paard veroordeeld tot stalrust hoe bestrijd ik verveling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

paard veroordeeld tot stalrust hoe bestrijd ik verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 19:35

De beslissing is definitief Sefja moet als gevolg van haar beenbreuk 24/7 op stal staan en dat waarschijnlijk 8 weken lang. Dit is natuurlijk vreselijk voor haar. Wat kan ik doen om het leed iets te verzachten. Wie heeft er tips?

Zie ook: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=38240


chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:46

Jemig, dat is ook wat, stalrust is nooit leuk. Ik maakte voor Christy, toen zij stalrust had, hooiballen. Je draaid het hooi heel strak bij elkaar, vouwt het dubbel, knie erop en een strotouwtje erom. Goed vastknopen en ophangen in haar stal, wel dicht bij de tralie of waar je het ook gaat ophangen. Ze was daar een aardig tijdje mee zoet. Misschien lukt het ook voor Sefja om de dag door te komen daarmee.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:58

he getver!! een zoutblok of zo'n appelblok kan ook tegen verveling. ik heb een appelblok.. werkt denk ik best goed maar ik heb hem wat te laag hangen, moet even opnieuw ophangen. je kan ook een skippybal ophangen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:17

Wat je ook kan doen is een horsebal kopen van hard plastic. Dus niet zo'n zachte skippybal, maar een speciale harde met een gat erin. Die kun je vullen met voer. Nu is het meestal zo dat je een paard met stalrust minder voert, dus ik deed er geen biks in maar muesli. Met een 1/2kg zijn ze al een tijdje zoet, steeds rollen en duwen (soms zelfs voetballen Knipoog ) en af en toe een hapje voer Haha! .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:31

Je mag mijn Equifeederball wel lenen Lachen
Mijn paard krijgt muesli-achtig voer dus dat is niet echt geschikt.
Pasture Nuts is een biks met zeer laag energie en eiwit...
die kun je er makkelijk in doen.

Verder heb ik hangen;

- een lick-it
- een speelappel
- een hooinet

En ik wil graag nog een onbreekbare spiegel ophangen en/of een berkenstam. Mijn paard kribbebijt uit verveling, vandaar.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:05

Takjes van een berk of fruitboom zijn inderdaad ideaal!

Als Fleur een grotere stal gehad zou hebben had ik dat ook gekocht. Ze kunnen echt uren aan de bast knabbelen. Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:06

Bij ons op stal werden ook vaak stammetjes en takken van wilgenbomen uitgedeeld. Daar zijn ze ook vaak uren aan aan het knabbelen. Die kun je vragen als er bijv gemeentewerkers in de buurt de Knotwilgen aan het snoeien zijn, is ook een idee Lachen .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:52

Geef hooi/kuil niet op een hoop, maar verspreid het door de stal, mengen met het stro, hebben ze wat te doen. Paar grote stenen in de voerbak waar ze omheen moet heten en die ze aan de kant moeten schuiven.
Hooinat met kleine mazen, zodat ze echt moet peuteren om het er uit te krijgen.

Even iets heel anders: als ze echt knettergek en gefrustreerd wordt van het stilstaan kun je eventueel overwegen om wat lichte sedatiemiddelen te geven. Ze hoeft niet in coma te raken ervan Haha! maar een beetje 'stoned' is wel prettig.
Overleg daar eens over met je dierenarts, goed om van op de hoogte te zijn als het uit de hand dreigt te lopen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:40

Lunatic schreef:
Bij ons op stal werden ook vaak stammetjes en takken van wilgenbomen uitgedeeld. Daar zijn ze ook vaak uren aan aan het knabbelen. Die kun je vragen als er bijv gemeentewerkers in de buurt de Knotwilgen aan het snoeien zijn, is ook een idee Lachen .


Dat is inderdaad heel fijn. Daar zijn ze echt uren mee bezig, eerst om de bast er af te halen en dan kunnen ze er nog mee spelen.
Verder zou ik een paar uur per dag een radio bij haar zetten.
En uitgebreidt poetsen en tutten in de stal.

En als je het er zelf heel moeilijk mee hebt, de andere kant op kijken, naar de bios gaan oid. Je weet dat het moet maar het is niet leuk.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:42

Mag ze los staan of moet ze vast worden gebonden? In het tweede geval zijn veel bovengenoemde dingen minder goed mogelijk.
Ik weet niet of ze van knuffelen houdt, maar lekker aandacht geven, borstelen enzo, daar kun je zo een uurtje mee doorbrengen. Heeft ze de mogelijkheid om wat te zien vanuit haar stal?
Let wel op het voer, maar dat heb je vast zelf al bedacht.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 00:23

Miran schreef:
Mag ze los staan of moet ze vast worden gebonden? In het tweede geval zijn veel bovengenoemde dingen minder goed mogelijk.
Ik weet niet of ze van knuffelen houdt, maar lekker aandacht geven, borstelen enzo, daar kun je zo een uurtje mee doorbrengen. Heeft ze de mogelijkheid om wat te zien vanuit haar stal?
Let wel op het voer, maar dat heb je vast zelf al bedacht.


Ze staat wel los in een ruime box met uitzicht, mensen en paarden. Dat scheelt een beetje maar ze is wel echt diep verontwaardigd en beledigd. Normaal ziet ze de stal hooguit 's nachts. Takken is een goed idee. Zo'n voerbal is lastiger aangezien ze nauwelijks meer krachtvoer krijgt alleen nog maar wat eiwitarme muesli zonder haver. Een normaal zoutblok heeft ze al maar ik ga morgen eens kijken of ik nog een extra leuke variant voor haar kan kopen. Ook de hooi-aanbied-oplossingen zijn leuk. Gelukkig is ze wel een knuffel. Ik ga ook TTeam massage op haar proberen.

Van sedatie hoop ik dat het niet nodig is maar is wel goed om te overwegen als ze echt doordraait. En bedankt voor de tip Katrien, zelf afleiding zoeken is ook een erg goed idee.

Meer tips om Sef haar box tot een fijn 8 weeks vakantie verblijf om te toveren zijn welkom!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:34

Niet alle leuke dingetjes in een keer geven, maar afwisselen, dan blijven ze leuk en heeft ze volgende week ook nog wat over.
Gelukkig mag ze los staan, heb 2 paarden met een breuk meegemaakt en die moesten beiden vaststaan, eentje zelfs met balken langs zijn zijkant. Zijn er beide wel weer helemaal bovenop gekomen.
Heeft je dierenarts misschien nog ideen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 12:56

oei dat is echt vervelend! Bij ons kreeg ook net het strontvervelendste paard van stal stalrust ivm kreupelheid. Dat is zo'n verwend mormel dat zijn boxdeur aan stront trapt om aandacht te krijgen...grrr ik heb z'n hekel aan die knol... en ja juist die werds tilgezet....oftewel...zie die maar es bezig te houden.... het gebonk ging door... Boos! Boos! veel erger.... Boos! Boos!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers