Wat zijn dé raskenmerken van een Tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Wat zijn dé raskenmerken van een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:51

Waarop wordt beoordeeld (op een keuring) of een Tinker nou een Tinker is en wanneer niet?

Lijkt me toch moeilijk aangezien Tinkers gewoon kruisingen zijn

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:38

oke nu doe ik ff heel gemakkelijk Haha!

Irish Cob en kijk bij stamboek en dan rasstandaard

en

Tinker Stamboek en kijk bij rasinformatie

flauw hè?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:39

maar ik snap wat je bedoelt, wat zijn nou de grensgevallen? Wanneer nog net wel een tinker en wanneer niet meer?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:50

Da`s het probleem van een open stamboek. Als straks de stamboeken gesloten zijn is het een stuk makkelijker. Ik moet zeggen dat ik soms op marktplaats Friezen te koop zie waarvan ik denk:"Is dat nou een Fries?" Maar er zitten papieren bij dus is het een Fries... .

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:16


Op vakantie op Texel met of zonder paard——->http://www.paardenhoteltexel.nl

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:02

Ik denk dat je ook beter kan kiezen uit de Cob of de Tinker, anders heb je te maken met 2 (!) beschrijvingen Lachen Kies je voor de Tinker, heb je ook nog eens 4 subtypes... En naar dat ik me kan herinneren bij de Cob, 2 subtypes. Ik noem het hier overigens "subtypes" omdat onze zigeunerpaardjes eigenlijk geen ras zijn, maar een type paard... en onderverdelingen worden dan aangeduid met "sub-"

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:56

gesloten stamboeken.... ik vind dat zoooooo'n onzin hè?

waarom gesloten als het land van herkomst dat niet eens doet? wie zijn wij nederlanders om zich daarmee te bemoeien?? met je zien wat je dan links laat liggen aan fokmateriaal!

of denk ik nou raar?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:58

We sluiten toch ook nog niet Pellie?
Maar over een jaartje of 10 vind ik dat zeker niet raar. Misschien wel eerder.

Maar idd in de rasbeschrijvingen staat het specifieker beschreven. Een ding is zeker, het heeft vooral met de bouw te maken en niet met de hoeveelheid sokken of manen. Althans zo zou het moeten zijn denk ik..

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:12

Dit is de rasomschrijving van de ICS: Hier wordt dus naar gekeken bij een opname en premie keuring. En het is inderdaad moeilijker om een grensgeval te keuren dan een plaatje van een paardje..

Algemene Verschijningsvorm (met belijning, skelet en beweging)

De Irish Cob is compact en krachtig, stevig gebouwd wat betreft bespiering en botten, maar toch geschikt als een veelzijdig te gebruiken paard. De ene Irish Cob is wat meer “beknopt” dan de andere.
De Irish Cob is evenredig geproportioneerd, staat rechtop en vierkant en heeft een imposante uitstraling.

Belijning– het hoofd dat fier rechtop gedragen moet worden staat op een correct gebogen en stevig aangezette nek. De nek moet schijnbaar doorlopen over een stevige schoft tot aan het begin van de rug (dit is vooral belangrijk bij hengsten). De rug moet kort en recht zijn en glooiend oplopen naar een stevig gespierde croup. De ruggegraat en de heupbeenderen mogen niet zichtbaar zijn. De croup is tamelijk hoog en overvloedig met goed gevormde bespiering, de bovenkant van de achterhand is uitzonderlijk goed bespierd, breed en stevig.
De bovenkant van de croup moet enigszins schuin en niet te abrupt aflopen naar de staart; dit geeft een hoge, goed aangezette staart en draagt bij aan ronde welgevormde achterhand.

Skelet– Irish Cobs worden onderverdeeld in Medium gewicht of Zwaar gewicht, (enige afwijking in zwaarte van botten is alleen toegestaan bij merries en ruinen).

Hoogte– De maximale hoogte voor een Irish Cob is 1.70 meter.

Beweging – Irish Cobs met hun unieke manier van bewegen, weelderige manen, staart en beenbeharing en de grote variatie van mogelijke kleuren geven een prachtig beeld, vooral als ze zich bewegen.

Nota Bene: De algemene indruk inclusief de belijning is gerelateerd aan een dier in goede conditie.



Temperament– De Irish Cob heeft een rustige en gewillige aard, met een vriendelijke houding ten opzichte van mensen en andere dieren.



Hoofd– moet recht zijn, goed uitziend en in verhouding met de rest van het paard. Het voorhoofd moet breed zijn en de snuit, kaak en wangen goed geproportioneerd.

Mond– moet een correct gebit hebben.

Ogen– moeten groot, rond, open, helder en wijd uit elkaar geplaatst zijn.

Oren– moeten goed gevormd zijn, niet te groot en goed aangezet.

Nek– moet compact zijn, niet te kort, en ruim bespierd inclusief de manenkam. Nek en manenkam bij de hengst moeten zeer krachtig bespierd zijn.

Schouders– moeten stevig, krachtig en schuin zijn.

Schoft– moet niet te veel uitsteken en moet zijn ingebed in veel spieren en vlees.

Borst– moet krachtig zijn, welbespierd en niet te breed of te smal.

Rug– moet kort zijn, recht, goed bespierd en ontwikkeld en schuin oplopen in de richting van de croup.

Achterhand en achterbenen– de achterhand moet goed ontwikkeld zijn, met ronde vormen, breed en krachtig gebouwd met een goed bespierde hoge croup. Het dijbeen moet goed ontwikkeld zijn, tamelijk lang en met goed aangezette krachtige hakken. De achterbenen moeten stevig van bot en goed bespierd zijn.

Middenhand– het paard moet kort zijn en compact met tonvormig aangezette ribben.

Voorbenen– moeten krachtig zijn en niet te kort en niet te lang. De onderarm moet lang genoeg zijn, wel bespierd en stevig van bot.

(Voor)Knieën en Hakken– moeten goed ontwikkeld zijn en ruime proporties hebben maar moeten in goede verhouding staan tot de rest van het paard

Kogelgewrichten– moeten in goede verhouding staan tot de andere gewrichten wat betreft kracht, afmetingen en bouw.

Koten– moeten voldoende botmassa hebben en niet te lang zijn (te weke of te steile koten zijn een minpunt).

Hoeven– goed gebouwd, harmonisch en groot genoeg om zonder probleem het gewicht van het paard te kunnen dragen.

Beenbeharing – bevedering (sokken) is een karakteristieke en decoratieve eigenschap van het ras de Irish Cob. Vooral bij de zwaardere Irish Cobs is dit prominent aanwezig. De hoeveelheid aanwezige beenbeharing kan echter sterk verschillen, vooral bij de middelgrote Irish Cobs.

Manen en staart– moeten overvloedig zijn en tot een behoorlijke lengte groeien.

Beweging en Aktie– In draf is een tamelijk overdreven hoge frontaktie vanuit zowel de schouders als het voorbeen wenselijk om de voor de Irish Cob typische beweging laten zien. Deze aktie wordt ook wel “step” genoemd en geeft een wat opgerichte houding waardoor ook de zwaardere paarden een indruk van lichtheid in de beweging geven.
Sommige Irish Cobs hebben in draf de neiging iets naar buiten te “tikken” met hun voorbenen. Dit “tikken” moet niet worden verward met “maaien”, wat een minpunt is. Zolang het “tikken” bij beide benen gelijk is en niet te veel wordt overdreven, wordt dit beschouwd als tamelijk typisch en acceptabel. De algemene beweging en aktie van een Irish Cob moet vlak zijn met een rechte en aktieve ruime stap.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:53

ik moet zeggen dat wat Pellie zegt ik ook zo voel. Die 2 stamboeken is gewoon ontstaan door het niet samen kunnen werken van een aantal mensen, die wel ieder een stamboek voor deze leuke paarden wilden opzetten. Erg jammer. Je ziet op de keuringen nu nog een en hetzelfde soort paard verschijnen. De een wat langer/korter, groter/kleiner, grover of minder grof. Maar al met al wel allemaal een en dezelfde paarden. Ieder stamboek geeft aan ieder type paard zijn of haar benaming en dan hoor je bij 1 van de 2 stamboeken en heeft je paard een "bepaalde benaming". Of een Irish Cob (irish cob of crossbred) of een Tinker (met 1 van de 4 subnamen daarbij). Dan heeft het beestje een naam, maar in mijn ogen blijft het een en hetzelfde beest.
1 Ding moet ik dan wel zeggen...wat Esmeralda zegt over die sokken etc...in mijn ogen is dat gewoon een belangrijk kenmerk van de Tinker/Irish Cob of hoe je het wilt noemen. Als je dat niet een belangrijk aspect vindt van deze paarden en alleen de bouw, gaat er meer en meer doorgefokt worden met paarden die dan een goede bouw zouden hebben maar weinig of geen behang. Met als gevolg dat je in mijn ogen (zoals je ze steeds vaker ertussen ziet lopen) een "gewone bonte pony" hebt. Zo zie ik dat. Ik vind dat je streng en selectief moet zijn, zeker als het gaat om het verder fokken en dan wel alle kenmerken van deze paarden goed in stand moet houden. Er lopen onderhand genoeg ECHT mooie (in mijn ogen) Tinkers/Cobs in Nederland rond met alle raskenmerken van dien en ik vind dat dat het type is waar verder mee gefokt moet worden.

