te dik!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

te dik!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:01

Sietske is een haflinger en is veel te dik.
daardoor wordt ze ook super stijf!!
Vorig jaar heeft ze in de zomer op dieet gestaan maar daardoor werd ze super vervelend bij het buitenrijden(stoppen bij iedere struik om te eten).... en ging ze aan de palen knagen(als er geen gras is dan maar houten palen) toen de boer haar op een stukje wei zette met kort gras heeft ze een aanval van zandkoliek gekregen... ze eet het beetje gras met kluit en al op!!
Wij hebben echt geen idee meer wat te doen Verward
Nou las ik in de paardendrogist over van die kappen aan het halster zodatze wel kunnen grazen maar maar 50% van het gras binnen krijgen.... heeft iemand hier ervaring mee?? of heeft er misschien iemand een andere oplossing??? Wij weten nu niet meer wat we er aan moeten doen Verward


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:19

zo'n graasmasker doen ze bij een Haflinger bij mij op stal ook wel eens om. Ik vind het altijd een mega-zielig gezicht!

De paarden die ze bij ons te dik vinden worden, zetten ze 's nachts in de paddock i.p.v. op het weiland en er staat een wedstrijdpony die staat 24 uur in de wei en dan weer 24 uur in de paddock, opdat ie niet te vet wordt.

Ik heb een recreatiepaard en die mag lekker rond worden, 24/7 op de wei, maakt niets uit, hij hoeft toch niets te presteren!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 17:45

in de paddock gaat niet want dan eet ze de houte palen die geimpregneerd (of hoe je dat ook schrijft) zijn... en ik ben het niet helemaal met je eens dat een recreatie paard niet te dik mag worden... sietske wordt ook alleen voor de recreatie gebruikt maar ze is nu zo dik dat ze er zelf last van krijgt... stijve spieren enzo!!
ik vind zo'n kap ook een zielig gezicht maar het gaat er niet om hoe ze er uit ziet maar of het helpt!

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:28

Je hebt gelijk hoor overgewicht bij paarden is net als bij mensen nooit goed, dit is een extra belasting voor de botten en spieren.
Een goed antwoord heb ik ook niet voor je want ieder paard is weer anders.
Mijn paardje wordt ook al dik van de wind, maar ik probeer haar toch zo schraal mogelijk te zetten.
Maar wat je al zei daar zitten gevolgen aan vast en kan zandkoliek veroorzaken als ze de pollen helemaal opeten.
In een paddock zetten ben ik persoonlijk op tegen, de kans op stalgebreken kweken maak je zo wel erg groot.
Waar je wel voor op moet passen dat je paard niet de hele dag door honger heeft want net als mensen worden paarden daar humeurig van.
Probeer vaker per dag kleine porties voer te geven, ik zelf geef het liefste hooi wat niet te groen is maar goed gedroogd.
Ook goed bewegen is erg belangrijk maar probeer het toch leuk te houden voor het paard.
Tja misschien is een masker wel een idee want dat zand eten is echt funest.
Masker is wat mij betreft altijd beter dan een muilkorf, daar heb ik paarden mee zien lopen en ik vond dit dus wel echt zielig, je kweekt hier echt zure paarden mee.
Tis echt moeilijk maar je zult eeb balans moeten vinden wat goed is voor jouw paard.
Succes

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:32

ik heb ook zo'n beets die van lucht dik wordt.
staat op kaal land, krijgt drie keer per dag 1 plak hooi en 2x een handje muesli voor de vitamines.

hij is nu eindelijk es mooi op gewicht

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:43

Die van mij krijgt ook een enorme buik, dit jaar hebben ze gelukkig het eerste gras eraf gehaald en ben k van plan haar gewoon de hele zomer af te beulen ~~}> zodat ze nog n beetje op gewicht blijft Haha!

Een kennis van mij had zon masker bij de paardendrogist besteld, ten eerste zat een maat niet goed. Andere maat besteld, die was wel op maat, maar je paard kan er gewoon langs eten. Best zielig ziet het eruit, kreeg er ook schuurplekken van Scheve mond Maar goed miss zat dat ding nog niet geod, verder heb ik er geen ervaring mee, en niemand anders die k ken gebruikt dat.

Ohw, die van horseplaza werkte al helemaal niet, die schoof hij zo aan de kant..

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:45

gezond eten en lekker veel beweging Lachen

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:17

Onze fjord is ook behoorlijk aan de maat ondanks 7 dagen in de week werken (o.a. weekend duinritten, door de weeks 2x dressuur les) wij weten het in de hand te houden door overdag de greenguard om te doen op de wei. Hij is met 2 andere fjorden op stal de enige die niet 24/7 op de wei staan, 's nachts staat hij in de paddock.

Wij gebruiken de greenguard nu al 3 jaar en het bevalt prima, en aangezien hij hem makkelijk om laat doen neem ik aan dat hij het niet erg vindt. Hij kan er gewoon anderen paardjes mee knabbelen bij de schoft etc. en water drinken gaat ook goed. Voor onze fjord is het echt zijn redding want hij heeft behoorlijke slechte benen en mag daarom ook niet te zwaar worden. (er staat een foto in mijn profiel)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:45

Wat kan het nou schelen of iets 'zielig staat', dat lijkt me wel het minst belangrijke. Ik zou 'm ook gedeeltelijk op de paddock zetten met een plak hoor in 3 hooinetten over elkaar, zodat 'ie er flink aan moet peuteren om een hapje te krijgen. Doen ze er lekker lang mee en het is wat te doen. Heeft dit dier trouwens wel een zout/mineraalblok?

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:08

Hooi in netten geven lijkt me een goede oplossing. Dit helpt tegen honger en verveling. En verder.......trainen!!!!!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:46

Ik heb er ook 2 die dik van de lucht worden en 1 ervan is 3 jaar geleden ook een keer bevangen geweest en ik hou ze ook heel schraal maar in de zomer gaan ze ook dag en nacht het land op. Die van mij houd ik de nachten binnen tot de wei wat kaler is en van die tijd word de draad steeds een stukje verzet zodat ze nooit in een volle wei lopen.
Ik heb ook zon graasmasker maar dat vond ik geen succes hield er alleen een heel gefrustreerd paard aan over die hele kuilen in de wei sloeg enz.Dat ding gebruik ik dus niet meer.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:04

Marit200 schreef:
En verder.......trainen!!!!!
Dat hoeft niet altijd te werken. Vorige zomer reed ik zon 6 dagen in de week, meestal een uurtje. En die buik ging er niet af.. zelfde geld voor de zomer ervoor. Deze zomer waarschijnlijk weer...
Maar we gaan weer n poging doen om t eraf te trainen Haha!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 20:56

tja ik vind het echt moeilijk... ze is nu al enorm afgevallen sinds vorig jaar... toen dachten ze echt dat ze zou ontploffen... ze wordt 6 dagen per week gereden ongeveer een uur per dag.... zoals ik al zei is op stal houden, in de bak zetten en op een schale weide laten staan geen oplossing,.... het idee van de greenguard ben ik ook van af gestapt omdat sietske ook een beetje kopschuw is... ik denk dus dat ze daar dan gefrustreerd van zal raken.... Tis echt super lastig maar tot we een oplossing hebben gevonden zullen we niet stoppen moet zoeken!!

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:38

Ach, mijn pony is ook al een aardige hangpens aan het kweken.

Ik zie wel, ik laat haar gewoon goed bewegen en van de winter dan maar weer op dieet!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:49

in de winter wordt mijn paard broodmager, dan moet ik maismeelpap bij gaan voeren, anders is het geen gezicht meer Scheve mond

Ludmilla

Berichten: 118
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:56

wat een eeuwig gezeur zeg over dikke paarden! laat ze lekker tis voor die paarden toch normaal om de zomer veel te eten om de wintermaanden door te komen!

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:06

tja Ludmilla...ik ben het niet met je eens

helaas zijn er héél veel pony's (en dan vooral fjorden en haflingers) die zich als het ware dood zouden eten...ik vind dit een serieus probleem dat zéker niet als een niemendal mag gezien worden...

mijn paardje is ook een heuse veelvraat maar hij wordt eigenlijk alleen maar dik om zn buik, zijn buik is van vooraanzicht echt een TON, maar langs zijaanzicht zie je amper en grasbuik en hij is ook niet vet op achterhand, nek of schouder..

misschien een beetje een harde oplossing maar ik ken mensen die het zo doen: in de paddock, met schrikdraad om de onheining, zodat ze zéker niet kan knagen ook! dit paard krijgt ook 3 maal per dag een plakje hooi, mag soms een paar uurtjes op schrale weide en krijgt ook een of andere bos twijgjes om zich mee te amuseren...

zelf heel creatief zijn is de boodschap...

succes!!!

