De merrietest, wat een aanfluiting!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

De merrietest, wat een aanfluiting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:07

Een kennis van mij heeft zijn 4 jr voorlopig keur merrie opgegeven voor de merrietest. Van tevoren heeft hij dit paard een paar weken in training gezet, en zo hoopte hij dat ze de 2 weekste test kon lopen. De trainer adviseerde alleen om haar een paar weken langer de tijd te geven, maar aangezien de eerstvolgende 2 weekse test pas veel later was, heeft hij de merrie maar opgegeven voor de 5 weekse test.
Bijna 5 weken geleden ging het paard naar Deurne toe. Vanochtend heeft hij haar opgehaald. Ze had van de week een onvoldoende gekregen met het springen, en nu was het afgelopen, ze kon nooit meer slagen.
Vanochtend srprak hij de amazone nog even, en die kon niet snappen dat het paard niet goed genoeg was. Ze hadden allemaal wel gedacht dat dit paard er zeker door zou komen.
De stalmeester zei ook nog, dat als dit paard de 2 weekse test had gelopen, ze het waarschijnlijk wel had gehaald, want nu kijken ze veel preciezer, en ook veel meer naar de verbetering in die periode. Met de 2 weekse test kunnen ze dit niet goed beoordelen.
Tussen neus en lippen door vroeg mijn kennis nog even aan dat meisje wat ze zelf reed: L dressuur, en ze was net met springen begonnen, toen ze in Deurne begon.
NOU JA ZEG Hoe kun je nu een beginnend springruiter een paard laten rijden, en aan de hand daarvan het paard beoordelen???? Dat is toch belachelijk?
Als de ruiter het paard hindert, of niet goed aanrijdt of.,.. of... Dan wordt je paard erop afgestraft. Een heel talentvol paard kan wel bang worden, en helemaal niet meer springen. Dit kan toch niet?? Een paard moet toch goed voorgesteld worden, met een goede ruiter erop? Dan pas kun je de kwaliteiten beoordelen, lijkt me.
Bovendien had de merrie enorm dikke benen. Echt van de sprong tot de kogel waren de achterbenen helemaal dik. Echt niet normaal meer. Ze liep ook stijf ermee.
Ja, de paarden hadden het zwaar gehad, deze ronde

En dan nog kijken wat het allemaal kost, de voorbereiding, de test zelf....


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:15

Hemeltje, niet leuk voor de eigenaar zeg. Hier kan ik mij ook om boos maken dat ze onervaren ruiters op jonge paarden laten rijden in zo'n tests. ze zouden toch op z'n minst Z-ruiters zulke testen moeten laten afnemen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:18

Ik zou als eigenaar toch even naar de desbetreffende organisatie toe gaan. En hoezo een onvoldoende en niet slagen. Verward Wat had Krack C op het springen ook al weer? Hij had genoeg over voor dressuur, maar toch.... staan er wel onvoldoende's op zijn rapport.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:20

Dat zie ik ook al, dat er dekhensten worden goedgekeurd, die onvoldoende hebben op de lijst. Maar voor de merries mag er geen enkele onvoldoende opstaan. Echt belachelijk!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:33

Eeehm... het is toch over het algemeen zo dat de ruiters en amazones die de merrietests rijden 4e jaars Deurne-student zijn? En af en toe komt het voor dat er bij een tekort 3e jaars worden gevraagd. Dat betekend dat ze toch 3 tot 4 jaar springles krijgen op Deurne, dus om nou te zeggen dat de betreffende amazone daar hélemáál geen ervaring in had... Verward
Toevallig heeft mijn beste vriendin in mei EPTM gereden, zij is B springen en B dressuur, maar ze heeft de paarden héél fijn gereden.

Verder ben ik het wel eens met je verontwaardiging hoor!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:33

inderdaad klopt dit dan niet. Als ze dekhengsten met een onvoldoende goedkeuren waarom dan geen merries. Ieder paard heeft nu eenmaal zijn goede en zwakke punten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:52

Heb wel meer verhalen gehoord waarbij de merrie erg goed was en er niet door kwam...

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:34

janna schreef:
Dat zie ik ook al, dat er dekhensten worden goedgekeurd, die onvoldoende hebben op de lijst. Maar voor de merries mag er geen enkele onvoldoende opstaan. Echt belachelijk!


Jawel hoor, ze kunnen de merrietest ook halen met onvoldoendes.
Als ze gemiddeld een 8 hebben voor bv de onderdelen dressuur, dan mogen ze bij het springen gewoon onvoldoendes hebben.
Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Cute op 20-05-04 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:45

Martien Liefhebber zei ooit: Een goede springer die springt ook met een mindere ruiter. Die laat zijn merries altijd de merrietest lopen in Deurne en die zei als ze bij de gewone ruiter nog goed springen dan zijn het echte goede paarden!

Inderdaad ga ik verder met Aimee mee: Dat zijn 4de jaars die echt wel een parcours rond kunnen springen. Mocht het echt niet klikken met de ruiter dan zal dat gewisseld worden.

Denk dat hij beter de jury erop aan kan spreken.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 21:46

Tegen die man hadden ze gezegd dat ze het niet meer kon halen met een onvoldoende op het springen. Nu hoop ik maar dat dat echt zo is, anders heeft hij hem helemaal zitten. Ik kan de reglementen niet vinden op de KWPN site.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:49

Pipo schreef:
Inderdaad ga ik verder met Aimee mee: Dat zijn 4de jaars die echt wel een parcours rond kunnen springen. Mocht het echt niet klikken met de ruiter dan zal dat gewisseld worden.


Toevallig weet ik dat er bij de merrietest in mei verschillende malen een ruiterwissel heeft plaatsgevonden omdat sommige combinaties minder goed en sommige beter klikten.

Met de rest van het bericht van Pipo ben ik het ook helemaal eens! OK dan!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:51

Kijk maar eens bij de uitslagen van het kwpn. Daar zie ik er al enkele met onvoldoende voor het springen. En die zijn wel geslaagd!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:51

Het is wel zo dat er voor de basisgangen geen cijfer lager mag zijn dan een 6.
Maar als ze onvoldoende zou hebben voor het springen, maar nog gemiddeld een 8 voor de dressuuronderdelen zou kunnen halen, zou ze wel geslaagd zijn. Dat zal dus niet het geval zijn geweest.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:53

Het staat trouwens ook op de kwpn site, onder fokkerij en dan stamboekrichtlijnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:23

Citaat:
De stalmeester zei ook nog, dat als dit paard de 2 weekse test had gelopen, ze het waarschijnlijk wel had gehaald, want nu kijken ze veel preciezer, en ook veel meer naar de verbetering in die periode. Met de 2 weekse test kunnen ze dit niet goed beoordelen.


Je hebt geen 5 weken nodig.
Zeker als een paard goed berijdbaar is.
Dan kun je de aanleg direkt zien.
Want daar gaat het om .aanleg test.

Als een paard goed is (pijn en stressvrij) bij de eerste presentatie, is ongeveer op 10 dagen, dan weet je hoe de aanleg is.

Maar vaak worden paarden (een aantal) door "Deurneleerlingen" naar de kloote geholpen of dienen als leerpaard.

Het zou niet verkeerd zijn dat al die personen eens het proefschrift van.........Susana Santamaría bestuderen.

Citaat:
Van veulen tot springpaard

Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces. De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities. Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen. Susana Santamaría heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.
Santamaría heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien, en dat het gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.



En zo is ook de beweging aanleg van dressuur snel te zien.

En heeft de inwerking van een Deurneruiter bij sommige paarden een negatief effect.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:25

Maak daar maar van:
En heeft de inwerking van sommige Deurneruiters bij sommige paarden een negatief effect.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:30

GertJan schreef:
Maak daar maar van:
En heeft de inwerking van sommige Deurneruiters bij sommige paarden een negatief effect.


Dat is geen vraag maar een conclusie.
Maar dan moet je wel regelmatig daar de zaak aanschouwen of je paarden mee laten doen, Gert----Jan. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:37

Wie heeft er dan gezegd dat dat een vraag is? Of ben je zo opgegaan in de asonanties van de eerste regel dat je niet tot het eind van de tweede regel bent gekomen? Heb je me wat langer gelijnd gemaakt? Goedzo dan. Zal ik jou ook even wat meer front geven, Ceasario.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nynkex01 en 63 bezoekers