Wild Konijntje Gevonden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Wild Konijntje Gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 10:55

We hebben net een baby konijntje gevonden.
Zn moeder en 2 zusjes (broertjes kan ook Knipoog) zijn dood. We hebben heb nu in een kooi gedaan. Maar wat moet zo'n beestje eten? We hebben hem net een beetje melk met suiker gegeven. Maar wat kun je zo'n beestje voeren?


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:57

wij hebben er heel toevallig 2 weken geleden 5 gevonden! De dierenarts gebeld en die zei dat we hem soja melk moesten geven. op lichaamstemperatuur (dus even in de magentron) dat moet je dan in een puppetje doen ofzo. Ze drinken het beste als je ze in een hanndoek doet en dan zeg op de rug houdt. Dus dat ze met de pootjes tegen het puppetje aan kunnen duwen. En dan gewoon meerdere keren per dag geven.

Zijn de oogjes al open trouwens? want die wij hebben gevonden was dat nog niet zo. Nu inmiddels wel..Lachen

Succes ermee en als je vragen hebt dan hoor ik het wel...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:05

Ook even meenemen naar de DA. Alle entingen laten zetten en advies vragen enzo, als hij bv myximatose bij zich draagt en jullie hebben nog andere konijnen...(vul maar in..)

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 11:13

hij (zij) heeft de oogjes al open maar wat voor je ze als ze wat ouder zijn?
En voer jij er nog iets bij?


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:15

Volgens mij kun je beter geen gewone melk geven, maar beter kittenmelk of koffiemelk, ivm de lactose. En lekker warm houden met kruiken. En zoals dioxide zegt wel oppassen met evt ziektes!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:26

nou toen ze hun oogjes open deden zijn we begonnen met kijken wat ze nog meer wouden eten; gras, wortel,brood, konijnbrokjes. Gewoon proberen.. En idd even langs de dierenarts en lekker warm houden

(btw wat wij hebben zijn haasjes..)

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:42

Lindy schreef:
Volgens mij kun je beter geen gewone melk geven, maar beter kittenmelk of koffiemelk, ivm de lactose. En lekker warm houden met kruiken. En zoals dioxide zegt wel oppassen met evt ziektes!

idd geen koemelk geven, daar raken ze van aan de diarree en kunnen ze dood aan gaan (gehoord van een vrouw van een opvanghuis voor dieren)
en idd even bij de DA langsgaan

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 14:02

Bedankt voor de reacties. Dus geen koemelk meer geven.
Vandaag zijn de winkels dicht, ik ga morgen sojamelk halen.
Koffiemelk kon dus ook? Alleen voor vandaag?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:04

kittenmelk kan je het beste geven, maar dan wel een beetje opwarmen.Koffiemelk kan ook, maar die van mij vond kittenmelk lekkerder Haha! Ik heb namelijk ook een baykonijn gevonden vorig jaar. Die was op het begin zelfs nog bijna kaal, maar hij heeft het wel overleefd. Jammer genoef is hij na 7 weken ontsnapt,maar wij wonen dicht bij het bos, dus hij zal wel goed terecht zijn gekomen Knipoog
Je moet hem wel goed warm houden. Ik had die van mij zo´n grote sok gegeven en daar het bovenste stuk vanaf geknipt.Daar ging hij dan in zitten.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:08

O ja die van mij ging al vrij snel wat verse grasjes eten als ik die gaf, maar brokjes heeft hij nooit gegeten.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:20

ZIjn er niet speciale opvangen voor waar je die diertjes heen kunt brengen?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 15:44

Kzal binnenkort wel even een foto maken.. Het is echt een schatje.
Morgen dus sojamelke en kittenmelk halen..
Als ie groot is kan ie dan bij 'gewone' konijnen in? Ik heb namelijk al 2 mannetjes konijnen..

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:43

Ligt aan het geslacht he... Ik denk dat (omdat je al 2 rammetjes hebt) het nog eens goed fout kan gaan als je je nieuwe nijn er zo bij zet.
Je kan ze later wel laten wennen door ze in een compleet nieuwe omgeving te zetten met zijn allen, dat voorkomt agressief gedrag onderling (vanwege territoriaal gedrag).

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:58

marina schreef:
ZIjn er niet speciale opvangen voor waar je die diertjes heen kunt brengen?


Je heb t knaagdieren opvang centrum, en dat wij jonge duiven haden en mussen heeft de dieren ambulance ze ff bij ons op gepikt en naar een opvang gebracht. vind ik altijd ff prettiger, we hebben veel beesten dus niet genoeg tijd. En ik wil nie op mn geweten hebben dat ik iets fout doe.