sjalalaaaaa

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:21

Ik heb ook een haflinger die al dik wordt van de lucht...Ik heb zo'n greenguard gehad, en het was echt een rotding. Er zaten scherpe randjes aan (die heb ik weggevijld) en het bleef verschuiven dus at hij eromheen. Verder kon hij niet kroelen, die iempjes braken en zijn hele neus ging aangort. Kortom: niet doen!
Beter werkt om hem maar een paar uur op de wei te zetten en daarnaast nei teveel bijvoeren aan hooi en brok, en bewegen...Maar eerlijk gezegd heb ik Joris vanaf veulen e hij zal gewoon nooit een slanke pony worden, ook niet ind e winter. Zo is simpelweg zijn bouw niet.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:54

Ludmilla schreef:
wat een eeuwig gezeur zeg over dikke paarden! laat ze lekker tis voor die paarden toch normaal om de zomer veel te eten om de wintermaanden door te komen!


Ja daarom werd op de keuring tegen ons ook gezegd 4 jaar terug, "als jullie zo door gaan kan je hem binnen een jaar naar de slacht brengen" Beest heeft slechte benen en had meer dan 7 keer nodig om over end te komen na het rollen. Was gewoon te zwaar voor zijn eigen benen. Daarna zijn we met de greenguard begonnen. Wordt 7 keer in de week gereden en dan minimaal een uur tot max 4 uur op een dag. En nog is het met de greenguard moeilijk in de hand te houden.

Maar Ludmilla ik zeur volgens jou, had hem gewoon door zijn benen moeten laten zakken!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:56

Pauline schreef:
Ik heb ook een haflinger die al dik wordt van de lucht...Ik heb zo'n greenguard gehad, en het was echt een rotding. Er zaten scherpe randjes aan (die heb ik weggevijld) en het bleef verschuiven dus at hij eromheen. Verder kon hij niet kroelen, die iempjes braken en zijn hele neus ging aangort. Kortom: niet doen!
Beter werkt om hem maar een paar uur op de wei te zetten en daarnaast nei teveel bijvoeren aan hooi en brok, en bewegen...Maar eerlijk gezegd heb ik Joris vanaf veulen e hij zal gewoon nooit een slanke pony worden, ook niet ind e winter. Zo is simpelweg zijn bouw niet.


Maikel staat gewoon te kroelen met zijn greenguard om??? En hij eet er ook niet om heen (had je wel een greenguard halster?) Wij zijn nu al een paar jaar heel tevreden, hebben ook geen last van scherpe randjes.


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:55

Ludmilla schreef:
wat een eeuwig gezeur zeg over dikke paarden! laat ze lekker tis voor die paarden toch normaal om de zomer veel te eten om de wintermaanden door te komen!


T gaat niet alleen om die buik. Ik heb zelf liever een wat steviger paard dan eentje waar k de ribben van zie. Het gaat om de gevolgen. Ik heb liever geen hoefbevangen paard. Maar het enige wat k kan doen is haar gewoon flink aan t werk zetten, en t zo een beetje onder controle proberen t houden. Mijn probleem s nu dat ze al 2 weken niks uitvoert omdat ze kreupel was. Dan gaat t ff behoorlijk hard. Er zijn ook al verschillende paarden bij ons uit het land gehaald omdat ze bevangen zijn...

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:58

niet buiten rijden, maar in de bak of zo en haar goed vooruit laten gaan zodat ze niet kan stoppen om te eten en wel een beetje streng zijn. Ze mag niet stoppen om te eten, je moet volhouden.

Paardenfreak

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:34

Op maar hele kleine stukjes gras zetten? Haflingers, IJslander, Shetters en Fjorden zijn van nature gewend om zich rond te vreten in de zomer om de winter te overleven. Helaas denken ze nu nog steeds dat ze zich moeten volvreten. Bovendien zijn ze mega efficient met hun energie huishouding, ooit weleens een graatmagere Haf gezien? Ik niet, die slimmerds vinden altijd wel ergens iets te eten en anders gaan ze zielig bij het hek staan kijken met van die hondenogen. Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:31

Niet leuk, wel effectief:
Afbeelding

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 12:58

Jantine2: tja mijn haf die eet het gras met kluit en al op met als gevolg zandkoliek... en als ze nou bij het hek bleef kijken met zielige ogen dan was het niet zo erg maar helaas gaat ze dan aan het hek of de palen beginnen
ArwenLune: sietske is al een beetje kopschuw dus ik denk niet dat ze dat vol houd met zo'n ding op de snoet... en ze is ook erg inventief in het verzinnen van allerlijk manieren om halsters enzo af te krijgen Knipoog

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers