Voer van een jaarling!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Voer van een jaarling!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:41

Mijn jaarling (arabier) merrie komt dadelijk heel de dag op de wei. Moet ik haar bijvoeren? Zo ja, wat moet ik haar bijvoeren?
De een zegt gewoon gras laten eten. De ander zegt dat er in gras niet genoeg vitamines etc zitten, alleen maar eiwitten. De een zegt veulenbrok, de ander onderhoudsbrok. Ik weet niet meer wat ik moet aannemen. Dit is mijn eerste eigen paardje en wil het dus graag meteen goed doen.
Kan iemand me duidelijkheid geven Verward

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:50

Een jaarling doet eigenlijk nog niks, dus dan moet gras genoeg zijn voor het paard. Maar dat moet wel betekenen dat er genoeg gras op de wei moet staan.

Natuurlijk kan je bijvoorbeeld altijd wel iets bijvoeren (wortel, appel enz) en als je brok bij wil voeren zou ik je daar goed over laten informeren bij een diervoeder (denk dat zulke dingen wel op het internet staan).

Maar naar mij mening is gras in de zomer goed voer en hoeft er geen brok bij te voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:52


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:56

Blijenata"]
Een jaarling doet eigenlijk nog niks, dus dan moet gras genoeg zijn voor het paard. Maar dat moet wel betekenen dat er genoeg gras op de wei moet staan.

Natuurlijk kan je bijvoorbeeld altijd wel iets bijvoeren (wortel, appel enz) en als je brok bij wil voeren zou ik je daar goed over laten informeren bij een diervoeder (denk dat zulke dingen wel op het internet staan).

Maar naar mij mening is gras in de zomer goed voer en hoeft er geen brok bij te voeren
[/quote]

Ik heb dus ook geinformeerd bij een diervoeder. Deze zei mij dat gras alleen niet genoeg is, dat ze meer nodig hebben als alleen eiwitten. Vandaar ook dat zij het het beste vond om het eerste jaar veulenbrok te voeren en daarna onderhoudsbrok.
Ik hoor dus ook andere dingen... En weet dus niet meer wat ik nu moet doen...

[quote="Ilindra schreef:
Ik voer ze op de wei Pavo Vital bij, werkt perfect
http://www.pavo.nl/nl/producten.htm?id=29


En waarom voer je dat?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:00

Ik zou ook zorgen voor een liksteen op de weide

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 23:37

Waarvoor dient de liksteen?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:39

Hey Griebels...
Eten voor een jaarling... ja je moet niet vergeten dat de eerste 3 jaar echt heel belangrijk zijn voor een dier ze groeien en krijgen een spier opbouw.
Dus na mijn mening is alleen gras niet genoeg...eiwitten tuurlijk wel maar ook weer niet te veel!
Ze moeten een goede spier op bouw krijgen en een vulling ik zou wel erg uit kijken met kracht voer dat heeft ze nog niet(veel) nodig omdat ze ook nog niks hoeft te doen. Je zou b.v paarden meel kunnen geven(das voor vlees te kweken en vulling) maar let wel op in paarden meel zitten ook behoorlijk veel voedingsstoffen je kan ook droge mais(geen kuil daar zitten ook heel veel eiwitten in) en zo zijn er nog veel extraatje die je kunt geven.Wortels zijn ook goed.
Ps waar gaat ze nu na toe??

groeten blueberta
Laatst bijgewerkt door bleuberta op 19-05-04 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 23:43

Ze gaat naar een boer in Wintelre...
Mais wil ik haar niet voeren omdat niet elk paard het goed op doet, koliek bijv...
Wortels gaat ze zo wie zo krijgen Haha!
Wat vind jij dat ik kan voeren? Geen brok, maar meel (incl de haver die erin zit) of iets van zemelen ofzo?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:57

Ik bedoel vlokken mais he... absoluut geen kuil mais (vindt ik varkens voer)
Een liksteen is voor de mineralen en voor de zout behoefte.
Zemelen zijn een afval product van graanmaalderijen. Het zijn de schillen van tarwe korrels. Ze zijn rijk aan vitamine, makkelijk te verteren en zorgen voor een goede vertering van de rest van het voer.(door de ruwe celstoffen) Maar gebruik niet meer dan 1 derde van het voedsel totale voedselratsoen aan zemelen. Maak ze wel nat behalve als je paardje aan de poeperietus is dan droog want dan hebben ze een stoppende werking!
Genoeg info over zemelen nu??? (hhihihih)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 00:04

Mais krijgt ze niet... Haha!
Zemelen dan maar? En hoeveel is moet ze dan krijgen... Pff kun je niet eens langskomen om te babbelen daarover? Tong uitsteken

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:14

Tuurlijk kan ik dat!!!!
Ik zou niet teveel doen die jonge beestjes moeten ook weer niet te veel krijgen omdat ze niks hoeven te doen( nog niet hihihi).
Ze kunnen hoge voeding stoffen en waarden niet verwerken, ze kunnen als het waren niet voldoende de stoffen afvoeren en als gevolg kun je dan b.v. gallen in het been werk krijgen of dat ze geoon weg te dik wordt.
Naar mijn menigen moeten ze strak in hun velletje zitten(net als ik hihihihih) niet dus.
Maar ga maar even bij de mensen na dikker mensen kunnen(vaak) minder goed uit de voeten dan dunnere(normaal postuur mensen) en dik is niet gezond vboor ons niet maar voor de dieren ook niet.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:28

Ik denk dat je haar echt maar een heel klein beetje bij moet voeren.......ligt ook een beetje aan de weide natuurlijk.
Ik denk zo dat je ongeveer op een halve kilo veulenbrok moet gaan zitten en ongeveer 250 gram zemelen bijvoorbeeld(misschien is veulenbrok opzich al voldoende).
Als je nou een zak veulen brok gaat halen daar staat de aan bevoelen hoeveelheid op.
Je moet maar 1 ding onthouden .... geef nooit meer zemelen dan brok dan kloppen de calcium verhoudingen enc. niet meer dus nooit meer dan 1/3 van de totale voeding geven. ALs je dat doet dan kom je er zelf wel uit..... lukt het dan niet kom ik wel ff!!!
Doe ik toch (hihihih) want ik wil haar wel zien!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:26

griebels"]
[quote="Ilindra schreef:
Ik voer ze op de wei Pavo Vital bij, werkt perfect
http://www.pavo.nl/nl/producten.htm?id=29


En waarom voer je dat?
[/quote]

Zodat ik zeker weet dat ze alle vitaminen binnenkrijgen, ik heb ook nog een liksteen in de wei voor de mineralen/zout, vooral op warme/hete dagen is dit belangrijk.
Omdat we ook met onze merries fokken vind ik het erg belangrijk dat ze alle nodige stoffen binnen krijgen en alleen gras is naar mijn idee niet voldoende terwijl krachtvoer weer te veel van het goede is.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:54

mijn jaarling loopt ook bijna de hele dag op de wei maar krijgt nog 2 kg veulenbrok van pavo bij. heeft een zoutblok in haar voerbak. Veulenbrok voer ik bij totdat de paarden zo'n 2,5 jaar oud zijn en dan schakel ik voorzichtig over naar onderhoudsbrok. Al de 3 veulens die ik gefokt heb hebben PAVO veulenbrok gekregen. Van de hengst kan ik het niet weten wat hij na zijn 8ste maand heeft gekregen voor voer want dan was hij verkocht. Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:00

Is 2kg veulenbrok p/d niet wat veel voor een jaarlingarabier? Zo groot als een KWPN'er is ze niet...
Ik denk dat ik toch maar gewoon die liksteen (is dat een zoutblok?) ga halen, en veulenbrok ga voeren...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:18

griebels schreef:
Is 2kg veulenbrok p/d niet wat veel voor een jaarlingarabier? Zo groot als een KWPN'er is ze niet...
Ik denk dat ik toch maar gewoon die liksteen (is dat een zoutblok?) ga halen, en veulenbrok ga voeren...


Ik kijk gewoon hoe de jaarling/veulen staat en op 2 kg brok doet mij rijpaardjaarling het nu goed. Haar moeder kreeg indertijd maar 1 kg brok per dag. Je moet gewoon kijken hoe hij staat qua conditie. Ik zou toch veulenbrok bijgeven omdat je dan zeker weet dat de verhoudingen vitaminen, mineralen goed zijn. zou beginnen met een 0,5 kg per dag en zien hoe hij het daar op doet. Jaarlingen hebben heel wat voedingsstoffen nodig om te groeien.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:24

Hoi
Damian is nu bijna 2 jaar , maar ik heb hem vorig jaar gewoon bijgevoer terwijl die op de wei stond.
nou moet ik er wel bij zeggen dat Damian heel hard groeit en het dus gewoon nodig heb.
hij krijgt een halve kilo muslie en een halve kilo onderhouds brok van haven's.
ik verdeel dit in 2 keer per dag.
Ik denk dat je moet doen wat je gevoel zegt.jij ken ze het beste
word ze te dik, of erg fel, geef dan wat minder.
groetjes
Annick

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:30

Dit is mijn eerste eigen paardje, en ik moet met dit soort dingen dus nog heel veel leren. Vandaar dat ik ook graag hulp wil. Ik weet niet wat normaal is om te voeren aan een jaarling. Ik zal beginnen met 0,5 kg brok.
Nog een vraag:
Is het mogelijk om, zolang ze in de wei staat de hele dag, 1x p/d te voeren of toch liever 2x p/d... De boer wil haar er nl niet uithalen 's morgens om te voeren, dus dan zou ik dat zelf moeten doen, en dat is helaas geen optie. Kan het kwaad zo?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:34

weet je wat ze bij de vorige eigenaar kreeg??
ik denk niet dat het kwaad kan , maar ik vind het gewoon beter over de dag te voeren dan alles in een keer.
veel succes
Annick

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:37

Ja vind ik ook, maar als die mogelijkheid er zo goed als niet is...? Ik weet nog niet wat ze bij de vorige eigenaar kreeg. Morgen ga ik haar halen, en dan zal ik het vragen...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:29

even vragen wat voor voer ze krijgt en dat geleidelijk aanpassen naar jouw voer. Een 0.5 kg brok per dag kan je best in 1 keer geven vooral als ze gewend is om brok te krijgen. Indien ze geen brok heeft gekregen bihj haar vorige eigenaars zou ik het toch in 2 keer doen. Ramona krijgt haar 2kg ook slechts in 2 keer dus 1kg s'morgens en 1kg s'avonds.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:38

Bij ons staan ze gewoon op een volle wei, daar zitten ook heel wat vitaminen in. Ik strooi af en toe wat Mega Base vitaminen van Equistro door het drinkwater, wat een goeie oplossing is vind ik ipv voeren. Bij 24 uur weidegang hebben ze die extra calorieën van voer niet nodig.
Ik had eerder ook een likschaal maar die sneuvelde wat snel....

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:38

vorig jaar had ik ook een jaarling arab.. (nu dus 2 hè Haha! niet dat je denkt dat ie weg is Knipoog )
Maar hem gaf ik zomers eigenlijk niks.. Ik heb het hier over 24 uur op de wei, rijke wei dus.
Toen het gras wat minder werd. Eind september, begin oktober begon ik gewoon weer aan de veulenbrok. Dit tot afgelopen januari.
Nu eet hij grote paarden brokken. Lachen

Verder gaf ik veeell hooi!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:49

Mijn arabische enter krijgt 1,5 kilo brok als ze in de wei staat, verdeeld over drie keer per dag (2x een halfje veulenbrok en 1x een halfje onderhoudsbrok). Ook krijgt ze 2x per dag hooi.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 20:17

Pff allemaal verschillende opties... Ik weet nu eigenlijk helemaal niet meer wat ik moet doen Tong uitsteken