Paard met zadel bokt, wie kent dit?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Paard met zadel bokt, wie kent dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:07

Heey Mensen,

Ik heb een probleem met mijn paard, waar we niet zeker van weten wat er nou precies is: Hij is al 15 jaar, hij is vanaf het begin dat hij zadelmak is super braaf met rijden enz, maar op zijn 13e begon het. Je deed het zadel op, je stapte op, en hij begint gelijk te bokken, echt als een rodeopaard. Daar heeft hij een tijd medicijnen voor gehad, en toen op rust gestaan, en toen was het weer over, maar na 2 jaar hetzelfde probleem, weer medicijnen, en toen hebben we gewoon weer gereden, een jaar, en nu heeft hij het weer..Zodra je het zadel op hebt gelegd, begint hij te bokken als ik weenie hoe..

Wie kent dit? We weten niet hoe het komt, dat hij er elke keer weer last van heeft, maar misschien weten andere mensen dit wel...

Groetjes, Marleen, en hoefjes van Heraut.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:10

Klinkt als een pijnlijke rug! Waar heeft het paard eigenlijk toen medicatie voor gekregen? voor de rug? Kijk ook even goed je zadel na, misschien opvullen, of gebroken boom? Ga er eens naast staan en druk eens op verschillend plekken op zijn rug (hard) als je paard doorzakt of zijn rug hol of bol trekt dan duid dat op een rugkwaal, dan DA erbij halen.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:18

tja idd wat Issy zegt! ik denk ook een rugkwaal of het ligt gewoon aan het zadel!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:28

Inderdaad eerst even uitleggen waarvoor je paard medicijnen heeft gekregen. Wat voor diagnose is er toen gesteld?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:28

Nou, hij heeft dus al een paar tests gehad op zijn rug, maar daar bleek niks mis mee te zijn, het zijn zijn schouders, en aan het zadel ligt het ook niet, want dat is pas nieuw en speciaal gemaakt.. Verward

xxx Marleen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:29

pb de pennybitch even Knipoog
stuur een foto naar haar,misschien dat zij kan vinden wat het is?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:34

Wies dat? Ik ben net lid van het forum, dus weet nog nie egt hoe het allemaal zit hiero... xxx Marleen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:37

gebruikerslijst aanklikken ..en dan pennybitch intikken en zoeken
maar als je een poll aanklikt op "nieuws" dan is die vast enz eker van haar Schijnheilig

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:45

MarrieLeen schreef:
Nou, hij heeft dus al een paar tests gehad op zijn rug, maar daar bleek niks mis mee te zijn, het zijn zijn schouders, en aan het zadel ligt het ook niet, want dat is pas nieuw en speciaal gemaakt.. Verward

xxx Marleen.


Maar waarom heeft ie dan medicijnen gekregen? Om jou op kosten te jagen?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 08:12

Nou, het bleek dus niet in zijn rug te zitten, maar in zijn schouders, en daar heeft ie medicijnen voor gehad, alleen we weten niet precies wat er aan de hand is..dat kan de da niet vaststellen.. maar de medicijnen helpen wel..

raar verhaal Tong uitsteken

xxx Marleen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:35

Duid op pijn, ik denk dat hij niet goed kan ontspannen en daardoor last krijgt. Het advies dat een VA gegeven had was pijnstillers en elke dag een flesje bier door de zemelen. Klinkt stom, maar dan kon het paard zich meer ontspannen. Het heeft wel geholpen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:36

Duidelijk geval van pijn, haal er eens een fysio bij........

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:13

misschien dat een chiropractor iets voor je kan doen, ik ken een iemand die chiropractor is en daarnaast een studie heeft gevolgt om ook paarden te mogen behandellen. is alleen wel in zeeland... Verward

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:27

Ik ken je verhaal!!! Zo'n paard hebben wij ook eens gehad (werkte toen voor een handelaar). Die deed precies hetzelfde als ik erop stapte en als mijn vriendin van zeker 10kg minder erop stapte niet. Dus toen heeft die handelaar m voor laten rijden door mijn vriendin en zo gewoon verkocht. Later heb ik nog contact gehad met die mensen en het bleek iets in zijn schouders te zijn, dus ook niet zijn rug... Toen hebben ze een speciaal zadel laten maken wat al het gewicht zoveel mogelijk naar 8eren verplaats... Dus misschien is dat iets! Hoe ze erachter zijn gekomen weet ik helaas niet en het is al zeker 5jr geleden.

