Dromen een betekenis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Dromen een betekenis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 17:15

Ik weet niet of er ooit al eens een topic over is geweest hoor, ik kom normaal niet zo vaak op AM.
Anders hoor ik het wel Lachen

Geloven jullie dat dromen een betekenis hebben? Hebben jullie wel eens gehad dat als je in een bepaalde situatie bent, je denkt 'hee, dat ken ik, daar heb ik eens over gedroomd!'
Droom je vaak over dingen die overdag gebeurt zijn?

Ik ben best wel geinteresseert in dromen, weet er nog weinig tot niks van. Maar vind het wel leuk om te horen wat andere bokkers er van denken/vinden/ meegemaakt ehbben!!

En wie weet wat deze droom kan betekenen? Afgelopen nacht droomde ik dit:

Ik droomde dat ik in een heeeeele diepe afgrond moest springen. Het moést. Meer mensen waren me al voorgegaan. Ik vroeg aan iemand, ik weet niet aan wie, of ik wel dood zou gaan als ik zou springen. Ik wilde echt doodgaan, want ik was ontzéttend bang voor de pijn als ik zou blijven leven. Brr, ik kan die angst bijna weer voelen!
En toen pakte ik een meisje bij de arm. En ik sprong...
En ik weet niet of het nou wel of niet in de droom was: net voordat ik wakker werd, hoorde ik een harde knak in mn nek, en dacht 'nu ben ik dood'. Clown
En toen werd ik wakker.

Wat mij vooral opviel was dat meisje: dat is een meisje dat ik alleen ken van gezicht zegmaar, heb er nooit echt mee gepraat ofzo.

Ben benieuwd naar jullie reacties Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:18

...dat je nooit een afgrond in moet springen?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:21

Ow ja ik weet wel zeker dat dromen betekenissen kunnen hebben. Vaak komt toch je onderbewust zijn naar boven.

We hebben hier thuis ook 2 boeken liggen die steekwoorden van wat je gedroomt hebt kunnen verklaren.
Ene keer heb ik nog wel zoiets van kan kloppen, andere keer vind ik het wat ver gezocht Knipoog

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:30

Ik denk dat de droom wel een beetje te maken heeft met de druk die nu op je staat.
Dromen hebben inderdaad vaak met je onderbewuste te maken, omdat het voor je hersenen de manier is om alle gebeurtenissen ed. te verwerken. Ik weet zelf weinig van dromen, maar wel dat het vaak betekenis heeft, ook al is het vaak niet meteen duidelijk waarmee de droom te maken heeft.

Ik droom vaak dingen die later gaan gebeuren. Hele kleine dingen, zoals iemand die wat tegen me zegt. Dan komt dat me bekend voor, en herinner ik me een droom waarin diegene precies zo voor me stond, en hetzelfde zei.

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:31

Een droom heeft wel een betekenis. Je verwerkt de dingen die je die dag hebt beleefd, of waar je je mee bezig houd of waar je je druk om maakt.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:34

XSantyX schreef:
Een droom heeft wel een betekenis. Je verwerkt de dingen die je die dag hebt beleefd, of waar je je mee bezig houd of waar je je druk om maakt.


Dat heb ik inderdaad ook weleens gehoord, een collega van mij weet precies wat dromen betekenen daar heeft hij ooit een cursus in gehad zegt hij... Maar ja ik geloof altijd maar 1/6 van wat hij zegt, dus geloof ook graag als dit kwats is, ik heb in ieder geval nog nooit over zo'n cursus gehoord.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:41

SuperPepeijn schreef:
...dat je nooit een afgrond in moet springen?

Haha! Haha! Haha!

Je verwerkt in je dromen wat je overdag heb meegemaakt. Ik heb ooit eens zon boekje gekocht. T meeste vond k maar onzin. Het komt er bijna op neer dat niks wat je droomt precies dat betekent. Het lijkt er niet eens op..
T boekje heeft mn moeder nu gejat, die vond t wel leuk.

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:45

Tja ik hoop niet dat dromen werkelijkhied worden. Want ik droom ook wel eens dat ik moet springen. En wat rebeltje is helemaal waar. Want ik heb het ook ergens gelezen

