Kan iemand met verstand van Arabieren mij helpen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Kan iemand met verstand van Arabieren mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 14:45

Dankjewel dat je even komt kijken.
Een arabier is altijd al mijn droompaardje geweest, en ik geloof dat het de band is tussen ruiter en paard dat ervoor zorgt hoe druk of rustig je paardje is.
Mijn vader wilt absoluut geen arabier hebben.
In het begin wel, maar na vele negatieve verhalen echt niet meer.
Ik wil deze verhalen echt uit zijn hoofd praten en heb dus hulp nodig van mensen die veel ervaringen hebben met arabieren..
Een paar voorbeelden wat hij heeft gehoord en nu dus gebruikt als argumenten.

- als ze een nare ervaring meemaken, onthouden ze dat hun hele leven en blijven er zeer lange tijd bang voor.
- als ze eenmaal warm worden met rijden dan worden ze heet en gek.
- je word benadeeld met wedstrijden, omdat je een arabier rijd en geen "wpner".
- ze zijn onbetrouwbaar, weet nooit wat ze zullen doen.
- ze zijn vurig en heet.

Ik persoonlijk vind het dus onzin..
Ik heb 2jaar lang een russische arabier verzorgt, en die vertrouwde me volkomen en deed alles voor me.
Heeft wel een paar maanden geduurd maar daarna waren we echt een team..
Als je maar rustig bent en alles op zijn tijd deed.
Maar mijn paps blijft maar zeuren, en we krijgen er continu ruzie over.
Zou het helpen als ik met hem langs een fokker ga of iets?
Als ik hem al meekrijg...

Graag reactie hoe ik hem om kan praten.. Bloos

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:08

nou arabier of kwpn'er of tinker of om het eender wat..... bij elk ras zijn er vurige en tamme types.

over het algemeen zijn arabieren wel vuriger dan tinkers, maar je kan ook tinkers treffen die 100 keer vuriger en heter zijn dan een arabier!!! ( om maar een vb te geven )

dus een goede raad voor jou en je pa:
zoek gewoon een stal op waar ze arabieren hebben. of mss mag je wel eens een bokker met arabier gaan bezoeken. zo kan jouw pa zien hoe die opgezadeld wordt en hoe er mee gewerkt wordt, ....

succes alvast!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:42

Ik heb zelf op een arabieren stal geholpen en dit is mijn ervaring:

Arabieren zijn misschien wel vurig, maar betrouwbaar en eerlijk. Het enige vurige is, is dat ze graag voor je willen lopen en dit wel eens overenthousiast doen. het ziet er altijd spectaculair uit, die staart erop en neusgaten wijd open, maar dat is het ook. Meer doen ze niet.

Ik heb ze leren kennen als harde werkers, door en door betrouwbaar en heel knuffelig.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 10:29

Niemand die mij nog kan helpen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:35

kijk eens bij rassenpraat en zoek daar de arabierenforums op. PB enkele arabieren bezitters.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:35

Ik zou gewoon eens naar een fokker gaan.. Of naar een wedstrijd die het AVS organiseerd, daar lopen alleen maar arabieren, errug leuk ook!!

En als je vader dan ziet hoe lief en leuk ze zijn dan wil hij misschien nog wel overstag gaan..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:39

Stel je vraag anders eens op www.arabischevolbloeden.nl op het forum daar, er zitten alleen maar arabische volbloeden fans en eigenaren!

Ik heb zelf een volbloed arabier en het is mijn grootste maatje.. als je een arabier eenmaal voor je hebt gewonnen dan gaat hij door het vuur voor je. Arabieren zijn erg eenkennig en het zal, als het klikt dan ook echt jouw paardje worden. Arabieren zijn echte bikkels. Mijn springinstructrice bijvoorbeeld vindt Omar heel erg betrouwbaar en voelt zich heel erg veilig bij hem.. Arabieren zijn dapper en betrouwbaar! Ik weet niet waar je vader al die vooroordelen vandaan heeft maar ik ken genoeg KWPN'ers van stal die veel maffer zijn dan mijn arabier.. ik kan alles met Omar.. ik ga alleen met hem naar buiten, ik spring, dressuur, kan zonder zadel aan het halstertje rijden... Omar is super eerlijk en kwa karakter echt een typische arabier.

