Wat denken jullie: hoefbevangen of fout bekapt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Wat denken jullie: hoefbevangen of fout bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:44

De vrijdag (23-4) voor mijn vakantie ging ik nog langs m'n paard, een ijslander. Normaal als ik kom kan ik 'm moeilijk pakken, komt pas als je wat lekkers hebt. Nu bleef ie staan en kon ik meteen het halster omdoen Verward
Dus ik wil 'm meenemen, verzet geen stap, wil blijven staan. Ik trek 'm mee, loopt moeilijk, heeft duidelijk last/pijn. Zet 'm in de stal, staat ie daar stokstijf.
Ik denk meteen: ijslander, voer: mais/brok en kuilhooi, jonge wei, sober voeren, ai ai. Dus dacht aan hoefbevangen.
Ik getemperatuurd: 37,9
Ik meteen een stekkie geregeld waar ie niks kan eten en in de gaten gehouden word. Hij heeft dus 1,5 week bij mijn vriendin gestaan op het zand en deels hard.

Nu is ie de maandagavond (19-4) ervoor bekapt.
De ijslander heeft wat bokhoeven (schijnbaar normaal bij hen) en waren door op de weg te rijden wat beschadigd. De hoefsmid heeft ze bekeken en zei dat er wel wat af kon. Dit heeft ie dus gedaan. Meteen bij de eerste hoef (linksvoor) knipte ie te diep. Hij raakte een adertje.
Na alle hoeven bekapt te hebben, stond ie er wel mooi op, maar korter. Nu weet ik niet hoe kort eea moet, maar maakte me zorgen om het bloed enzo. Hij zei dat het oppervlakkig was en dicht ging. Hij liep iets mank naar de wei. Verder dagen erna eigenlijk niks opvallends gezien, maar ook niet meer mee gereden of iets.

Nu denkt mijn vriendin dat het daardoor komt: hij loopt stijf en het liefst door het mulle zand, da's zachter. Ook heeft ie het achter, die stijfheid. Ze dacht echt te zien dat ie pijn heeft bij de stappen. Dat ie te kort staat, pijn heeft met op de hoeven staan. Verder ie ie goed levendig en heeft op gewoon zicht nergens last van.

Mja.. ik kan niks anders doen als afwachten, een 2 weken nog ofzo.. en hem morgen op een kale wei zetten.
Of...???? Wat denken jullie, hoe en wat? Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Branca op 05-05-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:49

Je paard heeft koorts en dat heeft ie niet voor niks.

Wellicht er er toch en bacterie in gekomen bij het bekappen.
2e reden kan idd hoefbevangenheid zijn.

Ik zou hem voor de zekerheid schraal zetten, is zijn temp morgen nog zo hoog zou ik toch even de DA bellen.

Bij te kort bekappen moet je met 2 weken toch wel verbetering zien, maar vanwege die koorts zou ik dat niet afwachten.

succes ermee en hopelijk valt het mee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:55

Temperatuur aangepast.. had 'm omgedraaid..
Ik wacht idd nog 2 weken ofzo. Pff, vervelend hoor..

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:23

heb het wel eens gezien dat paarden heel moeilijk lopen als ze te kort zijn bekapt, dit duurt inderdaad wel een paar weken, zolang hij verder vrolijk is en goed eet..

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:24

Jij hebt ook niet echt geluk. Afgelopen zondag zat ik ook met zo'n topic, alleen heeft Solide een hoefzweer. Hopelijk komen jullie er snel achter wat het is en gaat de genezing snel... Succes

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:28

Door kort bekappen kan eeen paard moeilijk lopen, voorzichtig, die van mij heeft daar ook een keer last van gehad.

Maar het paard van n vriendin van mij was bevangen en daar durfde ik amper mee te lopen want dat was een stuk erger, die durfde niet te lopen.

Kan j niet gewoon de dierenarts ernaar laten kijken, zou t zelf niks vinden om niet te weten wat t s. Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:51

ik denk dat ie ineens te kort is bekapt

t paard van mn moeder stond voor t eerst zonder ijzers, was toen expres wat langer gelaten, niets aa de hand

moeder vergat daarna smid te bellen uiteindelijk belde ik smid voor die 2 van mij, en toen deed ie die van haar er maar meteen bij
is vrij kort bekapt, en de dag erna leek ze wel hoefbevangen, dat heeft een dikke 2 weken geduurd, en toen pas liep ze in de bak weer goed en pas na ruim 3,5 week kliep ze op het harde weer goed

ik zou het dus nog even aankijken, wel oppassen dat je niet teveel voert, dat is nml nooit goed maar als ie levendig is(dat zijn de meeste bevangen paard niet) dat is een goed teken

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:05

Loopt hij uitgesproken mank op één been ? of loopt ie algemeen gevoelig ?
Pulsatie, warmteverschillen in de hoeven kunnen een teken zijn van een bleine. Als ie echter gevoelig loopt in het algemeen dan kan dat best van te kort bekapt te zijn ... met wat geduld groeit dat zo weer aan, op zich niet erg allleen wat vervelend. Als hij uitgesproken mankt op één been en je voelt geen pulsatie kun je erop aan dat het probleem zich hoger situeert....

groeten,
Fred

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:01

ai ai... ik hoop echt voor je dat het een kwestie is van te kort bekappen.
Ik heb dat met Sando al 2 x meegemaakt. Maar dat duurde geen weken. Na een week zag ik al duidelijk verschil. Wel vermeed ik harde weg voor een week of 3.

Dit bedoelde je zeker in je mailtje ?

Floortje92
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:37

Ik hoop voor je dat het met 2 weken over is, dat het alleen te kort bekappen is. Succes

Floortje is terug! Lachen Lachen Lachen

Hevonen

Berichten: 5581
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:27

Aan de stand kun je zien of het hoefbevangenheid is. Een hoefbevangen paard staat naar achter hellend. Foto's zijn overal wel te vinden, o.m. op hoofcare.nl Daarnaast voel je de grote aderen (net onder de kogel) kloppen als je weet waar je moet voelen. De hoeven zijn ook warm. Hoefbevangen heid komt meestal aan voor- en soms aan allevier benen voor. Bij twijfel echt DA bellen, je hebt hem nodig! Twee weken wachten bij hoefbevangenheid is veel en veel te lang.

Ons paard is te kort bekapt geweest en had daar last van, maar het betrof vooral 1 been.

Onze pony is hoefbevangen geweest, is veel ernstiger, lopen lukt haast niet en draaien is een ramp.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:34

Bij ons op stal was er 2 jaar geleden ook eentje hoefbevangen.Dit begon ook na het bekappen (ik wil je niet bang maken hoor).
Je zag wel duidelijk dat ze idd naar achter hing,zeg maar;met de voorbenen dus net iets te ver naar voren.
Als je DA niet wilt bellen ivm de kosten,zou ik in elk geval de hoefsmid nog even laten kijken of het van het bekappen is.
Een goede hs moet dat kunnen zien;die van ons zag meteen dat het hoefbevangenheid was (DA dacht een hoefzweer)

Succes!!

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:23

Sandra, ik denk te kort bekapt, en als ie iets open is geweest kan ie goed een hoefzweer op hebben gelopen. Maar wat voor een smid heb jij eigenlijk? Omdat ie in de losse zand beter loopt, een hoefbevangen paard loopt zowiezo niet ook niet in de losse zand, juist moeilijker zou ik zeggen. Spierbevangen had ook gekund omdat ie een andere stand heeft gekregen, maar ook dan loopt ie in de zachte zand niet beter. Houdt de temperatuur van de hoeven eens in de gaten!! Niet hoe heet Knipoog maar welke warmer is. Ik zou die hoefsmid terug laten komen dan kan hij eens kijken wat ie aangericht heeft en zoeken naar een eventuele hoefzweer.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 14:24

Hoi.. ik kreeg geen mailtje dat hier een reactie gezet was...maar toch ontdekt.

Hoefsmid is vorige week weer geweest. Heeft alle hoeven bekeken en gevoeld. Liep nog wat kreupel. Maar smid kon niks bijzonders vinden. Was alweer wat hoef aangegroeid ook. Hij zei dat ie erg gevoelige hoeven heeft en dat ie het ook erg vond. Ja..hij kan ook niet alles weten..
Sinds enkele dagen heeft ie weer spatjes.. als ik de wei in kom, gaat ie weer rennen.. niks aan te zien.
Als ik er straks op ga zitten, ga ik weer over de weg (zo min mogelijk), maar kan ik 'm beter meteen beslaan?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:25

ja

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:03

ligt er aan, ga je veel over de weg. zijn zn hoeven ook gevoelig als ie over de weg moet zonder dat ie zo kort is bekapt?

als je gewoon af en toe een stukje over de weg gaat, en hij loopt er niet moeilijk op, hoef je echt geen ijzers eronder te laten zetten hoor!

dat hij nu wat gevoelig is, komt wrsch nog omdat ie te kort is bekapt, en dat duurt een tijdje voordat het helemaal niet meer gevoelig is

die van mn moeder stond altijd op ijzers, die zijn er op haar 18e onderuit gehaald, de keer erna is ze veel te kort bekapt, hardstikke kreupel, toen liep ze nog heel lang op straat heel voorzichtig, nu staat ze alweer bijna een jaar zonder ijzers, en is er niets aan te merken als ze op straat loopt

dus gewoonm even afwachten hoe hij reageert op de weg, en de volgende keer rekening mee houden dat ie niet te kort bekapt kan worden, denk dat je dan geen problemen hoeft te verwachten, ook niet op de straat

hoe liep ie op de straat voordat de smid hem te kort had bekapt?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:10

khoop dat de smid ervan geleerd heeft ...

hoefbevangen typeert zichzelf door de vreemde stand, paarden strekken hun voorbenen naar voren en hangen op de achterbenen , in mul zand doet het ook nog zeer...
ook , als je een beetje kundig bent ( bij jezelf en bij anderen oefenen ) is voelen aan de pezen of je daar de hartslag voelt... als het been flink klopt is het zeker weten hoefbevangen ( geleerd van mijn dierenarts ! )
ook zijn de hoeven vaak warm en vreemd van vorm , en hebben groeiringen


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 18:44

Ik denk nl aan ijzers omdat schijnbaar bijna alle Ijslanders dat hebben. Dit is vanwege de gangen, die kun je beter horen, zijn zuiverder en gemakkelijker.
Voorheen heeft ie op de weg gelopen, liep ie normaal. Alleen na 1 ritje had ie al van die krullen aan hoef, echt van op harde lopen. Vandaar ook dat we dachten dat eea wat korter kon.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:11

mijn pony heeft eerst een maand kreupel gelopen doordat de hoefsmid 2 keer bloed had gesneden, meestal loopt hij een week na het bekappen niet goed.

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:20

heb ondertussen ook hoefproblemen met mijn paard, maandag smid geweest en dinsdag kreupel. Een dagje afgewacht maar woensdagavond mpankte hij nog , dus veearts bellen.conclusie: pijn aan de hoeven, dus of te kort bekapt, of nagels in tgevoelige gedeelte of een blein. Rara wat wordt het.... Heb mijn smid al terug gebeld, maar zijn vrouw leek niet al te content met mijn telefoontje. Scheve mond Kan allebei mijn wedstrijden afzeggen!! Boos!

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 16:01

oliebol!! beiden niet leuk...
Blijft echt mensenwerk. Is ook fout gegaan omdat nieuw paardje is voor de smid. Ik kan dat nog wel begrijpen, ook gezien de persoon van de smid..
Komt de smid nog langs, Nieke?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:05

Smid is gisteravond nog langs geweest en rara,brubeck liep niet meer mank. Mijn pony krijgt wel al sinds woensdag pijnstillers, maar die hielpen niet. Mijn smid gaf toe dat hij hem inderdaad wat kort had gekapt en daarna een ijzer erop waardoor de rand van het ijzer op het gevoelige van de hoef drukte. Dus gelukkig is die vrij snel hersteld,de smid zei dat die normaal na enkele dagen al wat aangroeit en dat het dus ook wel afhangt van de gevoeligheid van de hoeven van het paard. Plus dat paarden ook kleinzerig zijn, zodra die ook maar iets voelen>manken(duimen dat ie goed blijft, heb morgen jumping).

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:15

effe updaten,mijn paard loopt zuiver op de rechte lijnen, enkel dus mank op de volte rechts(>die pijnlijke hoef dus).
Hoe lang kan zoiets aanslepen?? Iemand enig idee?

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:31

een week tot 2 weken kan het al gauw duren hoor
maar gewoon wat rechtuit stappen kan geen kwaad, als ze tenminste dan goed loopt, ze zal zelf wel aangeven wat ze wel/niet kan

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daphiena, Dier_en_arts, dierenfan, eva1969, Hanneke81, Indy_Mouse_9, Karma_k, L_iek, Miriam91, Nathachou, Noblesse_, RianneH en 24 bezoekers