Mag je op oude paarden rijden??????????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Mag je op oude paarden rijden??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 18:52

Vindt je het goed dat een oud (verder gezond) paard af en toe nog gereden wordt, of moet je een ous paard in de stal of in de wei laten staan?
Wij hebben een oude pony op de manege (35!) en die loopt heel af en toe nog in de lessen met een klein beginnertje mee.
Volgens mij vindt ze het wel leuk, want als er buiten gereden wordt en zij staat ernaast in de wei, loopt ze heel vaak mee of staat ze er naar te kijken.
Ze is altijd heeeeeeel lief voor haar kleine ruitertjes.
Ze verhaardt niet meer zo goed, dus het is een wolbaal.
Als ik zo naar haar kijk, denk ik dat ze het niet erg vindt om nog af en toe een mensje op haar rug te hebben, maar misschien is dat bij andere paarden wel zo.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:01

mijn antwoord is heeeeel simpel

Ja, je moet zelfs op oude paarden rijden MITS het paard het lichamelijk toelaat.

Mijn pony is 19, en word nog intensief gereden. Als ik hem nu stil zet, in een weilandje met nog meer *oudjes* word ie gek en is ie binnen no time overleden. Hij wil werken.
Ik ken een pony die nu 36 is, en die loopt als een tierelier. Was eerst een nukkige merrie, maar nu ze gewoon word gereden en niet word betutteleld is het een super merrie. Ze wil graag werken en eerst mocht ze dat niet en werd ze chago..

Als een paard het lichamelijk toelaat (dus geen gewrichten die knakken, of spieren die het af laten weten etc) kan je makkelijk nog rijden.
Hoe (bos of dres, of springen) hangt wederom van het paard af!

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:04

Ik heb van de zomer nog een wedstrijd gereden op een 30 jarige ... en als ze er plezier in heeft zeker laten doen...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:17

Met beleid blijven rijden, dat houdt ze fit en vrolijk. Trammelant is 25 en wordt vrijwel dagelijks gereden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:41

ik zou niet weten waarom niet...
Op de manege vroeger hadden wij een pony van 35. Verschillende keren hebben ze deze pony met pensioen gestuurd, maar elke x als ie met pensioen was kwijnde ie weg, at niet meer, werd dof, etc etc...
Tot zijn 38 heeft hij dus in de les gelopen (om de andere dag 1 uurtje beginners)

naatje
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

oude paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:44

he ik heb een fjord van 21 jaar en je ziet ook echt dat ze oud aan het worden is, haar benen staan niet helemaal goed meer en haar rug gaat ook een beetje zakken. Maar ze word nog iedere dag gereden. De ene dag meer dan de andere. Maar ze loopt ongeveer 30 min per dag en gaat meestal lekker met lange teugel naar buiten en dan draven we wat en galoperen we wat want als ze een dag niet heeft gelopen loopt ze gelijk wat stijver daar moet je heel erg op letten bij een een oud paard en ook dat ze genoeg voer krijgen want ze vallen zo in en het is dan heel moeilijk om ze weer dik te krijgen. maar als je nog meer wil weten moet je het maar vragen.
Pling
veel liefs naatje

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:40

ik rij mijn 29 jarige ook iedere dag. Hij kan van alles. HIj loopt als een trein. Ik leer ontzettend van hem!

Als hij een tijdje niet gereden wordt door mij, wordt hij sowieso iederdag los in de bak gezet.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:40

tuurlijk mag dat zolang ie er plezier in heeft en niet ziek is, is het goed Haha!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:12

eerste vraag: Wat noem je oud?
ten tweede: Hoe veel wil je rijden en hoe intensief?

De een vind 20 oud, de ander 30, ik zeg: Het paard is oud als hij zich oud toont!
Zodra een paard moeilijk begint te lopen... je merkt dat het hem meer moeite kost, lusteloser...
Laat hem dan nakijken door de Da en kijken wat die zegt!
Het beste kun je het dan langzaam afbouwen en ze zeker niet op de wei laten vereenzamen... meestal willen ze nog werken maar gaat hat wat moeilijk... ga dan gewoon een half uurtje stappen!
*vroeger deed ik dat voor een boer, 2x per week met zijn shet van 40 rondjes stappen! Vond die shet geweldig! Stond me altijd op te wachten en dan stapte hij dapper een half uurtje door je merkte dat hij daarna best moe was... maar als het aan hem lag stapte hij rustig door!!*

ligt dus per paard verschillend!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:35

Ik sluit me bij de mening van de anderen aan! Ik denk dat er ook wat "feeling" bij komt. Net als Ethelate zegt: de ene vind 20 oud, de andere 30; dat klopt wel maar ook: het ene paard IS met 20 oud, het andere PAS met 30. Als je ziet dat het je paardje goed doet om nog wat te doen, is het okay, als je merkt dat het teveel wordt, moet je stoppen (of iig drastisch minderen!).

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 09:53

Ik heb ook een pony van ongeveer 24 jaar en rij er ook nog 2x per week op. Het ligt er aan hoe gezond de pony is. Mijn pony huigt natuurlijk wel veel meer dan een 10 jarige pony. Doe gewoon lekker rustig aan, dan is er niks aan de hand hoor.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 22:36

Zelf heb ik geen oude pony of zo (of je moet 4 oud vinden) maar ik hoor wel eens: "Die pony is al 30 en wordt nog steeds gereden! Idioot he?!"
Dan denk ik: Is dat nou echt zo raar?
Vandaar dat ik het aan jullie vroeg......

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

tuurlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:31

ik rij op pony's van 22 en 25!
Nonja en Freckle, en ze vinden het heerlijk!