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:58

als je dat zou willen zou ik het hok eerst op 1 derde afsluiten, door er iets van een gaas tussen te doen of zo, op die manier kunnen ze niet vechten, maar al wel aan elkaar wennen, en dan over een tijdje kun je kijken of ze bij elkaar kunnen, en even kijken of je nu een mannetje of een vrouwtje hebt....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:46

Ik vraag me af wat de moeder en die andere konijtntjes gemankeerd hebben dat ze dood zijn. Veel konijnen sterven momenteel aan VHS en worden met uitsterving bedreigt. Goede actie van je om dit beestje te helpen. Ik hoop dat het je lukt.

Misschien lust het konijnenbrokjes.

De hond is de betere mens

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:50

ik zou een potje konijnenbrokjes bijzetten
en iedere dag een klein stukje groente of fruit
en natuurlijk melk,maar dat wist je al
ook voldoende hooi verstrekken
als die er klaar voor is zal hij er zelf wel van gaan eten...

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:47

Dioxide schreef:
Ook even meenemen naar de DA. Alle entingen laten zetten en advies vragen enzo, als hij bv myximatose bij zich draagt en jullie hebben nog andere konijnen...(vul maar in..)


Een baby konijn enten?
De entingen mogen pas gegeven worden vanaf 8 weken.
Ik las ook iets over groente geven, absoluut niet doen!
Jonge konijnen en groente is funest! ( ivm diaree )
Groente mag pas vanaf een week of 8/10.

Je zei dat je sojamelk en kittenmelk ging kopen, niet doen.
Hou je gewoon bij 1 soort melk, kittenmelk is het best.
Een konijn voerd de jongen in principe maar 2 x daags.
Sochtends net na zonsopgang en savonds rond zonsondergang.
Vaker is dus in principe niet nodig.

Weeg het konijntje voor het voerden en na het voeren.
Zo weet je precies wat hij binnen heeft gekregen.
Het handigst is even een spuitje, zonder naald uiteraard, ophalen bij de dierenarts.
Zo weet je ook precies hoeveel ml je het dier geeft( let wel op, meer dan de helft gaat er naast )

Doe het jong wel hooi in zijn hok, een jong konijn moet eerst beginnen met hooi eten en dan pas brokjes.
Ga het dier dus niet dwingen brokjes te eten.
Wanneer het dier eraan toe is zal het vanzelf beginnen met hooi en daarna volgen met brok.

Doe het jong niet bij je andere nijnen, aangezien je niet weet waaraan moeder dood is gegaan.
Was daarom ook goed je handen ed. wanneer je het jong hebt aangeraakt zodat je geen ziektekiemen overdraagd.

Voer het jong op zijn rug en masseer na het voeren even de darmpjes.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:08

idd wat miep zegt.

na een tijdje (wanneer ze groter zijn) wel bij andere knijntjes in doen (sociaal gedoe Verward )

er gaat dus echt meer dan een kwart er naast en je zit er zelf ook nog eens voor een kwart onder... dus blijft er niet zo veel over.
heb zelf ook een knijntje met ded hand opgevoed *LOL* hij zit nu bij ons gezellig in een hokkie (naast de andere knijntjes) mams stootte dat knijntje af... Boos!

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:13

Ik hoop voor je dat het diertje gezond is Oliver, er gaan heel veel konijnen dood aan een ziekte momenteel. Voor je het weet gaan je eigen konijntjes er ook in mee....
Waren het die kleintjes die van de week 's morgens langs de N350 van Holten naar Rijssen zaten? Ik kwam er langs op weg naar m'n werk en 't spookte even door m'n hoofd om te stoppen en te kijken of ik ze kon pakken, maar het was me te link, de weg was te druk en die ziekte zat me niet lekker.

Ik hoop dat het goed gaat met je kleine nijn! Goede daad!

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 07:42

vannacht is hij doodgegaan.. Huilen
we hebben oms best gedaan. Huilen

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 07:45

Hij is jammer genoem vannacht doodgegaan Huilen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:51

't was ook nog zo'n ukkie, ik zou hem de volgende keer direct naar een opvang brengen, daar heeft hij nog de grootste kans op overleven...

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:53

Nou thuis kan je hem ook proberen in leven te houden hoor Duncan. Die van ons leven toch ook nog steeds. En toen ze kwamen hadden ze nog niet eens hun oogjes open... Maar ik denk dat hij al een ziekte onder de leden had (zijn moeder en zusjes/broertjes zijn ook niet voor niks door gegaan..

Maar wel heel jammer Oliver. Maar je hebt je best gedaan en meer dan dat kan je niet doen...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 13:58

Hij was denk ik al te zwak.
Zijn broertjes en zusjes waren al dood, en mamma ook.
En deze was eigenlijk ook meer dood dan levend.. Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Anoukjuuuhh, ComscoreBot, flash40, fransje23, Jannie79, laran, Loper, loveslimpie, MarjanB, Muronia, petje86, Plonspony, Poety, Sneeuwmaan, spookyskippy, teunis001 en 48 bezoekers