Je zou bijna blij zijn dat je een ruin hebt en je niet echt wilt fokken met deze prachtige en lieve beesten...want in dat geval moet je "kiezen" voor een van de 2 stamboeken en wordt je automatisch ook onmiddelijk in een hokje gedrukt! Erg jammer vind ik dat.

lieve Hyena....mis je...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:32

Esme_27 schreef:
We sluiten toch ook nog niet Pellie?
Maar over een jaartje of 10 vind ik dat zeker niet raar. Misschien wel eerder.

Maar idd in de rasbeschrijvingen staat het specifieker beschreven. Een ding is zeker, het heeft vooral met de bouw te maken en niet met de hoeveelheid sokken of manen. Althans zo zou het moeten zijn denk ik..



ook de sokken en manen staan er volgens mij in beschreven dus die horen ook bij het totaalplaatje Lachen

ik heb vorig jaar, of het jaar daarvoor al gehoord dat het NTS over 7 jaar zijn boeken wilde sluiten. Dus nog een jaartje of 5 - 6.

ik vind dat 'wij' dat recht niet hebben. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:38

Een tinker is geen ras toch? Of heb ik het nu fout? Volgens mij is het een mengelmoes van heel veel verschillende soorten rassen!

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:38

Zeker weten dat de tinker een ras is ;D alleen is hij ontstaan uit een heleboel andere (engelse) rassen. Omdat de zigeuners vroeger hun hengstige merries s'nachts gewoon bij elke willekeurige hengst indumpten om gedekt te worden. Bijna elk paardenras is ontstaan uit andere rassen,bv arabieren erbij om het ras te veredelen etc. Wat mij trouwens wel opvalt, de keuringen voor Tinkers zijn nu veel strenger dan 2 jaar geleden.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:38

Hallo Annemarie,

Ik snap je punt maar dat is niet zo makkelijk om tot uiting te brengen op een keuring.
Er wordt dus gelet op bouw en gangwerk. En je ziet gewoon vaak dat Tinkers met minder behang veelal mooier lopen dan de zware vol behaarde types. Dan moeten er dus keuzes worden gemaakt, wat is er belangrijker; een goed gangwerk of wat minder behang? En daarbij kan een wat lichtvoetiger type ook een goede bouw hebben.

Ik dacht trouwens dat het NSvT dit nog wel aardig doet. Kijk naar de kampioenen Djenny, Bo, en Flanagan. Mooie zware paarden met veel behang en goed gangwerk en dus het streven van het stamboek.

Mijn mening is dat je als jong stamboek goede grondbeginselen voor de fok moet hebben. Twee belangrijke items zijn dan ook wat je zelf al aangaf bouw en gangwerk. Behang komt bij mij op een andere plek, maar moet natuurlijk wel aanwezig zijn. Ideaal is het om deze 3 gecombineerd te zien.

En dat het stamboek strenger wordt is i.m.o alleen maar een goede zaak!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:06

Denk dat er inderdaad gewoon op mooie en goede paarden gefokt moet worden. En dan alles gecombineerd...het spijt me....maar het is gewoon een kenmerk van het ras in mijn ogen.
Op het moment dat er bij een beginnend/opkomende "fokkerij" al gezegd gaat worden "ach nou ja, is wel jammer dat ie dat ene nu net niet heeft, maar loopt wel mooi" dan zullen er meer en meer paardjes komen die bepaalde raskenmerken missen. Ze kunnen niet allemaal evenveel en even weelderige sokken hebben...maar het moet toch wel te zien zijn in mijn ogen dat het duidelijk aanwezig is. Het hoort nu eenmaal bij het ras en als ik rasbeschrijvingen lees van beide rassen zie je dat ook duidelijk beschreven staan.

Wat jij zegt ben ik het mee eens...het moet gewoon allemaal aanwezig zijn...zo niet...dan niet goed/hoog kwalificeren. Jammer voor de eigenaren, maar zo zie ik het wel.
Voor dat je het weet wordt een in mijn ogen typerend iets van dit ras er zo uitgefokt. Maar goed...dit is mijn mening...en iedereen mag hier in Nederland gelukkig z'n eigen mening hebben Lachen

lieve Hyena....mis je...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers