advies gevraagd over allergie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

advies gevraagd over allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 11:16

mijn paardje heeft vorige week een allergische reactie gehad, hij was zo zielig, helemaal onder de bulten uiteindelijk het neusje ook op gezwollen en toen de veearts maar gebeld, waarna hij een prik tegen de reactie heeft gehad.
nu aan mij de taak om uit te zoeken waar de reactie vandaan komt, aangezien ik net een nieuwe lading hooi heb en nieuwe stalbedekking(van rapsodi naar en naamloos merk koolzaadstro)moest het een van de twee zijn.
rajin heeft nu 4 dagen op zand gestaan(ja niet de fijnste bedekking) maar nu had hij gisteravond weer bulten dus het moet waarschijnlijk het hooi zijn, nu moet ik dus op zoek naar een vervanging van mijn hooi, aangezien ik er nu vanuit ga dat daar het probleem ligt.
hebben jullie zelf ook wel een paarden met zo'n allergische reactie gehad en hoe zijn jullie er achter gekomen wat het was en wat raden jullie mij aan ter vervanging van het hooi, ik zit zelf nog ter denken dat het aan mijn hooi ligt aangezien dit iets minder lekker ruikt en misschien dus wel meer schimmels bevat, maar durf het niet aan om nu ander hooi te gaan door voeren
dit laatste overleg ik ook nog met de veearts, maar hebben jullie ook ervaringen met alleen het voeren van bijvoorbeeld lucerne(duur grapje Huilen ) of de brick van de paardendrogist(nog duurder!!)
of te wel even kort Haha! gezegt advies en meningen graag!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:29

Je zegt zelf dat het hooi niet lekker ruikt, daar zou ik dan meteen mee stoppen! Probeer eens of je ergens anders een paar baaltjes hooi kan krijgen (van top kwaliteit natuurlijk!), dan kan je iig kijken of hij allergisch is voor het hooi wat ´ie kreeg of voor hooi in het algemeen. Als hij op het andere hooi niet allergisch reageert, heb je ook meteen een argument voor de stalbezitter ("ik wil ander hooi, dit is niet goed!").
Lucerne is iig een goed alternatief voor hooi, wel duurder, maar je geeft niet een hele zak per dag, dus het valt wel mee!

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 13:07

het is absoluut geen slecht of vies ruikend hooi, het ruikt alleen anders dan de vorige balen, de andere paarden hebben er ook geen last van, dus het ligt toch gedeeltelijk aan mijn paard z'n allergie in combinatie met dit hooi.
ik heb mijn paarden bij huis staan dus ander hooi is op zich geen probleem,maar ik wil graag mening of advies van mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.
misschien dat mensen mij kunnen vertellen of er bij paarden ook een soort top 5 van meest voorkomende allergiën.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 14:17

maar hij had met ander hooi geen last begrijp ik (ik ben blond dus sorry als ik het verkeerd begrijp) waarom probeer je dan niet eerst ander hooi voor je over gaat op dure middelen?? Als het erg stoffig is, helpt nat maken dan ook niet??

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 14:25

Mijn Jurga heeft ook bijna elke zomer een keer zo'n giga allergische reactie en we zijn er nog steeds niet achter waarvan het nou komt. Ze is ook licht allergisch voor dazen en vliegensteken, maar of het daarvan komt????? Ze slaat echt elk jaar een keer gigantisch uit en tot nu toe is de oorzaak nog steeds onbekend. Heel erg vaag, maar erg vervelend. Boos!

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 16:10

ik ben er nu wel achter dat de reactie waarschijnljk wordt veroorzaakt door schimmels die in het hooi zitten, mijn hooi is niet in zo'n mate beschimmeld dat je het ziet of dat het stinkt, maar het ruikt anders dan het vorige hooi, ik laat hem nu een paar dagen op kuil staan en als hij dan bult vrij blijft ga ik contact op nemen met de meneer die mijn hooi heeft geleverd want aan dit hooi heb ik niks!