Able Albert - historie gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Able Albert - historie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:12

Wie o wie kan mij vertellen wat er met de Engelse volbloed Able Albert gebeurd is ?
Mijn paard Helion is een afstammeling van Able Albert.
Ik weet dat AA na een aantal jaren afgekeurd is bij het KWPN, volgens mij op afstammelingen (die weinig positiefs toevoegden aan de fokkerij Knipoog).
Ik heb eens het gerucht gehoord dat hij later nog voor een ander (Duits ?) stamboek gedekt heeft.
Wie weet er meer over ?
'k Ben nl. erg benieuwd naar zijn historie, en of hij uberhaupt nog leeft.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:12

Ik heb een kleindochter van Able Albert xx en in het kopie van het hengstenboek staat niet dat hij is afgekeurd. Ik heb ook slechtere afstammelingenrapporten gelezen. Er staat alleen bij dat hij in 1990 niet meer ter dekking is gesteld en toen verhuurd is naar duitsland (misschien om een afkeuring te voorkomen Verward ). Hij heeft hier 401 veulens gehad uit 646 dekkingen. Ik heb nu geen tijd om het hele stuk over te schrijven, maar kort samengevat zijn de afstammelingen: goed ontwikkelde, rijtypische veulens met ras en voldoende beweging, die achter sterker zouden kunnen zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 12:16

Bedankt voor je zoekwerk, Tiffy OK dan!
Er hangt mij iets van bij dat AA uiteindelijk afgekeurd is door het KWPN, maar zeker ben ik er niet van.
Het zou idd. zo kunnen zijn dat het een "vrijwillige terugtrekking" geweest is.
Kortom: ik heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt Lachen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:51

Able Albert xx is inderdaad afgekeurd op afstammelingen. De regel dat een geëxporteerde hengst niet meer op wacht of afgekeurd kan worden, was toen nog niet van toepassing.

Able Albert xx BB 80.0045
Schimmel, 1.69 m
31-01-1980 bij A. Mears, Groot-Brittanië
Abwah xx (Abernant xx x Crepello xx)
Polly Peachum xx van Singing Strand xx x Blue Lightning xx
19 starts, 6 overwinningen
1990 export BRD, 1998 afgekeurd nav 11-jarige afstammelingen


Able Albert xx BB 80.0045
Engels volbloed
Geboren: 31-01-1980
Kleur: Schimmel
Stokmaat: 1.69 m

Vlakkebaan: 19 starts
Winnaar: 6 keer
Geplaatst: 3 keer
Winsom 38.662 Eng. Ponden

Fokker: A. Mears, Groot-Brittanië

Abwah xx x (Polly Peachum xx v. Singing Strand xx) x (Bolton Girl xx v. Blue Lightning xx) x (Heckley Gem xx v. Dara xx) x (Casserole xx v. Casanova xx)

Forse, massale hengst die goed in het Volbloedtype staat. Het front is aansprekend, de achterhand sterk gespierd. Het fundament heeft kwaliteit en zwaarte.

Moederrapport
Merrie is niet beoordeeld.

Gedragsonderzoek Ermelo, 1985 (februari, 21 dagen)
Zeer vriendelijk met uitstekend humeur. Gehoorzaam, eerlijk en attent. Bij begin onderzoek al een rencarrière achter zich. Tijdens lichte werkzaamheden gedraagt hij zich zeer betrouwbaar en evenwichtig. Werkt met plezier. Veel bereidheid om te werken. Bij aankomst goede voedingstoestand, die hetzelfde bleef.
Zeer goed stalgedrag. Eet normaal.

Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Afstammelingen 1986 (veulens)
Van deze Volbloedhengst werd een collectie goed ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens getoond. Hoewel de veulens voldoende uniform waren, bleken de uitgezochte veulens meer ras te hebben dan de aangewezen veulens. Voor halfbloedveulens zouden de hoofden iets fijner kunnen, maar ze hebben wel voldoende uitdrukking. De halzen zijn goed van vorm en worden goed gedragen maar komen wel eens iets diep uit de borst. De schoften zijn voldoende lang en voldoende ontwikkeld. De schouders zouden meestal wat schuiner en langer moeten zijn. Rug en lendenen konden vaak sterker en beter aangesloten zijn. De croupe is goed van vorm met voldoende lang doorlopende broekspieren. Afgezien van een enkele steile stand is het voorbeen goed gebouwd en gesteld. De achterbenen zijn lang en klein gehoekt. Een iets grof ontwikkelde kop van het griffelbeentje werd meermalen waargenomen. De koten zijn lang maar vormen een goede hoek met de pijp. De stap is voldoende ruim, het achterbeen zou nog meer ondergebracht kunnen worden. De veulens draven ruim en gemakkelijk met veel cadans en regelmaat maar ze zouden net als in stap het achterbeen meer onder de massa moeten brengen. Bij de aangewezen veulens was de overgang van de pijp naar de kogel soms iets te grof.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypische veulens met ras en voldoende beweging, die achter sterker zouden kunnen zijn.
Getoond: 19 veulens uit 93 dekkingen.

1990 niet meer ter dekking gesteld (verhuurd naar Duitsland)

Afkeuring 1998 (januari)
Naar aanleiding van de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen wordt Able Albert xx definitief afgekeurd. Hij was al geëxporteerd. Zoals blijkt uit de sportindex is hij er niet in geslaagd een positieve bijdrage te leveren aan de fokkerij van spring- of dressuurpaarden. Uit zijn exterieurindex blijkt dat hij niet verbeterend heeft gewerkt op de bewegingsvorm.

Sportgegevens
1997 levenswinsom Duitse nakomelingen DM 9.335
1998 levenswinsom Duitse nakomelingen DM 12.490

Dekstation
1985-1990 H. Hoekstra, Luttelgeest

Fokregistratie
Totaal 401 veulens uit 656 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)[/i]

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:59

MissHis, hartstikke bedankt voor de informatie !
Van een deel (oa. pedigree) had ik al een vaag kopietje, maar dat was nog uit een oud hengstenboek en het deel over de afkeuring was toen natuurlijk nog niet bekend.
Toch leuk om ook deze info alsnog te hebben, thanks !

Weet je heel toevallig of "Appie" nog leeft ?
Anders zal ik Helion binnenkort een keer moeten vertellen dat ie een weesje is Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:37

De moeder van benneton op bokt heeft er ook een van deze hengst Lachen

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:35

Wij hebben een kleindochter van Able Albert. Ik had ook nog ergens een foto van hem (hengstenfolder) alleen ik weet niet meer waar die folder is gebleven (*verbouwen he*)
Ik ga nog wel even zoeken!!
Wij hebben een Furore x Able Albert merrie.
De Able Albert was een hele moeilijke merrie als ze geen veulen had, als ze wel een veulen had dan was ze poeslief (dan kon ik als klein meisje in haar box liggen). Raar beest was dat Verward , ook haar hebben we verkocht naar Duitsland. Verder hebben we nooit meer iets van haar gehoord. Wel jammer, want het was een hele mooie sterkte merrie Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 15:48

Leuk, alweer reacties !
Neel, bedankt voor je aanbod voor het zoeken van een foto.
Ik heb de foto al die in het KWPN-hengstenboek staat, dus mocht het dezelfde zijn, dan bespaar je de moeite Knipoog
Maar mocht het een andere foto zijn, dan hou ik me zeker aanbevolen !

Leuk trouwens dat jullie een Appie-merrie gehad hebben.
Ik vind het altijd wel interessant om verhalen van anderen te horen over hun nakomelingen, dat vergelijk ik dan altijd met m'n eigen knollie.

In het verleden (toen ik nog op een handelsstal werkte) heb ik met verschillende jonge Appies gewerkt, en dat waren stuk voor stuk geweldige paarden.
Wel met een speciaal karaktertrekje, soms een beetje nukkig, maar wel altijd eerlijk.

Qua sportprestaties hebben de afstammelingen van Appie geloof ik niet opvallend veel goeds gebracht, wat uitzonderingen daargelaten.
Maar de afstammelingen die ik ken en gekend heb, waren wel zonder uitzonderingen keiharde en bruikbare paarden.
Geen toppers, maar wel leuke "middenmoters" met een goed karakter.
En aangezien ik zelf ook geen hoogvlieger ben, is dat voor mij meer dan voldoende Knipoog