Je moet met een arabier gewoon rustig omgaan en je kan hem zo gek en heet maken als je zelf wilt... Omar is soms ook wel eens heet maar dan probeer ik hem weer terug op ontspanning te rijden en dan is het over... als je hem respecteerd dan respecteerd hij jou ook.

1 maal een arabier.. altijd een arabier Lovers Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Succes

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:40

Heb je ooit je vader al eens zelf kennis laten maken met het Arabisch paard? Neem hem inderdaad eens mee naar een fokkerij, en laat hem maar eens tussen de arabjes lopen... Volgens mij ziet hij wel in dat een Arabiertje niet alleen een 'vurig' paardje is, maar ook de beste vriend van 'de mens'!

Mijn ouders houden ook meer van koud-& warmbloedige rassen, maar door de jaren heen zijn ze beginnen accepteren dat, eens je aan het Arabisch paard verknocht geraakt, je niet meer zo makkelijk van je virus afgeraakt!

Het is waarschijnlijk tenslotte jij die het meest met het paardje zal bezig zijn! Eens vertrouwen tussen mens en paard, raak je dit niet meer zo snel kwijt! Een Arabier is een vriend voor het leven... Overtuig je vader om eens een kijkje te gaan nemen! Ik ben zeker dat je vader even verliefd wordt op het Arabisch paard als ons!

Vraag Janna (Jeanneke van hier op het forum) maar eens om je vader te overtuigen! Kan ze als de besten Haha! !

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:53

Ik heb zelf een russische Arabier gehad, hij was als uitzondering echt een allemans vriendje, maar absoluut eerlijk en betrouwbaar. en hij was zelf koeler in zijn kop dan mijn pony, kruising welsh x arabier... en ho was ho dat was t mooie van m...

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 10:59

Al die negatieve verhalen worden hem op de manege verteld, van mensen die zich er eigenlijk gewoon niet mee moeten bemoeien omdat ze er geen verstand van hebben..
En er staat dan 1 arabiertje bij ons op de manege, en dat is echt een druktemaker, dus dan denkt hij meteen dat ze allemaal zo zijn..
Die huppelt alleen maar door de bak, bokken steigeren echt wild, maar dat komt door het meisje wat erop rijd, die laat haar paard op commando steigeren en is zelf heel druk..
Maar met dat paard en al die verhalen wilt hij het helemaal niet meer..
Daarom ben ik nu positieve informatie aan het verzamelen! Lachen

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:05

Het is inderdaad maar net hoe je er zelf mee omgaat en maakt mij niet uit wat voor paard, maar geen enkel paard moet op een manege in een stal staan, maar gewoon iedere dag veel kunnen bewegen... en zeker types die zichzelf snel opfokken moet je voldoende beweging geven. Mijn vorige arabier heeft nog nooit gebokt of gesteigerd.... echt een super eerlijk paard....

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:15

iedereen kent die foto's van arabieren al steigerend met wijdopen neusgaten en ogen. heel prachtig , als ze zich zo vurig laten zien.

niemand laat echter foto's zien van z'n arabier terwijl ie staat te slapen of waar ie zich mak toont.

mss als ie zulke foto's ziet ie al wat overtuigd is. foto's zeggen meer dan woorden nl.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:37

De arabieren die ik ken zijn allemaal schatten,ze hechten zich heel erg aan hun baasje.
Mijn dochter heeft nu een halve arabier(welsh K) en die is zo lief dat ze er rekening mee houdt dat mijn dochter nog niet zoveel kan.
Inderdaad onthouden ze het als je ze onrecht aan hebt gedaan en nemen ze het je kwalijk.Ze zijn wat fijngevoeliger maar wel eerlijk.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:47

Sjellii schreef:
- als ze een nare ervaring meemaken, onthouden ze dat hun hele leven en blijven er zeer lange tijd bang voor.


Als een arabier een nare ervaring meemaakt onthoudt hij dat inderdaad en zal hij er lang over doen het vertrouwen weer terug te winnen. Een arabier is bijzonder intelligent, je mag hem best straffen of vermanend toespreken maar doe het wel in alle eerlijkheid. Mijn eigen ervaring bij een bier is dat de stem het beste werkt.

Citaat:
- als ze eenmaal warm worden met rijden dan worden ze heet en gek.

Is niet mijn ervaring. Onze bieren zijn altijd fijn te rijden en beslist niet gemeen of onhoudbaar. Wel is het zo dat ze pittig zijn met rijden.

Citaat:
- je word benadeeld met wedstrijden, omdat je een arabier rijd en geen "wpner".


Dat weet ik niet. Maar dit zou een argument zijn die je niet zou mogen gebruiken bij het uitzoeken van het paard. Je zoekt niet het paard voor wedstrijden maar de wedstrijden voor het paard Knipoog.

Citaat:
- ze zijn onbetrouwbaar, weet nooit wat ze zullen doen.
- ze zijn vurig en heet.


IN mijn ogen is er geen betrouwbaarder ras dan de arabier. Ok, ze zijn best vurig maar altijd 100% eerlijk en als ze voor je gaan dan gaan ze door het vuur.

Verder praat je over een band. Ik ben persoonlijk van mening dat jij je arabier niet uitzoekt maar hij jou. Klikt het niet dan heb je een probleem. Een arabier is een ras dat oprecht en eerlijk is. Behandel hem er ook naar en je hebt een vriend voor het leven.

Zelf hebben wij twee bieren. Met beiden hebben we een zeer hechte band. Daar komt ook simpelweg niemand tussen. Die is daar te sterk voor.

Sterkte met ompraten Knipoog

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:23

Sjellii schreef:
- als ze een nare ervaring meemaken, onthouden ze dat hun hele leven en blijven er zeer lange tijd bang voor.


Is op zich bij elk paard zo.


Citaat:
- als ze eenmaal warm worden met rijden dan worden ze heet en gek.


Ze zijn idd pittig te rijden. Ze willen graag werken voor je en alles geven. Hebben een goede wedstrijdmentaliteit. Maar dat betekent niet dat ze gek zijn, en dat ze er zomaar vandoor zullen gaan.

Citaat:
- je word benadeeld met wedstrijden, omdat je een arabier rijd en geen "wpner".


Valt ook wel mee. Ze hebben idd niet de ruime gangen van een KWPN maar als je een nette proef rijdt krijg je wel je punten die je verdiend

Citaat:
- ze zijn onbetrouwbaar, weet nooit wat ze zullen doen.


Arabieren staan er juist om bekend betrouwbaar te zijn. Als je ze eerlijk behandeld, behandelen ze hun baas ook eerlijk. Als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen, doen ze alles voor je. Dit neemt niet weg dat een arabier ook een vluchtdier is, en nooit 100%betrouwbaar Knipoog

Citaat:
- ze zijn vurig en heet.

ze zijn idd vurig en heet, maar daarom niet minder betrouwbaar. Als het klikt en je hebt hun vertrouwen doen ze alles voor je.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:24

en voor de rest ben ik het met fasel eens

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:51

Haha, als dat allemaal waar is, heb ik hier een fake-Arabier staan Knipoog
Je kan een paard zo gek maken als je wilt. Ik heb nu een 4-jarige merrie staan (zie profiel) en ruim een half jaar echt onder het zadel. Je kan iedereen op haar zetten, ze is zo braaf. Heet en gek? Niks van gemerkt
Niet dat ze suf is, gewoon fijn met een gezond dosis pit.
Tica is zo betrouwbaar, dat ik regelmatig zonder zadel en hoofdstel/halster een paar rondjes op haar stap in de buitenbak...
Dat Arabieren benadeeld worden, ben ik niet mee eens. Ik heb enkele mensen op Arabieren op wedstrijd gezien die het wonnen van KWPN'ers. Natuurlijk is het geen mooi gezicht als jij bijvoorbeeld 1.90 bent en je Arabier maar 1.45, maar dat snap je ook wel Knipoog

Ze is wel supergevoelig, maar dat is alleen maar een voordeel, vind ik. Bij mensen met een beetje angst is ze juist supervoorzichtig. Als kleine kinderen haar willen aaien, durft ze niet eens een stap naar voren te doen.
En ik baseer mij mening natuurlijk niet alleen op Tica, ik heb hiervoor een Arabische hengst gereden (die ook zo lief was/is) en een tijdje meegelopen op een super Arabierenstal (en raad eens, alle paarden daar waren ook superbraaf).

Misschien moet je je pa maar eens een keertje meenemen naar een Arabierenfokkerij of Trainingsstal, dan zal hij ook snel merken dat de meeste Arabieren juist helemaal niet zo zijn als de 'leken' beweren Knipoog

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:55

stuur eens een pb naar pegassa....

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:07

Ik ben het totaal met Fasel eens.
Als je je vader echt wilt overhalen... Donderdag is er een open dag bij Arabian Fantasie. De paarden daar (merries, hengsten EN de veulens) zijn allemaal heel erg aanhankelijk en willen graag aandacht.

Ik rijd ook een arabier. Samen zijn we een, hij vertrouwt op mij als iets eng is, ik vertrouw ook op hem. Ja hij schrikt regelmatig, maar dat is ook omdat hij met zijn 5e groen uit de wei is getrokken. Hij heeft indd een trauma overgehouden aan een lelijke wond op zijn achterbeen. Daardoor durft hij geen achterbeen te geven, maar wel als hij je bezig kan zien en hij op je kan leunen...
Ik zou hem voor geen goud meer willen missen, helaas is hij niet van mij

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:30

Hij is al iets aan het bijdraaien... Lachen
Nog ff doorgaan en het lukt wel denk ik!
Ik zal het even met hem erover hebben over die open dag, lijkt me zo en zo leuk om te zien.
Dankjewel allemaal, reageer wel verder alsjeblieft, want hij is nu in zijn "twijfel fase" zeg maar..
Het gaat de goede kant op.. Knipoog

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:38

Je bent van harte welkom om een keer samen met je vader bij ons onze "woeste Gaaaap , gevaarlijke Slapen en onhandelbare Gaaaap " arabieren te komen bekijken!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:45

Hoi Sjelli,

Ik moet je vader gelijk geven ALLE Arabieren zijn levensgevaarlijk helemaal knettergek, superheet, onbetrouwbaar en veel te klein!!!! Haha! Hahahaha!!

Laad je vader in auto en sleep em mee dan kan hij in eigen persoon aanschouwen hoe gevaarlijk ze zijn! Let wel op hoor.......onze paarden zijn zeker niet te vertrouwen, voor je het weet knuffelen ze je dood Knipoog

Ik zie het niet met veel andere rassen gebeuren, een volwassen dekhengst in een open stal naast een merrie. Jaarling hengsten waar je zo onder door kunt kruipen zonder doodgemept te worden....etc etc...

Een Arabisch Volbloed "maak" je zelf. Indien jij niet eerlijk tegen hen bent, speelt hun temperament op en is inderdaad het einde zoek. Ze zullen nooit opgeven en tegen je gaan vechten. Behandel je hen met respect en eerlijkheid heb je er een geweldig en hardwerkend paard voor terug.

Máár niet iedereen is geschikt om Arabische Volbloeden te houden.
Ben je zelf een nerveuze stresskip begin er maar niet aan. Een Arabier zoekt steun bij zijn ruiter en is deze zelf al gestressed zal het paard deze nerveusiteit overnemen. Indien je van een vlug,wendbaar,slim,eigenwijs en spijkerhard ras houdt, dán zijn ze wel voor je geschikt. Maar trek je voorraad geduld maar vast open.......je zult het hard nodig hebben.

Jullie zijn welkom eens naar onze gevaarlijke boefjes te komen kijken!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:59

Youko schreef:
Haha, als dat allemaal waar is, heb ik hier een fake-Arabier staan Knipoog
Je kan een paard zo gek maken als je wilt. Ik heb nu een 4-jarige merrie staan (zie profiel) en ruim een half jaar echt onder het zadel. Je kan iedereen op haar zetten, ze is zo braaf. Heet en gek? Niks van gemerkt
Niet dat ze suf is, gewoon fijn met een gezond dosis pit.
Tica is zo betrouwbaar, dat ik regelmatig zonder zadel en hoofdstel/halster een paar rondjes op haar stap in de buitenbak...
Dat Arabieren benadeeld worden, ben ik niet mee eens. Ik heb enkele mensen op Arabieren op wedstrijd gezien die het wonnen van KWPN'ers. Natuurlijk is het geen mooi gezicht als jij bijvoorbeeld 1.90 bent en je Arabier maar 1.45, maar dat snap je ook wel Knipoog

Ze is wel supergevoelig, maar dat is alleen maar een voordeel, vind ik. Bij mensen met een beetje angst is ze juist supervoorzichtig. Als kleine kinderen haar willen aaien, durft ze niet eens een stap naar voren te doen.
En ik baseer mij mening natuurlijk niet alleen op Tica, ik heb hiervoor een Arabische hengst gereden (die ook zo lief was/is) en een tijdje meegelopen op een super Arabierenstal (en raad eens, alle paarden daar waren ook superbraaf).

Misschien moet je je pa maar eens een keertje meenemen naar een Arabierenfokkerij of Trainingsstal, dan zal hij ook snel merken dat de meeste Arabieren juist helemaal niet zo zijn als de 'leken' beweren Knipoog



Zeg Wing???...Ben jij levensmoe?? Zomaar zonder zadel en hoofdstel op Tica?? Meid, wat een lef Haha! Deed je dat ook met Aaf??? Dan moet je me maar eens gauw uitleggen hoe.......hahahaahah.

Gaan Aaf en Tica elkaar op de Nationale Kampioenschappen ontmoeten?
Zoja, dan zal ik voor voorbehoedsmiddelen moeten zorgen Bloos!

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:59

Nou je ziet het, de reacties zeggen allemaal genoeg, ik kan niet anders dan daarin meegaan. Wil je je vader nog verder overtuigen.... sleep hem dan 27 juni mee naar Bunschoten. Wij (DAWRA) houden daar dan een western wedstrijd speciaal voor Arabische Volbloeden en paarden met min. 50% Arabisch bloed.
Hij kan de met eigen ogen zien hoe cool de Arabier is, merries & hengsten door elkaar, en die zonder problemen een brug of hek overwinnen.

Wil je meer weten, dan hoor ik graag van je!

Groetjes,

Krista

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Kan iemand met verstand van Arabieren mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:34

Sjellii schreef:
- als ze een nare ervaring meemaken, onthouden ze dat hun hele leven en blijven er zeer lange tijd bang voor.

Imo kan ieder ras daar last van hebben hoor...


- als ze eenmaal warm worden met rijden dan worden ze heet en gek.

Daar heb ik dus echt alles behalve last van... het tegendeel is eerder waar, als Escala eenmaal warm gereden is wordt ze steeds meer ontspannen en is haar aandacht echt bij de amazone/ruiter. Heet en gek worden onder het zadel ligt denk ik geheel aan hoe gek degene die aan het rijden is is... Knipoog


- je word benadeeld met wedstrijden, omdat je een arabier rijd en geen "wpner".

Er zijn ook arabieren die mooi lopen hoor... als je daarom benadeeld zou worden dan ligt dat imo aan de bekrompen jury die je dan dus hebt getroffen...
- ze zijn onbetrouwbaar, weet nooit wat ze zullen doen.

Ze zijn door en door betrouwbaar in mijn ervaring. Arabieren zijn goud eerlijke paarden, als jij eerlijk bent tegenover hen zijn zij dat ook tegenover jou. Ik heb als pure beginner zijnde een aerabiertje gekocht en hebt niet 1 slechte ervaring met haar hoor!


- ze zijn vurig en heet.

Dat vind ik dus onzin... ze kunnen vurig en heet zijn ja, maar ze zijn ook eerlijk en betrouwbaar. Vurig en heet ligt imo ook aan het type paard en hoe de eigenaar is. Daarbij heb je show arabjes waarvan je als eigenaar zou kunenn willen dat ze zich een beetje 'vurig' showen, maar je hebt ook heerlijke sportarabiertjes die gewoon relaxte paardjes zijn hoor.

Ik persoonlijk vind het dus onzin..
Ik heb 2jaar lang een russische arabier verzorgt, en die vertrouwde me volkomen en deed alles voor me.
Heeft wel een paar maanden geduurd maar daarna waren we echt een team..
Als je maar rustig bent en alles op zijn tijd deed.
Maar mijn paps blijft maar zeuren, en we krijgen er continu ruzie over.
Zou het helpen als ik met hem langs een fokker ga of iets?
Als ik hem al meekrijg...

Graag reactie hoe ik hem om kan praten.. Bloos


Je mag hem wel mee nemen om even op mijn arabje te komen rijden hoor... Knipoog Ik heb haar echt als pure beginner zijnde gekocht (ik heb haar nu 6 jaar) en ze is een goud eerlijk paard. Ik ben er nog nooit *klopt even op hout* van af gevallen en ze heeft bij mij maar 2 keer een ini mini bokje gegeven...