help!!!! mijn haf word het tonnetje rond!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

help!!!! mijn haf word het tonnetje rond!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:08

Ik heb de laatste tijd een groot probleem, het word alleen maar erger en ik weet weet me nu echt geen raad meer. Wie kan mij helpen op advieseren?

Ik heb een Haflinger merrie van 9 jaar oud. Ze heeft heel erg aanleg om dik te worden. Ik sta sinds oktober 2003 op een nieuwe pensionstal en sinds dien gaat het helemaal mis met haar gewicht.. Ze word nu zo ontiegelijk dik! Ik zal vertellen hoe het daar op stal gaat:
Ze staat de hele dag in de wei (zomers's en s'winters) van 11 uur s'ochtends tot een uurtje of 5 op een afgegrazen stukje weiland (niet zo groot stuk, want het is afgezet sindskort na veel zeuren).
Verder krijgt ze alleen kuilgras (2x per dag) en eerst gaf de boer haar s'ochtends iets minder dan een 1/2 schep basisbrok en s'avonds ook. Hij mag nu niets meer geven van mij (wat betreft brok), want dat advieseerde mijn hoefsmit mij. Toch betrap ik hem steeds weer dat er brok in de voerbak ligt!
Ik zet haar normaal om de dag aan het werk, meestal een half uur tot 3 kwartier. Al moet ik zeggen dat ik de laatste 2 weken weinig tijd had en het een beetje minder werd. Volgende week pak ik me schema weer helemaal op.
Het is natuurlijk ook heel slecht voor mijn pony's gezondheid. Ik merk dat haar conditie nu ook heel snel achteruit gaat... In galop hoor ik haar sinds kort ook zwaar ademen, dat had ze toen ze slanker was nooit. Of zou dat wat anders wezen?

Wie weet wat ik hier nou aan kan doen? Ze is echt het tonnetje rond en moet snel op dieet, alleen ik weet niet hoe zo'n dieetschema eruit moet zien. Ik kan natuurlijk het kuil vervangen door hooi, maar de boer waar ze bij staat, houd zich altijd aan zijn eigen werkwijze en daar zit geen hooi bij maar (wel droog) kuil van zijn eigen land.

Ik weet me echt geen raad meer.. Het word zo erg nu, zo dik is ze nog nooit geweest! Wie helpt mij?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:21

waarom uberhaubt nog kuil geven?
als ze overdag op het land staat heeft ze dat imo niet nodig, als ze ook nog dichtgroeid al helemaal niet.
als ik mijn ijslander op het gras heb overdag vind ik dat zat, en krijgt hij beslist niets meer erbij.
wel wat brok trouwens, van een beetje brok worden ze niet dik, van kuil of hooi wel.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:24

Ik zou proberen eens een serieus gesprek met die boer aan te gaan, helaas is dat bij boeren nogal lastig want die weten het (vaak) zelf wel het beste (soms hebben ze ook wel gelijk) Mocht ie niet luisteren dan zou ik de veearts inschakelen, misschien dat ie daar wel naar luisterd en mischien heeft de DA ook goede tips voor een dieet. Ook zou je misschien wat meer met haar kunnen doen, naar mijn mening is om de dag een half uur tot drie kwartier nou niet al te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:33

i.p.v brok iets van muesli ofzo? Bij havens hebben ze een soort van muesli speciaal voor sobere paarden..

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:34

ík zal hem ook meer en harder aan het werk zetten. Ietsje minder op het kuil zetten.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:36

Niks meer bijvoeren.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:41

En als die boer niet naar je luisteren wil misschien een ander plekje zoeken.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:42

Idd niks meer bijvoeren! Zeker als ze zo dik is. En beweging geven! Aman was ook dik, nu is het gras een beetje op en train ik 6x per week met haar en dat gaat super, ze valt steeds meer af! En haar conditie is al helemaal toppie!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:47

Heel erg bedankt voor alle reakties..
Ik probeer haar ook langer aan het werk te zetten, maar ik zit nu even met een examen wat eraan komt, voorheen deed ik wel meer met haar..
Misschien moet ik iemand zoeken die haar op de dagen rijd als ik niet kan..
En op hooi zetten i.p.v kuil.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:58

wij hebben hetzelfde probleem (gehad). Mijn Tinker staat nu niet meer bij het kuil/hooi waar hij uren per dag aan een stuk door kan eten. Hij krijgt nu 2x per dag hooi/kuil en 1x per dag brok. En verder niets. Verder als hij op een schraal weilandje met gras staat waar ze de hele dat wel ietsie te knabbelen hebben al is het niet veel, dan krijgt hij niets bij. En nog steeds is 'ie dik zat.

Succes ermee...weet hoe vervelend dit kan zijn!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:18

misschien moet je proberen of iemand die meer tijd heb haar een paar keer per week kan rijden
van brokken alleen wordt een paard niet TE dik
meestal is het het hooi/kuil wat dat veroorzaakt
dus misschien ken je haar op minder kuil zetten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:27

Ik heb ook een tonnetje in de wei staan. Ze krijgt niks bij gevoerd, behalve een handje vitamine-brokjes.
De wei is volkomen afgegraasd.
Ik probeer zeker vijf dagen in de week flink te rijden of te longeren. Op zich valt haar conditie mee. Anderhalf uur flink buitenrijden in draf en galop doet ze met gemak.

Bij jouw is de eerste moeilijkheid tot de pensioneigenaar door te dringen.
Ik had mijn paard op het randje van hoefbevangenheid. En dan ben je veel verder van huis. Dus druk het hem op het hart, dat je pony NIKS te eten hoeft.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:20

Ja ik moet tot hem zien door te dringen, maar zelfs mijn DA heeft het tegen hem gezegt dat het beter was om mijn pony in de bak te zetten overdag en misschien 1 uurtje per dag in de afgegrazen wij, maar zelfs hij dringt niet tot hem door.. Hij doet toch wat hij het beste vind, maar ik zit met een groot probleem, want mijn pony is hier de dupe van! Hij heeft ook geen zin om nog apart steeds mijn pony van het land naar de bak te doen enzo.. Dat is lastig als je op een pensionstal staat.. Maar ik wil ook niet te veel zeiken want het is wel een hele lieve man, vooral met de paarden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:37

Als hij écht niet wil luisteren, zelfs niet als de DA het zegt.... dan zou ik misschien op zoek gaan naar een andere pensionstal.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:39

als ze van 11 tot 5 op het land staat zal ze neit dun blijven nee Knipoog en indd extra kuil voeren is dan ook niet nodig

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 13:26

ja ze staan de hele dag op het land.. en ze is echt een grasmaaier, maar in de bak mag ik haar niet zetten van hem..
Misschien een muilkorf om, hihihi, grapje.
Bedankt voor alle reakties..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:04

Wel wat brokken geven voor energie maar geen kuilvoer!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:09

hmm, dus toch nog wel een beetje brok blijven geven..
Ik denk dat ik mijn DA toch maar eens ga vragen of hij een soort dieetschema voor me wil maken. Want ik denk dat ik het anders helemaal fout ga doen.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:09

marn schreef:
ja ze staan de hele dag op het land.. en ze is echt een grasmaaier, maar in de bak mag ik haar niet zetten van hem..
Misschien een muilkorf om, hihihi, grapje.
Bedankt voor alle reakties..


Nou, daar zeg je wat.... Er zijn een aantal mensen op bokt die hun paard hun paard een soort muilkorf omdoen zodat ze alleen bij de lange sprieten kunnen komen. Misschien dat de zoekfunctie je kan helpen. Als die 't nog doet

Een aantal topics:
[VMR] muilkorf voor in de wei?
[VMR] muilkorfje om??? Vervolg!
[VMR] muilkorfje om????

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:31

hihi, dat die dingen ook echt te koop zijn.. Zou dat wat wezen?? Ze zouden me dan wel uitlachen op stal..
Heeft er iemand ervaring mee? Ben nu wel benieuwd, het zou wel een perfecte oplossing kunnen wezen natuurlijk..

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:02

Ik heb em besteld!! Je kan em 1 weekje op proef nemen, dus ik probeer het gewoon! Ben heel benieuwd..

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:33

marn schreef:
Ze zouden me dan wel uitlachen op stal..
Heeft er iemand ervaring mee? Ben nu wel benieuwd, het zou wel een perfecte oplossing kunnen wezen natuurlijk..


nou en??? ze lachen je meer uit als hij zo dik word dat de singel niet meer om kan Scheve mond denk ik

en er heeft vast wel iemand uit dat topic ervaring mee..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:43

Inderdaad en zelf lach je niet zo hard als hij hoefbevangen wordt!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:51

ik zou het volgende doen:
ga naar de winkel en koop dieetvoeder
ga naar een boer, en koop droog hooi, (ev. hard oud hooi)
maak iedere dag een emmer klaar, met daarin een halve schep dieet voer
en bv 1 plak hooi
vraag aan de boer of ie dit wil geven, dan heeft de boer een gerust gevoel, van ze krijgt toch nog eten, en kan je paardje slanker worden
verder zou ik als het kan e training opvoeren, loopt ze voor de kar?
dan kun je gaan mennen ofzo, is wat minder lastiger voor haar benen (ze moet zo al een heel gewicht dragen, en voorlopig met een ruiter er nog es op is ook niet zo goed he)
dus naast je schema dat je nu hebt, zorgen dat ze de andere dagen ook nog beweegt
ik zou haar gewoon op een kale weide laten staan, hoe groter en kaler, hoe beter, moet ze meer zoeken achter voedsel, en zo loopt ze nog wat meer af
succes

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:58

"Inderdaad en zelf lach je niet zo hard als hij hoefbevangen wordt"

Daar heb je helemaal gelijk in!! Dus ik ga het nu gewoon proberen. Ik heb net op de zoekfunctie wat meer erover gevonden en er waren veel positieve reaktie van..

Ik ben in ieder geval een stapje verder gekomen om een oplossing te vinden dankzij jullie reakties.