Ruiterpaspoort en ruiterbewijs, wat is nou het verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Ruiterpaspoort en ruiterbewijs, wat is nou het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 19:32

Kan iemand me dat even uitleggen. Ben ik verplicht om het paspoort te halen ondanks dat ik het ruiterbewijs heb? Of is het niet nodig?
Laatst bijgewerkt door Siempie op 18-01-02 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:09

ik denk dat het hetzelfde is.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 02:50

Volgens mij is het ruiterpaspoort iets van FNRS maneges, Heike kan je er vast wel wat over vertellen. Als je daar een bepaalde graad van hebt gehaald, dan hoef je volgens mij geen rijdend examen te doen voor het ruiterbewijs. Maar als je het ruiterbewijs hebt, dan hoef je niet persé het ruiterpaspoort te halen. Wel is het leuk als je daar aan mee doet, omdat je dan wedstrijdervaring op je eigen manege met manegepony's kunt doen. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 09:03

Het verschil is dat achter het ruiterpaspoort een enigsinds doordacht plan zit, waardoor je noodzakelijke basiskennis opdoet. Je laat dit zien op een soort tentamens, zowel schriftelijk als in de praktijk.
Voor de details moet je Heike vragen.
Het ruiterbewijs bestaat alleen omdat een aantal bobo's niet op kan houden CBR-tje voor paarden te spelen. Zie hirvoor ook de diverse topics uit het verleden.
Je hoeft het paspoort helemaal niet te halen, evenmin als het ruiterbewijs, maar ik denk dat je bij het paspoort meer leert, zie hierboven.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 14:39

kijk eens op www.fnrs.nl bij ruiterpaspoort, het lijkt eigenlijk bestwel veel op elkaar en het komt ook wel een beetje op elkaar neer

Bold_Head
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:18

Volgens mij is het de bedoeling dat het ruiterpaspoort het ruiterbewijs in de loop van de tijd gaat vervangen. En het ruiterpaspoort bindt een ruiter meer aan een manege omdat je er elk jaar een hantekening van een manege houder in moet laten zetten, want anders verloopt het. Dus is het een mooie bron van inkomsten voor een manege houder.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:23

Bold_Head schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat het ruiterpaspoort het ruiterbewijs in de loop van de tijd gaat vervangen. En het ruiterpaspoort bindt een ruiter meer aan een manege omdat je er elk jaar een hantekening van een manege houder in moet laten zetten, want anders verloopt het. Dus is het een mooie bron van inkomsten voor een manege houder.


Nee hoor, echt niet, dan zijn de Bobo's hun speeltje kwijt. Er heeft laatst in de SRRNieuws nog een stuk over gestaan. Het stond er niet letterlijk, maar tussen de regels door was wel duidelijk dat de SRR geen toenadering wil zoeken.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 10:09

Ik snap het gewoon niet helemaal. Aan de ene kant heb je het paspoort, ieder jaar moet daar weer voor getekend worden. Maar als je niet bij een manege zit? ( bijv eigen paard)? Wat dan? Je kunt moeilijk als je wel weer bij een manege gaat rijden steeds opnieuw die examens afleggen. Aan de andere kant is het ruiterbewijs. Dit haal je een keer en wordt iedere 2 jaar verlengd. Steld dat ik het 10 jaar geleden zou hebben gehaald en daarna niet meer gereden heb, zou ik zo een paard kunnen huren terwijl dat met het paspoort niet kan. Ik vind het zo tegenstrijdig. Ik snap dat ik als recreatief rijdster geen paspoort nodig heb omdat ik niet aan wedstrijden deelneem, maar hoe zit het met de lessen. Zou ik uiteindelijk in de toekomst niet verplicht worden om het te halen? Ondanks dat ik het ruiterbewijs heb? Of kan het zo omgezet worden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 10:39

Siempie schreef:
Ik snap het gewoon niet helemaal. Aan de ene kant heb je het paspoort, ieder jaar moet daar weer voor getekend worden. Maar als je niet bij een manege zit? ( bijv eigen paard)? Wat dan? Je kunt moeilijk als je wel weer bij een manege gaat rijden steeds opnieuw die examens afleggen. Aan de andere kant is het ruiterbewijs. Dit haal je een keer en wordt iedere 2 jaar verlengd. Steld dat ik het 10 jaar geleden zou hebben gehaald en daarna niet meer gereden heb, zou ik zo een paard kunnen huren terwijl dat met het paspoort niet kan. Ik vind het zo tegenstrijdig. Ik snap dat ik als recreatief rijdster geen paspoort nodig heb omdat ik niet aan wedstrijden deelneem, maar hoe zit het met de lessen. Zou ik uiteindelijk in de toekomst niet verplicht worden om het te halen? Ondanks dat ik het ruiterbewijs heb? Of kan het zo omgezet worden?


Afgezien van het feit dat waarschijnlijk niemand je hier op dit moment een exact antwoord op kan geven, omdat nog niemand precies weet weet wat er precies in de toekomst verplicht gaat worden, zou ik me daar voorlopig nog maar geen zorgen over maken. Ik heb zelf mijn ruiterbewijs en koetsiersbewijs 10 jaar geleden gehaald, heb het braaf iedere twee jaar verlengd, maar ben er nog nooit naar gevraagd. Wat het ruiterpaspoort preciesinhoudt kan ik op dit moment niet zeggen, maar ik denk dat het ruiterpaspoort heel moeilijk in realiteit omgezet kan gaan worden. Niemand kan je verplichten regelmatig lessen te nemen, of bij een manege je paard onder te brengen. Dat zou net zoiets zijn als dat je een keer per jaar een handtekening moet halen van een autorijschoolhouder om je rijbewijs te mogen houden. En hoe wil de overheid controleren dat degene die getekend heeft de manegehouder is? Welke papieren moet iemand bezitten voordat hij mag tekenen? Deurne? Opleiding paardenhouderij? Orun cursus? AOV? Avondcursus kinderpsychologie?