Vraagjes over springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-01 20:24

Ik heb een haflinger ruin van 5.
Ik wil wel voor de lol wat sprongetjes met hem maken,maar vanaf hoe oud mogen pony's/paarden springen?
Mischien een hele domme vraag,maar er staat mij iets bij dat sommige rassen pas op latere leeftijd mogen springen.
En hoe leer je je pony dat?
Ik weet dat je moet beginnen met caveletti balken.
Mijn Haffie is niet zo namelijk niet zo slim,die is in staat om door de hindernis heen te lopen.
Maar als je tips hebt graag *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:12

5 jaar is oud genoeg om te beginnen met springen hoor
zoals je al zei, begin met cavaltie, al dat goed gaat kun je de laatse steeds een klein beetje hoger doen, tot er uiteindelijk alleen maar een klein kruisje staat
wat wel erg handig is om aan de zeikant van de hindernis 2 dwarsbalkjes te leggen, dit om je pony ervan te weerhouden dat ie erlangs gaat lopen, zo leer je hem dat in ieder geval meteen goed
om goed te leren springen gaan er wel maanden overheen
ga ook niet te hoog, geef je pony goed vertrouwen in zichzelf en in jou
wil je een keer echt hoger, (kan pas na heeeeeeel vaak laag oefenen) doe dat dan niet lang, 1 of 2 keer, en daarna weer even laag voor het vertrouwen
spring ook niet te vaag, je pony moet het leuk blijven vinden en te veel springen is ook niet goed voor je pony

en beloon hem ook heel goed, al springt ie heel slecht, hij springt en dat is braaf

succes!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 14:07

Dank je!!!
Nu kan ik iets met hem gaan beginnen,
wat we denk ik beide ook leuk vinden.
En ik ben niet zo een held hoor "hoog springen" Verward
Maar bedankt!! *LOL* *LOL*

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 14:14

graag gedaan hoor
en succes!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 14:20

Als 'ie het nog helemaal niet kan kun je het beste beginnen met balkjes lopen. Zo leert hij in evenwicht te blijven als hij ergens overheen moet. Doe dat eerst aan de longeerlijn. Zet dan een sprong op met 1 hindernis paal, aan de buitenkant, en 1 balk op 20 cm ofzo en aan de binnenkant op de grond. Ook in de volte bij het longeren. En laat hem er zo over heen springen.
Zo heb ik altijd pony's leren springen. Los kan het natuurlijk ook! Party!!

naatje
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

je kan niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:22

he fem als je geluk heb kan hij springen maar als dat niet zo is doe het dan maar niet want je kan niet eens zo blijven zitten!!! dus laat staan spring spring maar gewoon nooit meer op dat arme dier!!

kusss naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:44

Je bent lekker constructief met je antwoorden vandaag Naatje.....

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

je kan niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:48

naatje schreef:
he fem als je geluk heb kan hij springen maar als dat niet zo is doe het dan maar niet want je kan niet eens zo blijven zitten!!! dus laat staan spring spring maar gewoon nooit meer op dat arme dier!!

kusss naatje


sorry Verward

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:37

naatje. houd aub een beetje je commentaar voor je Verward. ik denk dat femke zelf goed weet wat ze wel of niet kan doen lijkt me zo.
je kan idd nu beginnen met balkjes aan de longeerlijn en steed een beetje opbouwen, heb veel geduld en belonen
succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:51

om hem goed te leren balkjes lopen (dat ie z'n benen optilt) kun je met hindernis palen werken. dan wel op hem zitten he

het gaat zo:
je legt 4 balkjes neer, de 1e die je neerlegt leg je op de grond. de 2e daar zet je aan de rechteruiteinde van de balk een hindernispaal en dan op het eerste gaatje een balk leggen, hij ligt nu dus scheef.
Bij de 3e balk zet je de hindernispaal aan de linkerkant zoals ik bij de 2e heb gezegd. En bij de 4e doe je hemw eer aan de rechterkant.

Zo heb ik het Bonanza ook geleerd, zo leert hij z'n bene optillen, beloon hem goed en doe dit een paar keer en probeer dan gewoon de balkjes plat op de grond, tilt ie z'n voeten nog niet goed op (let ook op de snelheid) dan doe je het nog een paar keer.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:28

mijn paard snapte er ook niks van in het begin. maar op de duur ging hij steeds meer erover springen inplaats van erdoor. op het laatst wist hij niet anders.

Succes!