Paardje de kans geven of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Paardje de kans geven of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 00:25

Zoals jullie -misschien wel weten- is in 1998 mijn paardje gestorven. Heb daarna diverse miskleunen gekocht. In juli 2000 kwam Isabeau (mijn shet, waar ik werkelijk helemaal gek op ben!). Op Isabeau na heb ik nooit meer een paardje gevonden waar ik zo'n band mee had als met Bobo.

Nu is er op 4 nov. jl een draver bijgekomen. Was redelijke liefde op het eerste gezicht. Tweede gezicht valt hij echter toch tegen. Hij is absoluut niet lief tegen Isabeau (als ze samen het land op gaan vindt hij het nodig om zijn voorbenen met een smak op Ies der rug te laten belanden om haar vervolgens het hele land over te jagen!)
Met poetsen is het gewoon een eerste klas chagerijn! Vindt niks leuk of lekker! Met eten word ik zo ongeveer zijn stal uitgeschopt! etc etc. Met rijden is hij echter super!

Omdat er voor mijn gevoel geen band aan het vormen is, irriteer ik me ook steeds meer aan zijn gedrag, zeker hoe hij naar mijn shet doet.
Ik wil niet hals over kop de beslissing nemem om hem weg te doen! Hij heeft zeker wel zijn kwaliteiten.

Wat vinden jullie hiervan? Hem en mezelf nog even de tijd gunnen?
Of toch maar verkopen?

Heb het hier best moeilijk mee, ook omdat ik -diep van binnen weet- dat ik stiekem op zoek ben naar een tweede Bobo, maar aangezien hij uniek was, zal ik die nooit vinden! Huilen , dus mijn paardje dan maar accepteren zoals hij is???
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 20-01-02 02:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:38

Als je na twee maanden nog steeds niet de kriebels krijgt, dan vraag ik me af of jullie combinatie wel zo geslaagd is. Zoals je het verhaal schrijft denk ik dat het misschien verstandiger is om hem te verkopen en op zoek te gaan naar een paard waar je wel de kriebels van krijgt.
Zoek geen vervanger voor Bobo, die bestaat niet. Zoek een paard waar je de kriebels van krijgt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:40

Ik zou hem een kans geven. Je weet van jezelf al dat je eigenlijk op zoek bent naar een tweede Bobo, dat je nog zo`n paardje tegen komt is gewoon erg klein. Misschien kun je zijn gedrag veranderen, maar dan moet je er wel voor open staan en echt een band met hem willen maken.
Dit is het begin moeilijk, omdat ik nu al lees hoe je over hem schrijft. Met rijden is hij wel super, nou dat is ookal een ding dat telt, kijk zit het karakter niet mee, en het rijden is een flop, ja, dan kun je eens na gaan denken of jullie wel bij elkaar passen..... Maar ik zou het nog niet opgeven, misschien is het voor het beestje ook een kwestie van vertrouwen.. je weet het nooit. En ja, dat het zo tegen je andere paardje doet.... ik zou ze voorlopig niet samen op de wei zetten, je bent zo gehecht aan je andere, en als je ziet hoe je nieuwe doet tegen die andere.... ja dat stimuleert natuurlijk niet om er mee door te gaan...Succes in ieder geval.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:43

Ja Buitenzorg ik weet er alles van, althans dat denk ik. Harddravers worden op snelheid gefokt, die zijn er voor gefokt om vooraan te eindigen in de koers. Het geld ligt op de eindstreep. Harddravers moeten een enorme snelheid kunnen ontwikkelen dat is de fokkerij. Helaas gaat dit vaak ten koste van een goed karakter. Het mogen geen flegmatieke paarden zijn. Heb zelf Quiksilver S van stal Wagenaar goed gekend, nou dat was me er ook eentje hoor. Echt geen lieverdje hoor. Wat ik hier mee zeggen wil die echte goede dravers en volbloeden die iets bereikt hebben in hun sport zijn geen lieverdjes. Maar je kunt het ze niet aan rekenen. Dus misschien een uitdaging voor jouw om het toch eens te proberen *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 02:26

