Tips voor het rijden van wedstrijden????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Tips voor het rijden van wedstrijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 13:56

Zoals wellicht bekend.. (zie evt. mijn profiel) krijgen Herna en Nico altijd priveles van Andries bij een stal in Jubbega. Na de lessen gaan we in de kantine altijd even after babbelen. En tja, dan komt er wel eens het een en ander ter sprake. Andries heeft zelf altijd actief in de wedstrijdsport deelgenomen en is/was geloof ik ook Jurylid en zijn zoon en dochter presteren hoog in de dressuur en het springen.

Laatst kwam er ter sprake dat Nico zijn handen niet echt stil houdt.. hier moet aan gewerkt worden, maar een evt. tip voor de wedstrijden was: Trek zwarte handschoenen aan, dan zie je het nauwelijks.

Tevens vertelde Andries dat er wel eens gesjoemeld wordt tijdens wedstrijden met het achterwaarts gaan (ook in de hogere dressuursport). Voor mensen die een paard of pony hebben die niet achterwaarts wil, is het de moeite van het proberen waard om dit onderdeel tijdens de proef gewoon over te slaan. Schijnheilig Stel je moet halthouden, paar seconden stilstaan, dan achterwaarts en weer voorwaarts. Als je paard niet achterwaarts wil, gewoon, halthouden, een paar seconden stilstaan en weer voorwaarts gaan. Meestal ziet de jury dit niet eens of ze gaan twijfelen. Ze gaan zich dan afvragen of ze het nou verkeerd zagen of dat ze het gewoon gemist hebben? Verward Een enkele keer wordt er getoeterd of gebeld en moet je het onderdeel nog een keer doen (dit gebeurt alleen als ze het echt zeker weten dat je het niet hebt gedaan). Als men het niet gezien heeft, of het niet zeker weet, krijg je wel goede punten (hangt natuurlijk wel van de rest van het onderdeel af). Als ze het wel zagen, maar niet aangaven dat je het over moest doen, krijg je een aftrek, maar wel punten voor de rest van de oefening. En tja, als je het toch over moet doen, dan is het als vanouds en zien ze alles gewoon.

Ik stond zelf verbaasd van deze twee dingen.. dus:
1. Als je handen teveel bewegen -> trek met wedstrijden zwarte handschoenen aan.
2. Als je paard niet achterwaarts wil -> Sla dit onderdeel dan over en doe alsof je neus bloedt.

Dat je zwarte handschoenen mag dragen was mij geheel onbekend. En dat van dat achterwaarts gaan... Bloos het schijnt te werken.. *LOL*

Kennen jullie nog wat van deze aparte gevallen? Ik ben na deze verhalen eigenlijk wel benieuwd hoe er tijdens wedstrijden nog meer gesjoemeld wordt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:04

Ik vraag mij af of je met zwarte handschoenen mag rijden hoor. volgens mij niet bovendien dat zie je toch ook bewegen?
Volgens mij moet je daar juist hard op trainen want handen niet stilhouden vind ik een grove fout .

Tja bij oefeningen als Achterwaarts gaan de juryleden vaak juist opletten.
bij die simpele dingetjes als linkerhand etc. willen ze nog wel even naar het protecol kijken (mijn ervaring als bijschrijver)bijna iedereen doet dat goed en kijk je 3 sec later op dan zie je ze gelijk de verkeerde kant op gaan...
Of tijdens het in vrije stap rijbaan verlaten dat ze niet op letten maar verder gaan ze vaak voor achterwaarts, wijken, aanspringen in galop de middengange/uitgestrekte en sb er extra voor zitten.

Ik ben 1 keer vergeten de vrije stap via B-A te gaan en bleef op de hoefslag dat had men niet gezien.
1 keer heeft iemand een verkeerde galop niet op gemerkt die ik na de eerste 2 sprongen meteen had hersteld en 1 keer viel Lot uit de galop precies in een hoek en tja niet bij een figuur dus werd er wel een opmering gezet bij het einde (viel uit galop) maar had ik geen punten in mindering

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 14:10

Dat van die handschoenen, ik wist niet dat het mocht, maar het schijnt wel zo te zijn en minder op te vallen Verward
Dat handen niet stilhouden, vind ik dus ook niet kunnen, je belemmerd daar immers je paard mee.

Even voor de duidelijkheid... ik vraag hier niet om serieuse sjoemel tips om uit te oefenen, maar meer om praktijk ervaringen. Ik moest er namelijk wel heel hard om lachen toen ik dit hoorde.. Ik zeg dit er maar even bij, zodat hier niet ernstige discussies gaan ontstaan.. Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:10

Tja zolang je een 7 krijgt voor aanspringen galop met bok ??

Nee volgens mij mogen zwarte handschoenen niet. Zelf zonder kreeg ik punten aftrek en een opmerking (was ze vergeten).

Dat met oefeningen verslaan gaat ten koste van je punten. Maar als je veel verzet krijgt en daardoor je proef niet mooi kan afmaken zou ik het zeker overslaan. Ik toon middengalop ook niet omdat hij dan sterk wordt jammer dan maar een 5. Voor sterk worden en niet terug kunnen nemen in draf krijg ik een 3 dus wat wil ik nog meer ??

Zo ook met wijken lukt het niet ga ik rechtdoor geen risico nemen op die manier voorkom ik een hoop problemen en kan ik mooi de volgende oefening in gaan zonder verzet.

Tja en nu na 3 keer doet hij het steeds beter en ik kom heeel blij de proef uit op deze manier Lovers. Ik heb nog nooit proeven gereden met zo weinig verzet Verward .

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 14:32

Ik heb net toch maar even contact opgenomen met het KNF, want ja, ik wil het toch zeker weten...

Het rijden met handschoenen is verplicht bij paarden en pony's, ongeacht de kleur. Dus het mag wel.

Tevens vertelden zij mij dat wat betreft het rijden met zadeldekjes tijdens de wedstrijden (dressuur en springen) ook in alle kleuren mag. Tenzij je (bij de vereniging waarbij je bent aangesloten) verplicht bent een verenigingsdekje te gebruiken.

Dus... ik geloof dat als ik wedstrijden ga starten... ik met oranje handschoenen ga rijden en een wit met rode stippen dekje ga gebruiken... Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:38

Mhh weet je dat bij veel verenigingen het is vast gelegt ?? De kleding zo ook bij de dekjes. Dus voor dat je begint eerst de statuten goed lezen Haha! .

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst zonder ZH dekje gereden. Ik zie andere het regelmatig ook doen Tong uitsteken .

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 14:41

Ach, dan zoek ik toch gewoon een rijvereniging zonder die regelementen?? *LOL*

Btw... ik ben tot nog toe bij zes verschillende rijverenigingen aangesloten geweest en bij geen van allen was er een bepaald voorschrift...
Misschien woon ik hier wel goed zo in het noorden Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:44

heeey coolie ik wel wel zo'n zebra dekje met tijgerprint handschoenen *LOL*

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:52

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:40

Redenen waarom handen in zwarte handschoenen minder opvallen: zwart is een kleur die lichtopneemt, wit reflecteert het licht en is daardoor opvallender. Daarnaast zijn de meeste paarden donker van kleur (niet wit in elk geval) en daardoor vallen je handen ook minder op. Ze springen er minder uit! Bovendien tegen een gekleurde achtergrond valt zwart sowieso minder op.
Logisch genoeg?

Tja, jury's hebben nog mazzel dat er meestal een schrijver is. Anders mis je echt een hoop hoor! Die van het verzet zal ik onthouden, vind ik heel goed!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:39

Toen ik wedstrijd ging rijden, reed er een meisje in de B pony's (net als ik) en die had geen handschoenen aan (vergeten denk ik). Maar met de prijsuitreiking had ze eigenlijk de 2e prijs, maar die kreeg ze niet, alleen een eervolle vermelding, omdat ze geen handschoenen aanhad. Ze had ook 156 bij elkaar gereden, maar ik weet niet of ze dat winstpunt nog kreeg, volgens mij niet.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:50

Dat vind ik dus heel vaag, de één zegt dat zwarte handschoenen wel mogen en anderen weer niet. Ik weet nog steeds niet wat ik nu moet geloven. Net als allemaal van die hele vage regeltjes... die staan volgens mij in de statuten met hele ienieminie lettertjes. Haha! Wat had mijn tante toch ook een keer voor iets vaags??? Die reed ook met een vaag kleins iets waarvan ze later hoorde dat het in de M niet meer mocht..ik kan er helaas nu ff niet opkomen. Boos!
Maar met een gekleurd dekje rijden heb ik nog nooit van gehoord. Laten we een trend gaan zetten... alle bokkers op wedstrijden in het knalblauw. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 12:26

Ik reed eerst ook met zwarte handschoenen.
Volgens die jury die ik toen had mocht het niet.
Toen ik klaar was met mijn proef riep hij mij bij zich.
En zei dus dat het niet mocht. Maar dat hij het nu wel door de vingers zag.
Ik heb toen toch maar witte gekocht.

En wat jurys soms niet zien is wel lachen.

Kawa zag een spook in de hoek, draait in een halve seconde helemaal de andere kant op en was met alle 4 de benen uit de ring.
Ik draai hem zo snel als het gaat weer de goeie kant op, die man had dus niks gezien.

Aan springen in rechtergalop.
Kawa springt mooi links aan.
Maar doordat hij de wissel nog kent van het springen zat hij de galop sprong daarop al weer braaf rechts. Een 7 Haha!

En een keer met halhouden en groeten.
Kawa stond harstikke scheef.
Maar ik zag dat de jury achterste voren in de auto zat omdat daar zogenaamd iets spannends was.
Ik ben dus vlug aangedraafd, moet hij maar kijken.
Hier had ik toen een 6. Hij kan me slecht een onvoldoende geven als hij zelf niet oplet. Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 12:33

wat ben ik blij met mijn reglementenboekje Haha! !
daar gaat die weer:
art. 120-kleding: er staat ondermeer; tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen ddelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
zwarte of donkerblauwe rijjas, wit beige of geel overhemd of dressuurblouse, witte beige of gele rijbroek een bijpassende witte of gele plastron Boos! die vergeten een heleboel deelnemers!! kost punten...!)of stropdas een paar handschoenen (het rijden van handschoenen is, wanneer in een rijjas gereden wordt - ongeacht de kleur- zowel voor paarden- als ponyruiters verplicht; ook indien het verenigingstenue wordt gedragen Haha! , een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen een zwarte of donkerblauwe (veiligheids) cap dressuurhoed of bolhoed voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan.
wist je trouwens dat je ook met die leuke 'bennetonteugels' met al die kleurtjes mag rijden......!!