op of misschien dat zedat bij jullie in belgië ook hebben?

euhm... jah, ik ga elke 3 maand op controle, en dan krijg ik OF op mn dak, OF word ik beloond door goed HBA1C (ofzoiets) ... maarja, daarna doe ik het wel weer goed hoor Lachen

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:09

Carolinef"]
[quote="nickyu schreef:
wat ben ik blij dat ik jullie niet ben! de gedachten van ik heb tenminste geen suiker heeft mij als kind zijnde altijd door vele rot tijden heen gesleept!!ik hoop dat jullie met de leef regels en insuline heel gezond blijven !!


Dus nickyu ik denk dat je niet goed op de hoogte bent van het hoe en wat misschien dat je je opmerking anders had geformuleerd, tis echt geen mega drama!!!!
[/quote]

het ging mij meer om dagelijks prikken (ben panisch van naaldjes!!!)
het op bepaalde tijdstippen moeten eten (eet zelf s ochtends niet (ik weet t dat is slecht maar t komt er met de zelfde rotvaart weer uit)en dan ook nog s nadenken over wat je kunt eten en dan de mogelijke klachten zoals blind worden etc etc

mijn ouders hebben 3 vrienden die suiker hebben
waarvan een nu blind is en een ander delen van zijn voet kwijt is
dus ik denk wel iets te weten van suiker maar lang niet alles!!!!!

zelf heb ik mijn hele levn chronische blaas en nierbekken ontstekingen gehad (ff afklopppen al 1 jaar niet!!!) en mijn gezonde nier is door een ongelukje gescheurd en werkt nu dus ook minder een haperend hartklepje , peesreuma en een gevalletje kanker

en nee ik ben niet zielig
en zal altijd iets positiefs uit iets negatiefs halen !!

maar ik moet er echt niet aan denken om iedere dag te moeten prikken
dat zou ik echt verschrikkelijk vinden!!en ik moet zoutarm eten en dat lijkt me altijd nog makkelijker dan letten op je suiker
als ik te veel specerijen op heb of verkeerde dingen heb gedronken en of gegeten dan krijg ik alleen veel pijn in mijn nierstreek en weet dit dan gelijk en moet dan nog meer dan normaal drinken (water of zo)
maar geen blijvende of levens bedrijgende situaties (moet dit dus ook niet dageliks doen!!)

nee ben toch wel blij dat ik geen suiker heb

en ben blij voor allen die dit helaas wel hebben en er goed mee kunnen leven!

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:40

joehooeee ik hoor ook bij de club Tong uitsteken

alleen heb ik geen suiker.
maar ik heb diabetes Isipidus... redelijk zeldzame vorm.
dit heb ik al 10 jaar.

en carolinef niet alle diabetes hebben te maken met de alvleesklier.
die van mij heeft te maken met de hypofiese (?) en dat is heel iets anders Haha! mocht je meer willen weten over "mijn" diabetes moet je het maar ff melden.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:59

Vertel er eens wat meer over, Sylvana. Ik heb er nog nooit van gehoord, en ben erg nieuwsgierig erna. Is het aangeboren, is het op latere leeftijd gekomen. Wat mag je, wat niet. Wat moet je hiervoor doen? Is het te genezen? Hoeveel mensen hebben dit ong.?
Wat ben ik nieuwsgierig he... Maar sinds ik een vriendin met diabetes heb, interesseer ik me veel meer erin. Mijn moeder heeft al zolang ik weet diabetes, maar dat vond ik altijd heel normaal. Dat had nooit mijn interesse. Nu is dat wel anders! Lachen

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:12

okay...

lang verhaal hoor.

Okay, het begon allemaal toen ik 6 jaar oud was .
Ik ging steeds meer naar de wc en ging steeds meer drinken. Op een gegeven moment werd ik ook mager en begon ik uit te drogen.
Mijn ouders vonden het verdacht en gingen met mij naar de huisarts.

Urine afgegeven en wachten op de uitslag .
Toen werd ik opgenomen met de veronderstelling dat ik een hersen tumor had. Gelukkig had ik dit niet.
Maar er was iets anders aan de hand. Ik heb veel onderzoeken gehad zoals E.E.G 's M.R.I's etc etc , Beetje bij beetje kwamen ze er achter wat ik had... ik was ondertussen al het gespreks onderwerp geworden op alle vergaderingen , en dat soort dingen met artsen verspreid door heel nederland.
Toen ik mijn ziekte kreeg hadden er nog maar 5 andere mensen last van in nederland ,ik geloof dat dat inmiddels heel veel meer is geworden , maar nog is het zeldzamer als gewoon suiker.

Het heeft er eigenlijk ook helemaal niks mee te maken.
Ik mis een hormoon in mijn hypofiese waardoor ik zeg maar geen vocht op neem .
Je moet het zo zien :
- als een gezond mens 2 liter water drinkt houd hij bij wijs van spreke 1.5 liter vast aan vocht.
- Wanneer ik 2 liter water drink en ik heb mijn medicijnen niet gehad , komt er ook 2 liter water uit.

Er is bekend dat mensen met diabetes insipidus zelfs zo om drinken/vocht kunnen snakken dat ze wanneer er geen andere mogelijkheden in de buurt zijn zelfs drinken uit drinkflesjes , etc van huisdieren.
Voorzover ik weet heb ik dit nooit gedaan.
Wel kan ik mij herinneren dat ik altijd veel over had voor ook maar 1 druppeltje water!

Ik slik nu 4x per dag medicijnen .. om de 6 uur.

Ik begon met 3x per dag namelijk

Ik ben nou gestegen in medicijn gebruik ik slik nu 4x 100 gr.
terwijl ik eerst maar 1x 100 gr en 4x 75gr slikte

ik word natuurlijk ook groter en ouder maar ik hoop niet dat ik nog vaker moet gaan slikken.

verder heb ik nergens geen last van , geen belemmeringen .
Wel heb ik er een soort van epilepsi bij gekregen.
Wanneer ik flauw val ( en geloof me dat is regelmatig) krijg ik een epileptische aanval. dit is allemaal gekomen met mijn ziekte.

voor meer info :

over gewoon diabetes:
http://diabetes.pagina.nl

Over isipidus:

http://www.diabetes-insipidus.com/

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:29

ik heb nog geen diabetes
maar ik zal het naar alle waarschijnlijkheid wel krijgen
mijn oma had het , mijn moeder heeft het

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:01

tis niet te hopen voor je maar je zou he ttoch nooit kunnen tegen houden

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:21

Jeetje, Sylvana! Dat is ook weer iets heel aparts! Ik heb er nooit van gehoord.
Dat van dat vocht klopt wel, als mijn vriendin te hoog heeft gezeten heeft ze echt wel vocht nodig. Ik zie weinig raakvlakken met de 'gewone' diabetes.

Dus er is verder wel goed mee te leven?

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:40

jah hoor verder merk je dr weinig van .. idd weinig raak vlakken met gewone diabetes ...

het mis verstand is vaak ook als ik zeg wat ik heb : oh dus jij hebt suikerziekte....dat is het dus niet!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:50

draumpje schreef:
ik heb nog geen diabetes
maar ik zal het naar alle waarschijnlijkheid wel krijgen
mijn oma had het , mijn moeder heeft het


dat hoeft helemaal niet hoor

Diabetes op latere leeftijd is praktisch altijd type 2. Dat wordt voor een deel veroorzaakt door erfelijke factoren, maar voor een heel groot deel door omgevingsfactoren
diabetes mellitus type II is in een vroeg stadium soms zelfs nog te genezen met een gezond dieet en beweging(afvallen). Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar vaak gaat dit toch wel op. Patienten met type II hoeven ook vaak niet, of pas laat, insuline te spuiten.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:53

mijn broer heeft het al vanaf zijn 3 de en is nu 29.
ik voel me er soms heel banketstaaf bij als we bijv een verjaardag hebben dan neem ik een groot stuk taart en mn broer maar een normaal stukje.
ik voel me daar soms wel banketstaaf over.
mijn tante heeft het ook.
mijn broer heeft nu ook trombose in zn oog.
als hij een hypo of hyper heeft weet ik wat ik moet doen, gelukkig heeft hij het bijna nooit.
verder vind ik het op zich niet zo byzonder, ik bedoel tja mn broer eet in pricipe net zoveel als mij, alleen hij drinkt cola light en hij eet wat minder suiker op de aardbeien. maar ach hij heeft het al 26 jaar en weet niet beter.

als je iets wilt weten over diabetes kun je altijd pb-en.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:54

en het heeft op zich niet met suikers maar met koolhydraten te maken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 01:25

idd suikerziekte is een misleidende naam
mensen denken dat het met suiker te maken heeft
maar dat is dus je bloedsuiker en das iets anders

maar even terugkomend op gomir

de kans dat ik straks ook diabetes mellitus hebt is errug groot
mijn oma is op oudere leeftijd gaan spuiten
mijn moeder spuit nu sinds een jaar , vanaf haar 45e
dat is ongeveer een 20 a 25 jaar voor mijn oma begon

ik ben het evenbeeld van mijn moeder
deels door erfelijke belasting heb ik overgewicht
ik zal nooit slank worden hoe gezond ik ook leef

mijn bloedsuiker is nu al niet helemaal top (schommelt te veel )
ik heb nog geen suiker , maar het zit er wel degelijk aan te komen

diabetes mellitus word trouwens ten onrechte ouderdoms suiker genoemd
het kwam vroeger bij ouderen voor
maar die tijd is helaas voorbij