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:19

In een afgrond springen zeg je, heel diep. Iets waar je bang voor bent, mss iets in je dagelijkse leven waar je mee onder druk staat of je zorgen om maakt? Je bent doodsbang voor de pijn, dus wil je liever dood. Je wilt in je dagelijkse leven best over drempels heen gaan(dat is die afgrond), maar je bent bang om te falen, bang dat het je verdriet doet, dus wil je liever dood en dood staat voor een nieuw begin. Dus kort, je wilt best in het diepe springen voor iets, maar dan wil je er wel zeker van zijn dat het goed komt, dat het nut heeft om met iets nieuws te beginnen. Dat meisje wat je vastpakt, kan een deel van jezelf zijn, je moet nagaan wat die persoon voor jou betekent, ook al heb je nooit met haar gesproken, waaraan denk je bij haar als je haar ziet? Mss jezelf herken je in haar? Of juist bewondering voor haar, dat je haar mooi vind of een sterke uitsraling vind hebben? Je neemt haar bij de hand, zodat je houvast hebt aan iets, iets waar je op kan vertrouwen.
Ok, geen idee of mijn uitleg een beetje klopt, maar vond m wel lachen zo.
Ik ben van mening dat dromen vaak een betekenis hebben, vaak iets symbolisch, mits het geen verwerkingsdroom is.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:52

Een tijdje terug moest ik een keuze maken tussen dingen, waar ik ábsoluut geen keuze tussen kon maken. (weet geeneens meer wat, moet je nagaan Verward ) ik droomde toen dat ik in een hele grote zwarte 'ruimte' stond, en dat er drie figuren om mij heen waren.
Dat waren een driehoek, vierkant, en een cirkel. Iets zij dat ik moest kiezen, dus toen ging ik het aan alle kanten bekijken.. het was heel erg vaag, maar weet nog goed dat ik bij de cirkel uitkwam, en dat die toen licht gaf. ik had blijkbaar de goede keuze gemaakt? ja dat is wat ik er zelf uit kon halen.. Clown

maar het is gewoon vaak dat je ergens mee bezig bent en daarom erover gaat dromen, alleen bij mij komt dat altijd bij de meest rare dromen uit Clown

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:59

Ik heb vaak dat ik ergens mee bezig ben, maar dan maak ik het nog niet af omdat ik ga slapen. En vaak droom ik daar dan over verder... 's ochtends word ik dan wakker en dan ben ik helemaal blij dat t af is... en dan kom ik er even later achter dat t maar een droom is.. Dat is zo stom haha.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 22:02

piedrolover schreef:
Ik heb vaak dat ik ergens mee bezig ben, maar dan maak ik het nog niet af omdat ik ga slapen. En vaak droom ik daar dan over verder... 's ochtends word ik dan wakker en dan ben ik helemaal blij dat t af is... en dan kom ik er even later achter dat t maar een droom is.. Dat is zo stom haha.

Zo droomde iktoen ik jonger was héél vaak dat ik jarig was Haha!
Ik: 'maar ik ben altijd later jarig dan mn broertje toch?' Moeder: 'nu niet!' Clown
En dan kreeg ik cadeautjes, maar als ik ze uit wilde pakken werd ik wakker Verdrietig Knipoog

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:29

Dromen hebben zeker wel een betekenis (Veel tenminste)

Ik hou me best veel met dromen bezig...
Ben ook een soort cursus (lucide) dromen aan het volgen (Lucide dromen had ik vaker, maar ik probeer er meer grip op te krijgen Knipoog )

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:54

Zoals Kimberly het uitlegt ben ik het mee eens.
Dromen over dood staat vaak voor een nieuw iets.
Maar over anderen die net overleden zijn is het dan meestal weer verwerking.

Je hebt verschillende soorten dromen, verwerkingsdromen, voorspellende dromen, "leuke dromen".

Op punten waarbij ik zwaar tellende beslissingen moest maken kwamen bij mij vaak de dood dromen weer naar boven.
Op die momenten dacht ik er niet zo bij na, maar toen ik me er meer in ging verdiepen viel dat wel op.
Met meerdere dingen natuurlijk.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:46

Ik geloof wel dat dromen een betekenis hebben, maar zijn niet zo makkelijk te achterhalen als wat Super Pepijn zegt. Vaak hebben ze een veel diepere betekenis. Zo zou bijvoorbeeld paarden in een droom iets met erotiek te maken hebben.

Nou dat geloof ik niet echt, of het moet bij mij wel erg diep onbewust zijn Haha! Ik droom nog nachtelijks over Genderose, en ik neem aan dat het niets met erotische dingen te maken heeft, maar gewoon met het gemis.

Ik heb een tijd 'last'' van mijn dromen gehad. Erg intensief dromen, de hele dag bleven ze in mijn hoofd spoken en vaak was het net of ik niet had geslapen zo moe was ik nog, alsof ik de dromen ook echt heel intensief had meegemaakt.

Dat is een tijdje goed gegaan, de laatstse week is het weer begonnen.
Dromen over Genderose komen nog veel voor, maar ik droom ook heel veel over dingen die ik overdag heb mee gemaakt.

Laatst zag ik een mooie rode pers lopen met een mega klit, die zelfde nacht kwam die kat ook in mijn dromen voor. Vannacht heb ik gedroomt over het eitje dat op uitkomen stond van mijn kippen, en laatst ook over Winette en de boer dat ze moest worden afgemaakt. Diezelfde dag was ik bij de paardjes geweest.
Dingen die ik overdag zie/ meemaak, dat hoeft niet zo intensief te hebben meegemaakt, komen snachts weer terug.

Ik kan mijn dromen vaak heel goed onthouden, leuk zul je denken, maar dat maakt het allemaal juist harstikke lastig, omdat het dan de hele nacht blijft hangen.

Mij lijkt het heel leuk om me in dromen betekenissen te verdiepen.
Maar dat gaat vaak erg in op details in dromen, iets dat ik niet altijd kan onthouden. Vaak is het ook zo, hoe meer je wilt nothouden om de beteknis te achterhalen, hoe meer de dromen juist wegebben in je gedachten en je ze hoe meer je probeer, hoe meer ze vergeet.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:10

Ik geloof ook wel dat dromen iets te betekenen hebben.
Ik droom nu de afgelopen twee weken heel veel en meerder per nacht, ik denk dat dat komt omdat ik op dit moment even niet lekker in mijn vel zit of te druk ben.
Soms vraag ik me wel eens af waarom ik een bepaalde droom heb gehad, want die van de laatste tijd zijn niet zo leuk namelijk.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:17

ik geloof niet echt dat dromen iest te betekenen hebben .
ik heb namelijk nog nooit iets van zoiets meegemaakt dus ik zelf geloof er niet zo in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:21

Ik weet zeker dat dromen een betekenis hebben. Ik ben ook heel erg geinteresseerd in dromen. Omdat ik de laatste tijd veel nachtmerries heb, ben ik boeken in de bibliotheek gaan zoeken over dromen. De dromenbetekenissen die erin staan zijn meestal niet waar, maar soms denk ik van, hee dat klopt wel.
Ik ben nu ook bezig met lucide te dromen. Je moet eerst in je droom erachter komen wat je droomt en dan pas kun je gaan sturen. Nou, ik ben zo ver dat ik weet wanneer ik droom en ik heb een keer gehad dat ik iets anders ging doen dan mijn droom eigenlijk "wilde".

Kijk anders hier even op, is denk ik voor veel mensen die geinteresseerd zijn in dromen wel interessant;

http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html

http://www.xs4all.nl/~jorisbr/dromen_lucid.html

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:22

Volgens mij hebben dromen te maken met verwerking..
Soms heb ik dromen die later uitkomen, dat is vaak iets minder prettig...

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 10:48

Wat zijn lucide dromen dan precies?
Je droom sturen?

Een paar jaar geleden droomde ik heel vaak. Vaak ook 'korte' droompjes zegmaar. En soms wist ik dat ik droomde. En alshet geen leuke droom was, kon ik als ik heeel sterk dacht 'ik wil wakker worden' kon ik wakker worden. Ik had ook heel vaak dat ik dan echt terwijl ik droomde aan het nadenken was of ik nou wakker was of dat ik droomde.
Dat heb ik al een hele tijd niet meer gehad.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:59

Ik wist vroeger ook wel vaak dat ik droomde. Maar dat vond ik dan meestal juist eng, omdat ik wist dat er van alles zou kunnen gebeuren, ook al was het maar een droom. Maar soms dacht ik dan ook wel: he, ik droom, kan ik eindelijk eens gaan autorijden. Tong uitsteken En dan stapte ik in een auto en reed ik weg. Haha! Maar inderdaad, als ik dan heel sterk dacht, ik wil wakker worden, dan werd ik meestal wel weer wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:10

Dromen zijn er om je gebeurtenissen (uit andere levens) te verwerken. Als je nooit zou dromen zou je helemaal doordraaien.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:18

Marinke schreef:
Wat zijn lucide dromen dan precies?
Je droom sturen?

Een paar jaar geleden droomde ik heel vaak. Vaak ook 'korte' droompjes zegmaar. En soms wist ik dat ik droomde. En alshet geen leuke droom was, kon ik als ik heeel sterk dacht 'ik wil wakker worden' kon ik wakker worden. Ik had ook heel vaak dat ik dan echt terwijl ik droomde aan het nadenken was of ik nou wakker was of dat ik droomde.
Dat heb ik al een hele tijd niet meer gehad.


Ja, Lucide dromen is zo iets als je droom sturen

Op www.lucidedromen.nl een gloednieuwe site, staat een heleboel informatie en daar kun je ook lessen volgen.