Suc6 iig!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:31

Dat duid heel duidelijk op pijn, zou idd fysio bij halen.. want die weet toch wat van denk ik Lachen (succes nog ermee he )

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:53

je zegt het zelf al, het zijn zijn schouders.
als een zadel niet helemaal goed ligt, drukken ze op de schouders, of kan hij zijn voorbenen niet vrijuit bewegen vanuit de schouder.

dus toch een oplossing daarvoor gaan zoeken..

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:39

Het is wel heel herkenbaar, hoewel mijn merrie het niet altijd doet. Als ze maar bijna dagelijks gereden wordt is er geen probleem. Ze heeft nu een paar weken bij de hengstenhouder stilgestaan en we kunnen nu weer van voren af aan beginnen. Ik hou het op gevoelige rugspieren, althans bij mijn merrie. Frusterend is het wel, want je moet lef hebben om erop te gaan hoor, want ze bokt met vier benen tegelijk van de grond met een hele ronde rug. Longeren vooraf helpt wel, maar ook niet altijd.
Sterke ermee in ieder geval.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:34

Wat sneu voor je paardje zeg. Ik zou er eens een kraker bij halen, meestal knappen ze daar erg van op, mss zit het ook wel in de nekwervels, waardoor alles vast komt te zitten om de pijn te ontlasten en als er dan een zadel op komt te liggen doet het verschrikkelijke pijn natuurlijk. Veel succes iig.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 22:24

Mensen, bednakt allemaal voor jullie reacties!! Ik heb er veel aan, en ik zal misschien idd een fysio raadplegen.. Hij word maar 3x per week gereden, toen het nog kon, dus misschien ligt het daar ook aan? Verward

Hij krijgt idd ook medcijnen: in een potje, die een soort de spieren rekken ofzow, dat het niet zon pijn meer doet, en een speciaal zadel heeft hij al..

Nogmaals bedankt!!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:05

Ben wel benieuwd wat voor medicijn dat is, dat de spieren rekt?? En idd een kraker, doet bij veel paarden wonderen! Succes ermee

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:00

ik zou eens kijken naar een fysio of osteopaat

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:54

mss is hij da zadel beu gezien, gebruik eens een ander:d

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:55

MarrieLeen schreef:
Nou, hij heeft dus al een paar tests gehad op zijn rug, maar daar bleek niks mis mee te zijn, het zijn zijn schouders, en aan het zadel ligt het ook niet, want dat is pas nieuw en speciaal gemaakt.. Verward

xxx Marleen.


Grote kans dat het toch echt een zadelprobleem is hoor. En dat een zadel nieuw, speciaal gemaakt en waarschijnlijk van een gerenommeerd merk en misschien ook nog duur is zegt dus helemaal niks. Ken je niet iemand met een boomloos zadel bij jou in de buurt, zou het toch eens testen, kleine moeite en waarschijnlijk groot plezier.
Voor de liefhebbers...hoe ziet een zadel (van een bekend merk) er ontleed uit...kijk en huiver.. www.bettersaddles.co.uk

groeten,
Marina

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:28

Ik heb het er is overgehad, met de echte eigenaresse, het is een soort eigen paard van mij, maar niet helemaal.. Maar die zei dat het waarschijnlijk aan het gras lag..dat er een bepaald iets in zit waar hij niet tegen kan, vooral bij vers gras, en dat hij er dan zo op reageert.

Weten jullie hier meer over?

Het is wel raar, vorig jaar heeft hij het ok gehad, en was het op 16 mei, dat hij mij eraf gooide, en nu had hij het dit jaar op 15 mei, dus precies een jaar later...erg apart..Verward

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:33

hey ,

hij doet het enkel als je het zadel erop legt , dus kan het zijn dat vroeger als het zadel gemaakt is voor hem , het dan wel paste , maar naar mate van evolutie het paard verbreed . Je zegt dat het probleem in zijn schouder zit , dat kan heel goed zijn doordat u zadel op zijn schouder ligt en daardoor heeft zijn schouder geen bewegingsvrijheid meer .

En er werd gezegt dat ze niet gevoelig mogen zijn op de rug als je drukte ? Trek evw met zijn ruggegraad een streep hard duwen (kan zijn dat eerste keer nie lukt omdat pijnlijk kan zijn voor u vinger ) dan trekken ze er zich van weg . Zo kijkt ook een fysio naar u paard hij test hoe zijn wervels staan hoe soepel zijn rug is .

Kijk eens als je u zadel naakt op zijn rug legt in de juiste positie of het drukpunt niet op zijn schouder ligt als het dit ind op ligt dan kan dit wel mss een deel van u probleem zijn

mvg Kim