Twijfel: In de kudde of goed voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Twijfel: In de kudde of goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 15:04

Ik sprak net met een kennis over Udinde en vertelde hem dat Udinde naar het "Oerd" gaat. Het Oerd is een groot natuurgebied, duinen en vlakten waar jonge koeien, schapen en een grote kudde paarden staan vanaf het voorjaar tot het najaar.
Hij vertelde mij dat de paarden die hij terug heeft zien komen daar iets aande magere kant waren.

Nu heeft hij mij aan het twijfelen gemaakt. Ik vind het namelijk voor Udinde perfect om in een grote kudde paarden (toch al gauw zo'n 20 tot 30 stuks van enters tot oudere merries) te staan voor een driekwart jaar.
Ze leert daar zoveel van alle paarden, leert voor zichzelf opkomen en sociale "contacten leggen" Ze kan haar pezen en spieren goed ontwikkelen, aangezien het daar echt groot is.

Maar ja.... Ik kan daar dus niet iedere dag op mijn fietsje naar toe gaan met mijn emmertje voer......
Ik kan er wel naar toe fietsen, das niet zo'n probleem, maar om vervolgens daar een uur rond te lopen om de kudde te zoeken... Mij niet gezien! Dat kan ook niet, daar heb ik geen tijd voor.

Dus jeetje... Nu twijfel ik een beetje. Het kan natuurlijk gewoon aan de paarden gelegen hebben. Of aan het jaar, dat er misschien minder gras groeide als normaal....
Ik kan haar ook weer bij mij terug halen en bij haar ma en oma in de wei zetten, maar das niet echt ideaal voor een entertje. Oma en Mama zijn nou ook niet echt in de stemming voor een flink partijtje stoeien.
Maar dan kan ik haar wel goed voeren.....

Aan de andere kant... Ik kan ook gewoon haar naar het Oerd brengen en kijken hoe het gaat. Zie ik dat ze afvalt, kan ik haar alsnog ophalen.
Verdorie, ik had het zo goed in gedachten, ben ik toch weer aan het twijfelen.
Wat heb je ook met je lievelingen, altijd zorgen maken of je ze wel het beste geeft.



Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 15:28

Wat ik zelf ideaal vind is een klein groepje (zeker niet meer dan 10, maar als het alleen veulens zijn liefst 4 of 6) in een wei met inloopstal of 's nachts op stal, met toezicht en bijvoeren. Dat zou voor mij met m'n Painthorseveulen dat ook geshowd wordt (nu al, in de Halter, een soort exterieurkeuring, maar dan als wedstrijdonderdeel) de meest ideale situatie zijn. Ze leren zo wel sociale omgang, maar door een kleinere groep is (naar mijn inzien) de kans op verwondingen kleiner (in zo'n grote groep heb je altijd een paar veulens die 'ondersneeuwen') en door bijvoeren is de conditie ook goed op pijl te houden.
Natuurlijk zijn er mensen die er hele andere meningen op na houden, maar dit vind ik ideaal. En laat ik dit nou nog gevonden hebben ook Knipoog
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 18:16

zo hee, ik wou dat ik toen die keus had toen mijn fjord nog veulen was.
Ik had niet lang hoeven twijfelen.
Dit is echt heel goed voor je paard. Heel natuurlijk en ik denk daarom dat het dier niks te kort zal komen.
Jonge paarden kunnen beter iets schraler zijn dan dat je ze tonnetje rond voert.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken en het gewoon moet doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 18:20

Breng ze maar *LOL* . Normaal gezien kunnen ze er goed tegen. De grote verrijking aan levenservaring die je paard er op doet is uniek.
Misshcien breng je ze best na de winter? Of wat was je precies van plan? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Twijfel: In de kudde of goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 18:58

jantina schreef:
Aan de andere kant... Ik kan ook gewoon haar naar het Oerd brengen en kijken hoe het gaat. Zie ik dat ze afvalt, kan ik haar alsnog ophalen.


Dat zou ik doen! Het is ontzettend goed voor je paardje en zo erg is het echt niet als ze een beetje schraal zijn, beter dan te dik in ieder geval!
Als ze nou echt te mager wordt kun je haar altijd nog terughalen. Gewoon doen dus en kijken hoe het gaat!

Nulla tenaci invia est via

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:18

Ik ga met margreet en cowgirl mee, je paard kan daar denk ik wel goed ontwikkelen, en je kunt af en toe eens gaan kijken als het niet goed gaat haal je haar gewoon weer op.
In het wild worden paarden ook heus niet bijgevoerd!!!!!!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:43

En dan ga ik ook met Margreet en Cowgirl mee Haha! En wat je ook kan doen als Udinde op zo'n groot stuk loopt en je wilt niet uren gaan lopen zoeken... Neem iets mee wat flink wat herrie maakt. Een fluit of een toeter of iets dergelijks. Onze koeien lopen namelijk ook op een heel groot stuk land en als we ze gaan controleren dan tuteren we altijd een paar keer en dan komen ze wel opdagen, omdat ze weten dat ze wat te eten krijgen *LOL*
Succes met je beslissing Knipoog