Zoals jij zoekt naar een tweede Bobo ben ik op zoek geweest naar een tweede Ringo. Voor mij was hij een "once in your lifetime" paard. Ik kan je niet echt een advies geven. Ik heb na Ringo een veulen gekocht omdat ik niet meteen weer wilde rijden. Dat paard heb ik zelf te weinig kans gegeven. Na acht jaar heb ik haar verkocht. Nu heb ik een tinker waar ik heel erg gek op ben, maar hij is geen Ringo. "Second best" is hij wel. Soms is het nog steeds moeilijk. Ringo is nu al bijna tien jaar dood en nog steeds mis ik hem maar ik ben er inmiddels achter, verstandelijk wist ik dat al lang, dat ik niet moet vergelijken.
Het blijft moeilijk als je een paard hebt gehad waar het zo goed mee klikte.

Denk er in elk geval rustig over en neem geen overhaaste beslissing.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 03:43

En (ik blijf er op hameren) je moet ook oppassen dat je Bobo niet gaat idealiseren!

Elk paard heeft ook zijn minder leuke kanten en die moet je ook blijven zien!

Verder blijft het heel erg moeilijk,
ik heb ook niet met elk paard gelijk een band, bij Ozep duurde dat 2 maanden maar heb ook paarden gehad die pas na 3 / 4 maanden lekker uit de verf kwamen. Dan hoef je nog geen dikke maatjes te zijn natuurlijk maar als je je echt ergert aan bepaalde dingen...
Ik kan ook niet tegen paarden die niet stil kunnen staan bijv., wordt ik helemaal knettergek van en je gaat je er steeds meer aan ergeren als je dat weet van jezelf kan je daar wel doorheen proberen te komen maar echt een 'gezellig samenzijn' zal het nooit worden.
Kan je beter een paard zoeken wat een andere minderleuke karaktertrek heeft waar je WEL mee kan omgaan.

Zo heb ik nu al een aantal paarden gehad met stalnijd, sommige mensen vinden dat een big deal, ik niet, stal is hun plekje daar heb ik verder niets te zoeken dus keer gewoon mijn rug toe, heb ik er geen last van.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 08:25

greetje schreef:
Wat ik hier mee zeggen wil die echte goede dravers en volbloeden die iets bereikt hebben in hun sport zijn geen lieverdjes. Maar je kunt het ze niet aan rekenen. Dus misschien een uitdaging voor jouw om het toch eens te proberen *LOL*


Toen ik op zoek ging naar een groter paard ben ik BEWUST op zoek geweest naar een draver. Ik heb altijd met dravers gewerkt en Bobo was ook een draver. Qua stelling dat een draver -over het algemeen- geen lieverdjes zijn ben ik het niet (helemaal) met je eens. Tuurlijk zitten er echt 1e klas galbakken tussen, maar die heb je ook bij de Haflingers, Fjorden, KWPN'ers etc etc.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie de moeite nemen om met me mee te denken. Het blijft uiteindelijk bij mij die beslissing, maar ik zal idd niet van vandaag op morgen ineens besluiten om hem te verkopen.

Sjuimpje je hebt gelijk! Ik idealiseer Bobo. Ik weet nog toen ik hem net had, durfde ik er niet eens op. Zo gek wastie! Dus hij had ook wel zijn minpuntjes!

En Percy, Bobo was idd voor mij ook zo'n ''once in my lifetime paard''!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 08:41

Buitenzorg ik wilde daarmee niet zeggen dat alle HD en VB slechte karakters hebben. Ik bedoelde de paarden die iets bereikt hadden in de drafsport en hun vechtersmentaliteit moesten tonen. En dan zit er ook nog het verschil tussen een sprinter en een stayer. Heb zelf die veulens ook gefokt, als veulen best lief maar als ze na de koerscarriere terug kwamen waren ze wel even anders.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 08:58

greetje schreef:
Buitenzorg ik wilde daarmee niet zeggen dat alle HD en VB slechte karakters hebben. Ik bedoelde de paarden die iets bereikt hadden in de drafsport en hun vechtersmentaliteit moesten tonen. En dan zit er ook nog het verschil tussen een sprinter en een stayer. Heb zelf die veulens ook gefokt, als veulen best lief maar als ze na de koerscarriere terug kwamen waren ze wel even anders.


NB Ik vatte je opmerking ook niet verkeerd op hoor!!!!!!!
Dat is het bij die van mij nu juist. Hij is uit de koersen gehaald omdat ie niet meer wil. Maar toen we Bobo kochten was ie al een tijdje uit het NDR circuit. (Wij hebben kortebaan gedaan met hem.) Misschien dat dat idd een puntje kan zijn, dat mijn paardje eerst ff moet a-climatiseren!

Maar met rijden, zeker als ik hem ff aanspoor om harder te gaan, wil hij weer heel graag lopen! Daar kan ik dus onwijs van genieten! Maar da's imo niet specifiek voor dit paard!

Ook is het per trainer verschillend, ik ben persoonlijk ook niet over elke trainer goed te spreken (niet dat ik ze allemaal ken...maar een aantal wel). Bij verschillende trainingsmedthodes lever je imo ook verschillende karakters af. Oke karakter zit er voor 60-70 (?) % al in en de rest maak je of breek je........

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:09

Hij is uit de koersen gegaan omdat hij niet meer wilde. Als dat zo is dan zou ik hem een kans geven.Heel veelkoerspaarden moeten soms even OP RUST omdat ze het geestelijk even niet aan kunnen. Ik denk als je hem de tijd gunt dit een goed resultaat geeft. Wens je veel succes.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:30

Paarden hebben altijd even de tijd nodig om te acclimatiseren. Je hebt hem eigenlijk net. Wacht het anders nog even tot na de zomer af, en neem dan een beslissing.

Als je hem echter als maatje voor Isabeau in gedachten had gehad, dan zou ik hem wegdoen voordat er ernstige ongelukken gaan gebeuren. Als het nu al niet klikt tussen die twee, doet het het ook van de zomer niet meer.

Persoonlijk zou ik een paard waar ik weliswaar lekker op rijdt, maar die op stal niet te genieten is, verkopen. De tijd dat je met zo'n paard bezig bent buiten dat je hem rijdt, is langer dan het rijden zelf. Ik zou het absoluut niet moeten hebben als ik zo op mijn tellen moest passen voor een paard als ik ernaast sta, daarvoor is er in mijn verleden teveel gebeurd. Het blijft natuurlijk uitkijken, maar ik wil absoluut geen paard die dreigt mij het licht uit mijn ogen te meppen als ik alleen maar naar hem kijk of alleen maar naar hem wijs.

Andere paarden zijn er genoeg. Geen hand vol maar een land vol!

Succces met je beslissing.

Je suis Charlie.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:31

Ik zou je paard nog een kans geven of apart zetten of de wei in 2en verdelen. Stond hij altijd alleen in de wei voordat je hem gekocht had, of heeft heel zijn leven alleen in een aparte stal gestaan? Deze dingen zou ik eerst vragen aan de vorige eigenaar. Want sommige paarden zijn echt keiwild als ze alleen staan maar sommige houden ervan. Ik zou het nog even aan kijken en als het niet gaat gaat het niet. Trek geen overhaastte beslissingen.

-xx-
Sanne

[i] zelfs het beste paard struikelt wel eens

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 13:45

je denkt er dus wel serieus aan om kap te verkopen? vorige keer vroeg ik je dat en toen zei je nog van niet, dus vandaar Verward

misschien moet je het nog ff aankijken totdat die andere pony er is, misschien kunnen ze het met zn 3en wel goed vinden? wie weet verandert zijn gedrag tegenover ies als er nog een 3de paardje bijkomt (je weet het nooit Verward )

in ieder geval veel suc6 met je beslissing maar ik zou het nog ff aankijken.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:26

ik zou hem nog een kans geven. misschien heeft hij wel slechte ervaringen en weet hij niet zo goed hoe hij zich moet gedragen. en bij je shet wil hij misschien wel de baas spelen omdat hij zich zelf dan misschien beter voelt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:39

augustus kocht ik jamaica. Ik vond het een leuke pony, er was niets mis met het beestje, maar het was zo anders dan honey.
Ik heb zitten denken om haar te verkopen, omdat het niet zou klikken (voor mijn gevoel)
Nu ben ik zo ongelooflijk blij dat ik dat niet heb gedaan, ze is gewoon geweldig.
Tuurlijk, ik heb niet de band met haar die ik met honey heb, maar honey is mijn 1e eigen pony, en je 1e eigen pony krijg je maar 1x

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:15

Ik denk dat je haar moet verkopen. Als jij vindt dat het niet klikt, dan kun je het paardje beter aan iemand verkopen waar hij het wel naar zijn zin heeft. Bovendien is het voor je shetje natuurlijk ook niet leuk om elke keer achterna gezeten te worden.

Ik denk niet dat het 3e paardje veel goed maakt, misschien maakt het dingen nog wel erger. Ik zou er niet op wachten. Ik snap ook het standpunt van sjuimpje wel over het feit dat de stal zijn plekje is, en dat je je daar eigenlijk niet mee moet bemoeien maar ik denk er anders over. Ik zou inderdaad ook geen paard houden die me het licht in de ogen niet gunt. Misschien heeft je paardje het bij iemand anders wel heel erg naar mijn zin, en ik neem aan dat je zelf ook weet dat het niet jouw schuld is, en dat moet je zo houden. Met sommige paarden klikt het goed, met andere paarden totaal niet. Waarschijnlijk met deze niet...

Maar je moet vooral doen wat je hart ingeeft. Als je bereid bent dit beestje nog een kans te geven, dan moet je hem wel de kans geven. Ik snap dat wanneer je het gevoel hebt dat er zich geen band vorm, je je mateloos gaat irriteren aan het paard, en dat is één ding wat je vooral niet moet doen. Een paard pikt dat snel op en gaat zich naar jouw gevoel gedragen...

Maar uiteraard is dit slecht 'my two cents' en moet je doen wat jij denkt dat goed is voor jezelf, isabeau en het paardje zelf.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 22:29

Cassidy schreef:
Als je hem echter als maatje voor Isabeau in gedachten had gehad, dan zou ik hem wegdoen voordat er ernstige ongelukken gaan gebeuren. Als het nu al niet klikt tussen die twee, doet het het ook van de zomer niet meer.


In principe is hij niet echt enkel als maatje voor Isabeau gekocht. Het woog natuurlijk wel mee met de beslissing er een tweede bij te kopen, omdat ik 1 pony op een inmens weiland wel een beetje zielig vind zo in der eentje! Het gekke is als dat Isabeau weg is (met rijden bv) hij dan de hele boel bij elkaar gilt dat ze weg is, maar zodra ze terug is is het eerste wat hij doet bijten! En niet zachtjes ook!
En je hebt volkomen gelijk als je zegt dat je idd meer met je paard bezig bent (met de verzorging er om heen) dan dat je er echt op rijdt. En ook in de omgang wil ik die klik hebben!, niet alleen met rijden!

De meningen lopen er uiteen merk ik al. Ik kan er heel erg inkomen wat XoNo zegt, zodra je je aan een paard gaat irriteren komt die band er waarschijnlijk nooit! Hij voelt ook dat ik me irriteer.

Bobo, mijn paard komt rechtsstreeks bij een draverstrainer weg, waar hij met minstens 6 andere paarden op het land stond en ook in de boxen stond hij niet alleen! Dus daar zou hij op zich goed aan gewend moeten zijn en volgens de vorige eigenaar was hij zo sociaal als wat!?

Guidolover, ik dub er best over..... De aanvulling op mijn collectie (ha ha) is vandaag binnen! Haha! Fleur, 6 jaar, zwarte merrie, net zo hoog als Isabeau, superbraaf in het tuig en stukkie makkelijker te rijden dan Ies.
(Foto's op ITP!)

Voor de outsiders: de derde pony is erbij gekomen niet om problemen op te lossen, maar omdat ik graag twee-span wil gaan rijden......

Isabeau en Fleur klikte gelijk super! Maar toen Kaptein erbij kwam joeg hij dus gelijk allebei die meiden het hele land wel tig keer over!!!!!!!!!

Ik zal dus allerbelangrijkst een keus moeten maken tussen Isabeau en Kaptein......Dan is het makkelijker, Ies is mijn meisje!
Maar idd overhaast beslissen is nooit goed, ook gezien hetgeen Stef zegt! MOEILIJK!!!!!!!!!
Hij zit niet op een schopstoel, dus hij hoeft ook niet morgen weg! Maar terugkomend op de irritaties, als die uit de hand lopen kan ik een band wel helemaal vergeten!

Nogmaals: iedereen onwijs bedankt voor het nemen van de moeite om mee te denken en te reageren! THANX!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:25

Je schreef dat je een groot weiland hebt, misschien is het mogelijk om het in twee stukken te verdelen: "de meisjes" aan de ene kant, en hij aan de andere kant. Dat is dan veilig voor Isabeau en Fleur en hij staat dan toch niet helemaal alleen!
Als hij Isabeau al niets meer kan doen, neemt dat bij jou waarschijnlijk al een heel stuk irritatie weg, waardoor je weer meer open staat voor z´n leuke kanten!
Aan z´n stal-gedrag kan je waarschijnlijk wel het één-en-ander veranderen/verbeteren ( dominantie-training!!!).
Kortom: probeer het nog eens met de jonge man Lachen !!!
Ik begrijp best dat je tussen twee vuren zit, maar ik kan me ook voorstellen, dat als je hem eenmaal verkocht hebt, ook behoorlijk Frusty bent (waarom ging het nou toch niet, wat had ik anders/beter kunnen doen enz.)!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 23:55

Kan ik me bij aansluiten, want als ik toch hals over kop verkoop baal ik er idd misschien later van.

Maar ik kom net terug van de "avondronde" hooi. Ten eerste vloog hij net mijn man zomaar aan! Oren plat in de nek en bijten maar!
Ten tweede grijpt ie in stal ook Fleur!!!!!!!!! (We hebben lage tussenschotten.)
Ook staat ie eerst heel lief aandacht te vragen en als ie dat krijgt gaan gelijk de oren in de nek en zet ie het op een bijten. Ik wilde (terwijl hij een beetje stond te knabbelen op zijn hooi) zijn deken recht leggen, hij draait zich in volle vaart om en dreigt naar me! Hou 'k eigenlijk niet zo van. En dat alles brengt me toch weer terug op de irritaties!

Maar land in twee-en delen enkel is niet de oplossing imo. Zoals ik al schreef hebben we lage tussen schotten, dus de beessies scheiden betekent ook idd het weiland, maar ook de stallen helemaal verbouwen!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 00:02

Buitenzorg schreef:
Kan ik me bij aansluiten, want als ik toch hals over kop verkoop baal ik er idd misschien later van.

Maar ik kom net terug van de "avondronde" hooi. Ten eerste vloog hij net mijn man zomaar aan! Oren plat in de nek en bijten maar!
Ten tweede grijpt ie in stal ook Fleur!!!!!!!!! (We hebben lage tussenschotten.)
Ook staat ie eerst heel lief aandacht te vragen en als ie dat krijgt gaan gelijk de oren in de nek en zet ie het op een bijten. Ik wilde (terwijl hij een beetje stond te knabbelen op zijn hooi) zijn deken recht leggen, hij draait zich in volle vaart om en dreigt naar me! Hou 'k eigenlijk niet zo van. En dat alles brengt me toch weer terug op de irritaties!

Maar land in twee-en delen enkel is niet de oplossing imo. Zoals ik al schreef hebben we lage tussen schotten, dus de beessies scheiden betekent ook idd het weiland, maar ook de stallen helemaal verbouwen!


Als je te lang wacht en er komen brokken van, baal je nog meer. Trouwens wel een lekker heerschap, die Kaptein. Dat hij misschien op dit moment niet zo goed in zijn vel zit, betekent nog niet dat hij je man mag aanvliegen. Is hij bang voor mannen? Was hij al zo dat je hem kocht?

Je zou er toch niet aan moeten denken dat hij Fleur of Isabeau iets aandoet. Misschien heeft hij paarden nodig die dezelfde maat hebben en wat meer in te brengen hebben bij een knokpartij? En ziet hij die Shetjes als niet zijns gelijke?

Als paarden toch eens praten konden....

Je suis Charlie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 00:08

Kan je tussen de boxen geen balk (in de grootte die je voor sprongetjes gebruikt, je weet wel, die ronden!) ophangen, met van die U-profielen (snap je wat ik bedoel??) , dan kan ´ie iig al niet snappen! Dat kan je misschien doen, zonder meteen te moeten verbouwen Scheve mond .
Dat stal-gedrag niet tolereren!!! Mijn vriendin had ook zo´n merrie, levensgevaarlijk Boos! ! Toen we onze eerste grond-/dominatie cursus deden, legde ze dit probleem aan onze instructrice voor. Die is toen bij Helania de box in gegaan en heeft ons allen (maar vooral natuurlijk mijn vriendin Knipoog ) laten zien hoe we dit gedrag konden veranderen. Je kent het paard niet meer terug, ze is nog steeds een dominante doos, maar ze is niet meer gevaarlijk, dat is wél een verschil! Als ik het je moet uitleggen, zeg je het maar, dan stuur ik je wel een PB-tje Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:22

Wat een lastige situatie zeg! Het komt op mij over, dat hij zich toch "lekker" begint te voelen en nu iedereen eens even gaat uittesten!! Bij jou "meisjes" weet ie al dat ze weg rennen, dus wat is er nou leuker om twee van die kleintjes de stuipen op het lijf te jagen, domineren en continu de wei door te drijven Boos! en als je dan ook nog de kans krijgt om op stal ook dominant tegen ze te kunnen doen..........

Wat ook echt niet fijn is, is wat je verteld over hoe hij reageert naar jou en je man toe! Ik las in je profiel dat je een dochtertje van 2 hebt, komt zij ook in de stal? En hoe reageert ie naar haar toe?

Het lijkt mij dat je hem echt moet gaan aan pakken en hem laten merken dat er niet met je te sollen valt ( als je dat al niet deed) en hem nog een paar maanden de kans moet geven. Is zijn gedrag dan niet beter, tja dan zou het voor mij een "makkelijke" keus zijn ( natuurlijk, het is nooit makkelijk). Voor mij moet een paard op stal al betrouwbaar zijn, anders moet ik continu ogen in mijn rug hebben! Wij hebben zo'n paard op stal, en ik vindt het heel knap van het meisje wat ze al van hem gedaan krijgt ( is ze dan nu ook al 1,5jr mee bezig) maar ik zou me er niet prettig bij voelen om altijd maar op te moeten passen of hij niet bijt of schopt! Frusty Je hebt je paard voor je ontspanning en plezier neem ik aan, en dat moet je zo houden Knipoog en als dat niet kan met dit heerschap ( wat ik me goed kan voorstellen als ik je zo hoor) zul je toch als je het gevoel hebt er alles aan te hebben gedaan, knopen moeten door gaan hakken!
Veel succes

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:34

Ik heb precies de zelfde problemen, ik heb ook een paardje dat constant chagarijnig is met alles, maar zodra hij buiten is is dat meteen weer over. Ik hou heel veel van mijn paardje ook al doet hij zo raar, misschien moeten jullie aan elkaar wennen, ik heb geleerd dat dit niet in een paar maanden meteen goed is, als hij hartstikke goed loopt in de bak, moet je de andere dingen misschien over het hoofd zien, dit doe ik namelijk ook. Mijn paardje heeft af en toe van die neigingen om iemand te bijten, maarhier kan ik helemaal niets aan doen, ik zou echt nog een jaartje wachten dan pas is er vertrouwen en heb je iets met elkaar opgebouwd......veel succes met je beslissing rianne

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:50

Rianne schreef:
Mijn paardje heeft af en toe van die neigingen om iemand te bijten, maarhier kan ik helemaal niets aan doen, ik zou echt nog een jaartje wachten dan pas is er vertrouwen en heb je iets met elkaar opgebouwd......


Tja, maar als ie niet te vertrouwen is en je hebt ook nog een dochter van 2 rondlopen op stal, zou ik het wel weten. Veiligheid voorop! Het zou jammer zijn als ie niet veranderd, maar er zijn nog meer paarden die mooi kunnen lopen en lief zijn.

En natuurlijk, bij sommige mensen gaat het wel goed na een tijd, daarom ben ik ook van mening dat je er wel alles aan moet doen om het wel te laten klikken! Maar er is zeker een moment dat je keuzes moet gaan maken...........

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 17:50

napoleon"]
[quote="Rianne schreef:
Mijn paardje heeft af en toe van die neigingen om iemand te bijten, maarhier kan ik helemaal niets aan doen, ik zou echt nog een jaartje wachten dan pas is er vertrouwen en heb je iets met elkaar opgebouwd......


Tja, maar als ie niet te vertrouwen is en je hebt ook nog een dochter van 2 rondlopen op stal, zou ik het wel weten. Veiligheid voorop! Het zou jammer zijn als ie niet veranderd, maar er zijn nog meer paarden die mooi kunnen lopen en lief zijn.
[/quote]

We hebben idd een dochter van 2,5 jaar. Op zich kijkt hij niet naar haar om, maar nu is mijn man nog thuis (ZW) als ik ga voeren en dan gaat Robin (dochter) niet mee. Straks zal dat wel moeten en neem ik haar zowiezo NIET los mee de box in, echter op mijn arm zittend zit ze weer op bijthoogte....Dus het is idd wel een risico.

En idd er zijn meerdere paarden die lief zijn. Het is ook niet zo dat er (direct) een ander voor komt. We hebben natuurlijk ook Isabeau en Fleur, die ik straks in het tweespan ga beleren, dus daar gaat zat tijd in zitten!

Vanochtend heb ik in alle vroegte het land in twee stukken staan verdelen. De meiden hebben lekker samen rond gekuierd zonder achter hun broek aan gezeten te worden! Dus da's al een oplossing!
Maar stalgedrag is idd heel belangrijk. Je bent -zoals al gezegd is- meer met de verzorging er omheen bezig dan met het rijden zelf.
De vraag is heel eerlijk of ik wel de tijd en geduld heb om nog een jaar toe te zien en idd misschien wel brokken te veroorzaken.

Ik denk zelf dat het voor een groot stuk jaloezie is bij hem. Bij zijn verzorgster -die alleen voor hem komt- is ie prima te pruimen! Maar ik ben natuurlijk ook met die andere pony's bezig en dat kan hij niet verkroppen vrees ik. Ik schat Kaptein in als paardje waar je veel lol van kunt hebben, maar wel als ie je enige paardje is, dus niet van een eigenaar van meerdere beessies (zoals ik).

Waarschijnlijk zal ik toch gaan beslissen dat hij terug gaat naar zijn oude eigenaar c.q. verkocht wordt. Huilen Ik denk dat dat voor alle partijen beter is, straks is mijn geduld misschien wel helemaal op en verpest ik hem nog ff! En da's natuurlijk niet de bedoeling!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Brittneyx, cherrypower, Idske D, Miriam91 en 32 bezoekers