hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 21:22

Ik heb een 2e paard die ik nog niet zo lang rij, en ik heb haar nog niet zo goed aan de hulpen... D.w.z. voorwaarts rijden gaat goed maar weer terugnemen en stelling en buiging behouden gaat nog niet echt. Ik ben nu bezig met veel overgangen rijden en consequent te zijn. Dus als zij voorwaarts gaat wanneer ik dat nie wil gelijk terugnemen en halthouden. Los ik dit op door veel overgangen te rijden en consequent te zijn?

p.s. het is al wat verbetert...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:32

idd veel overgangen rijden.
van stap naar draf van draf naar galop en wer terug naar draf.
en ook veel tempowisselinge rijden help erg goed.
veel succes verder

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:43

Veel overgangen inderdaad en probeer haar zoveel mogelijk op je zit terug te rijden.
Veel voltes rijden en daarin stelling vragen. Sluit de voltes en open ze weer...zorg dat haar aandacht bij jouw is.

Heb je wel les?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:43

probeer hem/haar alert te houden...dat kan door stukjes bocht afsnijnden of jiust weer heel erg door de hoek, steeds afwenden, overgangen rijden (ook schijnovergangen) en met een hop fantasie kun je nogh vanalles bedenken, maar bedenk iets, van "ik wil tussen die twee paardenbloemen door of over dat hoopje zand enz" En dan heel consequent zijn... maar dan ook niet te fanatiek, maak je niet te druk over aanleuning en stelling en buiging, dat kan een paard pas goed als hij losgewerkt is, en het lijkt me niet slim hem gelijk in de krul te rijden, als hij er aan toe is zal hij/zij op hele lichte druk reageren...DUS.....NIET gaan dwingen!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 21:47

oke, bedankt. Dus eerst zorgen dat ik haar goed aan het been heb en ze goed gehoorzaam is. Ik denk dat ik te veel bezig ben geweest met buiging en stelling. Maar dat komt dan toch wel vanzelf? of nouja, vanzelf, nix komt natuurlijk vanzelf haha. Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:04

Idd zorgen dat je het paard goed aan het been hebt.
Met Lucky heb ik dit probleem in het begin ook een beetje gehad, bij haar lag het probleem grotendeels aan haar tanden en voor een deel aan een verkeerde neusriem en ook voor een groot deel aan mij natuurlijk!... (ze loopt nu op een lage neusriem en dat gaat perfect!)
Zorg dat je niet alleen bezig bent met overgangen terug rijden.
Ga ook is met haar naar buiten en laat maar een heel eind galloperen zonder terug te willen nemen, ze komt vanzelf wel terug.
Je moet het probleem voorwaarts op proberen te lossen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:05

Ja eerst het tempo onder controle, daarna kun je pas aan de rest gaan werken...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:15

andrea16 schreef:
oke, bedankt. Dus eerst zorgen dat ik haar goed aan het been heb en ze goed gehoorzaam is. Ik denk dat ik te veel bezig ben geweest met buiging en stelling. Maar dat komt dan toch wel vanzelf? of nouja, vanzelf, nix komt natuurlijk vanzelf haha. Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel Knipoog


Inderdaat, helemaal vanzelf gaat het niet maar het moet heeeeel gemakkelijk gaan, anders kan je paard het gewoon niet aan, elk paard zal als het kan wijken op druk, dus hoofd naar beneden doen als je dat vraagt!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:47

Dit schreef ik al elders:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:03

goed van achteren rijden. hiervoor kun je veel overgangen rijden, en tempowisselingen. succes

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 21:36

Bedankt voor je reactie QQQQ, maar het is zeker geen probleem om haar voorwaarts te rijden. Dan reageert ze heel goed op mn been. Maar het probleem is dat ze soms TE voorwaarts is. En het terugnemen is dan het probleem....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:05

Als ze TE voorwaarts op je been reageert, loopt ze er dus van weg: ze moet het been accepteren, niet ervoor vluchten, dat is een verschil.
Ga toch op dezelfde manier te werk, want je werkt ermee aan de reactie op je hulpen: de voorwaartse en de remmende hulpen! Die horen bij elkaar. Een paard is niet 'aan de hulpen' als een van de twee niet doorkomt.