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:56

Ik zou hem ook zeker naar die kudde toe brengen.
Er is niks fijner voor een jong paard.
En wij mensen zien een paard graag dik en rond.
Maar eigenlijk is dat niet eens helemaal gezond.
Een beetje mager is helemaal niet erg.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:05

Is goed voor het dier in een kudde...
En dat ze iets magerder terug komen... Ja... dat is er zo weer aan hoor!
Zolang ze niet broodmager worden is een kudde perfect!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:27

Ik vind dat een veulen niet mager mag zijn. Je zult er wel met de voerschep heen moeten Jantina *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:33

Absoluut doen! Iets beters bestaat er niet voor een jong paard. En waren die andere paarden 'ietsjes aan de dunne kant', of echt (te) mager? Als ze in zo'n groot natuurgebied lopen krijgen ze echt hun vitamientjes en mineraaltjes ook allemaal wel binnen hoor! Daar is zo'n variateit aan begroeiing.
Als een (jong) paard alle vitamientjes en mineraaltjes maar binnen krijgt, dan is het niet zo erg als ie iets dunner is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:00

Ik kan me vaag herinnneren dat ik ooit een onderzoek heb gelezen van de proefboerderij in Lelystad (?). Ze hebben toen onderzocht wat het effect was van veel beweging en veel voer tot weinig beweging en weinig voer op de ontwikkeling van jonge paarden.
De precieze uitslag weet ik niet meer maar veel voer en weinig beweging is in iedergeval zeker niet goed!
Misschien kun je bellen of ze die test nog hebben of misschien staat het op internet? Heb je in iedergeval een wetenschappelijk onderzoek die je kan helpen met je keuze maken.
Maarreh, ik wist het wel: Lekker het natuurgebied in; vooral omdat Udinde dan opgroeit in een echte kudde en niet alleen met leeftijdgenoten. Heel belangrijk!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 14:11

Eigelijk was ik mijn twijfel al aan het wegwerken toen ik het schreef. Ik kwam namelijk helemaal in het laatst erachter dat niets definitief is, want ik kan haar altijd weer terug halen.

Maar ja, je eigen kleintje, daar maak je je toch zorgen om.
En wat is er nou heerlijker dan kilometers galoperen of lekker suffen in een duinpannetje in de zon samen met je vriendjes.
En dan moet ik maar eens kijken, zorgen dat ik zoveel mogelijk vrije tijd heb om haar bij te voeren.
Goede tip trouwens Caballo. Als ik er naar toe ga, om dan geluid te maken. Dat weet ze natuurlijk binnen notime dat als ze dat geluid hoort, haar lieve vrouwtje komt met wat lekkers!

Thanks!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 15:14

Ik heb helaas genoeg veulens gezien die op jonge leeftijd in een te mager land stonden, niet bijgevoerd werden, en zodoende in de groei gestoord werden.
Deze veulens bleven dus heel klein (KWPN veulens bleven kleine magere D-E pony's)
Een veulen en ook een enter en twenter hebben dus wel genoeg voeding nodig voor de groei en ontwikkeling.
Ik zou je kleine gewoon goed in de gaten houden en als je merkt dat hij toch tekort komt naar huis halen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 15:36

ik denk dat het allemaal wel meevalt, wie wil tegenwoordig nog zijn paard in een gebied laten lopen waar niks te vreten is.
staatsbosbeheer houd ook fjorden in het '' wild'' die paarden zien er super goed uit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 15:51

dione schreef:
Ik heb helaas genoeg veulens gezien die op jonge leeftijd in een te mager land stonden, niet bijgevoerd werden, en zodoende in de groei gestoord werden.
Deze veulens bleven dus heel klein (KWPN veulens bleven kleine magere D-E pony's)


Zodanig maak ik me geen zorgen. Het is niet zo dat er niets te vreten staat. Udinde heeft een goede start en ze staat daar alleen in het seizoen, van voorjaar tot najaar. Dat betekend dus dat in die periode het gras op zijn best is. In de winter komt ze weer naar huis, het gebied wordt dan gesloten, aangezien het niet omringt is door dijken.
Maar ik houd haar goed in de gaten. Ik kan haar immers altijd nog terug halen als ik zie ze de verkeerde kant op dreigt te gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 15:58

Ik heb de reacties van de anderen niet gelezen, maar zonder twijvel zeg ik:
KUDDE!!!!

Udinde is het eerste jaartje van haar leven niets te kort gekomen!
Als enter en twenter is het juist heel goed om ze karig te houden!
Dat komt het bottengestel echt ten goede!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 17:56

ik ben het helemaal met sjuimpje eens.kudde is gezond voor jonge opgroeiende paarden:ze lerten de taal,ze worden psychisch helemaal oke door het kudde-gevoel en dat is echt heel belangrijk.paarden die zonder kudde opgroeien hebben de onderlinge verhoudingen van paardentaal en psyche vaak een achterstand of missen vaardigheid.nee juist wel die kudde doen,reuze gezond!

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lynn_Nikita en 114 bezoekers